Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Skurubisin skrivet 03 juli 2008, 20:28:35 PM

Titel: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: Skurubisin skrivet 03 juli 2008, 20:28:35 PM
Hej!

Jag har sätt på några fordonslistor Säffle 3000. När jag Googlade efter Säffle 3000 så fick jag nån bild men de ser ju helt ut som Säffle 2000. Om det finns en sådan typ av Säffle, vad är då skillnaden jämfört med Säffle 2000 ??? Eller det hela bara skriv fel av några personer??

/Skurubisin
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: JAB skrivet 03 juli 2008, 20:34:57 PM
Det är nog ett skrivfel, det skall vara Säffle 5000!

Säffle 5000 byggdes på Volvo B10L och B10LA plattformen senare ocksp B7L och B7LA, de känns igen på lågt golv i hela bussen, låg front utan delad framruta och öppningsbara (service) takkanaler.

Exempel på karosstypen är Busslinks äldre gasledbussar i Stockholm.
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: Skurubisin skrivet 03 juli 2008, 22:18:48 PM
Vi fortsätter undersökningen...

Det är denna (http://www.annonsborsen.se/bussar_lastbilar-8/volvo-saeffle-b10l-3000-485729.html) annons som kommer upp som en 3000, Men det är väl en 5000?

Detta (http://www.bussbilder.se/images/Gaia_6123_1S.jpg) är väl en Säffle 2000?

Så då har vi väl kommit fram till att en Säffle/Volvo 3000 har aldrig funnits?

/Skurubisin
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: Walter skrivet 03 juli 2008, 22:52:53 PM
Citat från: Skurubisin skrivet 03 juli 2008, 22:18:48 PM
Vi fortsätter undersökningen...

Det är denna (http://www.annonsborsen.se/bussar_lastbilar-8/volvo-saeffle-b10l-3000-485729.html) annons som kommer upp som en 3000, Men det är väl en 5000?

Detta (http://www.bussbilder.se/images/Gaia_6123_1S.jpg) är väl en Säffle 2000?

Så då har vi väl kommit fram till att en Säffle/Volvo 3000 har aldrig funnits?

/Skurubisin


Vi blandar ihop lite här. Den första visar en Säffle med 5000 kaross. Dock hette chassit B10L-3000 i början. Sedan döpte ju volvo om modellerna för sina helbyggen i Säffle och Polen då 7500 och 8500 m.fl kom. Då blev detta rätt och slätt en Volvo 5000 som kan/kunde fås med 7 eller 10 liters motor.
Den första är en 5000. Dock vill jag minnas att de första av denna modell hette 3000
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: JAB skrivet 04 juli 2008, 06:43:38 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juli 2008, 23:05:34 PM
Chassiet hade väl siffrorna 3000 för att det var fråga om en konstruktion utan ram (med en transportram som gav just 3000 mm i axelavstånd) eller?

Mnja, då borde väl chassiet heta B10L-30 ?
Däremot är Säffle 5000 byggd med System 2000 ? System 2000 var väl inte ett modellnamn från början.
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: Kim skrivet 04 juli 2008, 10:08:44 AM
Citat från: JAB skrivet 04 juli 2008, 06:43:38 AM
Mnja, då borde väl chassiet heta B10L-30 ?
Däremot är Säffle 5000 byggd med System 2000 ? System 2000 var väl inte ett modellnamn från början.

Det er korrekt at det er en fejl at B10L er blevet nævnt som -3000. Der henvises til akselafstanden på transportchassiet.. 3000 findes ikke som karrosserimodel.

Akselafstanden findes internt hos Volvo med fire ciffer, fx. en Volvo B10R-56 i Portugal, den hedder B10R-5639.

Volvo B10L Säffle er en 2000, og da B7L kom med det samme karrosseri som B10L, der blev B7L Säffle modellen en overgang kaldt 5000.
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 juli 2008, 11:40:03 AM
Nu skall vi ta det lugnt.!!

Det finns något som heter mixer som användes när man blandar något. Men det kan också vara ett forum som detta. Man tar vad man haver och blandar. Vad får man ut? Jo ovan.
Men om man tar och tar fram fakta så blir det ....

AB Volvo tillverkar busschassier. Man äger några karosseriföretag. Det finns många,många fler företag som bygger karosser.

