En tanke som dök upp vid köksbordet var om det kanske inte skulle vara så dumt om bussarna fick drivning på alla hjul.
Som det händer då och då i GBG så står busstrafiken stilla på vissa ställen på grund av att bussen inte har någon möjlighet att komma upp för backarna som finns i GBG.
Vilka invändingar finns mot att bygga 6X6 bussar.
Finns det inte Volvo FM6 som har 6x6 som man kan göra buss av?
Man kanske kan börja med att få till drivning på en hel axel istället för ett hjul...
/J
Tja, jag ställer samma motfråga som jag en gång ställde till en lirare i en Range Rover som en vinterkväll snurrat på Norrbyvägen i Bromma och därigenom dragit till en del annat. Föraren ifråga var ytterst förvånad då han visserligen inte hade vinterdäck, men väl fyrhjulsdrift.
Frågan jag ställde var vilken roll antalet drivhjul hade ifall man inte har fäste på något av hjulen. Samma fråga torde vara giltig även här. Har man inget fäste så kan man ha drivning på 8 x 8 utan att det hjälper. :P ;)
Ja visst är däcken av betydelse men jag tror att en del backar skulle vi kunna klara av om vi hade drivning på samtliga axlar.
Sand/grus skulle göra en del med, men som det ibland är här i GBG med en tunn tunn ishinna på vägen är det svårt att köra säkert.
En diffspärr skulle nog klara de flesta situationer när man har svårt att komma loss på hpl i motlut!
Fyrhjulsdrift skulle fördyra kraftigt, och kräva ytterligare underhåll.
Och som Nico skriver, man invaggas i falsk trygghet tills man ligger i diket (jo, jag har haft Range Rover med kontinuerlig AWD, dock ej dikesbesök)
Jag har spunnit lös med traktor på plan "isbana" ÄVEN med diff.
Ett rent h-vete alltså, men man skulle ha satt på piggkättingen :o
Då skulle det bli andra bullar i ugnen :P
Citat från: Björn Forslund skrivet 27 juni 2008, 23:47:51 PM
En diffspärr skulle nog klara de flesta situationer när man har svårt att komma loss på hpl i motlut!
Fyrhjulsdrift skulle fördyra kraftigt, och kräva ytterligare underhåll.
Och som Nico skriver, man invaggas i falsk trygghet tills man ligger i diket (jo, jag har haft Range Rover med kontinuerlig AWD, dock ej dikesbesök)
Har inte alla tyngre bussar diffspärr? Jag har iaf aldrig kört en lastbil utan diffspärr, men det kanske är annorlunda med bussar?
> Har inte alla tyngre bussar diffspärr?
O nej. Om vi ser till linjebussar så återfinns det på vissa gamla
modeller, men på nyare diton finns det inte. Idag förlitar man sig
på elektronik som gömmer sig bakom fina förkortningar så som
ASR och ABS i kombination.
Ta till exempel Volvo B9S som skräckexempel. Motorn står i
passagerarutrymmet på bussens ena sida, dvs sidmonterad.
Vägtrycket på drivhjulen blir därför i högsta grad ojämnt. Inte ens
med denna konstruktion har man vett att montera diff-spärr,
utan anser att "datorn" ska kunna trolla bort fysiken och kompensera.
Inte nog med att "datorn" ska fördela driv/bromskraft på hjulen -
dessutom stryper den varvtalet på motorn om det börjar slira, så
snart har man ingen kraft kvar.
Då är det ett problem vid beställning av bussar kanske.
Så frågan kvarstår med andra ord. Hur löser vi trafikproblemet i GBG när det finns en tunn ishinna på körbanan? Varför kan vi inte få trafiken att fungera även de dagar som solen inte skiner. (Är ju inte sant för vi har hela tiden problem med trafiken.)
Problemet är väl att options som diffspärr kanske behövs några dagar om året söder om Dalälven. Det kostar extra pengar, och fel använt går det sönder med haveri som följd.