Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: M224 skrivet 04 augusti 2008, 16:39:39 PM

Titel: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: M224 skrivet 04 augusti 2008, 16:39:39 PM
Linje 172 går ju från Norsborg till Skarpnäck.

Sträckan Norsborg till Masmo ligger A och sträckan Gustav adolfsvägen- Ågestavägen ligger i B, sedan går bussen in i zon A igen vid Rågsved och ända till Skarpnäck.

Om man hoppar på i Skarpnäck och ska till Norsborg så skall det stämplas två (2) stämplar, hoppar man av i Huddinge så ska det stämplas tre (3) stämplar. Ändå så stämplar många fel och stämplar 3 st stämplar när man ska från ex Högdalen till Hallunda.

Förarna verkar alltså få felaktig information och det gör mig sk*tförbannad!

Jag har mailat detta till SL och fått det svaret som jag har angett ovan.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Magnus_J skrivet 04 augusti 2008, 16:51:46 PM
enligt SL taxehandbok står det..

TRE kuponger ger rätt att inom en timma resa i TVÅ ZONER.
(i den zon kupongerna stämplats och i en angränsade zon t ex från zon A till B eller från zon A till B, och åter till zon A.)
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Dan Henriksson skrivet 04 augusti 2008, 17:08:36 PM
Nu har jag inte taxehandboken framför mig så jag ska väl inte uttala mig alltför tvärsäkert, men som Magnus är inne på så är det rätt att förarna tar tre kuponger. Även fast man bara åker igenom zon B så kostar det en kupong extra. Det är samma fenomen med t.ex. linje 627 som går från zon B (Täby k:n) via zon A (Danderyds k:n) och tillbaka in i zon B (Sollentuna k:n).
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: JDS skrivet 04 augusti 2008, 17:37:35 PM
Det förekommer att linjebeskrivningen innehåller undantag från taxebestämmelserna. Innan jag uttalar mig skulle jag därför kolla vad det står i linjebeskrivningen.

Om inget annat anges är det som påpekats: man ska betala för alla zoner man åker i, även om man sedan åker tillbaka till samma zon som man kom ifrån, även om linjen till äventyrs saknar hållplatser i den aktuella zonen.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: AndersP skrivet 04 augusti 2008, 18:03:11 PM
Finns det SL-linjer som går igenom en zon utan att ha hållplatser i zonen?
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Fredde skrivet 04 augusti 2008, 18:18:43 PM
Ur taxehandboken:

Tre kuponger ger rätt att inom en time resa i två zoner. (I den zon kupngen stämplats och i en angränsande, tex från zon A till B eller från zon A till B och åter till zon A.)

Tar vi Värmdö som ett liknande exempel så stämplar jag 3 kuponger för en resa från Hemmesta (zon C) till Ingarö (zon C), då man passerar Gustavsberg som ligger i zon B. Är det kanske fel?

Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Karsten skrivet 04 augusti 2008, 18:46:42 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 04 augusti 2008, 18:18:43 PM
Ur taxehandboken:

Tre kuponger ger rätt att inom en time resa i två zoner. (I den zon kupngen stämplats och i en angränsande, tex från zon A till B eller från zon A till B och åter till zon A.)

Tar vi Värmdö som ett liknande exempel så stämplar jag 3 kuponger för en resa från Hemmesta (zon C) till Ingarö (zon C), då man passerar Gustavsberg som ligger i zon B. Är det kanske fel?



Nej, då gör du helt rätt. Fast det kan bli svårt att förklara varför om många av dina kolleger inte har en aning om hur det funkar, av minst två har jag hört att de aldrig ändrar från zon A och om folk vill ha fler än två kuponger stämplade får de säga till...
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Fredde skrivet 04 augusti 2008, 19:00:13 PM
CitatNej, då gör du helt rätt. Fast det kan bli svårt att förklara varför om många av dina kolleger inte har en aning om hur det funkar, av minst två har jag hört att de aldrig ändrar från zon A och om folk vill ha fler än två kuponger stämplade får de säga till...

Jo det finns många alternativ. Som du säger ändrar vissa inte zoner, andra har zon X. Får man påstigande vid byte kan de komma i zon C med två kuponger stämplade i zon A...

Mycket cirkus är det..

Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Ted Selander skrivet 04 augusti 2008, 20:37:18 PM
I linjebeskrivningen för linje 172 finns inga undantag beskrivna. Zonerna beskrivs A - B2 - A.

