Idag var premiärtur för mig i Söderort. Egentligen skulle det blivit imorn, men jag gnetade* på eftermiddagen idag.
Började i Älvsjö 15.54 med att avlösa en 161 mot Gröndal. Kort rast nere vid Cementa vid Trekanten:
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_4727_Cementa_2008-06-24.jpg)
Därefter körde jag tillbaka till Älvsjö där jag blev avlöst. I Älvsjö inväntade jag 144an som jag reste med till Gullmarsplan där jag löste av en 160 för att köra den till Årstaberg och tillbaka till Gullmarsplan. Regleringstid i några minuter och sedan avgång igen på 160. När jag kommer ner till Årstaberg andra gången såg jag på Buss-PC att jag hade hela 20 minuters paus varpå jag passade på att käka en hamburgare och sedan tog jag en bild på vagnen ifråga:
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_5329_Arstaberg_2008-06-24.jpg)
Just denna 53-vagn var faktiskt helt OK att ratta. Visst, lite trött kanske, men det var inget som störde.
Därpå körde jag tillbaka för att sedan tomma till Hammarbyhallen där jag slutade.
Imorn väntar en tur på 165, lite 144 & några SLängar på 160.... ;D
*Gnet= Jobba extra
Trevligt. Då kanske man får se dig vissla förbi Långbro med 173:an någon gång.
Citat från: Cero skrivet 24 juni 2008, 20:19:17 PM
Trevligt. Då kanske man får se dig vissla förbi Långbro med 173:an någon gång.
You got it! ;D
Citat från: Kvarne skrivet 24 juni 2008, 19:57:21 PM
När jag kommer ner till Årstaberg andra gången såg jag på Buss-PC att jag hade hela 20 minuters paus
Får man inte reda på tjänstens innehåll i förväg?
Citat från: JDS skrivet 24 juni 2008, 22:45:08 PM
Får man inte reda på tjänstens innehåll i förväg?
Jodå! Men det där missade jag...så det blev som en glad överaskning! :D ;D
Citat från: Kvarne skrivet 24 juni 2008, 19:57:21 PM
Idag var premiärtur för mig i Söderort. Egentligen skulle det blivit imorn, men jag gnetade* på eftermiddagen idag.
Började i Älvsjö 15.54 med att avlösa en 161 mot Gröndal. Kort rast nere vid Cementa vid Trekanten
Imorn väntar en tur på 165, lite 144 & några SLängar på 160.... ;D
*Gnet= Jobba extra
****
Välkommen till söderort Kvarne!
Numera kör jag inte buss, men har kört dina uppräknade linjer, tidigare. Linje 161 var ju tidigare 165:an (f.d. 195), som fortsatte till Ekensberg. Då vände den vid Högdalen, men förlängdes till Farsta.
På 1990-talet, fick Nybodahallen alla linjer från Hammarbyhallen. Plötsligt blev det mycket att hålla reda på.
En och annan konstighet inträffade också. Förflyttningstiden (heter det så fortfarande?) mellan Nyh och Lih, var sju minuter, men nu kunde det inträffa att man skulle avlösa i Blåsut, med samma förflyttningstid(!!). Tjänstehelikopter tillhandahölls emellertid inte :-\
Tiderna förändras till det bättre, hoppas jag :)
HJP
Citat från: HJP skrivet 25 juni 2008, 10:10:08 AM
****
Numera kör jag inte buss, men har kört dina uppräknade linjer, tidigare. Linje 161 var ju tidigare 165:an (f.d. 195), som fortsatte till Ekensberg. Då vände den vid Högdalen, men förlängdes till Farsta.
Nä, 165 är väl den 165 det alltid varit(efter omdöpning från 195) bortsett från biten till Ekensberg som övertogs av 147 och därefter 133 som trafikerar Ekensberg idag.
Citat från: HJP skrivet 25 juni 2008, 10:10:08 AM
****
Numera kör jag inte buss, men har kört dina uppräknade linjer, tidigare. Linje 161 var ju tidigare 165:an (f.d. 195), som fortsatte till Ekensberg. Då vände den vid Högdalen, men förlängdes till Farsta.
