Arkivet har fått besök av scannern!
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4085_AYF773_Skelleftea_970528.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4086_AYG643_Lulea_970522.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4087_AYH543_Lulea_970522.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4088_ATH583_Gallsater_990909.jpg)
Läckert! :)
Ja! Där är de ju! Tack Micke för arkivbesöket.
Jag åkte dessa några gånger fram och tillbaka till Skellefteå och vad jag minns var de väldigt bekväma.
Ser ju maffigt ut
Antar att de var en av dem som jag reste med sommaren 2006.
Upplevde dem som mycket bekväma med väldigt trevlig personal.
De lär väl bli kvar på linjen Umeå-Haparanda då "ICE-tågen" börjar rulla Stockholm-Umeå :)
Härliga bilder, Micke
//Niclas
Trevliga bilder! När försvann dessa från norrlandskusten? Jag bodde i norrbotten 1999-2005 och har inget minne av att ha sett dessa i verkligheten. ???
Citat från: Stefan K skrivet 11 juli 2008, 19:01:24 PM
Antar att de var en av dem som jag reste med sommaren 2006.
Upplevde dem som mycket bekväma med väldigt trevlig personal.
De lär väl bli kvar på linjen Umeå-Haparanda då "ICE-tågen" börjar rulla Stockholm-Umeå :)
Det kan det väl inte vara? Sommaren 2006 var det Connex som körde kustlinje med deras VanHool:
(http://www.slinfo.se/Pictures/Connex/30xx/Connex%203002%20Navet%2020060731.jpg)
Ja, det är väl många år sedan dessa Megaliners slutade trafikera Norrlandskusten? Innan Mega-tiden kördes väl linjen med godsledarna. Eller kördes dessa samtidigt?
Tackar! Känner igen dem nu :-)
Förbannat snygga bussar! - varför kunde inte Swebus behållt dem? - Expressen borde ju kunnat överta dem tycker man ju?!
Enligt CBR förvärvades 3002 av Veolia 2003-11-19, men jag antar att det bara är datumet för företagets namnbyte.
Vagnen har iaf varit påställd och i trafik sedan 2002-06-13, vilket torde vara ett bättre ungefärligt datum för leverans.
Citat från: Muk skrivet 11 juli 2008, 19:09:21 PM
Trevliga bilder! När försvann dessa från norrlandskusten? Jag bodde i norrbotten 1999-2005 och har inget minne av att ha sett dessa i verkligheten. ???
De rullade i trafik där mellan aug 1996 och juni 2002.
Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2008, 18:19:25 PM
Arkivet har fått besök av scannern!
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4088_ATH583_Gallsater_990909.jpg)
Mycket trevligt! Ser dessutom att fd. GUB 721 tillika nuvarande GUB 721 skymtar till höger.
Tack, det är CJS787 du ser.
Citat från: virtual1 skrivet 11 juli 2008, 19:55:49 PM
Förbannat snygga bussar! - varför kunde inte Swebus behållt dem? - Expressen borde ju kunnat överta dem tycker man ju?!
Kvaliteten var inte den allra bästa och de drabbades av mängder av både små och större fel...och 4088 hann även med en rejäl motorbrand.
De tillbringade mycket tid på verkstaden istället för att rulla på vägarna.
Körsträckan under de sex åren på Norrlandskusten blev 10% lägre för "Meggarna" än för de fyra godsledbussarna som rullade på samma omlopp...
Efter de sex åren med måttlig skötsel så kändes de rätt trötta - och faktum är att de var rätt sällsynta i trafiken den sista tiden.
Citat från: Esbjörn skrivet 11 juli 2008, 20:32:57 PM
De rullade i trafik där mellan aug 1996 och juni 2002.
Tack! Jag begriper inte hur jag har kunnat undgå att lägga märke till dem. En megaliner försvinner ju inte direkt i mängden. :)
Dom var väl för höga för att köra in till terminalen i Sthlm??
När "föddes" linje 100?
1/7 1950.
http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Tidtabell_Nk_1.jpg (http://medlem.spray.se/garageland/Diverse/Tidtabell_Nk_1.jpg)
Neoplanen var ingen höjdare på linjen ej heller godsledarna. Alla är borta från Swebus sedan länge. 4084 gick på Swebus Express ett tag efter. Carrus bussarna dock är kvar. Dessa var minst problem för Swebus.
Citat från: Jan skrivet 11 juli 2008, 21:17:29 PM
Neoplanen var ingen höjdare på linjen ej heller godsledarna. Alla är borta från Swebus sedan länge. 4084 gick på Swebus Express ett tag efter. Carrus bussarna dock är kvar. Dessa var minst problem för Swebus.
Jodå, godsledarna var riktigt bra vagnar. Jag körde linjen under de sex år Swebus hade trafiken.
De såldes helt enkelt för att det inte fanns någon användning för dem efter att man tappat Norrlandskusten.
Alla fyra har exporterats österut. Någon som vet vart?
Godsledarna var även dem mäktiga ekipage. Tyvärr fick jag aldrig chansen att åka någon sådan på 100:an, jag har bara åkt Megaliner och nu VanHool trots att jag ser en blandad kompott på linjen.
Intressant är dock vad som blir kvar sedan tåget startat..
Maffigt var ordet. Sådana skulle man ju vilja se mer...
...eller varför inte en dubbelledvariant på 24 m. Två framaxlar, två bakaxlar på framsektionen, en axel på mittsektionen och två bak! : ;D
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 11 juli 2008, 22:48:33 PM
Maffigt var ordet. Sådana skulle man ju vilja se mer...
...eller varför inte en dubbelledvariant på 24 m. Två framaxlar, två bakaxlar på framsektionen, en axel på mittsektionen och två bak! : ;D
Någon med mycket fritid och Photoshop kanske kan få till något sådant ? ;)
Citat från: Bussmicke skrivet 11 juli 2008, 21:39:33 PM
Intressant är dock vad som blir kvar sedan tåget startat..
Enligt vad jag har hört så försvinner linje 100 på sträckan Sundsvall-Umeå, medan linje 10 blir kvar.
Norr om Umeå lär nog trafiken fortsätta i stort sett som idag.
Hur är det med 11, 12, 20 som går längs kusten, påverkas de?
Citat från: Bussmicke skrivet 12 juli 2008, 14:01:14 PM
Hur är det med 11, 12, 20 som går längs kusten, påverkas de?
Botniabanan kommer ju inte att gå längre än till Umeå, så den trafiken lär nog fortsätta som idag.