http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Lokalbussar-far-underkant-av-SL/ (http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Lokalbussar-far-underkant-av-SL/)
Nu är ju kanske inte en tiondel från målet särskilt mycket att orda om när målet är satt så högt som det är men det är ju beundransvärt att de uppmärksammat bristerna. Ibland undrar man om SL-cheferna någonsin vistas ute i trafiken när man jämför deras marknadsföring, pressmeddelanden med verkligheten.
Sedan får man ju beundra SL för deras oerhörda tålamod med sina entreprenörer. Det är inte första gången Nacka/Värmdö är på tapeten och även andra fall har poppat upp under åren, inte minst leverantören av SL Access. Ändå visar SL en fantastisk tro på förbättringspotentialerna såsom de beskrivs av entreprenörerna och det är alltid "vi är snart där" som gäller. Men ofta kommer man inte "dit" och entreprenören tuffar glatt på ändå och vinner i många fall även nya kontrakt. Det skulle aldrig fungera i en kunddriven verksamhet med aktiva ägare. Inte heller fungerade det i Stockholms stad där Logica (f.d. VM-data) fick rött kort som IT-driftleverantör efter några fadäser. Och att byta driftleverantör är på intet sätt någon liten övning men det är en tydlig markering mot marknaden att man inte tolererar dålig kvalitet.
Citat från: Cero skrivet 10 juni 2008, 20:15:38 PM
Nu är ju kanske inte en tiondel från målet särskilt mycket att orda om när målet är satt så högt som det är men det är ju beundransvärt att de uppmärksammat bristerna. Ibland undrar man om SL-cheferna någonsin vistas ute i trafiken när man jämför deras marknadsföring, pressmeddelanden med verkligheten.
Sedan får man ju beundra SL för deras oerhörda tålamod med sina entreprenörer. Det är inte första gången Nacka/Värmdö är på tapeten och även andra fall har poppat upp under åren, inte minst leverantören av SL Access. Ändå visar SL en fantastisk tro på förbättringspotentialerna såsom de beskrivs av entreprenörerna och det är alltid "vi är snart där" som gäller. Men ofta kommer man inte "dit" och entreprenören tuffar glatt på ändå och vinner i många fall även nya kontrakt. Det skulle aldrig fungera i en kunddriven verksamhet med aktiva ägare. Inte heller fungerade det i Stockholms stad där Logica (f.d. VM-data) fick rött kort som IT-driftleverantör efter några fadäser. Och att byta driftleverantör är på intet sätt någon liten övning men det är en tydlig markering mot marknaden att man inte tolererar dålig kvalitet.
Så sant som det är sagt.......
När man läser sånt som i artikeln och sedan ser hur verkligheten ser ut, ja då inser man att det går att tuta i tidningar vad skit som helst. De sväljer det mesta.
Läset man sedan vad som skrivs, så förundras man ju även över att det kan vara ont om delar till den mest sålda busstypen det året, som dessutom bara är knappt 3 år gamla.
Nåja, man förundras i allafall......