Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Martin Maltkvist skrivet 19 juni 2008, 23:09:15 PM

Titel: Motorisering
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 19 juni 2008, 23:09:15 PM
Har Volvo och Scania samma motortyper i sina lastbils- respektive bussmodeller?
Nyfikenheten gäller främst t.ex om Scania har samma 420 till buss kontra lastbil, Volvo har samma spis till FM9 och B9S osv.
Titel: SV: Motorisering
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 19 juni 2008, 23:31:58 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 19 juni 2008, 23:12:39 PM
Scania har ett väldigt långt drivet program när det gäller likheter mellan lastbilar och bussar på motorsidan, det är väldigt få komponenter som skiljer.

Vad gäller FM9 och B9S är grunden säkert likartad men i övrigt skiljer det ganska avsevärt med tanke på de helt olika applikationerna
Jag har ibland kunnat iaktta en ljudlig likhet mellan en buss på K420-chassi och en R420 och har ibland undrat varför inte Scania aldrig satt en V8 i t.ex Irizar PB. Setra/Mercedes kan ju det men varför inte de förstnämnda gör det får någon mer kunnig person gärna svara på.
Titel: SV: Motorisering
Skrivet av: Johan B skrivet 22 juni 2008, 13:22:08 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 19 juni 2008, 23:31:58 PM
Jag har ibland kunnat iaktta en ljudlig likhet mellan en buss på K420-chassi och en R420 och har ibland undrat varför inte Scania aldrig satt en V8 i t.ex Irizar PB. Setra/Mercedes kan ju det men varför inte de förstnämnda gör det får någon mer kunnig person gärna svara på.

Scania har fina vridsiffror redan i sina sexor vilka Mercedes inte rikrigt når upp till utan att ta till V8. Mao finns säkert ingen kundefterfrågan efter Scania V8 lika lite som efter Volvo B16 men visst hade det varit trevligt.