Den 4 september 1981 anordnades en räddningsövning i Borås där bl a några bussar användes. Platsen var "Gamla Kindsbanan" i Kråkered.
Först två bilder på BL 135 som hamnat lite pyrt till.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/Untitled-Scanned-68a.jpg)
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/Untitled-Scanned-69a.jpg)
Därefter en dålig bild på en utbränd buss som jag dessvärre inte vet så mycket om.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/Untitled-Scanned-70a.jpg)
Minns som ung att "Brandkåren/Räddningstjänsten" i Borås tidigt fick flourgul färg på sina fordon. De måste ha vart tidigt ute.
Nu är det väl rött igen!
Citat från: Stefan K skrivet 18 juli 2008, 20:15:30 PM
Minns som ung att "Brandkåren/Räddningstjänsten" i Borås tidigt fick flourgul färg på sina fordon. De måste ha vart tidigt ute.
Nu är det väl rött igen!
Ja man hade denna gula färg på fordonen under ganska många år men nu är det åter rött sedan åtminstone tio år.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 juli 2008, 20:12:07 PM
Den 4 september 1981 anordnades en räddningsövning i Borås där bl a några bussar användes. Platsen var "Gamla Kindsbanan" i Kråkered.
Därefter en dålig bild på en utbränd buss som jag dessvärre inte vet så mycket om.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/Untitled-Scanned-70a.jpg)
Intressant! Ser ut att vara en av Hägglunds s k "BFB"-bussar, dvs insteg framför framaxeln på ett Scania-Vabis B-chassi. Någon sådan fanns väl inte i Borås? Kan det vara en gammal Särö- eller Mölndalsbuss möjligen? Eller kommer den norrifrån kanske, de flesta BFB-bussarna fanns väl i norra Sverige?
/GL
Är det inte en Hägglund "Vestin"?
/Peter
B-L 135 var lättkörda bussar utan turbo med pyswilson..
Citat från: Greger Larsson skrivet 19 juli 2008, 00:06:30 AM
Och det är?
/GL
Har hört talas om Hägglund Scania Vabis "vestin", eller rent av "vestinare", eller är jag fel ute ???
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 21 juli 2008, 00:11:00 AM
Har hört talas om Hägglund Scania Vabis "vestin", eller rent av "vestinare", eller är jag fel ute ???
/Peter
I boken "Alla våra bussar" sidan 133 finns en bild på en Scania-Vabis B65 Hägglund med dörr framför framaxeln. Denna buss ägs av just Werner Westin i Docksta och torde vara en av de första - kanske rentav den allra första av denna typ och det skulle kunna vara anledning till att denna karosstyp fick just namnet "Westinare". Tyvärr går det inte att läsa registreringsnumret. Bilden kommer från Erik Degermans samling. Jag vill minnas att vännen Erik från Umeå såg till att denna blev bevarad, men jag kommer inte ihåg var i så fall. Greger kanske vet? Ante kanske har mer uppgifter om bussen - var det för övrigt inte den du visade foto på vid Sandöbron.
B-chassit var inte avsett för att bygga med denna dörrplacering utan då blev det BF. Det var bara det att Scania-Vabis de första åren vägrade att leverera sådana chassier för extern karossering. De som tillverkades påbyggde de själv - CF65-CF76.
Werner Westin i Docksta köptes senare av Svenska Neoplan, som passade på att etablera Westin Buss i Stockholm. Sedermera såldes verksamheten i Docksta till Byberg & Nordin. Men det finns alltså ett klart samband mellan Werner Westin i Docksta och Westin Buss i Stockholm.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2008, 08:51:42 AM
I boken "Alla våra bussar" sidan 133 finns en bild på en Scania-Vabis B65 Hägglund med dörr framför framaxeln. Denna buss ägs av just Werner Westin i Docksta och torde vara en av de första - kanske rentav den allra första av denna typ och det skulle kunna vara anledning till att denna karosstyp fick just namnet "Westinare". Tyvärr går det inte att läsa registreringsnumret. Bilden kommer från Erik Degermans samling. Jag vill minnas att vännen Erik från Umeå såg till att denna blev bevarad, men jag kommer inte ihåg var i så fall. Greger kanske vet? Ante kanske har mer uppgifter om bussen - var det för övrigt inte den du visade foto på vid Sandöbron.
B-chassit var inte avsett för att bygga med denna dörrplacering utan då blev det BF. Det var bara det att Scania-Vabis de första åren vägrade att leverera sådana chassier för extern karossering. De som tillverkades påbyggde de själv - CF65-CF76.
