Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Kent Skoog skrivet 23 juni 2008, 16:36:46 PM

Titel: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Kent Skoog skrivet 23 juni 2008, 16:36:46 PM
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5286.jpg)

(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5294.jpg)

(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5290.jpg)
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 16:43:42 PM
Mkt snygga! Skall vart?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 23 juni 2008, 17:25:00 PM
Citat från: Ted S skrivet 31 maj 2008, 10:41:31 AM
Busslink får som bekant en hel del nytt till Stockholms län i år.
Här kommer litet detaljer:

4619-31, Volvo B7RLE, till Nynäshamn, Täby och Norrtälje
6358-64, Volvo B9S SALE led, till Täby
6384-88, Volvo B9S SALE led, till Norrtälje för nya linje 677 (blå)
4761-72, Scania CKUB OmniLink etanol, till Råsta
3721-43, Scania CKUB OmniLink led etanol, till Råsta

Leveranserna startar i juni (Volvo) och pågår till september.

/Ted


Tidigare inlägg (i nyleverans-tråden) av Ted ger en del svar.
/J
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 23 juni 2008, 17:50:11 PM
Fabriksmonterade extraljus  :)

//Niclas
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: homer skrivet 23 juni 2008, 18:28:25 PM
Är de regionalstolar i bussarna? ser nästan ut så, mycket trevligt i så fall, tillsammans med takljusen, men varför ha dubbla framdörrar då?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Fredde skrivet 23 juni 2008, 18:50:16 PM
CitatFabriksmonterade extraljus :) 

//Niclas

Ja det har operatörerna olika syn på tyvärr... :-\

Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 juni 2008, 20:17:14 PM
Å när får vi Stockholmare se mer av de betydligt trevligare Oranga displayerna? :-/ - 5761+5762 i Nynäs har ju dem, varför kunde inte de här få dem med? - då jag var i Rom fanns det knappt en enda buss som inte hade de ljusstarkare displayerna med Oranga dioder, även de gamla individerna hade fått bytt!
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 23 juni 2008, 20:46:05 PM
CitatÅ när får vi Stockholmare se mer av de betydligt trevligare Oranga displayerna? :-/ - 5761+5762 i Nynäs har ju dem, varför kunde inte de här få dem med?

Frågan om smak.  8)
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 juni 2008, 20:49:49 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 juni 2008, 20:46:05 PM
Frågan om smak.  8)

Smak??? - De oranga displayerna är betydligt mer lättlästa, framförallt i mörker eller i motljus, varför tror du man bytt/byter ut alla displayer på tunnelbanan och pendeln från rött resp. grönt till Orange????
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Ted Selander skrivet 23 juni 2008, 20:58:54 PM
Citat från: homer skrivet 23 juni 2008, 18:28:25 PM
Är de regionalstolar i bussarna? ser nästan ut så, mycket trevligt i så fall, tillsammans med takljusen, men varför ha dubbla framdörrar då?

Nja, alla stolar ska numera kunna förses med bälten, därför är ryggarna högre. Stadsstolar med hög rygg således.

/Ted
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 23 juni 2008, 21:00:50 PM
Citat från: virtual1 skrivet 23 juni 2008, 20:49:49 PM
Smak??? - De oranga displayerna är betydligt mer lättlästa, framförallt i mörker eller i motljus, varför tror du man bytt/byter ut alla displayer på tunnelbanan och pendeln från rött resp. grönt till Orange????

Och Busslink har säkert sina skäl till att fortsätta med Mobitec fullmatris...

5761/5762 kan bara räknas som provvagnar med diodskyltar, inget mer.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 juni 2008, 21:45:26 PM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 juni 2008, 21:00:50 PM
Och Busslink har säkert sina skäl till att fortsätta med Mobitec fullmatris...

5761/5762 kan bara räknas som provvagnar med diodskyltar, inget mer.

