Jagaren HMS Småland som på sin tid, tillsammans med jagaren Halland var en av världens starkast bestyckade jagare.
Bränsleförbrukning vid full hastighet måttliga 420 liter. Inte per mil utan per minut.
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild102.jpg)
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild103.jpg)
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild104.jpg)
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild105.jpg)
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild106.jpg)
Målsökande robotar. Sidomotorerna fungerar som som startmotor, brinner i 2 sek
Lite retligt att jag missade fota torpedtuberna. Torpedanfall, full fart mot fiende, verkar vara rena självmorduppdraget.
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild107.jpg)
Eldledningscentral för artilleri
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild108.jpg)
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild109.jpg)
Där kommer hon igen. Hon som bestämmer var skåpe....skeppet ska gå
Kommandobryggan. Utomhus i ur och skur dygnet runt för att man ska få sikt i 360 grader.
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild110.jpg)
Om man ska få göra plikt avgör Pliktverket
I dag är det inte många som gör värnplikt. Och jag kan väl knappast skryta med min plikt som handräckningsman. Men man får tacka för busskortet det har jag haft och har mycket nytta och nöje av.
(http://jsbs.se/fredriksson/bussnack/Bild111.jpg)
Och så lyckades jag med det som Staffan misslyckas med. Att inte hålla kameran rakt
Bofors automatkanon modell 48. Up to date än i dag