Det gör det däremot för linje 742 som går zon B - A - B:
"Vid resa mellan hpl på sträckan Huddinge sjukhus -
Rödmossevägen och hpl på sträckan Björkallén - Vallstigen via
Farsta strand uttages ingen extra avgift"


Det finns säkert fler exempel på oklarheter - det är inget lätt system att hantera, varken för resenärer eller personal.
Blir det lättare med Access?

/Ted
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: JDS skrivet 04 augusti 2008, 21:00:04 PM
Citat från: Ted S skrivet 04 augusti 2008, 20:37:18 PM
Det finns säkert fler exempel på oklarheter - det är inget lätt system att hantera, varken för resenärer eller personal.
Blir det lättare med Access?

Med Access öppnar sig ju möjligheterna till hemlig prissättning á la SJ: "Detta är vårt pris och hur vi har kommit fram till det tänker vi inte berätta och förresten vet vi knappt hur det gått till men gillar du inte det så kan du ju alltid försöka åka med någon annan".  ;D
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: CS skrivet 04 augusti 2008, 21:07:37 PM
Citat från: M224 skrivet 04 augusti 2008, 16:39:39 PM
Linje 172 går ju från Norsborg till Skarpnäck.

Sträckan Norsborg till Masmo ligger A och sträckan Gustav adolfsvägen- Ågestavägen ligger i B, sedan går bussen in i zon A igen vid Rågsved och ända till Skarpnäck.

Om man hoppar på i Skarpnäck och ska till Norsborg så skall det stämplas två (2) stämplar, hoppar man av i Huddinge så ska det stämplas tre (3) stämplar. Ändå så stämplar många fel och stämplar 3 st stämplar när man ska från ex Högdalen till Hallunda.

Förarna verkar alltså få felaktig information och det gör mig sk*tförbannad!

Jag har mailat detta till SL och fått det svaret som jag har angett ovan.

Detta var exakt vad som hände mig idag (kanske t.o.m. samma händelse). En passagerare skulle från Högdalen till Hallunda och visst, båda ligger i zon A men eftersom en stor del av linjen går genom zon B så är det tre kuponger som gäller. Detta mot passagerarens övertygelse.

Enda gångerna som så inte är fallet är om det står skrivet ett undantag som förklarats här bland annat för linje 742, men alltså INTE 172.

Skulle det vara så att det bara behövdes två kuponger skulle ju hela systemet falla. Då skulle passagerare alltid lösa för hela linjen och inte bara till zon B, men sedan stiga av i B ändå och hålla kvar passagerare får vi ju inte lov att göra...

//CS
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: M224 skrivet 04 augusti 2008, 23:08:11 PM
Tack för alla svar i detta ämne. SL har krånglat till det lite tycker jag och linje 172 är ju just en sådan linje som det blir lite struligt med, att det ska kosta tre kuponger att ta direktbussen som tar en kortare väg en att åka runt med t-banan som kostar två. Men nu har jag fått klarhet i frågan.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: JDS skrivet 04 augusti 2008, 23:40:37 PM
Citat från: M224 skrivet 04 augusti 2008, 23:08:11 PM
Tack för alla svar i detta ämne. SL har krånglat till det lite tycker jag och linje 172 är ju just en sådan linje som det blir lite struligt med, att det ska kosta tre kuponger att ta direktbussen som tar en kortare väg en att åka runt med t-banan som kostar två. Men nu har jag fått klarhet i frågan.

Man kan ju alltid diskutera vad det är som är att krångla till det, att strikt köra efter zongränserna eller att göra undantag. På Spårvägssällskapets forum är det många som gladeligen skulle bekosta staket längs hela Lidingöbanan för att de tycker att det verkar så krångligt att den är en järnväg...
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 04 augusti 2008, 23:43:01 PM
Hmmm....den här tråden gav nya tankar.

De e båda fortare (smidigare?) och billigare att åka Hemmesta-Stenslätten-Rindö-Vaxholm än Hemmesta-Slussen-Tekniska-Vaxholm, under förutsättning att alla anslutningar passar.  ;D
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Karsten skrivet 04 augusti 2008, 23:43:36 PM
Citat från: JDS skrivet 04 augusti 2008, 23:40:37 PM
Man kan ju alltid diskutera vad det är som är att krångla till det, att strikt köra efter zongränserna eller att göra undantag. På Spårvägssällskapets forum är det många som gladeligen skulle bekosta staket längs hela Lidingöbanan för att de tycker att det verkar så krångligt att den är en järnväg...

Så bra då! Då vet vi vilka som står och spikar staket.. :P
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Karsten skrivet 04 augusti 2008, 23:46:41 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 04 augusti 2008, 23:43:01 PM
Hmmm....den här tråden gav nya tankar.