Knappast ngt annat skäl än ekonomiska (om det nu skulle vara så att det faktiskt är dyrare med oranga dioder, vilket jag tvivlar!) - övriga bussbolag - framförallt bland de oberoende inför ju just nu oranga displayer på bred front (GS, Bergkvarabuss, FAC & Veolia mfl), synd om en vagn som ska antagligen rulla runt 10 år kommer kännas gammal i det avseendet redan om ett par år!
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 21:50:02 PM
Trevligt!

Men vad kommer dessa vagnar att ersätta...? Gissar på att CN113 kommer bli ett mycket utrotat släkte...?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Karsten skrivet 23 juni 2008, 21:55:34 PM
Citat från: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 21:50:02 PM
Trevligt!

Men vad kommer dessa vagnar att ersätta...? Gissar på att CN113 kommer bli ett mycket utrotat släkte...?

Vad är det äldsta korta, utöver innerstadsvagnarna, som Busslink idag kör omkring med? 5201 och uppåt? Hur är det med 44-kortvagnarna i norr? 4418 och 4419 är väl -93or, om de nu rullar kvar?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 23 juni 2008, 22:05:46 PM
Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2008, 21:55:34 PM
Vad är det äldsta korta, utöver innerstadsvagnarna, som Busslink idag kör omkring med? 5201 och uppåt? Hur är det med 44-kortvagnarna i norr? 4418 och 4419 är väl -93or, om de nu rullar kvar?

4418 och 4419 är kvar ja. Jag skulle tro att 4501-4509(?) står näst på tur, efter 4418/4419. 3874-3877 lär Norrtälje inte släppa så lätt då de (tror jag) har mer sittplatser än vad dessa B7RLE har.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 23 juni 2008, 22:12:59 PM
såg dem på motorvägen till Kristinehamn
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 22:16:24 PM
Citat från: Mathias Rickman skrivet 23 juni 2008, 22:12:59 PM
såg dem på motorvägen till Kristinehamn



Vilka?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Peter Rost skrivet 24 juni 2008, 01:36:10 AM
Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2008, 21:55:34 PM
Vad är det äldsta korta, utöver innerstadsvagnarna, som Busslink idag kör omkring med? 5201 och uppåt? Hur är det med 44-kortvagnarna i norr? 4418 och 4419 är väl -93or, om de nu rullar kvar?

Äldsta  kvarvarande  är  väl  4399  Handen/Jodbro, och 3466 i  Täby, båda - 92:or.

/Peter
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Mathias Rickman skrivet 24 juni 2008, 08:24:40 AM
Citat från: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 22:16:24 PM

Vilka?

bussarna
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: virtual1 skrivet 24 juni 2008, 09:50:20 AM
Citat från: Mathias Rickman skrivet 24 juni 2008, 08:24:40 AM
bussarna

Vilka bussar var nog frågan?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 11:28:06 AM
Skillnaden mellan dessa skyltar och de orangea är väl att de orange är diodskyltar, medan de gröna är matris?
Tror nog matris är bättre på ett sätt. Diodskyltarna kräver ju ström för att visa något.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Karsten skrivet 24 juni 2008, 12:12:05 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 11:28:06 AM
Skillnaden mellan dessa skyltar och de orangea är väl att de orange är diodskyltar, medan de gröna är matris?
Tror nog matris är bättre på ett sätt. Diodskyltarna kräver ju ström för att visa något.

Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2008, 14:42:05 PM
Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra!  ;)
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 14:48:58 PM
Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 12:12:05 PM
Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?

"Ej i trafik"
"Klar för trafik"

Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 14:42:05 PM
Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra!  ;)

Javisst, Matrisskyltar kräver ström för att skylta om, men bara just då.

