http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=333243 (http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=333243)
Och i Göteborgsposten....
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=431658 (http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=431658)
Ma skyller bland annat på att Västtrafik har förlängt avtalet med GS buss, dock sker väl detta inte ensidigt. Vill GS ha mer pengar kan dom väl hoppa av och inte utnyttja eventuell option?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 juli 2008, 10:29:07 AM
Mja, just dessa avtal med Västtrafik har jag bestämt för mig är lite luriga, någon Göteborgarna får väl rätta mig men jag har minne av att VT ensidigt kan utlösa optionen, vilka möjligheter det sedan finns att helt säga upp avtalet från entreprenörens sida och vilka uppsägningstider etc som gäller då är jag inte insatt i.
Avtalen kan sägas upp även av entreprenörerna såsom bl.a. Swebus gjorde med Partilletrafiken för några år sedan, men det är en inte alldeles enkel och snabb process att göra det. Däremot har Lasse helt rätt i att optionerna utlöses ensidigt av Västtrafik efter inhämtande av yttrande från entreprenören.
Citat från: PG skrivet 08 juli 2008, 12:26:54 PM
Avtalen kan sägas upp även av entreprenörerna såsom bl.a. Swebus gjorde med Partilletrafiken för några år sedan, men det är en inte alldeles enkel och snabb process att göra det. Däremot har Lasse helt rätt i att optionerna utlöses ensidigt av Västtrafik efter inhämtande av yttrande från entreprenören.
OK, vanligt är väl annars att optionen ska förlängas av båda parter. Kan ju inte vara bra PR för Västtrafik att tvångsförlänga avtalet fastän entreprenören inte vill med detta som resultat. (Därmed inte försvar av GS agerande genom att köra med undermåliga bussar, men man får vad man betalar för)
Det verkar som om flera blandat ihop vissa saker. Underhållet på GS bussar har inte ett dugg med avtalstider att göra.
Som Ulf Nyström skriver så har bussarna godkänts av bilprovningen.
Uppenbart är det antingen nya fel eller också har polisen högre krav än bilprovningen.
Det finns ett antal personer som är anställda vid GSAB som inte drar sig för att ringa polisen och be dem komma och titta på bussarna.
Om man i detta sammanhang skall se på om GSAB har trafikfarliga bussar eller inte så måste berörda parter vara ense om vad som är trafikfarligt och inte.
GSAB egen organiskation är sådan att Modini inte kan ses som chef för busstrafiken. Att så är fallet vet Modini om själv. Detta borde Modini själv kommentera.
GSAB styrelse har talat om för GSAB ledning att bussar som är i trafik skall Underhållas och vara godkända.
Det jag tycker är intressant att läsa i sammanhanget är det här med nödhammaren. På samma sätt gick polisen ut mot Swebus en gång. Men här visade det sig att polismyndigheten godtjänt att bussar kördes utan nödhammare.
Frågan om en buss är trafikfarlig eller inte får inte bero på om det finns nödhammare eller inte på alla ställen där det finns fäste. Varje förareplats har också(skall ha) nödhammare.Räddningstjänst kan rycka ut på mycket kort tid inom tätorten Göteborg.
Jag hoppas nu att enpolisutredning skall handla om det som är väsentlig. Samma föreskrifter skall tillämpas av polis,svensk bilprovning,verkstäder med befogenhet besiktiga bussar samt av GSAB.
GSAB är ett av Göteborgs kommun ägd och drivit företag som har råd att betala reparation av bussar. Inte tu tal om detta. Om ett avtal är olönsamt så kan det sägas upp. På detta sätt har man gjort med Kungsbacka kn. VD i GSAB har också agerat för större rättigheter för entreprenörer.
Eventuella kommentarer av Ulf Nyström och Pierre Modini tack !!
Citat från: S Svensson skrivet 08 juli 2008, 13:42:50 PM
GSAB egen organiskation är sådan att Modini inte kan ses som chef för busstrafiken. Att så är fallet vet Modini om själv. Detta borde Modini själv kommentera.
Eventuella kommentarer av Ulf Nyström och Pierre Modini tack !!
Pierre Modini är enligt GS hemsida Affärsområdeschef för Buss.
http://www.sparvagen.goteborg.se/Default.aspx?oID=1723&tID=1&kID=OIPLXBTDLRIGYQB
Vad jag vet är Pierre Modini inte medlem i Bussnack och kan således inte kommentera här (med reservation för att han gömmer sig bakom en signatur som inte går att avslöja). Det finns visserligen en Ulf Nyström i medlemsförteckningen men om denne är identisk med den eminente GP-journalisten vet jag inte. E-postadressen går i alla fall inte till gp.se. Denne Ulf Nyström har aldrig gjort några inlägg i Bussnack. Så vill du ha en kommentar från dessa får du nog mejla dem.