Jag har mig veterligen inte sett en liknande bussmodell tidigare innan den här bilden.
Är det en stockholmsbuss överhuvudtaget? Bokstaven E på registreringsskylten vittnar om annat.
Vilket bolag tillhör den?
(http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0349.jpg)
Bilden finns på www.wasatrafik.se (http://www.wasatrafik.se)
Citat från: Ekloev skrivet 02 augusti 2008, 14:08:29 PM
Jag har mig veterligen inte sett en liknande bussmodell tidigare innan den här bilden.
Är det en stockholmsbuss överhuvudtaget? Bokstaven E på registreringsskylten vittnar om annat.
Vilket bolag tillhör den?
(http://www.wasatrafik.se/Bjorknas/bjorknas0349.jpg)
Bilden finns på www.wasatrafik.se (http://www.wasatrafik.se)
Skylten är en s k interimsskylt (vita siffror på röd botten) och den säger inte så mycket om bussens definitiva hemvist. E kan alltså stå för att den är levererad av ett företag i Östergötlands län. Det står väl ASJ till höger om första fönstret och de fanns i Linköping.
Kan det gå att identifiera vad som
triangeln strax till höger om framhjulet på karossidan antyder?
Det verkar vara en gengasvagn påhängd på bussen.
Citat från: Ove Bojarp skrivet 02 augusti 2008, 15:19:27 PM
Kan det gå att identifiera vad som
triangeln strax till höger om framhjulet på karossidan antyder?
Det verkar vara en gengasvagn påhängd på bussen.
Jag tycker mig kunna läsa BS i övre raden. Kan det vara ett S också i den undre och det skulle alltså stå för BSS, Busstrafiken Stockholm-Södertörn.
Just konstruktionen med mittdörr och destinationsskylt ovanför denna var rätt typisk för Wallenbergsföretagen.
Men vi har ju flera BSS-experter här så vi lär nog snart få svar. :)
På sidan 77 i "Alla Våra Bussar" så finns en väldigt lik buss för trafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö.
Citat från: Ove Bojarp skrivet 02 augusti 2008, 15:44:59 PM
På sidan 77 i "Alla Våra Bussar" så finns en väldigt lik buss för trafiken Stockholm-Björknäs-Värmdö.
Visst, det är ju samma modell. Det som lurar en är att frontpartiet är borttaget på bilden som visas här. Antagligen en anpassning till gengasdrift.
Enligt refererade bok är det en ett gammalt chassi som fått ny kaross från ASJ i Linköping 1939. Fem sådana omkarosseringar gjordes. Eftersom BSBV och BSS gjorde gemensamma inköp kan man anta att dessa fördelades på de de båda bolagen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 16:00:23 PM
Visst, det är ju samma modell. Det som lurar en är att frontpartiet är borttaget på bilden som visas här. Antagligen en anpassning till gengasdrift.
Enligt refererade bok är det en ett gammalt chassi som fått ny kaross från ASJ i Linköping 1939. Fem sådana omkarosseringar gjordes. Eftersom BSBV och BSS gjorde gemensamma inköp kan man anta att dessa fördelades på de de båda bolagen.
Frontpartiet är nog intakt,men det ser konstigt ut p g a de två rör som uppenbarligen kommer övet taket bakifrån gengasaggreagtet, som antagligen finns monterat på det släp som skymtar bakom bussen. Man ser egentligen endast släpets ena hjul. Rören ledde gengasen fram till motorn. Bussmodellen som sådan fanns kvar i trafik när jag började jobba som konduktör hos BSS 1959. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka nummer de hade.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 02 augusti 2008, 19:16:07 PM
Frontpartiet är nog intakt,men det ser konstigt ut p g a de två rör som uppenbarligen kommer övet taket bakifrån gengasaggreagtet, som antagligen finns monterat på det släp som skymtar bakom bussen. Man ser egentligen endast släpets ena hjul. Rören ledde gengasen fram till motorn. Bussmodellen som sådan fanns kvar i trafik när jag började jobba som konduktör hos BSS 1959. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka nummer de hade.
M v h
Ingwar
Fast frontpartiet på bilden i Alla våra bussar ser annorlunda ut. I övrigt är det stora likheter mellan bussarna. Vagnarna av den typ som visas på bilden i boken slopades enligt densamma redan 1953.
Eftersom jag inte tvivlar på ditt minne är det nog trots allt inte samma busstyp.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 augusti 2008, 19:22:43 PM
Fast frontpartiet på bilden i Alla våra bussar ser annorlunda ut. I övrigt är det stora likheter mellan bussarna. Vagnarna av den typ som visas på bilden i boken slopades enligt densamma redan 1953.
Eftersom jag inte tvivlar på ditt minne är det nog trots allt inte samma busstyp.
Du har säkert rätt. Vid närmare granskning av bl a fronten så är det vissa detaljer jag inte riktigt känner igen. Det mest iögonfallande med denna busstyp är ju mittdörren.
M v h
Ingwar
Bussen är en BSS-vagn (fd Scania-Vabis halvhyttare) omkarosserad av ASJ i Linköping under kriget, därav E-numret, då det är ett leveransfoto. . BSS hade mittdörr på bussarna fram till slutet av 40-talet, eftersom man hade konduktör. Fritt ur minnet har jag för mig att detta är BSS 110.