http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=32960 (http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=32960)
/Janne
Härligt!!! ;D
Men... Vad är det för säregen fälg på leden?
//Danne
Lacken ser väldigt Luleå ut. Kan det stämma?
Citat från: Danne B. skrivet 17 juli 2008, 22:00:11 PMMen... Vad är det för säregen fälg på leden?
Ser ut som en
TRILEX (http://www.vkt.georgfischer.com/shop/english/p_10575.htm)-fälg, om än av något äldre modell.
Citat från: Danne B. skrivet 17 juli 2008, 22:00:11 PM
Härligt!!! ;D
Men... Vad är det för säregen fälg på leden?
//Danne
Volvo har inte alltid kunnat leverera boggichassi eller ledbusschassi.
Tidiga "Volvo ledbusschassi" samt "Volvo boggichassi" är oftast bastarder där Volvo endast kunnat leverera enkla 2-axliga chassier som sedan modifierats av andra tillverkare.
Utan att kunna några detaljer om fordonet i fråga på bilden så förefaller fordonet vara ett bygge där Volvo endast levererat dragdelen av chassiet. Vändskivan samt släpdelen av chassiet är byggt av Van Hool.
På dessa byggen användes bakaxlar av fabrikat BPW. Utseendemässig skiljer dessa sig en hel del från de axlar som Volvo började använda då de senare introducerade egna ledbusschassier.
HansJ
Citat från: HansJ skrivet 17 juli 2008, 23:26:43 PM
Volvo har inte alltid kunnat leverera boggichassi eller ledbusschassi.
Tidiga "Volvo ledbusschassi" samt "Volvo boggichassi" är oftast bastarder där Volvo endast kunnat leverera enkla 2-axliga chassier som sedan modifierats av andra tillverkare.
Utan att kunna några detaljer om fordonet i fråga på bilden så förefaller fordonet vara ett bygge där Volvo endast levererat dragdelen av chassiet. Vändskivan samt släpdelen av chassiet är byggt av Van Hool.
På dessa byggen användes bakaxlar av fabrikat BPW. Utseendemässig skiljer dessa sig en hel del från de axlar som Volvo började använda då de senare introducerade egna ledbusschassier.
HansJ
Aha! Tackar för infon! :)
//Danne
Mmm... Framifrån: :)
http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=20609
//Danne
Citat från: Nico skrivet 17 juli 2008, 22:48:28 PM
Ser ut som en TRILEX (http://www.vkt.georgfischer.com/shop/english/p_10575.htm)-fälg, om än av något äldre modell.
Trilexfälgar var tämligen vanligt i SL-land en gång i tiden, alla Leyland H34 och Büssing H32 H38 var utrustade med dessa fälgar som ofta blev otäta med åtföljande "pyspunka".
Lite kul att man har flyttat Van Hoolmärket för att få plats med regplåten
Hej !
Torde väl vara antingen fd. LLT 65 eller 66 !
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 18 juli 2008, 08:52:28 AM
Hej !
Torde väl vara antingen fd. LLT 65 eller 66 !
Mvh Peter Ö
65
mmmmmmmmmmm. vilka härliga gamla minnen den bussen ger!! Det var min favorit ledbuss att köra och jag tog den så ofta jag kunde. Halvautomatisk wilson-låda , härlig bakelitratt och suverän värme på vintern.
Det verkar inte vara samma buss på de bägge bilderna, ser reg.numret. Fanns det många av denna modell?
Tack för de fina bilderna ;)
/a32
Hittade en Volvo van Hool som andades väldigt mycket Swebus Express !! :
http://www.fotobus.msk.ru/photo.php?pid=27129 (http://www.fotobus.msk.ru/photo.php?pid=27129)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 18 juli 2008, 10:30:56 AM
Om jag minns rätt kom de första "helbyggda" Volvochassierna till ledbussar runt 1983-84, Hägglunds i Ö-vik var t.ex en stor leverantör av ledchassier till dess.
Invändigt kan man faktiskt med hjälp av att studera instrumentpanelen på B10M ledvagnar snabbt avgöra om en 1983:a har Hägglunds eller Volvobyggt släp
Vidareutveckla gärna :)
//Niclas
Citat från: Fredde_J skrivet 18 juli 2008, 11:31:09 AM
Det verkar inte vara samma buss på de bägge bilderna, ser reg.numret. Fanns det många av denna modell?
Om inte f.d. LLT 66 finns i krokarna är det samma vagn på båda bilderna, alltså f.d. LLT 65. Ty bilderna är ju tagna olika datum (22 jan 2007 resp 6 juli 2008), så nog kan det vara så att denna buss fått nya gula skyltar med nytt regnr mellan tiden för de olika bilderna?
Lättast vore ju uteslutningsmetoden. SBH ger inget svar utan anger både 65 & 66 som avregistrerade, men det kanske finns någon annan här som har koll på om f.d. LLT 66 finns i Ryssland idag?
Citat från: Verspieder skrivet 18 juli 2008, 19:52:21 PM
Om inte f.d. LLT 66 finns i krokarna är det samma vagn på båda bilderna, alltså f.d. LLT 65. Ty bilderna är ju tagna olika datum (22 jan 2007 resp 6 juli 2008), så nog kan det vara så att denna buss fått nya gula skyltar med nytt regnr mellan tiden för de olika bilderna?
Lättast vore ju uteslutningsmetoden. SBH ger inget svar utan anger både 65 & 66 som avregistrerade, men det kanske finns någon annan här som har koll på om f.d. LLT 66 finns i Ryssland idag?
66an gick ju till ukraina.
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 18 juli 2008, 20:06:09 PM
66an gick ju till ukraina.
Då kan det bara vara 65:an på de bägge bilderna.