Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: linlars skrivet 05 augusti 2008, 21:53:55 PM

Titel: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: linlars skrivet 05 augusti 2008, 21:53:55 PM
Hej!

Jag såg i dag för första gången Skånetrafikens nya biljettystem installerat i en buss (de rullar just nu ut systemet på Lunds stadsbussar).

Skånetrafiken har ju inte köpt sitt nya system från ERG (som SL och Västtrafik) utan av Cubic Transportation, företaget som köpte upp Scanpoint för många år sedan. I dag såg jag en smart fördel som det fört med sig; man har bytt ut den gamla förarterminalen och satt in en ny samt kompletterat med en ny kortterminal (inkl kvittoskrivare), men samtidigt är det nya systemet kompatibelt med magnetkorten från Scanpoint-systemet, så föraren behöver inte två terminaler under övergångsperioden och det borde förenkla administrationen bakom.

I övrigt såg förarterminalen mer användarvänlig än det jag sett av ERGs "hajjen", men jag såg inte så mycket, så det är svårt att veta.


En taskig mobilbild (tagen på linje 2 i Lund i eftermiddags) på gamla Scanpoint/magnetkortsläsaren, den nya förarterminalen och den nya kortläsaren/kvittoskrivaren:
http://user.tninet.se/hom327l/ny_biljettautomat.jpg

Info från Skånetrafiken:
http://www.skanetrafiken.se/templates/InformationPage.aspx?id=16641&epslanguage=SV
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Björn Ax skrivet 06 augusti 2008, 12:09:06 PM
Himla trevligt.

Är det en trivector dosa jag ser i bakgrunden??  ;D
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Robert S skrivet 07 augusti 2008, 01:03:04 AM
Japp, helt rätt.


Citat från: hamre skrivet 06 augusti 2008, 12:09:06 PM
Himla trevligt.

Är det en trivector dosa jag ser i bakgrunden??  ;D
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: yngrot skrivet 07 augusti 2008, 11:46:24 AM
Verkar ju bättre än ERG som vi har ....samköra med Scanpoint bra
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: David S skrivet 07 augusti 2008, 19:37:55 PM
Hmm brukar det inte vara en låda med en blå fena på till dessa system eller är detta en annan variant än den som finns i till exempel Göteborg?
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 07 augusti 2008, 22:59:45 PM
Citat från: David S skrivet 07 augusti 2008, 19:37:55 PM
Hmm brukar det inte vara en låda med en blå fena på till dessa system eller är detta en annan variant än den som finns i till exempel Göteborg?

Läs ursprungsinlägget en gång till...
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: David S skrivet 08 augusti 2008, 07:44:32 AM
Oj stort misstag av mig.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Storken skrivet 26 maj 2009, 14:32:07 PM
Nya biljetter i skåne med chip
http://sydsvenskan.se/lund/article433627/Lundapremiar-for-Skanetrafikens-nya-kort.html
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: jonas a skrivet 27 maj 2009, 19:53:51 PM
Även installerat i Helsingborgs stadsbussar.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: preacher skrivet 28 maj 2009, 12:13:46 PM
Bilder från tidigare i repris. Blekinge trafiken har åxå installerat systemet i sina bussar. Magnetkorten borjar o bytas ut efter Sommaren och alla magnetkort ska vara borta till årsskiftet. Maskinen fungerar bra och fung igrunden som den gamla Scanpointen. Man lär sig det mesta på en timme. Lite tråkigt att dom inte försökte förenkla vissa funktioner för en del biljetter tar lång tid att slå ut (20 sek).

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926052.jpg)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926051.jpg)

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926055.jpg)
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: yngrot skrivet 28 maj 2009, 12:20:42 PM
Liten smidig maskin ni har till skillnad mot ERG vi har.. :P  och den har verkligen många onödiga knapptryckningar...
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 28 maj 2009, 12:21:30 PM
Samma biljettsystem införs inom kort i Halland
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
Vad jag har förstått så skall det nya biljettsystemet funka något sånär likadant som ScanPoint.

ERG är totalt värdelös! Systemet har funnits nu i en vecka och är så ologiskt och dumt. En väldigt massa knapptryckningar bara för att få ut en enkelbiljett och vi ska inte prata om att hjälpa resenärerna med sina nya kontokort. Dessutom vet INGEN, inte ens Västtrafik exakta prisuppgifter mellan olika platser om man reser med kontokort.

ERG är nästan ett ännu mer efterblivet system än vad GLAB:s ProData-system var och vad jag har förstått så är det göteborgarna som satt sig emot att Västtrafik skulle införa samma biljettsystem som i Skåne och Halland.

