En ny linje som inte verkar ha uppmärksammats här särskilt. Tyvärr skyltas 69K bara på utvägen trots att det anges som egen linje i linje 69:s tabell.
Dålig att det inte skyltas 69K åt Båda håll.
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6528_Kaknastornet_Stockholm_080706c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6528_Kaknastornet_Stockholm_080706b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_6528_Kaknastornet_Stockholm_080706d.jpg)
Fin buss
/J
Nja. Inte så dåligt. Bussen går ju till Kaknästornets ingång. Därav K. Men när bussen går mot stan så går den ingen speciell väg, därav ingen tilläggs bokstav.
Då behöver man inte ange att den heter så i tabellen heller inåt stan.
Behöver man ens skylta det på bussarna överhuvudtaget? Vad är skillnaden mellan "69 K Kaknästornet" och "69 Kaknästornet"?
Citat från: Karsten skrivet 07 juli 2008, 00:22:10 AM
Behöver man ens skylta det på bussarna överhuvudtaget? Vad är skillnaden mellan "69 K Kaknästornet" och "69 Kaknästornet"?
Att 69K går till Kaknästornet, så den kombinationen är rätt, medan 69 inte går dit, så det vore en felaktig kombination. (Jaja, resonemanget är riktigt stolligt, men alla är ju inte tillräckligt smarta för att upptäcka det!)
Citat från: Karsten skrivet 07 juli 2008, 00:22:10 AM
Behöver man ens skylta det på bussarna överhuvudtaget? Vad är skillnaden mellan "69 K Kaknästornet" och "69 Kaknästornet"?
De har delvis olika hållplatser på slutet, därav denna lilla bokstavslek...
Annars går väl 69:an till Blockhusudden?
Citat från: Karsten skrivet 07 juli 2008, 00:22:10 AM
Behöver man ens skylta det på bussarna överhuvudtaget? Vad är skillnaden mellan "69 K Kaknästornet" och "69 Kaknästornet"?
Linje 69 har följande hållplatser mot Blockhusudden ordinarie linjesträckning räknat från hållplatsen Kaknästornet - Djurgårdsbrunn: Kaknästornet, Kaknäs & Djurgårdsbrunn.
Linje 69K har följande hållplatser mot Kaknästornet ordinarie linjesträckning räknat från hållplatsen Kaknästornet - Kaknästornet: Kaknästornet, Kaknäs & Kaknästornet ändhållplats. Så vida man inte ändrat namnet på gamla hållplatsen Kaknästornet, då finns det ju två hållplatser som har samma namn. Kanske därför som SL vill ha linje 69K på den som går ända upp till Kaknästornet.
I senaste vintertidtabell hade linje 69 följande ändhållplatser: Ordinarie 69 Blockhusudden, extravagnar,förstärkningsvagnar 69 Manilla & 69 Kaknäs.
Och K betyder alltså Kaknästornet här?
69K betyder alltså att bussen går till Kaknästornet två gånger. Efter hållplats Kaknästornet fortsätter den till Kaknästornet. Kanske borde bussen heta 69KK och ändhållplatsen "Kaknästornet en gång till". Vad hette hållplatserna på 68:ans tid förresten?
Enligt SL:s tidtabell heter 69:ans hållplatser på Djurgårdsbrunnsvägen "Kaknästornet södra"
och"Kaknäs" och dessa trafikeras inte av 69K./Ulf
http://sl.se/ficktid/sommar/s69.pdf (http://sl.se/ficktid/sommar/s69.pdf)
Citat från: Ulf Berlin skrivet 07 juli 2008, 13:20:39 PM
Enligt SL:s tidtabell heter 69:ans hållplatser på Djurgårdsbrunnsvägen "Kaknästornet södra"
och"Kaknäs" och dessa trafikeras inte av 69K./Ulf
http://sl.se/ficktid/sommar/s69.pdf (http://sl.se/ficktid/sommar/s69.pdf)
Snacka om att krångla till det! Som jag ser det så går 69K precis samma sträckning som 69 fast bara till Kaknästornet, där den dock stannar på ett annat ställe. Och det är nog precis så trafikanterna upplever det också! Detta är ett icke-problem för alla utom förortsbor med ambitionen att jämställa busshållplatser med tunnelbanestationer.
