Hade 286 igår på linje 111 ut till bälinge.
När jag kom till hpl Lytta började motortempen gå mot det röda.
Gick ut och kollade och märkte jag läckte nåt från motorn. :-\
Kontaktade TL. Dom sa åt mig att köra vidare och se om jag kom in till stan.
Gjorde som dom sa.
När jag var påväg från bälinge så började problemen.
Först kom EDC diagnos fel. sen kom minskad retardereffekt.
Sen gick bussen in i Limp home-mode. JÄTTEKUL.
Tog en vecka att komma upp i 30.
Trodde jag skulle klara mig hela vägen till garaget. Men då.
Backen vid polishuset i uppsala blev det rött. Var tvungen att stanna.
När det blev grönt så stod bussen stilla även fast jag hade gasen i botten. ;D
Så det blev bärgare därifrån och jag fick skjuts av bil 900.
Mina passagerare fick ta en 1:a som kom precis efter.
Så en händelsefull dag igår. Men fan va jobbigt det är att köra en buss i Limp home-mode. :'(
Vad är Limp home mode för något?
//Simon
Spontan gissning är att bussen inte går snabbare än 30 och typ utan nån form av acceleration pga motorn är överhettad av något slag.
Citat från: Simon A skrivet 01 augusti 2008, 14:29:12 PM
Vad är Limp home mode för något?
//Simon
Inte säker på att MAN kallar det så men Volvo kallar det Limp home.
Bussen går med reducerad effekt så att motorn inte överhettas mer än vad den är.
Jag fick upp den i 65 men ville inte köra fortare med reducerad retardereffekt. :)
Citat från: hamre skrivet 01 augusti 2008, 21:03:52 PM
Inte säker på att MAN kallar det så men Volvo kallar det Limp home.
Bussen går med reducerad effekt så att motorn inte överhettas mer än vad den är.
Jag fick upp den i 65 men ville inte köra fortare med reducerad retardereffekt. :)
Det är väl bara bromsa utan retarder då ;) Skämt åsido. Säkerheten framförallt är alltid bäst och det verkar du va bra på. Fortsätt med det så vi får åka tryggt :)
//Simon
Hej! Skulle ha svarat tidigare men det kom lite annat emellan. Här kommer iallafall en bild på bussen under bärgningen.
(http://oskar.sajtx.net/GUB_286_080731.jpg)
Även Saab använder uttrycket Limp Home på sina personbilar.
Citat från: Simon A skrivet 02 augusti 2008, 19:58:29 PM
Det är väl bara bromsa utan retarder då ;) Skämt åsido. Säkerheten framförallt är alltid bäst och det verkar du va bra på. Fortsätt med det så vi får åka tryggt :)
//Simon
Retardern är ju bara en hjälpbroms för att avlasta och minska slitaget på färdbromsen, och även för att undvika överhettning i nedförslut.
Självklart räcker den vanliga färdbromsen med goda marginaler för att bromsa ned fordonet, så länge det inte lutar kraftigt på en lång sträcka.
Ja det var tydligen vattenpumpen som hade gått sönder. Såg att dom hade bytt den.
Såg 286 påväg ut i trafik när jag kom imorse till jobbet.
Självklart räcker vanliga bromsen men jag tycker bromsningen blir mer ryckig utan retarder första biten. Kanske bara e jag. :)
Citat från: hamre skrivet 04 augusti 2008, 06:22:54 AM
Ja det var tydligen vattenpumpen som hade gått sönder. Såg att dom hade bytt den.
Såg 286 påväg ut i trafik när jag kom imorse till jobbet.
Självklart räcker vanliga bromsen men jag tycker bromsningen blir mer ryckig utan retarder första biten. Kanske bara e jag. :)
Skulle nog säga tvärtom... en lagom insleten Voith låda och man ligger runt 70 blås och tar första knixet med retarden, gunget som kommer räcker väl för att ge passagerarna wiplash ;D...