Hej
Hur många ledbussar byggdes i den här serien? Såldes de till nånannan SJ Buss?
mvh Stefan P
Det var 20-25 st minns inte riktigt. Tror det var nr 0958- 0982
SSS har en sådan bevarad. Av just denna 16 m långa modell gick alla till SJ. 1968-69 gjordes ytterligare 2 st snarlika, men 18 m långa till Vaxholms Trafik AB. En av dessa har SvOf, körklar.
Några fler ledvagnar med den grillen och utseendet gjordes inte, utan de som kom efter hade en nyare karossgeneration.
Citat från: Stefan P skrivet 26 juni 2008, 17:31:34 PM
Hej
Hur många ledbussar byggdes i den här serien? Såldes de till nånannan SJ Buss?
mvh Stefan P
Jag har inga svar på sina frågor men en bild på 0975. Körde den bussen många gånger i början på 70-talet när jag jobbade hos SJ i Linköping.
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/SJ%200975.jpg)
0975 i Linköping 1971.
Det var 25 st till SJ. Dock att de sista avvek något. En var avsedd för att gå Norrköping-Kalmar och fick fällbara stolar. Ytterligare en fick höga säten.
958-979,981 standardutförande med standardsäten,dvs låga ryggar.Dörr 1-1+1-0. 71sittpl +47 ståpl
980 standardsäten med höga ryggar. Dörr 1-0+1-0.62 sittpl+39 ståpl
982 "expressutförande" med fällbara stolar och höga ryggar. Dörr 1-0+1-0. 57 sittpl+46 ståpl
som jämförelse kan nämnas att en buss som jag åkt en del med B10M70 6x2 van Hool 310 Swebus nr 2432 hade 57 sittpl i fällbara säten (dvs fåtölj" och ståplatser. Typen van Hool 6x2 310 brukar ha 5-15 ståplatser.
Motiveringen att ha en ledbuss med fällbara säten på en expresslinje kan vara lite svår motiver. Men på t ex linjen Göteborg-Uddevalla skulle jag kunna tänka mig en ledbuss som är fullsatt vid ankomst Ljungskile. Då fyller ledbussen 1,5 skolklass som kan stå.
Nu lär 0982 ha gått på sträckan Norrköping-Kalmar en kort tid.
En avvikande serie var 1261-1266 som var lika SL ledbussar. 1261-1265 hade låga säten och 1266 hade höga fasta sk A-säten.
76sittpl+44 ståpl utom för 1266 som hade 75 sittpl +44 ståpl. Det var främre sätet på höger sida som var ensamplats.
SJ-serien 1261-66, fanns inte dessa i Gävletrakten?
/Peter
Detta får någon annan svara på. Leif D kanske !
Mitt minne är att SJ:s ledbussar flyttades om en del.
Hej !
SJ 1264-1266 fanns i X-län !
Mvh Peter Ö
Citat från: S Svensson skrivet 29 juni 2008, 19:06:38 PM
Det var 25 st till SJ. Dock att de sista avvek något. En var avsedd för att gå Norrköping-Kalmar och fick fällbara stolar. Ytterligare en fick höga säten.
958-979,981 standardutförande med standardsäten,dvs låga ryggar.Dörr 1-1+1-0. 71sittpl +47 ståpl
Några bilder av interiören i 0975.
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/SJ0975bak.jpg)
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/PV/SJ975forarpl%20copy.jpg)
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/SJ0975%20instr.jpg)
M v h
Ingwar
Vilken bra instrumentbräda det var då :D men Ingwar vad är det för knappar och lampor som syns nere till vänster om ratten?
Citat från: yngrot skrivet 30 juni 2008, 21:50:18 PM
Vilken bra instrumentbräda det var då :D men Ingwar vad är det för knappar och lampor som syns nere till vänster om ratten?
Lådan med knappar och lampor som sitter nästan nere på golvet är för motorvärmaren.
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 29 juni 2008, 21:21:57 PM
(http://homepage.mac.com/ericx2000/.Pictures/Buses/SJ0975%20instr.jpg)
Undrar när bilden kan vara tagen? För mig är det lite ovant att se en instrumentbräda med en gammal färdskrivare. Även på museibussar har man ju oftast EU-skrivare
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 juli 2008, 00:52:01 AM
Undrar när bilden kan vara tagen? För mig är det lite ovant att se en instrumentbräda med en gammal färdskrivare. Även på museibussar har man ju oftast EU-skrivare
Jag tog bilden 1971. Jag jobbade som bussförare fram till mitten av Januari 1975 och såg aldrig någon annan typ av färdskrivare på de bussar jag körde. De var alla färdskrivare med pappersskivor.