Werner Westin i Docksta köptes senare av Svenska Neoplan, som passade på att etablera Westin Buss i Stockholm. Sedermera såldes verksamheten i Docksta till Byberg & Nordin. Men det finns alltså ett klart samband mellan Werner Westin i Docksta och Westin Buss i Stockholm.
Tack Staffan, för klargörandet. :)
/Peter
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 juli 2008, 08:51:42 AM
I boken "Alla våra bussar" sidan 133 finns en bild på en Scania-Vabis B65 Hägglund med dörr framför framaxeln. Denna buss ägs av just Werner Westin i Docksta och torde vara en av de första - kanske rentav den allra första av denna typ och det skulle kunna vara anledning till att denna karosstyp fick just namnet "Westinare". Tyvärr går det inte att läsa registreringsnumret. Bilden kommer från Erik Degermans samling. Jag vill minnas att vännen Erik från Umeå såg till att denna blev bevarad, men jag kommer inte ihåg var i så fall. Greger kanske vet? Ante kanske har mer uppgifter om bussen - var det för övrigt inte den du visade foto på vid Sandöbron.
B-chassit var inte avsett för att bygga med denna dörrplacering utan då blev det BF. Det var bara det att Scania-Vabis de första åren vägrade att leverera sådana chassier för extern karossering. De som tillverkades påbyggde de själv - CF65-CF76.
Werner Westin i Docksta köptes senare av Svenska Neoplan, som passade på att etablera Westin Buss i Stockholm. Sedermera såldes verksamheten i Docksta till Byberg & Nordin. Men det finns alltså ett klart samband mellan Werner Westin i Docksta och Westin Buss i Stockholm.
Westinbussen i alla våra bussar är Y939 från 1960. Det enda namn jag har hört på den här typen är Hägglunds "BFB". Det vore intressant att få rätt på vilken buss brandövningsbussen ovan är. Det finns ca 15 identifierade BFB-bussar men jag kan inte komma någon som passar in.
/GL
Bussen på bilden stämmer exakt överens med Mölndalsbussarnas O201, en Scania "BFB".
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 juli 2008, 22:47:58 PM
Bussen på bilden stämmer exakt överens med Mölndalsbussarnas O201, en Scania "BFB".
Tack för det, då var mitt tidigare antagande inte helt galet..
/GL
Frågan är bara varför denna "BFB" försågs med den modernare Hägglundskarossen? Den kom väl ungefär 1964-65, och då fanns ju det "äkta" BF-chassit att tillgå igen. Bytte man hela karossen vid högerombyggnaden på denna buss, hade den råkat ut för en kollision/brand?
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 juli 2008, 00:14:06 AM
Frågan är bara varför denna "BFB" försågs med den modernare Hägglundskarossen? Den kom väl ungefär 1964-65, och då fanns ju det "äkta" BF-chassit att tillgå igen. Bytte man hela karossen vid högerombyggnaden på denna buss, hade den råkat ut för en kollision/brand?
Förutom Örebrobussen som avhandlades i senaste Färdskrivaren fick alla BFB som jag känner till fick den nya fronten vid högerombyggnaden, som då skedde hos Hägglunds. Detta torde hänga samman med den märkliga konstruktionen av framdörren som de här bussarna hade ursprungligen. Vid H-ombyggnaden så förlängdes helt enkelt fronten ytterligare så att man fick dit en någorlunda "normal" framdörr.
Länk till Ske-buss 002, årsmodell -60: http://medlem.spray.se/garageland/Skelleftebuss/Skelleftebuss_002_BZK637_820000.jpg (http://medlem.spray.se/garageland/Skelleftebuss/Skelleftebuss_002_BZK637_820000.jpg)
/GL
Hej
SOAB i Södertälje hade en Scania-Vabis "BFB" och den behöll gamla fronten. Troligen för att den i högerutförande återgick till att vara en "B" med högerdörr bakom framaxeln och högerstyrning.
Mölndalsbussen på bilden är dock märklig såtillsvida att den även har den nya bakdelen med stor hel bakruta och hörnfönster. Därav min undran om man bytt hela karossen, eller om detta är en sent tillkommen "BFB"?
Ja, det fanns väl förmodligen fler av de här som genom en enklare ombyggnad blev vanliga "B"-bussar i högertrafik. Vad gäller Mölndalsbussen så kan det ju vara så att bakänden byggdes om i samband med att bakre dörren skulle tas upp/flyttas. Bussen lär ju hursomhelst ha varit i Ö-vik för ombyggnad av fronten.
/GL
Continentbuss hade väl en "BFB", med den "nyare" fronten, likadan som Ske-buss 002, om jag minns rätt.
/Peter