Denna gången en bild på BL 215 som vid tiden var ordinarie flygbuss mellan Borås och Landvetter. Bilden togs på Södra torget i Borås den 2 maj 1986. I bakgrunden BL 234 på linje 7.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/Untitled-Scanned-60a.jpg)
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 17 juli 2008, 01:14:18 AM
Denna gången en bild på BL 215 som vid tiden var ordinarie flygbuss mellan Borås och Landvetter. Bilden togs på Södra torget i Borås den 2 maj 1986. I bakgrunden BL 234 på linje 7.
(http://i281.photobucket.com/albums/kk220/bernt_03/Untitled-Scanned-60a.jpg)
Trevligt att se den igen. Chassit är B6F och det torde ha blivit ganska jobbigt att köra med en sådan i de höga hastigheter det blev frågan om mellan Borås och Landvetter. Motorvägen var visserligen inte klar 1986 - det blev den först 1997 - men det var motortrafikled.
Nej den bussen var ingen hit precis... den hade vi inte så länge om jag minns rätt även här ;D
Hej
Är det en Wima som står bakom flygbussen?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 18 juli 2008, 14:44:15 PM
Hej
Är det en Wima som står bakom flygbussen?
mvh Stefan P
Japp, BL 234 som sagt - en Volvo B10M-60/Wiima K201 av årsmodell 84.
Citat från: yngrot skrivet 18 juli 2008, 14:39:51 PM
Nej den bussen var ingen hit precis... den hade vi inte så länge om jag minns rätt även här ;D
Tror den försvann från BL runt 1989. Den finns f ö kvar än idag - tillhör nu en privatperson i Östhammar som köpte den förra sommaren, är försedd med bostadsinredning. Dock avställd sedan i höstas.
Hej
Tack för svaret.
mvh Stefan P
Hej
Jag bor i Östhammar, så jag får leta reda på bussen och ta ett kort.
mvh Stefan P
Citat från: yngrot skrivet 18 juli 2008, 14:39:51 PM
Nej den bussen var ingen hit precis... den hade vi inte så länge om jag minns rätt även här ;D
Flygbusstrafiken togs över av Alfredssons 1988 eller 1989, så den blev väl övertalig. Gick knappast att använda på någon annan linje.
Citat från: Bernt Talbrant skrivet 18 juli 2008, 14:46:24 PM
Japp, BL 234 som sagt - en Volvo B10M-60/Wiima K201 av årsmodell 84.
Ja på den tiden köptes det riktiga bussar till Borås :D inget låggolvstrams då heller ju och plattfrom därbak man kunde klämma in 5 barnvagnar då ;D dörr 2-2-1 snabtt av med paxet oxå ju.. ;)
Citat från: yngrot skrivet 19 juli 2008, 17:08:49 PM
Ja på den tiden köptes det riktiga bussar till Borås :D inget låggolvstrams då heller ju och plattfrom därbak man kunde klämma in 5 barnvagnar då ;D dörr 2-2-1 snabtt av med paxet oxå ju.. ;)
Varför fortsatte man inte trenden med plattform bak men då ha låggolvet där. Så är stadsbussarna i Grönlands huvudstad Nuuk utformade - även de allra nyaste Volvo 8500-orna - och det förekommer också på många ställen i Danmark. Frånsett möjligen problemet att ta betalt kan jag inte se någon nackdel med detta.
Borås-Wiimorna med bakplattform hade denna i normal golvhöjd.
Du menar varianten med normalgolv och nersänkt baktill?? De finns ju även i Danmark
Citat från: yngrot skrivet 19 juli 2008, 21:59:08 PM
Du menar varianten med normalgolv och nersänkt baktill?? De finns ju även i Danmark
Jag tror att Yngrot är lite trött i kväll. ;) Så här skrev jag:
och det förekommer också på många ställen i Danmark. Däremot kan jag inte erinra mig någon svensk stad som har eller har haft sådana bussar frånsett möjligen någon enstaka experimentvagn.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2008, 23:04:12 PM
Däremot kan jag inte erinra mig någon svensk stad som har eller har haft sådana bussar frånsett möjligen någon enstaka experimentvagn.
Det måste väl bero på länshuvudmännen, som tyvärr kräver lågt insteg fram och inget annat.
Även i Östersunds stadstrafik kördes det runt med plattforms-Säfflevagnar, och nog saknar man sådana numera, speciellt på många flygbusslinjer. De är ju perfekta att lasta bagage där bak.
Apropå bagage: Visst tillverkades det även Ajokki-vagnar på sent 70-tal som hade ett separat godsutrymme baktill? Ingen bakgavellyft som idag, men väl sidodörr och lågt golv bak på plattformen/godsutrymmet. Samt en skiljevägg mellan godsutrymme och passagerarutrymme.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 juli 2008, 23:04:12 PM
Jag tror att Yngrot är lite trött i kväll. ;) Så här skrev jag: och det förekommer också på många ställen i Danmark. Däremot kan jag inte erinra mig någon svensk stad som har eller har haft sådana bussar frånsett möjligen någon enstaka experimentvagn.
Trött hmm det är väl så ibland.. :D och vissa ggr så läser man väl lite slarvigt oxå.. ;)
Citat från: yngrot skrivet 20 juli 2008, 13:51:32 PM
Trött hmm det är väl så ibland.. :D och vissa ggr så läser man väl lite slarvigt oxå.. ;)
Som en tidigare kollega brukade säga: "Det kan hända den bäste. Det har till och med hänt mig." :)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2008, 16:08:20 PM
Flygbusstrafiken togs över av Alfredssons 1988 eller 1989, så den blev väl övertalig. Gick knappast att använda på någon annan linje.
1989 troligen