(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5286.jpg)
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5294.jpg)
(http://www.kentskoog.com/pictures/IMG_5290.jpg)
Mkt snygga! Skall vart?
Citat från: Ted S skrivet 31 maj 2008, 10:41:31 AM
Busslink får som bekant en hel del nytt till Stockholms län i år.
Här kommer litet detaljer:
4619-31, Volvo B7RLE, till Nynäshamn, Täby och Norrtälje
6358-64, Volvo B9S SALE led, till Täby
6384-88, Volvo B9S SALE led, till Norrtälje för nya linje 677 (blå)
4761-72, Scania CKUB OmniLink etanol, till Råsta
3721-43, Scania CKUB OmniLink led etanol, till Råsta
Leveranserna startar i juni (Volvo) och pågår till september.
/Ted
Tidigare inlägg (i nyleverans-tråden) av Ted ger en del svar.
/J
Fabriksmonterade extraljus :)
//Niclas
Är de regionalstolar i bussarna? ser nästan ut så, mycket trevligt i så fall, tillsammans med takljusen, men varför ha dubbla framdörrar då?
CitatFabriksmonterade extraljus :)
//Niclas
Ja det har operatörerna olika syn på tyvärr... :-\
Å när får vi Stockholmare se mer av de betydligt trevligare Oranga displayerna? :-/ - 5761+5762 i Nynäs har ju dem, varför kunde inte de här få dem med? - då jag var i Rom fanns det knappt en enda buss som inte hade de ljusstarkare displayerna med Oranga dioder, även de gamla individerna hade fått bytt!
CitatÅ när får vi Stockholmare se mer av de betydligt trevligare Oranga displayerna? :-/ - 5761+5762 i Nynäs har ju dem, varför kunde inte de här få dem med?
Frågan om smak. 8)
Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 juni 2008, 20:46:05 PM
Frågan om smak. 8)
Smak??? - De oranga displayerna är betydligt mer lättlästa, framförallt i mörker eller i motljus, varför tror du man bytt/byter ut alla displayer på tunnelbanan och pendeln från rött resp. grönt till Orange????
Citat från: homer skrivet 23 juni 2008, 18:28:25 PM
Är de regionalstolar i bussarna? ser nästan ut så, mycket trevligt i så fall, tillsammans med takljusen, men varför ha dubbla framdörrar då?
Nja, alla stolar ska numera kunna förses med bälten, därför är ryggarna högre. Stadsstolar med hög rygg således.
/Ted
Citat från: virtual1 skrivet 23 juni 2008, 20:49:49 PM
Smak??? - De oranga displayerna är betydligt mer lättlästa, framförallt i mörker eller i motljus, varför tror du man bytt/byter ut alla displayer på tunnelbanan och pendeln från rött resp. grönt till Orange????
Och Busslink har säkert sina skäl till att fortsätta med Mobitec fullmatris...
5761/5762 kan bara räknas som provvagnar med diodskyltar, inget mer.
Citat från: Yujin Zhang skrivet 23 juni 2008, 21:00:50 PM
Och Busslink har säkert sina skäl till att fortsätta med Mobitec fullmatris...
5761/5762 kan bara räknas som provvagnar med diodskyltar, inget mer.
Knappast ngt annat skäl än ekonomiska (om det nu skulle vara så att det faktiskt är dyrare med oranga dioder, vilket jag tvivlar!) - övriga bussbolag - framförallt bland de oberoende inför ju just nu oranga displayer på bred front (GS, Bergkvarabuss, FAC & Veolia mfl), synd om en vagn som ska antagligen rulla runt 10 år kommer kännas gammal i det avseendet redan om ett par år!
Trevligt!
Men vad kommer dessa vagnar att ersätta...? Gissar på att CN113 kommer bli ett mycket utrotat släkte...?
Citat från: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 21:50:02 PM
Trevligt!
Men vad kommer dessa vagnar att ersätta...? Gissar på att CN113 kommer bli ett mycket utrotat släkte...?
Vad är det äldsta korta, utöver innerstadsvagnarna, som Busslink idag kör omkring med? 5201 och uppåt? Hur är det med 44-kortvagnarna i norr? 4418 och 4419 är väl -93or, om de nu rullar kvar?
Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2008, 21:55:34 PM
Vad är det äldsta korta, utöver innerstadsvagnarna, som Busslink idag kör omkring med? 5201 och uppåt? Hur är det med 44-kortvagnarna i norr? 4418 och 4419 är väl -93or, om de nu rullar kvar?
4418 och 4419 är kvar ja. Jag skulle tro att 4501-4509(?) står näst på tur, efter 4418/4419. 3874-3877 lär Norrtälje inte släppa så lätt då de (tror jag) har mer sittplatser än vad dessa B7RLE har.
såg dem på motorvägen till Kristinehamn
Citat från: Karsten skrivet 23 juni 2008, 21:55:34 PM
Vad är det äldsta korta, utöver innerstadsvagnarna, som Busslink idag kör omkring med? 5201 och uppåt? Hur är det med 44-kortvagnarna i norr? 4418 och 4419 är väl -93or, om de nu rullar kvar?