M v h
Ingwar
EU-skrivare behövs bara på de museibussar som används yrkesmässigt.
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 01 juli 2008, 01:57:53 AM
Jag tog bilden 1971. Jag jobbade som bussförare fram till mitten av Januari 1975 och såg aldrig någon annan typ av färdskrivare på de bussar jag körde. De var alla färdskrivare med pappersskivor.
M v h
Ingwar
Ja 1975 fanns det verkligen inga EU-skrivare ;)
Hej detta fick mig att fundera så det dök upp ett par frågor
Om man idag ska ta in en veteranbuss i yrkesmässig trafik vad är det som gäller då ????
(den jag tänker på har ingen färdskrivare alls)
vad räknas som EU-skrivare ??
mvh Åkarns Kalle
Kör du yrkesmässigt med buss måste du ha trafiktillstånd. Obs att detta även innebär att skattefriheten försvinner, även om bussen är äldre än 30 år. EU-skrivare kan vara den gamla analoga eller den nya digitala. De gamla 7-dagars skrivarna gär ej att använda.
I den buss jag tänker på finns ingen färdskrivare och har aldrig funnits om jag idag skall installera färdskrivare pga av yrkesmässig vid enstaka tilllfällen
måste jag då installera en digital eller tar dom hänsyn tiil åldern på bussen så jag får insallera en analog ?????
mvh Åkarns Kalle
Jag kan inte ge några riktlinjer, men installationen måste ske vid en ackrediterad verkstad, som också godkänner det hela. Du kan ju diskutera med dem om det kan gå att få en analog EU-skrivare installerad.
Färdskrivaren måste sedan besiktigas regelbundet om bussen går i yrkesmässig trafik. Detta görs ej av bilprovningen, utan av verkstad enligt ovan. Lasse Ö kan mera om detta.
/Björn
Hej min far kan det där med yrkesmässig trafik & besiktning av färdskrivare (han är bussåkare anväder sig av K G Sandströms med det som gäller färdskrivaren)
det är ännu inte aktuellt med en färsskrivare i veteranbussen eftersom det är lång kvar innan den kan gå i trafik igen (om det någonsin blir)
men jag tänkte att jag kan fråga här lika bra
tack för dina svar dom var till stor hjälp
mvh Åkarns Kalle
Citat från: S Svensson skrivet 29 juni 2008, 19:06:38 PM
Det var 25 st till SJ. Dock att de sista avvek något. En var avsedd för att gå Norrköping-Kalmar och fick fällbara stolar. Ytterligare en fick höga säten.
958-979,981 standardutförande med standardsäten,dvs låga ryggar.Dörr 1-1+1-0. 71sittpl +47 ståpl
980 standardsäten med höga ryggar. Dörr 1-0+1-0.62 sittpl+39 ståpl
982 "expressutförande" med fällbara stolar och höga ryggar. Dörr 1-0+1-0. 57 sittpl+46 ståpl
Var gick resp buss? Någon som trafikerade Stockholmsregionen? SJ körde väl i Danderyd och Solna/Sundbyberg.
Jo, i begynnelsen var det tänkt att ledvagnarna skulle rulla i Stockholm till största delen, men när det blev tal om att SL skulle överta SJ:s busstrafik i Stockholm meddelades det att SL inte ville överta några ledvagnar (och helst inga Volvo heller, då ledningen var mycket negativa till Volvo på den tiden).
SJ valde alltså att sprida ut ledvagnarna i landet. Några hann gå en tid i Stockholm, men flyttades till Uppsala innan SL tog över. I övrigt var de stationerade i Skåne och i Jönköping åtminstone.
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2008, 10:23:07 AM
Jo, i begynnelsen var det tänkt att ledvagnarna skulle rulla i Stockholm till största delen, men när det blev tal om att SL skulle överta SJ:s busstrafik i Stockholm meddelades det att SL inte ville överta några ledvagnar (och helst inga Volvo heller, då ledningen var mycket negativa till Volvo på den tiden).
SJ valde alltså att sprida ut ledvagnarna i landet. Några hann gå en tid i Stockholm, men flyttades till Uppsala innan SL tog över. I övrigt var de stationerade i Skåne och i Jönköping åtminstone.
I början av 70-talet tillhörde 0975 och 0977 Norrköping med placering i Linköping (0975) och Åtvidaberg (0977).
