:) Tisdagen 8 juli körde vi ner 18 MAN bussar till Trelleborg från den tillfälliga depån i Jordbro utanför Stockholm, det som finns kvar av de gamla 1998 års vagnarna är 955 motorbrand står i Jordbro & 963 som läckte vatten från vattenpumpen men det läckte från motorn också så den bussen blev stående på Lännavägen. Men resterande 18 kom fram till Trelleborg.
961 fick bogseras in på uppställningen i Trelleborgs hamn då den gav upp vid infarten till hamnområdet.
Sedan sommartidtabellen har de gamla MAN bussarna varit avställda & ej används på gröna linjen.
Nu är 18 av de i Trelleborg för vidare färd mot okända öden troligen i Polen. Vi tog också bort de Norska reg.nr. plåtarna. De satt fast, det blev ett fasligt slit att ta loss de. Svarta om fingrar & händer lämnadevi sedan hamnen för nattvila i Malmö. Idag tog vi 9.14 X2000 hem till Stockholm igen.
Vartifrån kördes de ner?
Bara 10 år och redan kränga iväg dem utomlands?
Otroligt.
Citat från: Bussmicke skrivet 09 juli 2008, 19:02:02 PM
Bara 10 år och redan kränga iväg dem utomlands?
Otroligt.
Hade inte förvånat mig om dom hamnat på Hölöskroten.
Någon som vet vart de nyare MAN-bussarna hamnar sen? Tillbaka till Oslo eller?
Hur kommer det sig att man behöver mindre bussar nu än tidigare, för de ska väl köra ersättning till augusti? Är det pga sommartidtabell eller något sånt?
Citat från: Magnus skrivet 09 juli 2008, 20:48:58 PM
Hur kommer det sig att man behöver mindre bussar nu än tidigare, för de ska väl köra ersättning till augusti? Är det pga sommartidtabell eller något sånt?
Ivo skrev högst upp att det var pga. sommartidtabell
ojdå :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 20:45:50 PM
De ska väl också exporteras, ägare är väl Neoplan
De nyare bussarna (främst 600-serien) skall tillbaka till Oslo efter avslutat uppdrag som jag förstått saken.
Några av bussarna skall återgå i Oslotrafiken medan några skall säljas vidare av MAN i Norge.
Samtliga bussar är hyrda av MAN i Norge om jag förstått det hela rätt och ingick som en del i Unibus köp av nya Lion´s City.
//Fredrik
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 juli 2008, 11:19:35 AM
Det var en försäljare på Neoplan (som ägs av MAN) som berättade att man hade köpare på alla bussarna utomlands och att dem skulel exporteras efter trafikens slut.
Jag tror faktiskt att det stämmer, även jag vill minnas att jag hört att några av bussarna skulle exporteras.
Dock med skillnaden att de skulle exporteras från Norge...
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 10 juli 2008, 11:29:55 AM
Jag tror faktiskt att det stämmer, även jag vill minnas att jag hört att några av bussarna skulle exporteras.
Dock med skillnaden att de skulle exporteras från Norge...
//Fredrik
Efter avslutat uppdrag på gröna linjen så skall bussarna tillbaks till Norge, sen vet inte jag mer. Så Fredriks info kan ju stämma bra.