Denna modell tror jag bara såldes i ett ex här i Sverige.
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/KS_S217HDH_UX90038_Tylstrup_080619_.jpg?t=1218060196)
(http://i36.photobucket.com/albums/e31/nicros/KS_S217HDH_UX90038_Tylstrup_0806-1.jpg?t=1218060251)
//Niclas
CitatDenna modell tror jag bara såldes i ett ex här i Sverige.
Vem var/är ägare till den? Bild?
Trevliga bilder för övrigt!
Citat från: Fredde_J skrivet 07 augusti 2008, 03:30:24 AM
Vem var/är ägare till den? Bild?
Svensk Busshistoria sviker oss inte den här gången heller. Det var KKS212 och det finns ingen annan ägare på den än Cartes i Vetlanda.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2008, 09:42:19 AM
Svensk Busshistoria sviker oss inte den här gången heller. Det var KKS212 och det finns ingen annan ägare på den än Cartes i Vetlanda.
Det stämmer bra det, Staffan.
Bussen var en -95 och avreggades -96 och såldes till detta bolag i Tyskland med följande info. EU-EW 355 Manfred Lehner, Gemünd (D)
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 07 augusti 2008, 09:52:29 AM
Det stämmer bra det, Staffan.
Bussen var en -95 och avreggades -96 och såldes till detta bolag i Tyskland med följande info. EU-EW 355 Manfred Lehner, Gemünd (D)
//Niclas
För tydlighetens skull: Den 217HDH som fanns i Sverige ägdes alltså aldrig av något svenskt bussbolag. Vet du om det var något som lånade den?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 07 augusti 2008, 10:14:23 AM
För tydlighetens skull: Den 217HDH som fanns i Sverige ägdes alltså aldrig av något svenskt bussbolag. Vet du om det var något som lånade den?
Kan ju vara så att B.K.-Buss hade den på prov och även som rullade demovagn åt Cartes. Har för mig att det är samma ägare av båda företagen.
//Niclas
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 07 augusti 2008, 15:49:31 PM
Kan ju vara så att B.K.-Buss hade den på prov och även som rullade demovagn åt Cartes. Har för mig att det är samma ägare av båda företagen.
//Niclas
Jo, det var Karlssongruppen som ägde såväl Cartes som BK Buss, BK Tåg, BK Frakt, Wetlandia och allt vad det nu var. I dag är det bara BK Buss och Wetlandia.
Varför såldes det aldrig någon för trafik här i Sverige då? Fanns det bättre alternativ än just denna modell?
Citat från: Fredde_J skrivet 07 augusti 2008, 16:44:10 PM
Varför såldes det aldrig någon för trafik här i Sverige då? Fanns det bättre alternativ än just denna modell?
På den tiden var det inte så vanligt med turistbussar som var längre än 12 m. Vet när det blev lite mer vanligt ute i Europa för många länder hade 12 m gräns på bussar rätt länge.
//Niclas
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 augusti 2008, 22:06:39 PM
Nej en sådan buss skulle ju haft ett mycket begränsat användningsområde eftersom den bara kunnat gå i inrikes trafik, det dröjde ytterligare ett antal år innan beställningsbussar längre än 12 meter började säljas i sverige, 13 meters och längre nådde bara aavsättning som Linjevagnar och i Expressbusstrafik.
Det var väl det jag hade för mig. Visserligen hade du ju redan då Neoplan Megalinern/MegaSpace som var 15 m vid den tidpunkten. Men alltför många länder hade ju 12 m gräns fortfarande.
//Niclas
Okej tack för klargörandet! Den ser ju trots allt ganska maffig ut, speciellt om man tänker sig på den tiden :D