Undrar varför man i Stockholm ofta ser bussar köra runt med ej helt stängda eller även helt öppna motorrumsluckor. Vanligast sommartid och är kanske för att kyla motorn? Nackdel är att bullret hörs mer.
(http://i26.tinypic.com/33acawh.jpg)
Citat från: Lander skrivet 21 juni 2008, 17:06:14 PM
Undrar varför man i Stockholm ofta ser bussar köra runt med ej helt stängda eller även helt öppna motorrumsluckor. Vanligast sommartid och är kanske för att kyla motorn? Nackdel är att bullret hörs mer.
(http://www.bilder-space.de/thumb/koAqYrbkjVT0fJH.jpg) (http://www.bilder-space.de/show.php?file=koAqYrbkjVT0fJH.jpg)
Beror på dåliga fästen på dessa Omnicity-bussar. Motorluckan skakar loss och öppnar sig...
Det där är snarare mer en OmniCity syndrom, som smittar OmniLink då och då...
EDIT: såg inte ditt svar Kvarne.
Citat från: Lander skrivet 21 juni 2008, 17:06:14 PM
Undrar varför man i Stockholm ofta ser bussar köra runt med ej helt stängda eller även helt öppna motorrumsluckor. Vanligast sommartid och är kanske för att kyla motorn? Nackdel är att bullret hörs mer.
(http://i26.tinypic.com/33acawh.jpg)
Detta fenomen har vi haft problem med på GUB när det gäller speciellt våra korta OmniCityn där motorluckan ofta har öppnats helt och hållet. Ledbussarna har vi inte hat samma problem med låsen.
//Niclas
Även i Gbg.
Vid mer utvecklade stadier av omniluckus låsius är symtomen mer tydliga:
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/IMG_6765.jpg)
Busslink 5183
Citat från: Lander skrivet 21 juni 2008, 17:06:14 PM
Undrar varför man i Stockholm ofta ser bussar köra runt med ej helt stängda eller även helt öppna motorrumsluckor. Vanligast sommartid och är kanske för att kyla motorn? Nackdel är att bullret hörs mer.
Detta fenomen är vanligt även på andra håll i landet.
Motorrumslukorna på denna bussmodell är känt problem.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 22 juni 2008, 12:34:05 PM
Vid mer utvecklade stadier av omniluckus låsius är symtomen mer tydliga:
(http://i240.photobucket.com/albums/ff152/BobYork/IMG_6765.jpg)
Busslink 5183
Så här körde en buss i Halmstad idag.
Som jag skrev tidigare så är stora problem med detta.
Denna lucka är också öppen då och då...
(http://i88.photobucket.com/albums/k169/yujin_92/DSC00739.jpg)
Lösningen när fäste till fyrkantslås är trasig? Felanmälningsklistermärke såklart! Och innan ni börjar gnälla på att jag borde inte ha klistrat det och lagat det vill jag påpeka att det var en Busslinkanställd som gjorde jobbet, inte jag.
Finns det ingen givare som larmar om luckan far upp under färd?
Om det finns, blir det inte jobbigt att ha en lampa eller summer som larmar hela tiden?
Brukar kopplas ut då det som sagt blir jobbigt.
Citat från: Lander skrivet 21 juni 2008, 17:06:14 PM
Undrar varför man i Stockholm ofta ser bussar köra runt med ej helt stängda eller även helt öppna motorrumsluckor. Vanligast sommartid och är kanske för att kyla motorn? Nackdel är att bullret hörs mer.
(http://i26.tinypic.com/33acawh.jpg)
Är inte dessa ljudisolerade då? ???
Citat från: Calle skrivet 29 juni 2008, 22:54:03 PM
Är inte dessa ljudisolerade då? ???
Jo, men luckan är ju en del av ljudisoleringen så när man öppnar den hörs motorn rakt ut på gatan. (Hur skulle man annars komma åt motorn :P)
hände ofta i Landskrona med då vi hade omnicity bussarna sog några gånger nån körde ned den öppen.
Citat från: JDS skrivet 29 juni 2008, 22:55:33 PM
Jo, men luckan är ju en del av ljudisoleringen så när man öppnar den hörs motorn rakt ut på gatan. (Hur skulle man annars komma åt motorn :P)
Ja, jag förstår, men vad som spelar in för att få ner bullret är väl också kåpor och plåtar under själva motorrummet?
Citat från: Calle skrivet 30 juni 2008, 22:07:49 PM
Ja, jag förstår, men vad som spelar in för att få ner bullret är väl också kåpor och plåtar under själva motorrummet?
Tja, i normala fall så spelar det förstås stor roll, men när motorrumsluckan är öppen så omintetgörs ju i stort sett resten av ljudisoleringen. Men visst, om den inte fanns så skulle det ju låta ÄNNU mer!