Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 07 juli 2008, 18:05:16 PM

Titel: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Stefan P skrivet 07 juli 2008, 18:05:16 PM
Hej

Jag vet att Swebus hade ett tag bussar med dubbla framaxlar. Varför hade man sådna bussar?

Vart tog de ivägen sedan. Finns det nåra bilder på dem?

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Walter skrivet 07 juli 2008, 18:17:42 PM
Körde dels åt Swebus Express, sedan hade man ett par stycken i trafik mellan malmö-Trelleborg åt Länstrafiken Malmöhus. De är samtliga sålda till andra åkare.
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2008, 19:14:11 PM
Swebus hade väl dessutom Neoplan med dubbla framaxlar på Norrlandskusten?
Esbjörn kanske vill reprisera bilder?
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Walter skrivet 07 juli 2008, 19:16:37 PM
Citat från: Verspieder skrivet 07 juli 2008, 19:14:11 PM
Swebus hade väl dessutom Neoplan med dubbla framaxlar på Norrlandskusten?
Esbjörn kanske vill reprisera bilder?
Just det

4081-4088 Norrlandskusten
4343-4344 expressen
3483-3485 Malmö-Trelleborg

Finns kanske fler?
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: robbes skrivet 07 juli 2008, 19:40:37 PM
om du sett de gula turne bullarna som det står Sartlight united audio på så är det de bussarna bland anant så nu vet du vart de tagit vägen de flesta ahr blivit turne bussar
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Lars skrivet 07 juli 2008, 20:23:54 PM
Hej!

De var helt enkelt opraktiska höjden på dem var 4.30 mot 3.90 - 4 jämt för de flesta dubbeldäckare.
De kom inte in i Cityterminalen utan fick vändas vid avstigningshållplatsen med besvärliga backningsmanövrar de var ju långa med, den så gick de inte att tvätta i de flesta automattvättar då de flesta äldre inte tilllåter så höga bussar.
Troligtvis så hade de även samma problem på nuvarande verkstäder och gissar på att underhållet blev för högt mot vanliga bussar.

Det fanns planer på att placera dem i Arvika en vända därför att tvätten där klarar även lastbilar på 4.50 och utgå därifrån mot Stocholm men så förlängdes ju linjen istället till Oslo och dessa planer rann ut i sanden......
Ett tidtabellsförslag togs fram tillsammans med VTAB där expressen t.om skulle starta i Charlottenberg och trafikera lokalt på nuvarande VTAB linjer 101 och 100 Charlottenberg - Arvika - Karlstad och sedan fortsätta som Expressbuss till Stockholm.

Lars
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Walter skrivet 07 juli 2008, 20:49:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 19:46:18 PM
Jo då.

0142 o 0143

Sedan ska det vara 4085-4088 (de fyra 4081-84 var godsleder)

OK fick för mig att även godslederna hade dubbla framaxlar 0142 och 0143 övertogs från Masexpressen?
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 07 juli 2008, 20:52:45 PM
Neoplan Megaliner har två framaxlar. Men vilka mer finns det?
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 07 juli 2008, 21:05:12 PM
Nu blev man ju nyfiken! Finns det bilder på de bussarna som trafikerade Malmö - Trelleborg?
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Erol skrivet 07 juli 2008, 21:08:28 PM
Kolla på bussmickes hemsida, hittade en på 3483
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 07 juli 2008, 21:26:07 PM
Citat från: Erol skrivet 07 juli 2008, 21:08:28 PM
Kolla på bussmickes hemsida, hittade en på 3483

Kan du länka dit?  ???
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Erol skrivet 07 juli 2008, 21:30:33 PM
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3400/slides/Swebus_3483_Trelleborg_ovre_940609.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3400/slides/Swebus_3483_Trelleborg_ovre_940609.html)
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 juli 2008, 21:32:56 PM
Citat från: Walter skrivet 07 juli 2008, 19:16:37 PM
Just det

4081-4088 Norrlandskusten
4343-4344 expressen
3483-3485 Malmö-Trelleborg

Finns kanske fler?
F.d Swebus 4086 och 4088:
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/4758b48a.jpg)
(http://i91.photobucket.com/albums/k315/Ekeri/ee3f5c36.jpg)
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 07 juli 2008, 22:00:18 PM
Citat från: Erol skrivet 07 juli 2008, 21:30:33 PM
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3400/slides/Swebus_3483_Trelleborg_ovre_940609.html (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3400/slides/Swebus_3483_Trelleborg_ovre_940609.html)

Den där var ju minst sagt mäktig! Synd att liknande inte längre går där. De hade säkert gjort stor nytta.
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Walter skrivet 07 juli 2008, 22:13:39 PM
Och betänk tiden det tar att gå på och av!
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2008, 22:15:40 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 22:14:14 PM
Och passagerarkapaciteten var inte större än hos en ledbuss

Då menar herrn en riktig ledbuss antar jag, och inte en B9S med 42-55 sittande?  ;)
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Mikael Lövgren skrivet 07 juli 2008, 22:22:25 PM
har för mig att det var plats till mellan 100 och 110 sittande..
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Ersa skrivet 07 juli 2008, 22:24:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 22:17:16 PM
Braskaminerna var inte påtänkta då  ;) Då jämförde man med vanlig hederlig B10MA-55

20 meter och 82 sittande?  :P
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 07 juli 2008, 23:22:04 PM
Hur länge rullade de då?
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Lars skrivet 09 juli 2008, 22:52:03 PM
I denna tråd är det dubbla framaxlar :)

http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14197.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=14197.0)
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Henasa skrivet 10 juli 2008, 07:42:17 AM
Vi hade en Mega på mitt jobb runt -97-99 skulle jag tror. Körde åt Säfflebussen med den. Bussen rymmde 89+2+1 pax.
Personligen tyckte jag den var bra att köra. Riktigt smidig. Vet att jag vid ett tillfälle när jag tommade från CT och Söder ut som försvann Swebus Expressen i rondellerna vid Gullmarsplan tack vara att den svänger på alla 4 axlarna.

I helgen var jag på Power Meet i Västerås och kan ju säga att det fanns en hel del goa bussar i varierande skick. Ballast bland bussarna var en firma som just byggt om en Megaliner till husbuss/lager/marknadstånd. Riktigt snyggt lackad å fin inredning. Tyvärr minns jag inte vad de hette. Det var ju ca 13500 fordon där så man kommer inte ihåg allt. Det regnade tyvärr så jag ville inte ta fram kameran heller.

/Henrik
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Jan skrivet 10 juli 2008, 09:59:35 AM
Citat från: Erol skrivet 07 juli 2008, 21:08:28 PM
Kolla på bussmickes hemsida, hittade en på 3483

Vet Ni att dessa Neoplaner som trafikerade linje 146, hade 93!!!! sittande platser.
Titel: SV: Bussar med två framaxlar
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 10:08:50 AM
Citat från: Jan skrivet 10 juli 2008, 09:59:35 AM
Vet Ni att dessa Neoplaner som trafikerade linje 146, hade 93!!!! sittande platser.

De van Hool som går för Östgötatrafiken har 89 sittplatser så någon större skillnad är det inte.