Lite skvaller.
Nu på morgonen 080703 Kl 07.30 stod två polska trailers vid Lundby Strand i Göteborg lastade med nya bussar för SL trafiken:
Scania OmniLink boggi
Inv nr: 3603, 3604
Ch nr 1860362 ? samt 1860363
Entreprenör ?
Vad transporterna gjorde vid Lundby Strand är okänt.
Förarna av transporten talade endast bruten tyska förutom polska.
Hälsningar
HansJ
Det torde vara Scanias lilla serie hybrider (el/etanol) som börjar komma från Omnifabriken. Elen är i form av superkondensatorer.
Busslinks medverkan i en ev. trafikering är f.n. oklar.
/Ted
Citat från: Ted S skrivet 03 juli 2008, 11:25:25 AM
Det torde vara Scanias lilla serie hybrider (el/etanol) som börjar komma från Omnifabriken. Elen är i form av superkondensatorer.
Busslinks medverkan i en ev. trafikering är f.n. oklar.
/Ted
Det kan vara riktigt. Det är ju inte den naturliga transportvägen mellan fabriken och Stockholm denna transport tog!
I området där bussarna observerades finns en hel del företag som arbetar med fordonsutveckling för olika tillverkare.
Inventariemärkning var den mycket riktigt på plats men de flesta logos fattades.
HansJ
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 juli 2008, 11:36:36 AM
Men redan inv märkta?
För dessa nr kan väl inte vara annat än i Busslinks serie
Enligt Scania Tidningen MIL, så skall hybridbussar till Swebus för trafik i Södertälje.
Eller är de fler hybrider på gång?
/Janne
Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 juli 2008, 14:16:26 PM
Inv nr tyder ju klart på Busslink, varken Swebus eller Arriva passar in.
Det som tyder på att det är Swebus är väl dock som tidigare nämt artiklen i mil http://www.scania.se/About_Scania/mil/ samt Scanias pressmeddelande: http://www.scania.com/Images/P08402EN%20S%C3%B6dert%C3%A4lje%20model%20city_tcm10-201845.pdf
Dock vet jag inte om Scania i Södertälje har etanoltankningsmöjligheter ännu? Kanske Busslink ska köra ett tag innan det om man får tro pressinfon ganska omfattande projektet drar igång i Södertälje? (Verkar ju vara några år innan man har systemet i full drift i Södertälje enligt pressinfon)
Citat från: Jo skrivet 04 juli 2008, 17:03:32 PM
Det som tyder på att det är Swebus är väl dock som tidigare nämt artiklen i mil http://www.scania.se/About_Scania/mil/ samt Scanias pressmeddelande: http://www.scania.com/Images/P08402EN%20S%C3%B6dert%C3%A4lje%20model%20city_tcm10-201845.pdf
Dock vet jag inte om Scania i Södertälje har etanoltankningsmöjligheter ännu? Kanske Busslink ska köra ett tag innan det om man får tro pressinfon ganska omfattande projektet drar igång i Södertälje? (Verkar ju vara några år innan man har systemet i full drift i Södertälje enligt pressinfon)
Det som skrivs om Södertälje är ju en övergripande vision som någon (Scania?, Södertälje kommun?) uttalat. Den förefaller inte alls knuten till SL och Swebus. Dessutom ligger visionen några år framåt i tiden.
Mer sannolikt är att de nu aktuella bussarna är avsedda för SL:s och Busslinks försökstrafik i Stockholms innerstad.
Citerar mig själv, om det ursäktas ;)
Citat från: Ted S skrivet 03 juli 2008, 11:25:25 AM
Busslinks medverkan i en ev. trafikering är f.n. oklar.
/Ted
Inventarienumren kan ha kommit dit "på spekulation". Jag har ingen ytterligare kommentar i ämnet. :-X
/Ted
Citat från: Cero skrivet 04 juli 2008, 17:21:06 PM
Det som skrivs om Södertälje är ju en övergripande vision som någon (Scania?, Södertälje kommun?) uttalat. Den förefaller inte alls knuten till SL och Swebus.