En annan liten komplikation som nu uppstått är att man från Västtrafiks sida inte längre kan sälja biljetter till Falkenberg som man kunnat innan. Visserligen har jag hört ryktas om att Hallandstrafiken motsatte sig Västtrafikbiljetter till Falkenberg, men hur ska man lösa det på Viskadalsbanan nu? Skall man numera behöva delbetala till Horred i ERG för att sedan köpa resterande resa i Qubicas biljettsystem? En resa som man tidigare kunnat köpa hela vägen. Fördelen är dock att vi i Borås numera kan köpa resor till Göteborg utan komplikationer, vilket vi inte kunnat innan.

FOTNOT:
Med kontokort menas efterföljaren till värdekorten/100-korten och inte vanliga bankkort.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:16:35 AM
Citat från: preacher skrivet 28 maj 2009, 12:13:46 PM

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926055.jpg)


Vilket uridiotiskt ställe att placera skylthanteraren på! Mitt i siktfältet. Dessutom borde den reflektera på natten så det blir svårare att se i backspegeln?
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Mittlinje skrivet 29 maj 2009, 10:33:01 AM
Förmodar du menar C90-display och i så fall har du fullständigt fel Swemicke. Den är alldeles utmärkt placerad, stör inte alls sikt eller annat, ger inga reflexer under mörker. Har själv varit med om att testköra den med aktuell placering. Tidigare satt display ovanför i takdelen och det var problem att behöva släppa blicken framåt för att ta åt sig information. Nu ser man klart och tydligt både i mörker och vid dimma hur långt det är kvar till kommande hållplats ifall man kör region, i stad finns det så mycket annat som är störande. Dessutom perfekt då det gäller lägesrapport gällande hur man ligger till  jämfört med tidtabell.

Nya biljettsystemet har mycket mer att önska, även om tanken är bättre än gamla Scanpoint. Vid övergången tog man inte tillvara den information som fanns i gamla systemet fullt ut utan backade ett antal taxefiler och versioner bakåt. Stora problem har funnits med bland annat via-resor men nu börjar mer och mer ramla på plats t ex lättare att sälja Danmarksbiljetter. Systemet bygger på Windows och kräver en del omstarter ibland, vilket tar för lång tid i stadstrafik - upp till 3-4 minuter. Blir säkert jättebra när det blir någorlunda klart.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: preacher skrivet 29 maj 2009, 12:35:38 PM
Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:16:35 AM
Vilket uridiotiskt ställe att placera skylthanteraren på! Mitt i siktfältet. Dessutom borde den reflektera på natten så det blir svårare att se i backspegeln?

Kan tyckas men den sitter inte i siktfältet utan till vänster i sidorutan o precis som mittlinje skriver är den perfekt placerad för att läsa av utan att ta blicken från vägen,. Har ingen bra bild från förarstolen men här är en från annan vinkel.

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926013.jpg)
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 00:57:38 AM
Citat från: Mittlinje skrivet 29 maj 2009, 10:33:01 AM
Förmodar du menar C90-display och i så fall har du fullständigt fel Swemicke. Den är alldeles utmärkt placerad, stör inte alls sikt eller annat, ger inga reflexer under mörker. Har själv varit med om att testköra den med aktuell placering. Tidigare satt display ovanför i takdelen och det var problem att behöva släppa blicken framåt för att ta åt sig information. Nu ser man klart och tydligt både i mörker och vid dimma hur långt det är kvar till kommande hållplats ifall man kör region, i stad finns det så mycket annat som är störande. Dessutom perfekt då det gäller lägesrapport gällande hur man ligger till  jämfört med tidtabell.

Oj! "Det som inte blir gjort med datorn, blir aldig gjort", för att citera en kompis. Jag tycker inte det finns anledning att glo på dessa system ändå. De är bara stressande och onödiga. Jag pluggade alltid in stopptiderna i god tid sedan anpassade jag körningen efter det. Behövde ingen dator som berättade det för mig. Vi hade stopptiderna på ett papper och vi skyltade själva. Fungerade utmärkt.

Någon berättade för mig en gång i tiden att facket en gång lade sig emot att bussarna skulle gå att skylta om från förarplatsen. Det klagades på att förarna inte längre fick röra på sig. Numera behöver de tydligen inte ens tänka själva, men nu klagar inget fack. Vårt skyltsystem i Sjuhärad (iTID) bara strular och visar fel hållplatser och fel stopptider ständigt och jämt.

Citat från: Mittlinje skrivet 29 maj 2009, 10:33:01 AM
Nya biljettsystemet har mycket mer att önska, även om tanken är bättre än gamla Scanpoint. Vid övergången tog man inte tillvara den information som fanns i gamla systemet fullt ut utan backade ett antal taxefiler och versioner bakåt. Stora problem har funnits med bland annat via-resor men nu börjar mer och mer ramla på plats t ex lättare att sälja Danmarksbiljetter. Systemet bygger på Windows och kräver en del omstarter ibland, vilket tar för lång tid i stadstrafik - upp till 3-4 minuter. Blir säkert jättebra när det blir någorlunda klart.

