(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5502.jpg)
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5504.jpg)
Hej
Har du nogle oplysninger om bussen som holder ved siden af vogn 6822?
Citat från: Ronni Bjørn Svensson skrivet 14 juli 2008, 18:16:41 PM
Hej
Har du nogle oplysninger om bussen som holder ved siden af vogn 6822?
Bara att det är systerbussen 6821, det blev tyvärr ingen bild på den.
Citat från: Kent Skoog skrivet 14 juli 2008, 18:46:41 PM
Bara att det är systerbussen 6821, det blev tyvärr ingen bild på den.
Hej
Fik du regi-nr på bussen?
är den där extra plåtbiten i mitten av framdörrarna verkligen nödvändig, ser........omodernt ut
Underbart att se nya fina B12MA.
Synd bara att vi aldrig mer får se nya B12MA i SL-trafiken. >:(
Det är inte ofta som jag uttrycker mig positivt om nya bussar, men den där är riktigt snygg. :) Framdörrarna får mig att tänka på Säffle System 2000 (eller vad de där Volvobussarna från 90-talet nu kallas. :-[ Är inte så inne på bussmodeller.).
Citat från: M224 skrivet 14 juli 2008, 19:47:59 PM
Underbart att se nya fina B12MA.
Synd bara att vi aldrig mer får se nya B12MA i SL-trafiken. >:(
Men nu hajar jag inte - Kalmar län har väl Låggolvskrav i länet numer, precis som Stockholm, då borde väl dessa bussar vara det också, eller??? - o varför skulle inte Swebus Sthlm kunna köpa in dem då? - o om det allförmodan inte är låggolv på dessa, hur har man då löst det i Kalmar? O om inte annat borde väl IAF B12BLEA kunna funka?!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 juli 2008, 20:18:35 PM
Tror jag och några andra skrivet detta tidigare, ursprungligen var det lågentrékrav även på dessa ledbussar som skall trafikera b.la "Gymnasieskolturerna" Mörbylånga/Borgholm-Kalmar, men uppenbarligen har Swebus lyckats sälja in normalgolvsbuss med lyftplatta, dörrställningen är dock densamma som i förfrågningsunderlaget 2-2-1-0,dubbeldörr i mitten p.ga lyften.
Ah, ja den gubben går väl knappast här i stan :-( - kan annars hålla med om att de är sjukt snygga, fast å andra sidan är B9SLEA inte så dumma heller...
Kan man beställa kombinationen B12MA och B9SLEA, vilket blir B12LEA?
För övrigt en riktigt snygg buss på bilderna!
Hej.
Idag så mötte jag en av dessa nya bussar här i Borås.
Tror den hette 6823. mötte den vid 21:45 ungefär. har även mött ett par andra KLT bussar förra veckan. :)
Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2008, 01:55:33 AM
Kan man beställa kombinationen B12MA och B9SLEA, vilket blir B12LEA?
För övrigt en riktigt snygg buss på bilderna!
Japp, men mest vanlig i Australien dock...
http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B12BLE (http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B12BLE)
http://flickr.com/photos/philtographer/472111304/ (http://flickr.com/photos/philtographer/472111304/)
Ska nog utveckla vad jag menade: Finns B9S-modellen med 12-litersmotor? För LEA betyder väl LågEntreAutomat? Det borde väl bli B12LEA? Eller heter den isf enbart B12S?
Känns som jag är ute och spånar på djupt vatten nu... ::)
Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2008, 10:26:08 AM
Ska nog utveckla vad jag menade: Finns B9S-modellen med 12-litersmotor? För LEA betyder väl LågEntreAutomat? Det borde väl bli B12LEA? Eller heter den isf enbart B12S?
Känns som jag är ute och spånar på djupt vatten nu... ::)
Nej, den finns inte med 12-litersmotor. B9S betyder 9-liters sidmonterad och det finns alltså ingen B12S.
LEA betyder LågEntréArticulated (= ledvagn) och har ingenting med motorstorlek eller växellåda att göra.
