Fick några bilder på Tynningö-bussen från M/S Skarpö en solig februaridag 1982. Solen ställde till ett visst besvär som synes.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/321_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/321_b.JPG)
H63 7816 var den enda fd MOAB-vagnen som "drabbades" av omlackning till SL-färger.
Ställa till med besvär?
Det där skulle jag kalla "en typiskt vårbild" kallt, snöigt och en sol som skiner och försöker få upp temperaturen, jag har nästan för mig att solen brukar vara lite jobbig just den tiden på året också.
Mycket bra bild enligt mig iallafall.
Trevligt. När flyttades 7816, till Tynnigö?
/Peter
Mycket trevligt! 7816 var, precis som tidigare nämnts, den enda i Tappströms serie H63:or i serien 7809-7821 som blev oxblodsröd under SL-tiden.
Lackades om efter olyckshändelse.
/Peter
Hej!
Förutom att 7816* lackerades om i oxblodsröd SL-lackering byggdes skyltskåpet
i fronten om till detta smalare utförande med tre nummerrullar.
Från början var det av en bredare typ som kunde skylta upp linjenummer och destination.
SL konverterade annars dessa bredare skåp så att endast tre nummerrullar monterades centralt.
Kuriosa angående 7816 är även att vagnen figurerar i filmen "Lyftet" från 1978.
Då i sitt ursprungliga MOAB**-utförande (ljusblå med brett skyltskåp).
* SL H63 7816: (Scania-Vabis BF7659 / SKV, Katrineholm 1967).
** MOAB: (Mälaröarnas Omnibuss Aktiebolag).
mvh K R
Hur pass illa skadad blev 7816? Det verkar ju som om man bytt den främre glasfiberdelen av taket. Troligen fanns det sådana som reservdelar till de många fd SJ H81-H82 (Volvo B58/SKV -67) som ju hade denna mindre typ av skylt.
Hittade en bild på bussen från Staffans Skokartong.
Hälsar
//Viking
(http://i543.photobucket.com/albums/gg473/perviking/57104.jpg)