Trevligt med omstarter på fyra minuter på en stressig stadsbusslinje. Sånt gillas av många förare som inte insett tjusningen med glidarjobbet linjebusschaufför.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2009, 09:09:15 AM
Citat från: Svemicke skrivet 01 juni 2009, 00:57:38 AM
Någon berättade för mig en gång i tiden att facket en gång lade sig emot att bussarna skulle gå att skylta om från förarplatsen. Det klagades på att förarna inte längre fick röra på sig. Numera behöver de tydligen inte ens tänka själva, men nu klagar inget fack. Vårt skyltsystem i Sjuhärad (iTID) bara strular och visar fel hållplatser och fel stopptider ständigt och jämt.

Till detta kommer att bussarna skyltar om till Ej i trafik (med versaler) alltsomoftast fast de tydligt går på linje. Sedan finns det tydligen några MaxCi som inte fått iTid och där förarna till 75 procent således glömmer att skylta om manuellt.
Beträffande att facket klagade på att förarna inte fick röra på sig vid omskyltningen kan man väl bara undra om de inte har bättre för sig. T ex att rekommendera förarna att vi ändhållplatserna gå genom bussen och samtidigt som de får lite motion också kan se om något är kvarglömt (fungerar om det inte är ringlinjer). På den tiden bussarna skyltades om med veva-veva var det en allt annat än bra arbetsställning vid omskyltning.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: yngrot skrivet 01 juni 2009, 17:34:42 PM
Jag får nog lov att hålla med Svemicke att vi har alldeles för mkt datorer och skärmar som upplever jag oftast gör det sämre för oss som kör...det var lättare förr en tång att klippa med ett häfte med biljetter och ett häfte med övergång..
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Jan skrivet 02 juni 2009, 14:07:30 PM
Smidig maskin som jag inte trodde på först, men jag har ändrat mig. Vi i Skåne kan sälja biljetter till samtliga zoner i Blekinge, Halland, Kronoberg, Kalmar, Skåne län samt till stn Kungbacka, Mölndal och Göteborg.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: linlars skrivet 02 juni 2009, 17:02:12 PM
Citat från: Mittlinje skrivet 29 maj 2009, 10:33:01 AM
Systemet bygger på Windows och kräver en del omstarter ibland, vilket tar för lång tid i stadstrafik - upp till 3-4 minuter.

Lite off-topic, men ändå:

Jag förstår inte att de bygger "embedded systems" på Windows-plattform. Linux är ju så mycket stabilare.
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: Olof Lagerkvist skrivet 11 juni 2009, 15:43:16 PM
Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
Vad jag har förstått så skall det nya biljettsystemet funka något sånär likadant som ScanPoint.



Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
ERG är totalt värdelös! Systemet har funnits nu i en vecka och är så ologiskt och dumt. En väldigt massa knapptryckningar bara för att få ut en enkelbiljett och vi ska inte prata om att hjälpa resenärerna med sina nya kontokort. Dessutom vet INGEN, inte ens Västtrafik exakta prisuppgifter mellan olika platser om man reser med kontokort.

Detta slås jag alltid också av när det gäller ERG var det än i världen dyker upp. Många saker är väldigt onödigt komplicerade. I egenskap av programutvecklare kan jag väl visserligen förstå bakgrunden till en del utvecklingsmässiga genvägar vid specifika kundönskemål för att spara utvecklingstid, t ex den helt onödiga skillnaden mellan + och T knapparna är säkerligen en sådan, men det mesta av krångleriet verkar ändå komma av att man försökt göra alldeles för många sofistikerade lösningar tillgängliga lite överallt i användargränssnittet vilket bara gör allt plottrigt och svårarbetat.

Det skälldes visserligen mycket på krångligheterna med Scanpoint när det infördes en gång i tiden också men dom hade åtminstone förstått det viktigaste i de här sammanhangen, det gick att sälja en kontantbiljett med en knapptryckning. Det är samma sak som att kassasystemet i en personalmatsal ska kunna sälja en dagens lunch med en knapptryckning, den som försöker sälja ett kassasystem som kräver 10 knapptryck för detta kommer inte att lyckas särskilt bra... Tyvärr verkar inte upphandlare av system för kollektivtrafik resonera likadant.

Dock upplevdes som sagt Scanpoint som rejält krångligt en gång i världen också. Undertecknad åkte gratis lite då och då under ganska många veckors tid mellan Ulricehamn och Borås eftersom förarna inte förstod hur Scanpointmaskinen fungerade.

