Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Knallhatt skrivet 10 juni 2008, 15:57:18 PM

Titel: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Knallhatt skrivet 10 juni 2008, 15:57:18 PM
"Företaget Arriva kommer att ta över förortstrafiken i Jönköping den 15 juni. Inför det övertagandet har man nu gått ut med ett brev där man uppmanar de anställda att inte tala med media."

Läs mer>>>http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1169286 (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1169286)
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Karsten skrivet 10 juni 2008, 17:21:35 PM
I brevet står det: "Vi kommer, även om något strular under trafikstarten, att gå ut i media och säga att detta är vår bästa trafikstart någonsin! Du som vår medarbetare har rätt att tycka vad du vill, MEN du har inte rätt att säga vad som helst! Tycker du att vi har problem säger du det till ansvarig här på arbetsplatsen, INTE till media!"

Underbart! Det gäller att få de anställda med sig genom att göra ett seriöst intryck från start. Är Arriva också ett lekstugeföretag so m kan tänkas konkurrera om titeln "Kollektivtrafikens MacDonald´s"? :-\

Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Erling.L skrivet 10 juni 2008, 20:09:49 PM
är det ens lagligt?
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Cero skrivet 10 juni 2008, 20:21:09 PM
Citat från: BEL skrivet 10 juni 2008, 20:09:49 PM
är det ens lagligt?

De flesta företag kräver någon form av tystnadsplikt av sina medarbetare så olagligt är det inte. Man vill köra all kommunikation mot omvärlden genom särskilt informationsansvariga. Det är ett sätt att bygga varumärket. Och om företaget har en vettig personalpolitik och agerar på ett sätt som attraherar medarbetarna är inte det något problem för då bygger man upp en stolthet kring sin verksamhet vilket gör att medarbetarna med automatik tar eventuella brister direkt med ledningen. Och skulle de prata direkt med pressen kommer det positiva uttalanden.

Att "tysta" medarbetarna på det sätt som refereras här leder normalt bara till "bad will", missnöje, svårt att ragga (bra) personal, ÖKAT intresse från medarbetarna att vädra sina åsikter offentligt, etc. Men det är inte olagligt.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Hans Fredriksson skrivet 10 juni 2008, 20:21:56 PM
Pappa till rubriken är Jönköpings-Posten.
Nu vet jag att det är lätt att hålla med media. De skriver det man vill läsa och vips så tycker alla likadant.
Tidningen må kunna skriva. Men att tolka skriven text är JP tydligen sämre på.
Chefen på ARRIVA formulerade sig lite tokigt men jag förstod exakt vad hon menade. Och det var inget dramatiskt i den texten.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: JDS skrivet 10 juni 2008, 23:44:48 PM
CitatDet som skrevs var tänkt som peppning inför övertagandet, som en kul grej, säger Moregård till tidningen.

Ett gott råd till alla som funderar på att "peppa" folk på liknande sätt: Försök inte ens! Tala i stället om vad ni tänker göra och varför. Är det rätt tänkt så kommer personalen att köpa det. Det är inte för mycket begärt att önska, att en anställd först tar upp problem inom företaget innan man går till pressen. Alltså behöver man inte hota dem på det där sättet! Är man en kompetent företagsledning så hinner man ju rätta till problemet innan det blir så allvarligt att någon får för sig att gå till pressen, eller hur? Om man uttrycker sig som den citerade Arriva-chefen så ger man ju närmast intryck av att man inte tänker rätta till eventuella problem. Klantigt, Arriva!
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Jan skrivet 11 juni 2008, 13:13:13 PM
Det är ingen hemlighet att Arriva i Skåne konstant letar nya medarbetare. I flera nummer av Metro Skåne sökes förare till depåerna i Trelleborg, Malmö och Helsingborg. Veolia som har den andra delen av stadsbussarna har inget större behov av bf. Stockholmarna får se hur det går framöver, risken är att de som börjar på Arriva söker sig över till Swebus och Busslink.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Nico skrivet 11 juni 2008, 15:51:02 PM

Möjligen att det är så, men i så fall får man nog räkna med att de krav/villkor som ställs i SL-land även är ganska likartade oavsett entreprenör. Detta med att man som anställd inte uttalar sig för media (utan hänvisar till en pressansvarig) är mer eller mindre standard inom de flesta branscher och företag inom den privata sektorn. Själv tycker jag inte att det är något att direkt bekymra sig om.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: CD skrivet 11 juni 2008, 17:23:18 PM
Citat från: Knallhatt skrivet 10 juni 2008, 15:57:18 PM
"Företaget Arriva kommer att ta över förortstrafiken i Jönköping den 15 juni. Inför det övertagandet har man nu gått ut med ett brev där man uppmanar de anställda att inte tala med media."

