så kanske dom hinner med alla reperationer m.m... man kan väll säga att man får passa på nu å reperera allt som kanske inte altid hinns ::).
Mekarna strejkar nog också, de tillhör oxå Kommunal på egna verkstäder-
Det beror på hur varslet är lagt. Är meckarna i tjänst och för de garage där verkstaden är utlagd på entreprenad kan man väl gissa att det skruvas och fejas en del nu.
Det varken skruvas, tanskas eller städas i bussarna...
När bussarna inte går, så får bussbolaget inga intäkter (betalt för utförd trafik, och i en del fall också en del av biljettintäkterna)
inte vill man betala extra pengar då till en extern verkstad för att putsa bussar då.
De garage där det finns externa verkstäder så jobbas det även under strejken. För t.ex. Råstas del innebär det att både Volvo- respektive Scaniaverkstäderna är igång medan däremot plåtverkstaden som är 'in house' påverkas av konflikten. Vet inte riktigt hur det är på andra ställen.
Lika bra att passa på att serva medan bussarna ändå står. Visserligen får man kanske inga intäkter från trafiken i sig, men i gengäld så gissar jag på att det nog kompenseras av att t.ex. inget drivmedel förbrukas och att inga bussar råkar ut för trafikrelaterade skador när de står i depån. ;)
De garage som kör tågersättning får reparera de bussarna om/när de går sönder.
;D Söder Busslink strejkar alla kommunals medlemmar men volvoverkstaden har metallanslutna mekaniker.