Äldsta kvarvarande är väl 4399 Handen/Jodbro, och 3466 i Täby, båda - 92:or.
/Peter
Skillnaden mellan dessa skyltar och de orangea är väl att de orange är diodskyltar, medan de gröna är matris?
Tror nog matris är bättre på ett sätt. Diodskyltarna kräver ju ström för att visa något.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 11:28:06 AM
Skillnaden mellan dessa skyltar och de orangea är väl att de orange är diodskyltar, medan de gröna är matris?
Tror nog matris är bättre på ett sätt. Diodskyltarna kräver ju ström för att visa något.
Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?
Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra! ;)
Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 12:12:05 PM
Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?
"Ej i trafik"
"Klar för trafik"
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 14:42:05 PM
Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra! ;)
Javisst, Matrisskyltar kräver ström för att skylta om, men bara just då.
Underhållsfria? Jo, tjena.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 24 juni 2008, 14:48:58 PM
"Ej i trafik"
"Klar för trafik"
Men kom igen nu! Det är väl knappast ett stort problem. Om en "död" buss är skyltad ej i trafik eller svart kvittar väl, det framgår nog ändå att den inte är i trafik. Skyltningen "Klar för trafik" känns aningens onödig, om bussen nu inte inte är klar för trafik lär trafikledningen inte trafiksätta bussen.
Nåväl, men underhållsfria är nog inte diodskyltarna. Inget är underhållsfritt.
http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/LED/ledsve.pdf
Om tillverkaren påstår att skyltarna lever "minst lika länge som bussens normala livslängd" får man väl lita på det? Vidare ingår säkert något bra garantiavtal om skylten lägger av redan efter 6-7 år.
http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/FlipDot/FlipDot_brochure.pdf
Matrisskylten påstås ha "underhållsfri belysning", dvs belyst med vita lysdioder istället för lysrör.
Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 15:41:34 PM
Men kom igen nu! Det är väl knappast ett stort problem. Om en "död" buss är skyltad ej i trafik eller svart kvittar väl, det framgår nog ändå att den inte är i trafik. Skyltningen "Klar för trafik" känns aningens onödig, om bussen nu inte inte är klar för trafik lär trafikledningen inte trafiksätta bussen.
Klar för trafik? Tja, hur gjorde man på veva-veva-tiden? Var det inte då man meddelade "Klar för trafik" genom att dra ner rullgardinen så långt ner gick?
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 16:35:44 PM
Klar för trafik? Tja, hur gjorde man på veva-veva-tiden? Var det inte då man meddelade "Klar för trafik" genom att dra ner rullgardinen så långt ner gick?
Fanns många olika varianter. En lapp i vindrutan, en tidtabell över ratten t.ex.
Citat från: Karsten skrivet 24 juni 2008, 12:12:05 PM
Men hur ofta behöver du visa destination på en strömlös buss?
Uddevalla Omnibus skyltar passnummer när dom ställer bussarna inne på Kampenhof när en annan förare ska ha den.
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 14:42:05 PM
Fast då matrisskyltar även de kräver ström (för att ändra destination) känns det som att det kvittar. Diodskyltar är iaf framtiden, då de i princip är underhållsfria. Att man sedan väljer "gamla" matrisskyltar i SL-land tvärtemot nästan hela övriga Sverige... tja, det hade ju inte varit SL om man följt efter alla andra! ;)
Ja, det har ju hänt förut s.a.s. - SL var ju i stort sett sist av alla att återinföra destinationsrullar sent 80-tal, så varför skulle de hänga med nu? *suck*
Citat från: Verspieder skrivet 24 juni 2008, 16:33:29 PM
http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/LED/ledsve.pdf
Om tillverkaren påstår att skyltarna lever "minst lika länge som bussens normala livslängd" får man väl lita på det? Vidare ingår säkert något bra garantiavtal om skylten lägger av redan efter 6-7 år.
http://www.mekasign.dk/MEKASIGNas/Mobitec/FlipDot/FlipDot_brochure.pdf
Matrisskylten påstås ha "underhållsfri belysning", dvs belyst med vita lysdioder istället för lysrör.
Ja, att skyltarna lever lika länge som bussens livslängd betyder ju inte per automatik att de gör det utan underhåll...
Citat från: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 21:50:02 PM
Gissar på att CN113 kommer bli ett mycket utrotat släkte...?
Vem bryr sig, det kallas utvecklingen..
Citat från: Bussmicke skrivet 25 juni 2008, 00:01:59 AM
Vem bryr sig
Du!
Lovar du att låsa in alla dina kameror den sista månaden Scania CN113 kommer rulla i trafik i Sverige? ::)
/J
Kommer inte på fråga..
Citat från: Kvarne skrivet 23 juni 2008, 22:16:24 PM
Vilka?
4418 var det iaf INTE för den såg jag i trafik i Norrtälje idag...