Nu är du väl ändå ute och cyklar? - Dagens 161:a har inte ett dyft med gårdagens 165:a att göra - f.ö. ser dagens 165:a ut ganska mycket som 165:an alltid har gjort - 161:an idag går Gröndal-Midsommarkransen-Älvsjö station-Bagarmossen medans 165:an gick Ekensberg-Liljeholmen-Högdalen, sen förlängdes den till Farsta och ser därmed ganska lik ut den 165:a som rullar idag, bortsett från att den numer börjar i Liljeholmen istället för Ekensberg! - däremot så var gamla _171_:an det som närmast kan liknas vid dagens 161:a - den gick Gröndal-Bagarmossen, men med delvis en annan sträckning i mitten!
Citat från: Karsten skrivet 25 juni 2008, 10:23:10 AM
Nä, 165 är väl den 165 det alltid varit(efter omdöpning från 195) bortsett från biten till Ekensberg som övertogs av 147 och därefter 133 som trafikerar Ekensberg idag.
161 är fd. 171 som är fd. 71 och inget annat :-)
Ni har alldeles för många 47-vagnar där, kan inte vi få några? :)
Citat från: virtual1 skrivet 25 juni 2008, 11:09:58 AM
Nu är du väl ändå ute och cyklar?
****
Ute och cyklar ???
Ooops! jag som trodde att jag åkte buss, men åkte tydligen fel i hjärnvindlingarna.
Ni är nu många som har "givit mig på moppo", så det är väl bara att "krypa till korset", som det brukar heta när man gör bort sig :-[
Kvarne är i alla fall välkommen till söderort, även om jag blandade ihop korten något :)
HJP
Citat från: HJP skrivet 25 juni 2008, 10:10:08 AM
****
En och annan konstighet inträffade också. Förflyttningstiden (heter det så fortfarande?) mellan Nyh och Lih, var sju minuter, men nu kunde det inträffa att man skulle avlösa i Blåsut, med samma förflyttningstid(!!). Tjänstehelikopter tillhandahölls emellertid inte :-\
Tiderna förändras till det bättre, hoppas jag :)
HJP
Nja. Idag kan man tvingas att förflytta sig på sin matrast.
Citat från: Kvarne skrivet 24 juni 2008, 19:57:21 PM
(http://hem.bredband.net/soderort/Busslink_5329_Arstaberg_2008-06-24.jpg)
Denna buss har gått i innerstadstrafiken på stomlinjerna förut va, känner starkt igen reg.nr.
Citat från: Mange_buss skrivet 25 juni 2008, 18:31:52 PM
Denna buss har gått i innerstadstrafiken på stomlinjerna förut va, känner starkt igen reg.nr.
Yes. I blå kostym.
Citat från: Cero skrivet 25 juni 2008, 20:10:03 PM
Yes. I blå kostym.
Ja..
Det måste ha varit bussbrist i söderort.. fanns det överflöd på ngn innerstadsstomlinje då, eller??
Citat från: Mange_buss skrivet 26 juni 2008, 22:17:08 PM
Ja..
Det måste ha varit bussbrist i söderort.. fanns det överflöd på ngn innerstadsstomlinje då, eller??
Det köptes nya blå gasbussar till Söderhallen för något år sedan och då försågs motsvarande antal etanolare med röd färg och flyttades till Söderort (med undantag av tre(?) stycken som stannade i Hornsberg för att förstärka på linje 70.
Men ngn går det väl kvar i innerstan, av denna scaniamodell, eller???
Citat från: Mange_buss skrivet 26 juni 2008, 22:51:17 PM
Men ngn går det väl kvar i innerstan, av denna scaniamodell, eller???
Jupp.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/IMG_7770.jpg)
Citat från: Mange_buss skrivet 26 juni 2008, 22:51:17 PM
Men ngn går det väl kvar i innerstan, av denna scaniamodell, eller???
Jo. Är väll 60 st kvar eller något i den stilen.
De Omnicity som fortfarande är blå är: 5301-5317, 5338-5351 samt 5353-5377.
Citat från: Optimal skrivet 27 juni 2008, 20:02:33 PM
Alla 53XX har vart blå nån gång
Nej, inte alla H1:or, H10:or och H20 i 53XX-serien.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 27 juni 2008, 01:00:27 AM
Jupp.
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/IMG_7770.jpg)
Puh!! :D
Citat från: Karsten skrivet 27 juni 2008, 23:46:12 PM
Nej, inte alla H1:or, H10:or och H20 i 53XX-serien.
