(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_2953_Stockholm.JPG)
Här kommer en bild på en SJ-Buss som är på besök i Stockholm under slutet av 80-talet. Notera skyltningen "Turist-trafik". I det här fallet har man tydligen valt en "vanlig" linjevagn för resan istället för turistbuss.
Varifrån kommer bussen? Jag gissar på Kalmar eller Gotland, men hittar just nu inte mina listor från dessa län.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 21 juli 2008, 07:56:28 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_2953_Stockholm.JPG)
Här kommer en bild på en SJ-Buss som är på besök i Stockholm under slutet av 80-talet. Notera skyltningen "Turist-trafik". I det här fallet har man tydligen valt en "vanlig" linjevagn för resan istället för turistbuss.
Varifrån kommer bussen? Jag gissar på Kalmar eller Gotland, men hittar just nu inte mina listor från dessa län.
2953 har varit placerad i Borås. Vet inte om den kom dit som ny 1988, men om jag inte minns alldeles galet var den kvar fram till det Swebus förlorade lejonparten av trafiken där 1995 och flyttades sedan till Jönköping.
Det här var nog det närmaste turistbuss som SJ Buss i Borås kunde prestera. Ser det för övrigt inte ut som en toalett vid mittdörren? De van Hool som fanns gick åt till veckoslutstrafik.
2953 hade placering i Jönköpings län, blev lackad i länsfärgerna, var placerad i Gislaved eller Eksjö, alternativt både och. Avslutade som skolbuss i Ulricehamn
Kom syskonen 2954-55 också nya till Borås? Dessa var också i Gislaved men gick sedan till Halmstad som skolbussar.
Citat från: Walter skrivet 21 juli 2008, 10:07:28 AM
2953 hade placering i Jönköpings län, blev lackad i länsfärgerna, var placerad i Gislaved eller Eksjö, alternativt både och. Avslutade som skolbuss i Ulricehamn
Kom syskonen 2954-55 också nya till Borås? Dessa var också i Gislaved men gick sedan till Halmstad som skolbussar.
Jag vet inte om 2954-2955 också kom nya till Borås, men de tillbringade i alla fall en del av sin sista aktiva tid också som skolbussar i Sätila.
2953 var hela tiden i Gislaved
Körde personligen ner den till Kalmar i Juli 2003 tillsammans med många andra övertaliga
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 21 juli 2008, 19:01:49 PM
2953 var hela tiden i Gislaved
Körde personligen ner den till Kalmar i Juli 2003 tillsammans med många andra övertaliga
Jag har sett den i trafik i Borås. Men det kan ju ha rört sig om ett tillfälligt lån.
Citat från: Norrortsmicke skrivet 21 juli 2008, 07:56:28 AM
(http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/Fler_bilder/SJ-Buss_2953_Stockholm.JPG)
Här kommer en bild på en SJ-Buss som är på besök i Stockholm under slutet av 80-talet. Notera skyltningen "Turist-trafik". I det här fallet har man tydligen valt en "vanlig" linjevagn för resan istället för turistbuss.
Alltid underbart att få se en SJ-Buss :D
Instämmer med föregående skribent!
Bussen gick ibland till Göteborg på linje 834.Möjligt att Staffan sett denna i Borås någon söndag. Då körde Gislaved till Borås o åter.
Till vänster om inv numret alldeles framför dörren kan man se något som troligen är tecken för trafikområde, om det är Bs eller Jö kan jag inte se
Som sagt så stod det nog i så fall Jö. Något annat stod det inte. Fö var det denna buss som fick sidan skadad av en traktorgrävare med uppfällda bakre stödben strax före bron över Häggån (Kinna).
Citat från: S Svensson skrivet 21 juli 2008, 20:48:50 PM
Bussen gick ibland till Göteborg på linje 834.Möjligt att Staffan sett denna i Borås någon söndag. Då körde Gislaved till Borås o åter.
Så kan det mycket väl ha varit. Gjorde bussen ett längre uppehåll i Borås så att den möjligen hann med att göra en extrasväng på någon av Borås ordinarie linjer?
Det står mycket riktigt Jö framför numret längst ned i framändan. Men inte heller Gislaved lär väl ha haft så mycket bättre att erbjuda i beställningsväg.
Tack för intressanta svar och kommentarer!
Denna buss levererades ny till Gislaved 1989. Har själv kört den mycket när jag jobbade där under perioden 1988-1993.
Den var utrustad med en tidig version av G7EGS-växellåda och den krånglade enormt när den var ny. Det första året gick den mest mellan vårt garage i Gislaved och Volvo i Jönköping vill jag minnas. Felet som uppstod var att någon av de lägre växlarna fastnade och det gick inte att få i neutralläge. Dessutom var kopplingen tungtrampad och hade ett knivskarpt dragläge. Det var svårt att starta mjukt eller i uppförsbacke. /Kent T