Citat från: JDS skrivet 07 juli 2008, 12:44:08 PM
69K betyder alltså att bussen går till Kaknästornet två gånger. Efter hållplats Kaknästornet fortsätter den till Kaknästornet. Kanske borde bussen heta 69KK och ändhållplatsen "Kaknästornet en gång till". Vad hette hållplatserna på 68:ans tid förresten?
Vi får väl hoppas att de inte hittar en tredje hållplats vid Kaknästornet med den logiken, för då lär det väl bli livat... ;)
Citat från: Stinsen skrivet 07 juli 2008, 13:39:35 PM
Vi får väl hoppas att de inte hittar en tredje hållplats vid Kaknästornet med den logiken, för då lär det väl bli livat... ;)
man kan ju ta ett extra varv så blir det 4 gånger.
Hej !
Veckan innan strejk var hustrun och jag turister i Huvudstaden. Köpte ett Stockholmskort som gav oss tillgång till många aktiviteter i stan. Bl.a besökte vi Kaknästornet och vi åkte Linje 69 K dit.
Som turist upplevde inte vi det som krångligt alls - linje 69 K Kaknästornet - ja då tar vi den. När vi skulle åka tillbaka tog vi bussen som kom utanför tornet och hamnade i stan igen. Enkelt att vara turist. Föraren var positiv och svarade tålmodigt på frågorna han fick från resenärer med olika språk och dialekter. Helt OK ! :) :)
mvh/nils
Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 14:03:38 PM
Fördelen för turister är att det är lätt att kommunicera ut vilken buss som är den rätta, ska man till Kaknästornet så tar man bussen som har den texten i skyltskåpet, samma med Skansen t.ex.
Försök att enkelt och snabbt förklara för en turist, gärna utländsk, kanske inte engelskspråkig hur man åker till Nynäshamn idag t.ex, "Västerhaninge" och sedan "Ersättningsbuss". Suck....
Om man bara får dem till pendeltåget så brukar det inte vara några problem! Där finns ju kartor att titta på och även om de inte fattar att de ska åka buss från Västerhaninge, så märker de det när de kommer dit. Och på den bussen står det väl "Nynäshamn"?
När ja körde i Stockholm hette linjen 69X
E korvgubben vid kaknästornet kvar? Han bjudde alltid föraren på en korv!
Lars
På sjuttiotalet gick 69X, Norrmalmstorg-Kaknästornet, och med Büssing förstås. ;)
När togs X bort, nån som vet?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 07 juli 2008, 23:10:44 PM
På sjuttiotalet gick 69X, Norrmalmstorg-Kaknästornet, och med Büssing förstås. ;)
När togs X bort, nån som vet?
/Peter
Mina tidigaste SL-minnen är från början på 1980-talet. På den tiden åkte jag till Kaknästornet men inte såg jag Büssing där. Det var mest Säffle på den linjen. När slutade man med Büssing till Kaknästornet?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 07 juli 2008, 23:26:05 PM
Mina tidigaste SL-minnen är från början på 1980-talet. På den tiden åkte jag till Kaknästornet men inte såg jag Büssing där. Det var mest Säffle på den linjen. När slutade man med Büssing till Kaknästornet?
Bör ha varit omkring 1982, då Hornsberg slopade H32:orna Büssing. Ibland förekom även Leyland (H34) på 69:an, men det var mer sällsynt, om jag minns rätt.
/Peter
Dags för en linjehistorik igen...
Jimmy
Linje 69 (http://www.fatburen.org/jimmy/linjehistoriker/069webb.pdf)
F*n vilka snygga bilder...
Ibland blir man så trött på gotland, eftersom det knappt finns några nya bussar att fota, och man kan inte bara ge sig ut på en "fotoutflykt" för att fota bussar, eftersom det är mycket osäkert oom man ens träffar på en buss ::) >:(
Har aldrig sett denna individ i innerstan för (inte någon annanstans heller, för den delen :P)
Är det inte 50xx och 51xx som mest kör i innerstan av MaxCi-bussarna???
Citat från: Mange_buss skrivet 03 augusti 2008, 14:22:27 PM
F*n vilka snygga bilder...