Märka ord kan vi göra. Nu om du inte hängt med så pratar vi faktist om Scania Omnicity 53XX
Citat från: Optimal skrivet 29 juni 2008, 12:01:38 PM
Märka ord kan vi göra. Nu om du inte hängt med så pratar vi faktist om Scania Omnicity 53XX
Klart jag hängt med. Dock anser jag inte OmniCity vara riktiga bussar, och försökte därför styra om ämnet så det passar bättre i Bussnack. ;)
Citat från: Optimal skrivet 29 juni 2008, 12:00:59 PM
jodå. Den är fortfarande blå
(Länk):
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5383_Hornsbergshallen_Stockholm_011104b.html
Jaså ???
Citat från: Karsten skrivet 29 juni 2008, 16:46:24 PM
Klart jag hängt med. Dock anser jag inte OmniCity vara riktiga bussar, och försökte därför styra om ämnet så det passar bättre i Bussnack. ;)
Okej. Det kan jag inte säga emot. Håller helt klart med vad du ;) ;D
Citat från: Mange_buss skrivet 29 juni 2008, 21:29:42 PM
(Länk):
http://bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/slides/Busslink_5383_Hornsbergshallen_Stockholm_011104b.html
Jaså ???
Japp. http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/Busslink_5383_UEY713_Stockholm_070425b.jpg (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/5300/Busslink_5383_UEY713_Stockholm_070425b.jpg)
Då tycker jagatt vi slutar kivas och medger att den ledade 5383 går i trafik nu, eller något sådant, så hade båda rät... ;D :D :D ;)
Citat från: Mange_buss skrivet 29 juni 2008, 21:42:49 PM
Då tycker jagatt vi slutar kivas och medger att den ledade 5383 går i trafik nu, eller något sådant, så hade båda rät... ;D :D :D ;)
den korta hade bara det numret ett kort tag, sen fick den ett nytt nr
Citat från: Optimal skrivet 29 juni 2008, 21:52:15 PM
den korta hade bara det numret ett kort tag, sen fick den ett nytt nr
...vilket är 2792 och hamnade i Råsta och därmed Connex sen Veolias ägo(?) men nu tillbaka till Busslink efter Busslink tog över Råsta.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 29 juni 2008, 21:58:46 PM
...vilket är 2792 och hamnade i Råsta och därmed Connex sen Veolias ägo(?) men nu tillbaka till Busslink efter Busslink tog över Råsta.
Å fasen... å jag som ville ha det till att 2792 kom till Råsta med de andra Sundsvallsvagnarna.
Citat från: Nico skrivet 30 juni 2008, 00:50:22 AM
Å fasen... å jag som ville ha det till att 2792 kom till Råsta med de andra Sundsvallsvagnarna.
och jag tänkte detsamma..... det är iaf annan inredning i sundsvallsvagnarna.
Fast enligt fordonsregistret heter den 2792.
Citat från: Nico skrivet 30 juni 2008, 00:50:22 AM
Å fasen... å jag som ville ha det till att 2792 kom till Råsta med de andra Sundsvallsvagnarna.
Om jag kommer ihåg rätt så hade 2792 "SL-röd" tyg på säten de första åren i Råsta, sen fick den "Connex-blått".
Man kan ju alltid kolla ledstängernas färg på 2792.
Snorgrönt = Ursprung Sundsvall.
2792 började sin bana i SL-land som Busslink 5383. Därav öppnaknappar för bakdörrarna och tidigare också den rosa inredningen. Hamnade sedan i Connex ägo där den fick nr 2792. Avbildad av Bussmicke under sin tid i Sundsvall. (http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/C/Connex/2700/slides/Connex_2792_Busstation-Navet_Sundsvall_050510d.html) Återkom till SL-land med dom andra vagnarna i 27-serien som har den gröna inredningen. 2792 utrustades senare med Connex blå stolsinredning, sånär som på barnvagnsplatsens klaffsitsar som fortfarande är rosa.
Tack, för den infon F.Å. Har tidigare varit lite frågande inför den vagnen, men inte tagit reda på mer då den i bakhuvudet sedan alltid sorterats undan som enbart en f.d. Sundsvallsvagn. Då jag även alltid lyckas slå skallen i dessa vagnars låga innertak så hör de även till de caretor jag försökt undvika i görligaste mån... ;D ;)