Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 18 juli 2008, 22:15:12 PM

Titel: Busslink 3221
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 juli 2008, 22:15:12 PM
Äntligen dök denna upp så nu är serien komplett.

(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_3221_BXZ085_Danderyd_080718.jpg)
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 juli 2008, 00:03:54 AM
Ser man på, den där körde jag på 504:an i tisdags. Fick ett ryck att hoppa in då möjligheten fanns, inte så ofta man kör buss numera tyvärr.
Det var en trevlig vagn måste jag säga, i alla fall om man kör i tätort.

//Niclas
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 19 juli 2008, 05:52:33 AM
Skåpmat...  ;D
Trevlig buss i tätort som sagt, men förarplatsen känns lite spartansk tycker jag spontant.
//Fredrik
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Nico skrivet 19 juli 2008, 10:59:02 AM

Kan hända att den ger det intrycket, men det beror nog kanske mera på att i princip alla knappar är samlade på höger sida. Annars så är det ju ungefär samma saker/knappar som i motsvarande vagnar av annan karossmodell och i övrigt så är förarplatsen rymlig och väl tilltagen. Enda abret ur min synvinkel är väl den bakhängda grinden med myntbordet som stör mig emellanåt, men å andra sidan så får jag inte heller så många chanser att ratta numera så jag tänker inte så mycket på det.

Snygg bild i övrigt Micke och gratulerar till att tillfället kom till slut. Just 3220 och 3221 kommer ju ut lite oregelbundet ibland på tursättningen. Sen så finns det ju fr.o.m. igår lite 'nya' vagnar på Råsta om man känner för lite annorlunda miljö till vagnar man redan har på bild. Det rör sig då om tre Scania CN113CLB (tror jag det var) med inv. nr 7100-7102 som ersätter 4502-4504 som tillsammans med 6953-6955 rullade tillbaka söderut inom länet med slutdestination Handen/Jordbro.                     

Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 19 juli 2008, 12:06:44 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 juli 2008, 05:52:33 AM
Skåpmat...  ;D
Trevlig buss i tätort som sagt, men förarplatsen känns lite spartansk tycker jag spontant.
//Fredrik

Förarplatsen passade mig alldeles utmärkt, en av de mest rymliga jag kört på en linjevagn vilken kan vara en fördel för en annan som tar lite utrymme i anspråk ;D

//Niclas
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 19 juli 2008, 12:13:00 PM
Trevligt! Jag har sett vagnarna 3217, 3219-3221 på Råstalinjer. Vet inte om även 3218 finns i Råsta.
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Nico skrivet 19 juli 2008, 12:21:21 PM

Jodå, även 3218 finns där.
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 19 juli 2008, 12:28:55 PM
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 12:21:21 PM
Jodå, även 3218 finns där.

Tack för uppgiften!
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 22:16:15 PM
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 10:59:02 AM
Snygg bild i övrigt Micke och gratulerar till att tillfället kom till slut. Just 3220 och 3221 kommer ju ut lite oregelbundet ibland på tursättningen. Sen så finns det ju fr.o.m. igår lite 'nya' vagnar på Råsta om man känner för lite annorlunda miljö till vagnar man redan har på bild. Det rör sig då om tre Scania CN113CLB (tror jag det var) med inv. nr 7100-7102 som ersätter 4502-4504 som tillsammans med 6953-6955 rullade tillbaka söderut inom länet med slutdestination Handen/Jordbro.                     



Tack för det och för info, tydligen skall det alltid vara nå´t att hålla utkik efter..
Men 3 Maxci ersätter 3+3?
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Optimal skrivet 19 juli 2008, 22:19:26 PM
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 10:59:02 AM
Kan hända att den ger det intrycket, men det beror nog kanske mera på att i princip alla knappar är samlade på höger sida. Annars så är det ju ungefär samma saker/knappar som i motsvarande vagnar av annan karossmodell och i övrigt så är förarplatsen rymlig och väl tilltagen. Enda abret ur min synvinkel är väl den bakhängda grinden med myntbordet som stör mig emellanåt, men å andra sidan så får jag inte heller så många chanser att ratta numera så jag tänker inte så mycket på det.

Snygg bild i övrigt Micke och gratulerar till att tillfället kom till slut. Just 3220 och 3221 kommer ju ut lite oregelbundet ibland på tursättningen. Sen så finns det ju fr.o.m. igår lite 'nya' vagnar på Råsta om man känner för lite annorlunda miljö till vagnar man redan har på bild. Det rör sig då om tre Scania CN113CLB (tror jag det var) med inv. nr 7100-7102 som ersätter 4502-4504 som tillsammans med 6953-6955 rullade tillbaka söderut inom länet med slutdestination Handen/Jordbro.                     