L = Low
E = Entry
A = Artic (Ledad)
F = Floor
En Volvo B9SALE med Säfflekaross blir Volvo 8500 LEA som komplett buss
Blir då en B12MA med Säfflekaross en Volvo 8500 eller en Volvo 8500 A ?
så klämmer vi in en Wikilänk här för Volvo B12BLEA http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B12BLE (http://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_B12BLE)
Tack för alla klargöranden!
Lite OT till trådens ämne, men fanns Vanhools (http://www.vanhool.com/products_bus_detail.asp?TabID=8&PDID=11&ProductCategoryID=1) bussar, typ AG 300 med "kamin" långt innan Volvos B9S?
Citat från: Fredde_J skrivet 15 juli 2008, 10:56:20 AM
Tack för alla klargöranden!
Lite OT till trådens ämne, men fanns Vanhools (http://www.vanhool.com/products_bus_detail.asp?TabID=8&PDID=11&ProductCategoryID=1) bussar, typ AG 300 med "kamin" långt innan Volvos B9S?
Svar ja.
//Niclas
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 10:42:39 AM
Nej och tur är väl det, undrar hur mycket plats det skulle bli kvar till en mittgång då....
Det finns ju heller ingen anledning rent effektmässigt att erbjuda en 12 liters motor då effekterna i linjevagnsmodellerna är likartade mellan B9S och B12BLE.
B9S togs ju fram som en "nödlösning" för att inte Volvo skulle tappa marknadsandelar eftersom man inte kunde erbjuda en lågentrébuss i ledversion, varför man inte istället erbjöd den betydligt enklare konstruktionen B12BLEA är väl en gåta.
Hehe - bara instigning genom mittdörrarna eller? ;) Tala om bra skydd för att hindra rån och misshandel på föraren, man måste först ta sig förbi motorn...
Vi går väl både i bil- och bussindustrin mot mindre och snålare motorer med högre effektivitet så jag undrar hur länge B12 kommer att finnas kvar som alternativ för de bussar som går i stads- och länstrafik? Verkar som om B12 är på väg tillbaka efter att under en tid ha fått stå tillbaka för B7, åtminstone i stadstrafiken.
Förstår inte heller varför man inte har sålt in Volvo 8700 som bevisligen finns med ledvagn med lågentré, alltså B12BLEA.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 10:42:39 AM
B9S togs ju fram som en "nödlösning" för att inte Volvo skulle tappa marknadsandelar eftersom man inte kunde erbjuda en lågentrébuss i ledversion, varför man inte istället erbjöd den betydligt enklare konstruktionen B12BLEA är väl en gåta.
Varför inga operatörer beställer B12BLEA istället för B9S här i landet (t.ex Swebus Umeå) är också en gåta.
CitatOh ja.
Men... skillnaden är att det är en låggolvsbuss, här har man valt stående sidomonterad motor för att kunna erbjuda plant golv i hela fordonet, Volvos lösning har man betydligt enklare och billigare kunna utföra utan den krångliga och dyra lösning (både byggnationssmässigt och servicemässigt) med specialkonstruktioner.
Okej, tyckte allt att det var någon skillnad.. Då är det på det klara!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 juli 2008, 12:49:24 PM
Sannolikt en prisfråga, Volvo ger säkerligen ett betydligt bättre pris på fortsatta B9S beställningar enligt samma koncept jmf med en ny variant i en liten serie.
Om sedan bussen är bra i slutänden är ju en annan "femma" Det är ju en tillkrånglad lösning och jag minns fortfarande de första reflektionerna vid pressvisningen av demobussen från ledande befattningshavare i vissa länsbolag "Något sådant kommer vi "aldrig" att ha i vår trafik.
Två av dessa länsbolag har idag en stor andel braskaminsbussar... >:(
Hu! En ond spiral. I en perfekt värld hade den utvecklade ledbussen B12B (med ASR-antispinnsystem) varit billigare än speciallösningen B9S.
Hej
Hur många ledbussar av denna modell skall till Kalmar?
mvh Stefan P
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 15 juli 2008, 11:03:23 AM
Svar ja.
//Niclas
Fast nog var Motala Verkstad först med sidmonterad motor, redan 1935 anledningan var väl då att kunna erbjuda en ingångsdörr framför framaxeln då låggolvsbussar inte riktig var uppfunna än...