Underhållsfria? Jo, tjena.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Karsten skrivet 24 juni 2008, 15:41:34 PM
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 14:48:58 PM
"Ej i trafik"
"Klar för trafik"



Men kom igen nu! Det är väl knappast ett stort problem. Om en "död" buss är skyltad ej i trafik eller svart kvittar väl, det framgår nog ändå att den inte är i trafik. Skyltningen "Klar för trafik" känns aningens onödig, om bussen nu inte inte är klar för trafik lär trafikledningen inte trafiksätta bussen.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 15:47:26 PM
Nåväl, men underhållsfria är nog inte diodskyltarna. Inget är underhållsfritt.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2008, 16:33:29 PM
http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/LED/ledsve.pdf
Om tillverkaren påstår att skyltarna lever "minst lika länge som bussens normala livslängd" får man väl lita på det? Vidare ingår säkert något bra garantiavtal om skylten lägger av redan efter 6-7 år.

http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/FlipDot/FlipDot_brochure.pdf
Matrisskylten påstås ha "underhållsfri belysning", dvs belyst med vita lysdioder istället för lysrör.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Ersa skrivet 24 juni 2008, 16:35:44 PM
Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 15:41:34 PM
Men kom igen nu! Det är väl knappast ett stort problem. Om en "död" buss är skyltad ej i trafik eller svart kvittar väl, det framgår nog ändå att den inte är i trafik. Skyltningen "Klar för trafik" känns aningens onödig, om bussen nu inte inte är klar för trafik lär trafikledningen inte trafiksätta bussen.

Klar för trafik? Tja, hur gjorde man på veva-veva-tiden? Var det inte då man meddelade "Klar för trafik" genom att dra ner rullgardinen så långt ner gick?
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Karsten skrivet 24 juni 2008, 16:38:30 PM
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 16:35:44 PM
Klar för trafik? Tja, hur gjorde man på veva-veva-tiden? Var det inte då man meddelade "Klar för trafik" genom att dra ner rullgardinen så långt ner gick?

Fanns många olika varianter. En lapp i vindrutan, en tidtabell över ratten t.ex.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Busstobbe skrivet 24 juni 2008, 17:03:06 PM
Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 12:12:05 PM
Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?
Uddevalla Omnibus skyltar passnummer när dom ställer bussarna inne på Kampenhof när en annan förare ska ha den.
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: virtual1 skrivet 24 juni 2008, 21:24:39 PM
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 14:42:05 PM
Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra!  ;)

Ja, det har ju hänt förut s.a.s. - SL var ju i stort sett sist av alla att återinföra destinationsrullar sent 80-tal, så varför skulle de hänga med nu? *suck*
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 23:32:58 PM
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 16:33:29 PM
http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/LED/ledsve.pdf
Om tillverkaren påstår att skyltarna lever "minst lika länge som bussens normala livslängd" får man väl lita på det? Vidare ingår säkert något bra garantiavtal om skylten lägger av redan efter 6-7 år.

http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/FlipDot/FlipDot_brochure.pdf
Matrisskylten påstås ha "underhållsfri belysning", dvs belyst med vita lysdioder istället för lysrör.

Ja, att skyltarna lever lika länge som bussens livslängd betyder ju inte per automatik att de gör det utan underhåll...
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 juni 2008, 00:01:59 AM
Citat från: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 21:50:02 PM
Gissar på att CN113 kommer bli ett mycket utrotat släkte...?

Vem bryr sig, det kallas utvecklingen..

Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 25 juni 2008, 00:08:09 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2008, 00:01:59 AM
Vem bryr sig

Du!
Lovar du att låsa in alla dina kameror den sista månaden Scania CN113 kommer rulla i trafik i Sverige?  ::)
/J
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Bussmicke skrivet 25 juni 2008, 00:11:36 AM
Kommer inte på fråga..
Titel: SV: Busslink 4622 och 4625
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 25 juni 2008, 21:51:59 PM
Citat från: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 22:16:24 PM

Vilka?

4418 var det iaf INTE för den såg jag i trafik i Norrtälje idag...