Hej !
När upphörde konduktörsdriften i Örebro ?
Och varför byggde man om CF:are till högertrafik med bakplattform trots att
konduktörerna försvunnit tidigare ?
Mvh Peter Ö
Hej Enl Lokaltrafiken i Örebro, så hade man bussar för två mans betjäning fram till höger trafik starten 3 sept 1967. Man byggde om 13 bussar av modellen CF 65 och CF 66. Totalt blev det 12 bussar ombyggda hos ASJ i Linköping. Samtidigt beställde man 20 vagnar av modell CR 76 vilket blev 27 totalt.
En av CF bussarna var med i en större krock i korsningen Slussgatan / Oskarsvägen där turen slutade i ett hus. Bussen gick sedan till skrot.
/ Christer K
I samma bok står även att; citat;
1962 tjänstgjorde de sista konduktörerna på linje 3, Mellringegrenen, som hade knappaste körtiden. När vinterturlistan togs i trafik vidtogs vissa ändringar, och enmansbetjäningen infördes på samtliga linjer.
Anders Forsberg
Märkligt då att man inte byggde om plattforms-CF:arna på samma vis som skedde i Uppsala och på andra ställen, d v s tog bort bakdörrarna när bussarna byggdes om till högertrafik.