Btw, det där jag hörde om att Västtrafik-förarna ska knappa in passagerarnas SMS-biljetter i biljettmaskinen, är det verkligen sant? Så urbota tråkigt genomstolligt i så fall att lägga en sådan ren statistiksamlingsuppgift på förarna. Påminner mig om när jag nyss hemkommen från England såg Västtrafiks anslag med uppmaning till passagerarna att alltid registrera periodkorten på tågen för statistikens skull och mindes anslagen på några stationer i London där passagerarna uppmanades att för att undvika onödig köbildning inte registrera periodkorten på tåg, spårvagnar och ledbussar om man ändå hade periodkort som täckte hela resan... Antar att erfarenheterna av att hantera många passagerare i ett kollektivtrafiknät är lite större därborta iofs.

Däremot har jag iofs sett andra ställen i England/Skottland där bussförarna ska skriva ut en nollpris-kontantbiljett för alla passagerare som har periodkort, så det förekommer stolligheter där också.

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
ERG är nästan ett ännu mer efterblivet system än vad GLAB:s ProData-system var och vad jag har förstått så är det göteborgarna som satt sig emot att Västtrafik skulle införa samma biljettsystem som i Skåne och Halland.

En annan liten komplikation som nu uppstått är att man från Västtrafiks sida inte längre kan sälja biljetter till Falkenberg som man kunnat innan. Visserligen har jag hört ryktas om att Hallandstrafiken motsatte sig Västtrafikbiljetter till Falkenberg, men hur ska man lösa det på Viskadalsbanan nu? Skall man numera behöva delbetala till Horred i ERG för att sedan köpa resterande resa i Qubicas biljettsystem? En resa som man tidigare kunnat köpa hela vägen.

Jag har försökt få fram ett definitivt officiellt svar från Västtrafik angående kortgiltighet i "gränstrafiken" men inte riktigt lyckats. Dock verkar följande gälla om man sammanställer inofficiella svar från några olika personer på Västtrafik, SJ och Arriva:

ERG-kontoladdning och Scanpoint-värdekort gäller parallellt mellan alla stationer längs hela tågsträckan Borås - Varberg. Mostvarande gäller på tågen också Töreboda - Falköping - Nässjö och Kinnekulletåget ända till Örebro (ja, det går att åka på Västtrafikkort med kontoladdning ända till Nässjö och Örebro, även t ex Nässjö - Huskvarna om man vill  8) ). Med buss är flexibiliteten avsevärt mer begränsad. Mellan Svenljunga och Falkenberg gäller bara resp läns kort till gränsen. Med linje 250 Ulricehamn - Jönköping gäller ERG-kontokort hela vägen på avgångar till/från Jönköping som startar/slutar väster om Strängsered, Scanpoint-värdekort gäller på hela sträckan Ulricehamn - Jönköping så länge resan börjar/slutar i Jönköpings Län (hur kan det ha uppstått en sån begränsning egentligen undrar jag då...).

Hur gränssituationen ser ut med buss Tidaholm - Mullsjö/Habo/Jönköping (om det nu finns några sådana linjer kvar) och över gränsen till Örebro har jag inte fått tillräckligt bekräftad för att återge här, men någon annan kanske kan fylla på med det.

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
Fördelen är dock att vi i Borås numera kan köpa resor till Göteborg utan komplikationer, vilket vi inte kunnat innan.

Vilket för min personliga del är väl värt alla tänkbara komplikationer med ERG plus lite till. Med fyra dagar kvar till semester när regionen-runt-kortet gick ut har jag nu skippat att fylla ut de extra dagarna med bilpendling utan istället laddat pengar på Västtrafikkortet och konstaterat att Skogsfrugatan - Backadalsmotet kostar 74,37 kr med kontoladdning. Det kunde dock inte riktigt Västtrafik svara på i förväg så lite av en chansning var det. :-)

Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2009, 02:13:04 AM
FOTNOT:
Med kontokort menas efterföljaren till värdekorten/100-korten och inte vanliga bankkort.

Vi som programmerar sådana här betalningssystem med kort brukar benämna det "internkort" och "externkort". Men när kortsystemen sedan används ute hos kunderna kan det naturligtvis kallas i princip vad som helst...

Långt inlägg blev det och det borde väl varit en ny tråd egentligen, men ändå...
Titel: SV: Skånetrafikens nya biljettsystem
Skrivet av: yngrot skrivet 12 juni 2009, 11:10:53 AM
ERG maskinen är i särklass det sämsta jag varit med om...Alldeles för mkt knapptrycknigar för allt man ska göra,, Sen det där med + och t knappen är det inte många som känner till .. Ofta får man säga till resenärer att först trycka + utan att kortet är nära...och grupp resa på kontokortet är inte heller helt lätt..hur ska man göra vid bussbyte ?? Ingen som vet...  Och den usla infon från Västtrafik är ju otrolig den 18 MAJ skulle vi börja sälja på ERG men inge visste om det så många fick åka gratis när de inte hade 200kr till det nya kortet   De ska ju ha en pant för det,,,