AB Volvo har ett antal bussbeteckningar.
Kom cirka 1998-99 beteckning för kompletta bussar därför att det är lättare att få igenom bussen i besiktningen genom registreringsbesiktningen. 5000 och 7000 införes som beteckning för bussar med chassie B10L.
Samma beteckningar kompletteras med en siffra före där 7 är lokalvagn,8 linjevagn och 9 är långlinje eller turist.
Beteckningarna blir då 75000,85000 eller 95000. I viss fall stryks sista nollan.Så det blir 7500,8500,9500 och grunden till dessa siffror är ett antal sifferkombinationer i den sk WIN -definitionen. 5 eller 7 i x000 anges vara material i karossen,5 för aluminium och 7 för stål. På utlandsmarknaden anges ibland x300,x800 ochx900 och dessa är tydligen enbart en särskiljande siffra för att beteckna något "särskiljande". Någ om detta !
Säffle karosseri har några gånger använt siffror i reklamsammanhang. Karossen 1968 som var en förändring kallades ibland -100-.Och karossen som kom på 80 talet slut kallades för 2000 för att den skulle användas in på 2000-talet.
Volvo använder ofta beteckningar. Den vanligaste och mest kända är B10M-60 där B är Buss,10 är slagvolym 9,6) på motorn och avkortad uppåt  eller nedåt (B9M).Detta är en bra pedagogik. Lätt lära och frontmotor (F) eller bakmotor (B eller R) kan läras in. Eftersom axelavståndet varierar anges detta också. Här kan det bli problem för att avståndet ibland förändras eller avviker från specifikationen. Vi får förkortat eller förlängt chassie. På rutor för tekniska data anges alltså ibland två axelavstånd.
På bussar och bilregister anges numera den fulla WIN koden. Denna kod anger tillverkare och andra data. Samtidigt har chassierna ändrats till att vara en del av karossen. Vi har fått sk "gitterram"  Gitter syftar på bärande balkar i karossen. Det bussföretagen då levererar är ett paket. Volvo i det här fallet levererade en framdel och en bakdel. Emellan dessa fanns den en transportram. Avståndet emellan framaxel och bakaxel med transportram blir då 3,o meter som kan skrivas 3000 millimeter ibland.
Det är alltså detta som anges i annonsen.
Fordonsintresserade oberoende om det är järnbanefordon eller landsvägsfordon har alltså ett antal siffor att stukturera.
Minst kända av olika nummer är personbilarnas karossnummer. Finns (om de finns) utmärkta på vänster sida av torpeden.
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: Kim skrivet 04 juli 2008, 12:40:54 PM
Fra Volvo Danmark oplyser de omkring Karrosseribetegnelsen på Volvo B10L :

Modelbetegnelsen er faktisk B10L med System 2000 karosseri.  Volvo 5000 var et B7L chassis med System 2000 karosseri ( hel lavgulv , da motoren står i venstre baghjørne (ligesom dobbeltdækkerne )).

De 2 busser ligner meget hinanden , forskellen ligger i bagenden hvor B10L ( som foto ) har en 10 liter liggende motor og køler i højre side , B7L ( Volvo 5000 ) har en 7 liter stående motor i venstre baghjørne og køler i venstre side .
----------------------------------------------------------------------------
Hilsen / Best regards

Kurt Vinther
Salgsingeniør / Reservedelschef
Technical & Commerciel Coordinator
VBSC Filialchef
Volvo Busser Danmark A/S
tlf : + 45 73323271
mobil : + 45 40321214
Bil : + 45 40326123
mail : kurt.vinther@volvo.com

Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 juli 2008, 18:09:36 PM
Det finns bussar sålda som Volvo 5000 som har B10L.
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: Kim skrivet 04 juli 2008, 18:29:38 PM
Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2008, 18:09:36 PM
Det finns bussar sålda som Volvo 5000 som har B10L.


Så siger vi det..  ;)
Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: JAB skrivet 04 juli 2008, 18:56:23 PM
Vi kanske skall försöka skapa en lista över Volvos bussmodeller, kunskapen lär finnas på forumet...
Vi gjorde ett försök tidigare, men jag hittar inte tråden...

(fredspipa)

Titel: SV: Vad är Säffle 3000?
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 04 juli 2008, 19:58:01 PM
Citat från: JAB skrivet 04 juli 2008, 18:56:23 PM
Vi kanske skall försöka skapa en lista över Volvos bussmodeller, kunskapen lär finnas på forumet...
Vi gjorde ett försök tidigare, men jag hittar inte tråden...

(fredspipa)



Kolla lite i min databas på Svensk Busshistoria så hittar du olika modeller.
uffe