De e båda fortare (smidigare?) och billigare att åka Hemmesta-Stenslätten-Rindö-Vaxholm än Hemmesta-Slussen-Tekniska-Vaxholm, under förutsättning att alla anslutningar passar.  ;D

Ja, det var just det. 439 och 678 har aldrig haft någon passning med varandra. Kanske just för att det inte finns så stort resandeunderlag Hemmesta-Vaxholm. Åker man från Gustavsberg till Åkersberga (en resa jag gjort ett antal ggr, dock är inte Åbg slutmålet) så är det snabbare att åka genom stan eller via Essingeleden än över Rindö.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Fredde skrivet 05 augusti 2008, 01:47:17 AM
CitatJa, det var just det. 439 och 678 har aldrig haft någon passning med varandra.

Nej det är ju omöjligt att dom har haft, vilket kanske på att linjen heter 688? ::)

Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: JDS skrivet 05 augusti 2008, 01:53:53 AM
Citat från: Karsten skrivet 04 augusti 2008, 23:46:41 PM
Ja, det var just det. 439 och 678 har aldrig haft någon passning med varandra.

Citat från: Fredde_J skrivet 05 augusti 2008, 01:47:17 AM
Nej det är ju omöjligt att dom har haft, vilket kanske på att linjen heter 688? ::)

Fast det skulle ju kunna ha hänt under de 20-30 år som den hette 678? Eller hette 439 något annat då?
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Carl W skrivet 05 augusti 2008, 10:45:16 AM
Citat från: CS skrivet 04 augusti 2008, 21:07:37 PM
Detta var exakt vad som hände mig idag (kanske t.o.m. samma händelse). En passagerare skulle från Högdalen till Hallunda och visst, båda ligger i zon A men eftersom en stor del av linjen går genom zon B så är det tre kuponger som gäller. Detta mot passagerarens övertygelse.

Enda gångerna som så inte är fallet är om det står skrivet ett undantag som förklarats här bland annat för linje 742, men alltså INTE 172.

Skulle det vara så att det bara behövdes två kuponger skulle ju hela systemet falla. Då skulle passagerare alltid lösa för hela linjen och inte bara till zon B, men sedan stiga av i B ändå och hålla kvar passagerare får vi ju inte lov att göra...

//CS

Med det förra zonsystemet kunde en resa kosta olika anatal kuponger beroende på i vilken riktning man skulle åka. Jag har ett exempel: En resa från Täby (zon 3) till Lidingö (zon 2). På morgonen stämplades först tre kuponer i Täby, samt ytterligare en när hon skulle ta tunnelbanan i Danderyd (zon 2) till Ropsten (zon 1). När hon skulle hem från Lidingö (zon 2) stämplades tre kupunger. Vid Danderyd visade hon upp dessa för föraren. Och tre kuponger stämplade i zon 2 gällde ju för resa till zon 3.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Wolfie skrivet 05 augusti 2008, 11:29:49 AM
Citat från: Carl W skrivet 05 augusti 2008, 10:45:16 AM
Med det förra zonsystemet kunde en resa kosta olika anatal kuponger beroende på i vilken riktning man skulle åka. Jag har ett exempel: En resa från Täby (zon 3) till Lidingö (zon 2). På morgonen stämplades först tre kuponer i Täby, samt ytterligare en när hon skulle ta tunnelbanan i Danderyd (zon 2) till Ropsten (zon 1). När hon skulle hem från Lidingö (zon 2) stämplades tre kupunger. Vid Danderyd visade hon upp dessa för föraren. Och tre kuponger stämplade i zon 2 gällde ju för resa till zon 3.

Så kommer det att bli igen med de nya lokalkorten som gäller i Södertälje och Norrtälje, där man betalar en eller två tilläggskuponger vid resa från dessa områden till andränsande zoner och två eller tre för resa tillbaka.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: JDS skrivet 05 augusti 2008, 13:03:15 PM
Citat från: Carl W skrivet 05 augusti 2008, 10:45:16 AM
Med det förra zonsystemet kunde en resa kosta olika anatal kuponger beroende på i vilken riktning man skulle åka. Jag har ett exempel: En resa från Täby (zon 3) till Lidingö (zon 2). På morgonen stämplades först tre kuponer i Täby, samt ytterligare en när hon skulle ta tunnelbanan i Danderyd (zon 2) till Ropsten (zon 1). När hon skulle hem från Lidingö (zon 2) stämplades tre kupunger. Vid Danderyd visade hon upp dessa för föraren. Och tre kuponger stämplade i zon 2 gällde ju för resa till zon 3.