Ibland blir man så trött på gotland, eftersom det knappt finns några nya bussar att fota, och man kan inte bara ge sig ut på en "fotoutflykt" för att fota bussar, eftersom det är mycket osäkert oom man ens träffar på en buss ::) >:(
Har aldrig sett denna individ i innerstan för (inte någon annanstans heller, för den delen :P)
Är det inte 50xx och 51xx som mest kör i innerstan av MaxCi-bussarna???
Du har så rätt så, o det är ju därför detta är så fina bilder, just för att det inte är en Stockholms-MaxCi......
Utan en av de som kommer från landets andra spårvägsstad.
Utdrag från Svensk Busshistoria (http://www.svenskbusshistoria.se/):
Chassinummer 1823723
Registreringsnummer AGB003
Årsmodell 1995
Registreringsdatum 1994-09-14
Chassitillverkare Scania
Chassityp CN113CLL
Karosstillverkare Scania Bussar AB
Karosstyp MaxCi
Karossnummer 0136
Dörrar 2-2-1
Längd 11700
Bredd 2600
Axelavstånd 6000
Tjänstevikt 11300
Totalvikt 17300
Hästkrafter 260
Bränsle Etanol
Passagerare 35+45
Motor Scania DSI11 E01
Växellåda D863.2 4Y/60
Bakaxelutväxling 4,10
Ägarhistorik Norrköping-Linköping Trafik AB 6344
1994-11-01 Näckrosbuss AB 6344
2000-01-01 Busslink i Sverige AB 6344 >6528
Citat från: Leif D skrivet 03 augusti 2008, 15:04:37 PM
Du har så rätt så, o det är ju därför detta är så fina bilder, just för att det inte är en Stockholms-MaxCi......
Utan en av de som kommer från landets andra spårvägsstad.
Utdrag från Svensk Busshistoria (http://www.svenskbusshistoria.se/):
Chassinummer 1823723
Registreringsnummer AGB003
Årsmodell 1995
Registreringsdatum 1994-09-14
Chassitillverkare Scania
Chassityp CN113CLL
Karosstillverkare Scania Bussar AB
Karosstyp MaxCi
Karossnummer 0136
Dörrar 2-2-1
Längd 11700
Bredd 2600
Axelavstånd 6000
Tjänstevikt 11300
Totalvikt 17300
Hästkrafter 260
Bränsle Etanol
Passagerare 35+45
Motor Scania DSI11 E01
Växellåda D863.2 4Y/60
Bakaxelutväxling 4,10
Ägarhistorik Norrköping-Linköping Trafik AB 6344
1994-11-01 Näckrosbuss AB 6344
2000-01-01 Busslink i Sverige AB 6344 >6528
Ok, tack...
Trevligt om främmande bussar skulle komma till gotland innan hela busslasset åker till andra destinationer (eller Hölö ;D)
Gissa om jag kommer ut med kameran den 1 Juli nästa år, då samtliga gotlandsbuss-bussarna anländer ::) :D :D :D :)
Då blir det knäppa av...
riktigt häftiga bilder
När bytte sista biten på Strandvägen namn till Dag Hammarskjölds väg?
Citat från: Carl W skrivet 04 augusti 2008, 10:10:48 AM
När bytte sista biten på Strandvägen namn till Dag Hammarskjölds väg?
Kan inte ha varit alltför länge sedan. På Berwaldhallens hemsida står fortfarande båda adresserna med:
"Dag Hammarskjölds väg 3 (f.d. Strandvägen 69)"och på Google Maps står det Strandvägen mitt i Dag Hammarskjölds väg:
http://maps.google.se/maps?q=Dag+Hammarskj%C3%B6lds+v%C3%A4g+Stockholm&hl=sv&ie=UTF8&ll=59.333014,18.102357&spn=0.004947,0.019312&z=16&iwloc=addr
Hej.
Enligt ett dokument från Stockholms Stadsbyggnadskontor så togs beslutet till nya namnet Dag Hammarskjölds Väg 1998-11-02.
Namnet fanns med på SL Stockholmskartan 1999, men skyltarna kom upp senare.
I alla fall år 2002 var de på plats.
Jimmy