Läs mer>>>http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1169286 (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=82111&a=1169286)

I dagens SDS så söker Arriva en presschef, så det är bara att sätta igång och söka!
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Hagri skrivet 12 juni 2008, 10:57:48 AM
Oavsett vad man vill kommunicera är detta ett praktexempel på hur man inte skall göra. Här har man med ett klantigt brev lyckats få en massa negativa skriverier i media om företaget och ledning. Har man skriftligen meddelat att man är bered att ljuga så är det frågan närman kan tro på vad företaget säger.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Carl W skrivet 14 juni 2008, 00:01:36 AM
Citat från: Hans Fredriksson skrivet 10 juni 2008, 20:21:56 PM
De skriver det man vill läsa och vips så tycker alla likadant.

Stämmer. Kolla kvällstidningarnas webfrågor. Första skriver man exempelvis att Fredrik Ljungberg (en fotbollsspelare) borde bänkas. Sedan frågar man vad läsarna tycker i en s k web-undersökning. Och självklart tycker de likadant. Jag påtalade detta för journalisten i detta fall. Jag fick inget svar.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Nico skrivet 14 juni 2008, 00:34:06 AM

Jo, att undvika ledande frågor brukar tillhöra fundamenta vad gäller intervjuteknik, statistik mm. för annars så får man ofta ett reultat som är styrt. Som ordspråket säger... som man frågar får man svar.  ;)
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: michael k skrivet 18 juni 2008, 14:53:35 PM
fast arriva i jönköping brukar ju vara bra på sina trafikstarter
till skillnad från en annan firma
hur det har gott nu vet jag ej
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: IntresseTrafik skrivet 09 juli 2008, 12:26:43 PM
Eftersom bussbranchen har varit uppe i media rätt mycket sista tiden. Så får man ofta diskutera med folk som inte jobbar i branchen. Om hur illa det är att vara bussförare. De vill höra smaskiga detaljer om fulla kollegor, dåliga bromsar med mer. När man inte har några historier att berätta pga att det inte är så illa ställt i branchen som media skriver. Blir de sura och säger "ja ja ni håller bara varandra om ryggen".

När man ser hur media vinklar det dom skriver i tidningar. Så förstår jag att företagen gör som Arriva och låter endast utbildade anställda tala med media. Nu under busstrejken har man interjuvat förare och ledare för branchen.
Där man satt en bild på den interjuvade personen och ett utalande under som bara är ute att bekräfta hur illa ställt det är i branchen. Men den interjuvade har inte alls menat vad som står i texten då det bara är lösrykt ur ett sammanhang ur ett längre utalande/meningsutbytande som personen har gjort.

Det senaste halvåret har det skrivits mycket i tidningarna. Om bussolyckor, uttröttade bussförare, onyktra bussförare och bussar med allvarliga fel som rullar i trafik. Visst finns det problem och man ska inte blunda för dem.
Men jag har aldrig upplevt dessa problem så stora som dom blir i media.
Utan hela branchen blir svartmålad och vi anställda både bussförare, arbetsledare och företagsledningen lyfts fram och mer eller mindre bekräftar hur fel det är i branchen. Detta genom att jornalisterna ställer ledande frågor så de får bekräftelse till deras historia.

När man tittar på ICA maxi´s köttfärskandalen i vintras. Ser man hur effektivt mediatränade personer kan hantera en skandal. I dag har nästan alla glömt köttfärskandalen. Om köttfärskandalen hade drabbat så som i bussbranchen så skulle media interjuvat varenda anställd i butikerna och hittat fler skandaler. Jag skulle nästan tippa på att ICA maxi dök upp var och varannan dag i tidningarna fortfarande.
Då ingen bransch tål medias totala granskning. På grund av att det är människor som jobbar där och människor gör fel.

Jag skulle tycka det vore trevligt om bussbranschen kunde ha mediatränade personer som tog i mot och dämpade media när vår bransch drabbas av händelser/skandaler. På samma sätt som ICA har gjort.
Det är ganska jobbigt att försvara och berätta hur verkligheten är för sådana som inte är i bussbranschen. När media hela tiden fylls av hur dåligt ställt det är i bussbranschen. Det går inte att överyga folk i allmänhet att bussbranschen är en lika seriös och bra bransch som de flesta andra branscher.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Hagri skrivet 09 juli 2008, 13:01:43 PM
En generell sak, oavsett bransch, som ofta förekommer på arbetsplatser med misstro och missnöje är att det förekommer en klick som är duktiga på att alltid hålla missnöjet levande. Vid varje tillfälle det är möjligt diskuteras och ältas negativa saker. Nyanställda blir även utbilda, av denna klick, från första stund i hur dåligt allt är och hur usla cheferna är. Jag har sett det själv och det blir ingen rolig arbetsplats att vistas på.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Karsten skrivet 09 juli 2008, 13:06:21 PM
Det hänger även mycket på ledningen hur personalen ser på arbetsgivaren. En arbetsplats med en chef som alla vet vem det är och som syns på arbetsplatsen är självklart mycket bättre än att "alla beslut fattas ändå på HK". Det måste vara tydligt vem som bestämmer vad, och vart man ska vända sig med frågor och synpunkter. Allt annat stärker fackets roll och, om facket företräds av "militanta" typer, så skapas en arbetsplats där facket är de enda som syns.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Cero skrivet 09 juli 2008, 15:36:06 PM
Citat från: Karsten skrivet 09 juli 2008, 13:06:21 PM
Det hänger även mycket på ledningen hur personalen ser på arbetsgivaren. En arbetsplats med en chef som alla vet vem det är och som syns på arbetsplatsen är självklart mycket bättre än att "alla beslut fattas ändå på HK". Det måste vara tydligt vem som bestämmer vad, och vart man ska vända sig med frågor och synpunkter. Allt annat stärker fackets roll och, om facket företräds av "militanta" typer, så skapas en arbetsplats där facket är de enda som syns.