Ja, det är en lustig egenhet hos markeringssystemet som gör att det blir så. Det går ju inte att markera på biljetten vart trafikanten har avsett att åka, så tre kuponger från zon 2 kan användas "åt båda hållen": först en gång in i zon 1 och tillbaka, och sedan ut åt andra hållet inom en timme. Det fungerar likadant idag med trekupongersbiljetter stämplade i zon B. Notera att med automat- och sms-biljetter kan man inte göra så, utan där måste man från början bestämma sig för vilka två zoner man vill åka i på sin trekupongersbiljett.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Lung To skrivet 03 september 2008, 10:40:46 AM
Det var mycket enklare för oss när det var enhetstaxa.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: JDS skrivet 03 september 2008, 13:11:59 PM
Citat från: Lung To skrivet 03 september 2008, 10:40:46 AM
Det var mycket enklare för oss när det var enhetstaxa.

Barnslig kommentar, tycker jag! Enhetstaxan var en socialdemokratisk rättvisedemonstration (vilket i och för sig inte alls är en dålig idé) och i den mån den framfördes som något slags fördel för biljettförsäljarna i trafiken så var det bara dimridåer. I själva verket har socialdemokraterna, liksom övriga politiker, alltid varit genuint ointresserade av personalens arbetsförhållanden. Ja, det är enklare med bara en taxezon att hålla reda på men det är en ren tillfällighet, och långt under den logiska kompetens som man bör kunna förvänta av en bussförare.  8)
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Ersa skrivet 03 september 2008, 14:07:30 PM
Hade det bara varit en enorm prisskillnad på enkelbiljetter och förköp hade jag varit rätt nöjd med enhetstaxan. Det man misslyckades radikalt med var ju att ha en hög ombordavgift (borde ha varit 30 kr oavsett ålder) samt en låg förköpstaxa (10 kr oavsett ålder).

Förutom den enorma mängd enkelbiljettskontanter som strömmade in, var ju enhetstaxan i övrigt ett rätt spännande experiment som gjorde att de som pendlar långa sträckor (2-3 timmar restid till/från arbetet per dag) fick betala samma låga resekostnader som de som bara har 10 min till jobbet. Nu har ju iofs nästan alla arbetspendlare samma typ av busskort som kostar lika mycket, men ni förstår nog hur jag menar.

Citat från: JDS skrivet 03 september 2008, 13:11:59 PM
och i den mån den framfördes som något slags fördel för biljettförsäljarna i trafiken så var det bara dimridåer.

Ja... Istället blev taxan snarare en nackdel med tanke på alla mynt man fick växla in flera gånger/trafikdag.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Lung To skrivet 03 september 2008, 15:17:46 PM
Men nu har vi inte kontanthantering kvar så varför inte enhetstaxa? Tror då att flera väljer bussen/tåget istället för bilen.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Carl W skrivet 03 september 2008, 19:37:49 PM
Citat från: Lung To skrivet 03 september 2008, 15:17:46 PM
Men nu har vi inte kontanthantering kvar så varför inte enhetstaxa? Tror då att flera väljer bussen/tåget istället för bilen.

Det beror väl på hur hög denna enhetstaxa skulle vara.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: JDS skrivet 03 september 2008, 22:43:31 PM
Citat från: Carl W skrivet 03 september 2008, 19:37:49 PM
Det beror väl på hur hög denna enhetstaxa skulle vara.

Rimligen behöver man inte höja den särskilt mycket för att merförlusten skall försvinna. Men det måste förstås löna sig att åka med förköpta biljetter! Ett viktigt fel med den valda enhetstaxan var att prisskillnaden mellan förköpta och direktinköpta kuponger var för liten.
Titel: SV: SL, Zon A - B - A.
Skrivet av: Nico skrivet 03 september 2008, 23:06:19 PM

Citat från: Lung To skrivet 03 september 2008, 15:17:46 PM
Men nu har vi inte kontanthantering kvar så varför inte enhetstaxa? Tror då att flera väljer bussen/tåget istället för bilen.

Nja, den där diskussionen kommer upp med jämna mellanrum och faller i princip alltid på samma sak... nämligen att det är inte priset (eller en simplifierad biljetthantering) som gör att folk i vissa lägen väljer bilen framför kollektivtrafiken. Redan idag så är det ju så mycket billigare att åka kollektivt. Istället måste man erbjuda alternativ som är bättre än bilen på andra punkter, t.ex. då tillgänglighet, komfort etc. och det är där kollektivtrafiken i vissa lägen har svårt att ge bilen en match.