Dessa 71XX vagnar låter som Fd. Handen Maxci, isåfall är det inga CLB utan CLL.  ;)
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 22:20:20 PM
För mig låter de som fd. Jönköping  ;D
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Nico skrivet 19 juli 2008, 22:33:20 PM

Är inte riktigt hemma i Scanias förkortningar och har faktiskt inte kollat på vagnarna själv. Vad jag fattade så var det inga MaxCi utan äldre CN113 med lågentré. Osvuret är dock bäst så visst kan det röra sig om MaxCi-vagnar och då ska det väl vara CLL som är korrekt beteckning (vad var det för fel på littera).  ;D

I övrigt så får man väl se vad som händer. 6953-55 var ju uppskattade av många av förarna överlag och 4502-04 var i alla fall grymt omtyckta av några av oss kufar/Volvofanatiker som inte begripit det där med låggolv och så vidare...  ;)
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 22:37:04 PM
Jo men hur man 3 kortvagnar ersätta 3 kortvagnar Och 3 ledvagnar ?
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Walter skrivet 19 juli 2008, 22:38:48 PM
7100-7102 är fd Swebus 3517, 3733 samt 3734 som mycket riktigt rullade i Jönköping innan Stockholm och ja samtliga är MaxCi
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Nico skrivet 19 juli 2008, 22:55:35 PM

Citat från: Walter skrivet 19 juli 2008, 22:38:48 PM
7100-7102 är fd Swebus 3517, 3733 samt 3734 som mycket riktigt rullade i Jönköping innan Stockholm och ja samtliga är MaxCi

Jo, jag fuskade genom att kika på Mickes eminenta hemsida och när jag såg vagnarna framifrån så är det självklart så. Ursäktar mig med att jag inte är så intresserad av Scania och bara var ute en snabbis igår under en regnskur så jag kunde ta reg.nr etc. och lägga in i systemet så det gick att tursätta härkena.


Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 22:37:04 PM
Jo men hur man 3 kortvagnar ersätta 3 kortvagnar Och 3 ledvagnar ?

Man kan väl säga som så att normalvagnarna med lågentré ersätter tre normalvagnar. Råsta har en viss brist på normalvagnar med låg entré/lågt golv då vi har många linjer med det som krav. Sedan är det även i många fall så att trafikanterna numera överlag förväntar sig vagnar med lågt insteg även på linjer som saknar direkta krav på sådant. Man får väl se detta med utfasningen av normalvagnar med normalgolv som service och kundvård... även om jag som förare och nostalgiker kanske tycker annorlunda.  ::)

Vad gäller ledvagnarna så har vi, kanske lite för många, äldre sådana som inte klarar vissa omlopp där det måste vara miljövagnar eller regionalvagnar. Många tjänster innehåller ju turer på linjerna 196, 197, 515, 592, 595 och 598 där det ju är krav på miljövagn inom Stockholms stads miljözon samt 516, 526 där det dessutom är krav på regionalstandard. 69-vagnarna samt motsvarande ledvagnar (41- och 42-vagnar samt 4902-4909+4913) sätts därför mest ut under högtrafik och då på sådana omlopp där kraven är mindre omfattande.

Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:23:04 PM
okej, 4913 gick på 508 igår.
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Leif D skrivet 19 juli 2008, 23:29:01 PM
Fanns/finns de inte en del MaxCi i 71xx serien som kommer från Nr ??
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Nico skrivet 19 juli 2008, 23:32:55 PM

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:23:04 PM
okej, 4913 gick på 508 igår.

Jovisst, och det är en linje som dessa vagnar ofta rullar på. Andra linjer där de ofta syns under peaken är t.ex. 155-157, 506, 509, 514, 517, 520, 522, 525, 527 samt 540. Just linje 506 är annars en sådan linje där man som förare (då man ju har ena ändhållplatsen på Karolinska) ofta får uppmaning [klagomål] om att till högre ort framföra önskemål om just lågt insteg.  ;)
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:37:19 PM
Citat från: Leif D skrivet 19 juli 2008, 23:29:01 PM
Fanns/finns de inte en del MaxCi i 71xx serien som kommer från Nr ??

Jovisst men tyvärr så roar man sig ute i Handen med att numrera om bussar.
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:38:58 PM
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 23:32:55 PM
Just linje 506 är annars en sådan linje där man som förare (då man ju har ena ändhållplatsen på Karolinska) ofta får uppmaning [klagomål] om att till högre ort framföra önskemål om just lågt insteg.  ;)

Folk verkar ha blivit bortskämda med låggolvsfjanteriet eller så är de lata och orkar inte gå två steg upp..
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Nico skrivet 19 juli 2008, 23:45:23 PM

Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:38:58 PM
Folk verkar ha blivit bortskämda med låggolvsfjanteriet eller så är de lata och orkar inte gå två steg upp..