M v h
Ingwar
individnr busslinjegrupp
958 -59 Malmö
960 Jönköping
961-62 Uddevalla (=Snu)
963-64 Skaraborg
965-67 Malmö
968-70 Karlskrona
971 Malmö (-Skaraborg flyttad)
972-74 Uppsala
975-79 Norrköping
980 Malmö
981 Helsingborg
982 Gävle
---------------------------
1261 Helsingborg
1262-63 Malmö
1264-66 Gävle
Kommentar:Troligen har Göteborg inte haft av ovan utan de som gick bl a på linjen Göteborg-Sjövik ibland var Stenungsundsvagnarna.
Hur kommer det sig att det blev så stora skillnader i miluttag? Hade bussarna sina fasta tjänster hela tiden?
Citat från: S Svensson skrivet 05 juli 2008, 20:43:44 PM
individnr busslinjegrupp
958 -59 Malmö
960 Jönköping
961-62 Uddevalla (=Snu)
963-64 Skaraborg
965-67 Malmö
968-70 Karlskrona
971 Malmö (-Skaraborg flyttad)
972-74 Uppsala
975-79 Norrköping
980 Malmö
981 Helsingborg
982 Gävle
---------------------------
1261 Helsingborg
1262-63 Malmö
1264-66 Gävle
Kommentar:Troligen har Göteborg inte haft av ovan utan de som gick bl a på linjen Göteborg-Sjövik ibland var Stenungsundsvagnarna.
0980 fanns från början i Norrköping, innan den hamnade i Skåne (Malmö).
Från 1988 i Helsingborg. Hann även med ett gästspel i Karlskrona.
0982 fanns från början i Kalmar, men hamnade därefter i Gävle.
/Christian
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2008, 22:08:03 PM
Hur kommer det sig att det blev så stora skillnader i miluttag? Hade bussarna sina fasta tjänster hela tiden?
Ja, det var nog många gånger så.
Dessutom så gick de ofta i rusningsturer och i skolturer.
/Christian
Citat från: Peter Rost skrivet 29 juni 2008, 19:24:12 PM
SJ-serien 1261-66, fanns inte dessa i Gävletrakten?
/Peter
1261 var placerad i Helsingborgs billinjegrupp med stationering Mrd = Markaryd. Bussen gick på linje 150 Markaryd - Ljungby
Hej
Är ny här, jobbade som bussförare i Lund 1976-1985. Vid Malmö busslinjegrupp under vilket Lund sorterade fanns om jag minns rätt följande ledvagnar 965, 966, 967 och 980, samt 1262 och 1263.
Senare kom också VanHool ledvagnar med betäckningar 15xx och 18xx.
/Stefan
Hej! Sommaren 1977 körde jag 0972, 0973 och 0974 hos SJ i Uppsala. Bussarna lånades från Gävle tror jag. Vi använde dem i Viking Line-trafiken Uppsala-Kapellskär. Det var mycket folk som åkte till Åland-Finland, på en tur lördag morgon kunde det gå två ledbussar och en normalbuss. En förman hos SJ hade hand om biljettförsäljningen och sålde en buss i taget. Var man sista buss startade man nästan en halvtimma försenad och då fick man sno sig för att hinna fram till "Skäret" innan båten gick. Första gången jag körde en sådan ledbuss hade jag aldrig kört ledvagn förut, ej heller Wilsonlåda. Instruktionen bestod i att köra från depån ut till första rondellen söderut på Kungsgatan och tillbaka. Sedan var det bara att dra till Kapellskär. Min första tur var en tomtur. När jag kom utåt Långhundra var det så mycket blårök inne i bussen att jag var tvungen att stanna och kolla läget. Sen gick det bra. En fullastad sådan buss var ingen raket, kanske en "Raket", man kunde växla hur som helst utan några ryck.
De var väldigt känsliga för lutningar i vägbanan, för mycket rattrörelser och sådant som fick bakvagnen att börja gå holmgång. En lördag satte sig ett mycket åldrigt par i baksätet och fick en sådan slänggungetur. I Uppsala kom mannen fram, jag insåg att han skulle klaga men tänkte att det har han all rätt till. Då säger mannen: "Jag får tacka för en fin tur".
Mvh Jan G
Citat från: Jan skrivet 11 juli 2008, 21:24:54 PM
1261 var placerad i Helsingborgs billinjegrupp med stationering Mrd = Markaryd. Bussen gick på linje 150 Markaryd - Ljungby
Kan säkerligen stämma. Har för mig att jag sett en diabild på denna vagn när den rullade en av sina första turer just för Markaryd. Min far hade den då på en beställningstur, vart kommer jag inte ihåg.
MVH
Christoffer Frostensson
Kör Din pappa buss också?