Fyra svartvita och några tämligen misslyckade bilder på bussar från Julitatrafiken blir dagens florilegium.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/322_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/322_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/322_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/322_d.JPG)
Vad har hänt med detta bolag??
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2008, 20:03:46 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/322_c.JPG)
Undrar om logotypmakaren hade sett Jonckheeres logga först, eller kanske tvärsom...
Citat från: yngrot skrivet 07 augusti 2008, 20:07:03 PM
Vad har hänt med detta bolag??
På ett eller annat sätt lever det kvar i detta bolag http://www.julitabuss.se/
Trevligt. Jag visste inte att julita trafiken körde åt ess-buss.
Julita trafiken förvärvades av SLT/Näckrosbuss. Både före och efter övertagandet kördes åt Svenska Bussamtrafiken AB. Detta kallades ofta för Svenska Buss eller något år för ESS Buss.
Linjerna man körde var bl a Stockholm-Göteborg och troligen även Stockholm-Söderut (Småland ev Skåne).
Förarna körde ofta ända till Göteborg utan förarebyte. Någon gång har jag sett Julitabussar (egentligen SLT bussar) en kort period där uppenbarligen någon form av förarbyte halva vägen gjorts.
Bussmodellen togs in i Sverige av ett företag i Katrinehom. De var svensk återförsäljare och erbjöd en svensk specifierad linjevagn kombinerad med turist. Jag tror Joncheere på bild är en sådan.
Mig veterligt är busskarosseringen kvar inom detta föetag även om själva företaget inte är kvar utan sålt vidare. Just nu kommer jag inte ihåg om det ingår i Paccar eller van Hool.
Kom det inte in i VDL?? eller är mitt minne ute och cyklar runt lite? ;D
Det stämmer på ett sätt att Jonckheere ingår i VDL.
Min tanke att Paccar ligger bakom grundar sig på att detta övertog DAF:s tunga del. Alltså lastbilar och bussar. DAF övertog också ett antal karosseriföretag i nederländerna och belgien.
Men frågan är ju här som på många andra ställer om Paccar gjort sig av med ett antal företag efter övertagandet av DAF. Sedan vet jag inte om även van Hool varit inblandad i Jonckheere. Har detta tagit över någon filial av Jonckheere.
DAF lastbilar ökar sin försäljning i Europa.
Paccar lär vara den tredje största tillverkaren i världen. Etta är då Daimler-Benz och två AB Volvo.
Märk att Scania-V och MAN ihop är mindre än AB Volvo.
Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 11:14:04 AM
Det stämmer på ett sätt att Jonckheere ingår i VDL.
Visst ingår Jonckheere i VDL
http://www.jonckheere.se/
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 augusti 2008, 12:16:23 PM
Visst ingår Jonckheere i VDL
http://www.jonckheere.se/
Jag tvivlar inte på detta. Men som jag skrev så är det Paccar som 1996 förvärvade DAF Trucks med tillhörande dotterföretag.
Sedan är det då frågan om dotterbolagen är kvar. VDL har alltså ägts av Paccar och kanske är det så fortfarande.
Jag försökte kontrollera berörda hemsidor. Det som kom mig av att fundera först är en eventull delning efter 1996.
1990 slogs ett antal företag ihop under namn United Bus. Det är uppenbarligen detta som brukar kallas VDL.
Citat från: S Svensson skrivet 10 augusti 2008, 12:34:03 PM
Jag tvivlar inte på detta. Men som jag skrev så är det Paccar som 1996 förvärvade DAF Trucks med tillhörande dotterföretag.
Sedan är det då frågan om dotterbolagen är kvar. VDL har alltså ägts av Paccar och kanske är det så fortfarande.
Jag försökte kontrollera berörda hemsidor. Det som kom mig av att fundera först är en eventull delning efter 1996.
1990 slogs ett antal företag ihop under namn United Bus. Det är uppenbarligen detta som brukar kallas VDL.
Ägarefrågan ligger väl utanför den här diskussionen. VDL Bus & Coach borde väl veta bäst själva http://www.vdlbuscoach.nl/index.php?lang=GBen
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2008, 20:03:46 PM
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/322_d.JPG)
****
Tack för bilderna Staffan!
Ibland får en gammal bild ett annat värde, än man tänkte sig, när bilden togs.
Denna plats har föändrats radikalt, på senare tid. Två kolloser till byggnader, praktiskt taget gömmer det K-märkta tegelhuset. Man kan undra varför man K-märker, och sedan inte bryr sig om mer än (i detta fall) själva byggnaden. Den har helt förlorat sitt sammanhang :(
Norra bantorget har förändrats från luftigt, till kompakt.
Ursäkta utvikningen.
HJP