Håller i sak med dig även om det i vissa fall kan vara befogat med lågt insteg. Numera har detta med anpassning dock i vissa fall dragit iväg i absurdum och jag är själv därför ganska kluven till det hela. Visst är insteget kanske lågt i många fall och likaså kanske även golvet i övrigt. Kruxet är att då sitter istället sätena på podestrar och annat och hela inredningen påminner ofta om något slags filial till Lustiga Huset. Nääh, då är det nog i många fall bättre med ett eller två trappsteg och sedan ett i övrigt mer eller mindre plant golv med bra fjädring. Inte minst med tanke på förarnas och även vagnarnas framtida välmående.
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 20 juli 2008, 07:06:29 AM
Jamen, Nico, regionalvagnar har ni ju en hel hög nede på E(?)Rampen som förser oss entusiaster och miljövänner med en daglig dos av svart dieselrök så vad skall man med miljözoner till när man har H29:or?  ;D
Men till hösten/vintern blir det väl ändring på det med när de nya Scaniorna ankommer...
//Fredrik
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Magnus_J skrivet 20 juli 2008, 09:46:20 AM
Citat från: Nico skrivet 19 juli 2008, 22:33:20 PM
I övrigt så får man väl se vad som händer. 6953-55 var ju uppskattade av många av förarna överlag och 4502-04 var i alla fall grymt omtyckta av några av oss kufar/Volvofanatiker som inte begripit det där med låggolv och så vidare...  ;)

CHECK !
överväger att byta garage..... punkt.!  ;D
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Magnus_J skrivet 20 juli 2008, 09:49:40 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 07:06:29 AM
Jamen, Nico, regionalvagnar har ni ju en hel hög nede på E(?)Rampen som förser oss entusiaster och miljövänner med en daglig dos av svart dieselrök så vad skall man med miljözoner till när man har H29:or?  ;D
Men till hösten/vintern blir det väl ändring på det med när de nya Scaniorna ankommer...
//Fredrik

längst ner mot kanten är F rampen.
H är den mot tvätthallen  ;D där finns det svartrykande bussar i massor  :)
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Nico skrivet 20 juli 2008, 11:52:44 AM

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 07:06:29 AM
Jamen, Nico, regionalvagnar har ni ju en hel hög nede på E(?)Rampen som förser oss entusiaster och miljövänner med en daglig dos av svart dieselrök så vad skall man med miljözoner till när man har H29:or?  ;D
Men till hösten/vintern blir det väl ändring på det med när de nya Scaniorna ankommer...

Aj, påminn mig inte om dessa Scanior. För min del hade i synnerhet H29:orna fått rulla minst ett par år till, men liksom Magnus får jag nog lov att söka mig någon annanstans... kanske Täby.  ;)

Visst har vi en hel del miljövagnar med regionalstandard, men inte så många att man inte ganska ofta måste lägga pussel samtidigt som man jagar verkstan och det blir ju lite tjatigt i längden. Visserligen finns det ju ofta en hel del utvägar, men det kräver ofta att man kikar på varje enskild tjänst och står beredd att orderbyta en vagn hit och dit vilket även det kan bli lite av ett osäkerhetsmoment.



Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 20 juli 2008, 12:01:26 PM
Täby är inte så dumt, även om det börjar bli väldigt mycket B9S nu! Välkomna dit  :)
Och vad gäller lågentré, jag måste (motvilligt) erkänna att det är ganska bekvämt när man är ute ensam med barnvagn, särskilt om man lastat den lite grann  ::)
Och att behöva klättra när man väl är inne i bussen, där är ju MaxCi ett föredömme. Ett antal stolar placerade direkt på golvet för de som behöver, och resten ett par trappsteg upp för dem som klarar det.
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 20 juli 2008, 12:47:57 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 19 juli 2008, 23:38:58 PM
Folk verkar ha blivit bortskämda med låggolvsfjanteriet eller så är de lata och orkar inte gå två steg upp..
Som Jonas sade, reser man med barnvagn är det himla trevligt med lågentré, något jag inte lärde mig uppskatta förrän jag själv fick barn.
Ur förarsynpunkt är däremot höggolvare absolut att föredra, men MaxCin tycker jag ändå är en lyckad kompromiss både för förare och passagerare, synd att den inte gick att anpassa till de allt tuffare miljökraven...
//Fredrik
Titel: SV: Busslink 3221
Skrivet av: Ersa skrivet 21 juli 2008, 21:15:54 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 juli 2008, 12:47:57 PM
Ur förarsynpunkt är däremot höggolvare absolut att föredra, men MaxCin tycker jag ändå är en lyckad kompromiss både för förare och passagerare, synd att den inte gick att anpassa till de allt tuffare miljökraven...
//Fredrik

Vad var hindren? En ny "miljövänlig" motor/drivlina i MaxCin borde väl ta hand om den saken? Vad gör den plastiga Omni-serien mer miljövänlig än MaxCi-serien?

//Han som idag kom hem glad trots spöregnet, tack vare att han tillbringat en lång eftermiddag bakom ratten i två underbara MaxCi-vagnar