Det stämmer och jag upplever det som att facket på vissa arbetsplatser har en väl utvecklad organisation som snabbt suger upp nykomlingar som är av det lite mer osäkra slaget och får med sig dessa i ett allmänt gnäll som göder de fackliga ambitionerna att skapa sig makt. Detta är lättast att åstadkomma på arbetsplatser där ledningen är svag, osynlig och otydlig och arbetsuppgifterna innebär att det går att identifiera två olika yrkeskategorier typ "de på kontoret och vi på golvet". De anställda som inte har samma åsikt och som dessutom kanske har en bra relation med ledningen blir betraktade som svarta får och överlöpare, trots att de har ett förhållningssätt till chefer och medarbetare som skapar en bättre dialog och på sikt ger bättre förhållanden för alla.

Med andra ord ser vissa anställda det som ett självändamål att skapa en konflikt mellan medarbetare och chefer som egentligen inte finns och som inte tillför någon nytta för någon part, förutom de som skapar den. Detta förfarande finns även från chefshåll men i mindre omfattning. Dock finns andra viktiga problem att ta i tu med hos många chefer, men det är en annan fråga.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Jo skrivet 09 juli 2008, 18:33:04 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juli 2008, 12:39:44 PM
Vi kom fram till några förklaringar som var mer sannolika än andra för rena tillfälligheter kan det knappast vara, att t.ex SL området alltid varit högst speciellt jämfört med övriga landet är ju absolut ingen hemlighet eller nyhet, men hur kan det komma sig att skillnaderna är milsvida mellan två grannar? skillnaden i hur personalen säger sig uppleva sina arbetsförhållanden, i alla fall de som yttrar sig.

Det är väl även troligt att SL:s krav/regler om övertagande av personal spelar in. Om jag förstår det rätt så förlängs ju atomatiskt anställningen i Stockholmsområdet(SL-området) och föraren får behålla sin plats i LAS-kön. I andra län där man aktivt måste söka sin tjänst kanske de som funderat på att göra något annat blir mer motiverade att göra slag i sak istället för att fortsätta göra något man vantrivs med. De allra värsta missnöjesförarna borde man också ha lättare för att sortera ut efter en ordinär upphandling. Sedan är det väl tillgången på personal som kan spela in också. Kan man inte få vad man vill ha får man ju ta vad man kan få. Dessutom är det säkert så att personer som tycker om att fokusera på det dåliga och älta det skulle vantrivas än mer på en arbetsplats där de flesta trivs än en arbetsplats där man kan diskutera missförhållandet med likasinnande kollegor. Likaså kommer ju de som trivs med jobbet att sluta på en arbetsplats där det finns mycket kollegor som gillar att leta missförhållanden och istället börja på ett garage med positiv stämning.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 juli 2008, 14:26:05 PM
Vad menar Ödlund med LAS.
Är det lag om anställningskydd som avses så finns där regler för hur anställningstid beräknas och att vid uppsägning så kan detta datum an vändas för att rangordna vid uppsägning vid arbetsbrist.
MEN -- detta gäller vid lika kompetens och skulle jag vilja påstå-enbart vid uppsägning vid arbetsbrist.

Fack typ transport,kommunal och andra kan komma överens om andra beräkningsgrunder. Företag skall ju ofta bedriva verksamhet även i fortsättningen.

När det gäller turplacering,lön efter antal år i yrket finns olika regler.
Titel: SV: Bussföretag tystar sina anställda
Skrivet av: Jan skrivet 03 augusti 2008, 16:28:59 PM
Citat från: S Svensson skrivet 10 juli 2008, 14:26:05 PM
Vad menar Ödlund med LAS.
Är det lag om anställningskydd som avses så finns där regler för hur anställningstid beräknas och att vid uppsägning så kan detta datum an vändas för att rangordna vid uppsägning vid arbetsbrist.
MEN -- detta gäller vid lika kompetens och skulle jag vilja påstå-enbart vid uppsägning vid arbetsbrist.

Fack typ transport,kommunal och andra kan komma överens om andra beräkningsgrunder. Företag skall ju ofta bedriva verksamhet även i fortsättningen.

När det gäller turplacering,lön efter antal år i yrket finns olika regler.

Det finns bolag som ställer turordningen när det gäller listval efter skador, kundklagomål samt sjukfrånvaro.