Snakket med Buss sjåføren. Han hadde stått og ventet i Gudvangen på passasjerer. Når han skulle starte bussen nektet den. Noen som har info om bussen?
(http://greydogmods.com/wordpress/wp-content/gallery/buses/q2dsc_3092a.jpg)
(http://greydogmods.com/wordpress/wp-content/gallery/buses/q2dsc_3093a.jpg)
(http://greydogmods.com/wordpress/wp-content/gallery/buses/q2dsc_3094a.jpg)
ser ut som den är utrustad med skidbox
På http://www.svenskbusshistoria.se finns mer info om bussen
hm dendär känner jag igen ;D
fö vem äger den nu?
lisas resor?
den såg ju både tvättad och polerad ut ;)
den har ju sett lite ledsen ut de sista åren men nu såg den fin ut igen
Har märkt att ni i norge gillar att ha bärgningsbilar placerade på strategiska ställen.
Som t.ex vägen mellan Trondheim och Storlien. För ev bilar som inte orkar över kölen :)
En privatperson i Årjäng äger den. Han är privatnäringsidkare och verkar driva lite altt i allo.
CitatHar märkt att ni i norge gillar att ha bärgningsbilar placerade på strategiska ställen.
Som t.ex vägen mellan Trondheim och Storlien. För ev bilar som inte orkar över kölen
som gamar som väntar på sitt byte ;D
pst jag drar på holiday nu
ska jag ta några bilder på bussar over there?
få väl ta på någon gammal lokalkärra så ni blir glada ;)
Den har en gång i tiden gått hos Marks Limousine. Kölabussen köpte den sedan och körde skol o turisttrafik med den, men strax före Kölas konkurs så såldes den till Liljegrens Buss i Årjäng som tog över ölresorna till Tyskland där bussen mest används.
Hemsidan har inte så mycke info att ge
http://www.liljegrensbuss.se/ (http://www.liljegrensbuss.se/)
TBK:n som den kallades internt, gick hos Kölabussen 2 eller vid högsäsong 3 resor i veckan till Tyskland för resenärer som ville handla starkvaror. Man betalade biljett efter hur många kilo man ville ha med sig hem. Innan den blev ölbuss gick som skolbuss i Grums och kanske på något annat ställe som Köla hade kontrakt på. Efter att den blivit ölbuss på Tyskland gick den som skolbus de dagar den var hemma. Den var uppskattad av ungarna då den hade några inmonterade bord och säten som var vända så att det gick att sitta runt borden.
Skidboxen innebär 500 kg? mer last och påverka viktfördelningen gynnsamt. På ölresorna går den för det mesta med släpkärra.
I dag ser inte bussen rolig ut. Den såg mycket trevligare ut när den hade Kölabussens dekaler.
Den lär ha råkat ut för ett haveri på en tur till Tyskland för ett tag sedan. Ett bromsfel som gjorde att den fick bergas och dras iland från färjan mellan Hälsingborg – Helsingör, efter några turer fram och tillbaka över sundet.
annan hemsida till berörda bussföretaget är
http://www.tysklandsbussen.se/
länk till den sidan finns även på kölabussens hemsida
Bussen rullade norrut på E6an förbi Stenugnsund för en timme sen fick jag uppgifter på och efter hade den ett släp.