Läste du inte början av texten??
Det står så här (för alla som inte läst artikeln)
"Scania har tillsammans med Södertälje kommun, Storstockholms lokaltrafik och Swebus inlett ett unikt samarbete för att utforma framtidens trafiksystem"
Tycker det verkar som om dom (SL och Swebus)
skulle vara inblandade.
Hälsar
Bengt
Ja, för dom som följer med lite i vad som händer, och dessutom läser inläggen här och deltar i denna tråd så gäller följande i klartext:
PM:et från Scania säger att man skall införa tysta hybridbussar i Södertälje...alltså INTE etanolbussar för ett P & R-system till ett bilfritt centrum.
Så jag vet inte varför man skulle ha en etanoltankstation?
Hybridbussarna som nu är på gång har ju varit gällande att de skall komma till Busslink, men precis som vid alla nyleveranser och testprojekt kan allt ändras innan det är färdigt.
Man kan spekulera i hur mycket som helst vad som händer, men vissa här tror sig veta exakt vad som skall hända, utan att egentligen veta något alls märker man tydligt.
Bussarna kan komma till Busslink, eller hamna som en kombination mellan Busslink och Swebus, eller bara hos Swebus eller kommer det ytterligare bussar till Swebus...
herre gud...det löser väl sig på sikt utan att vi behöver riva upp himmel och jord för det här som det verkar...?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 juli 2008, 20:01:14 PM
PM:et från Scania säger att man skall införa tysta hybridbussar i Södertälje...alltså INTE etanolbussar för ett P & R-system till ett bilfritt centrum.
Så jag vet inte varför man skulle ha en etanoltankstation?
OM de nu skall ha hybrider i Södertälje kan det väl vara bra att kunna tanka dessa (förutsatt att det nu blir etanol kombinerat med något annat)?
Fast jag tycker det känns lite overkill med Omnilinkboggier för ett P & R system, så jag instämmer i att det knappast är troligt att de observerade bussarna är ämnade för detta projekt.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 05 juli 2008, 20:01:14 PM
herre gud...det löser väl sig på sikt utan att vi behöver riva upp himmel och jord för det här som det verkar...?
Instämmer till fullo!
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 06 juli 2008, 13:27:58 PM
OM de nu skall ha hybrider i Södertälje kan det väl vara bra att kunna tanka dessa (förutsatt att det nu blir etanol kombinerat med något annat)?
Fast jag tycker det känns lite overkill med Omnilinkboggier för ett P & R system, så jag instämmer i att det knappast är troligt att de observerade bussarna är ämnade för detta projekt.
Instämmer till fullo!
//Fredrik
Du har rätt där...om man nu har alternativt drivmedel som etanol...men det vet vi ju inte...allt kan ju ändras som sagt...det kan lika gärna bli en diesel- eller bensinmotor som tillägg...eller biogas...
Nja...alltså...ibland blir det total extas här när det handlar om nytt till SL-området...och känslorna svallar rätt skarpt...så man blir lite undrande :)
Citat från: Lars Ödlund skrivet 06 juli 2008, 13:39:41 PM
Dessutom kan man utan att vara alltför insatt "gissa" att helt helt nytt trafiksystem i Södertälje inför man inte under löpande avtal utan i samband med en upphandling.
Jfr Biogas i N/Värmdö resp den nya depån i Gubbängen och i o m detta förändringar i linjetillhörigheter mellan Söderorts och Huddingeavtalen, sådant arbetar man fram och genomför när trafiken upphandlas.
Intentionen är ju att man skall starta vid en viss tidpunkt men det kan ju bli ändrat hur mkt som helst..vi lär se!
Hur var det, skulle Nacka/Värmdö få nya MAN?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 06 juli 2008, 17:37:44 PM
Hur var det, skulle Nacka/Värmdö få nya MAN?
/Peter
Kommer att antal på sensommar/tidig höst. /Henrik/
Angående Scanian som ämnet handlade om i tråden.. Skulle satsa på att den hamnar i Botkyrka :-X