Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Frippe Fribas skrivet 03 juni 2008, 06:15:31 AM

Titel: En ny Traveller
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 03 juni 2008, 06:15:31 AM
Traveller har ju som nämnts här på forumet tidigare fått ett gäng nya bussar och de börjar nu bli synliga ute på stan.

(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/MB_Travego2_Traveller_2S.jpg)
(http://i7.photobucket.com/albums/y286/Swesim/MB_Travego2_Traveller_1S.jpg)

Var det någon som blev överraskad över valet av buss?
Det verkar som om Bergkvara försöker skapa en enhetsflotta av Travego, Tourino och några Integro i Stockholm.

Volvobussarna får väl hänga med ett tag till men lär nog försvinna inom en inte alltför avlägsen framtid då de snart faller för åldersstrecket tillsammans med den kvarvarande Setran Marquesse.

Miljözonen i Stockholm innebär ju att helt utomordentliga bussar som 9700:orna får stryka på foten långt innan de borde behöva försvinna.

Hur är det med miljökraven förresten, jag tyckte mig kunna läsa mig till på Stockholms stads gamla hemsida att eftermonterade reningsutrustningar inte skulle få räknas utan man skulle stenhårt gå på registreringsåret för bussen?
Det känns ju en aning märkligt tycker jag om det är just miljövinsten man vill uppnå, då borde det väl vara utsläppen som är intressanta, inte årsmodellen?
//Fredrik
Titel: SV: En ny Traveller
Skrivet av: Ingemar skrivet 03 juni 2008, 06:54:04 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2008, 06:15:31 AM
Hur är det med miljökraven förresten, jag tyckte mig kunna läsa mig till på Stockholms stads gamla hemsida att eftermonterade reningsutrustningar inte skulle få räknas utan man skulle stenhårt gå på registreringsåret för bussen?
Det känns ju en aning märkligt tycker jag om det är just miljövinsten man vill uppnå, då borde det väl vara utsläppen som är intressanta, inte årsmodellen?
//Fredrik

Med Euro2- och Euro3-motor får du köra 8 år i miljözon från första registrering, om du inte fick installerat och besiktat avgasrening innan årskifter 2006/2007 och dessutom ansökte om förlängning innan nämnda årskifte.
Med Euro4 får du köra till 2016.
Med Euro5 till 2020.

Detta enligt den information jag har, har för mig att den hämtas från trafikkontoret, Göteborg

MVH Ingemar
Titel: SV: En ny Traveller
Skrivet av: Ulf Rådeström skrivet 03 juni 2008, 07:48:32 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2008, 06:15:31 AM

Miljözonen i Stockholm innebär ju att helt utomordentliga bussar som 9700:orna får stryka på foten långt innan de borde behöva försvinna.

Hur är det med miljökraven förresten, jag tyckte mig kunna läsa mig till på Stockholms stads gamla hemsida att eftermonterade reningsutrustningar inte skulle få räknas utan man skulle stenhårt gå på registreringsåret för bussen?
Det känns ju en aning märkligt tycker jag om det är just miljövinsten man vill uppnå, då borde det väl vara utsläppen som är intressanta, inte årsmodellen?
//Fredrik

Stämmer bra det. Du får numera inte tillgodoräkna dig eftermonterad utrustning, utan endast på registreringsåret - 8 år precis som Ingemar skriver.
Titel: SV: En ny Traveller
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juni 2008, 10:04:11 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2008, 06:15:31 AM
Hur är det med miljökraven förresten, jag tyckte mig kunna läsa mig till på Stockholms stads gamla hemsida att eftermonterade reningsutrustningar inte skulle få räknas utan man skulle stenhårt gå på registreringsåret för bussen?
Det känns ju en aning märkligt tycker jag om det är just miljövinsten man vill uppnå, då borde det väl vara utsläppen som är intressanta, inte årsmodellen?
//Fredrik

Om man går enbart på årsmodell och inte på utsläpp... då verkar ju miljösnacket mest bara just bara "snack".  >:(

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2008, 06:15:31 AM
Miljözonen i Stockholm innebär ju att helt utomordentliga bussar som 9700:orna får stryka på foten långt innan de borde behöva försvinna.

Mindre privatåkare nära Stockholm har ju redan nu svårt att ha samma lönsamhet som andra landsbygdsåkare, då de ständigt måste köpa nya bussar för att kunna köra till huvudstan, medan landsbygdsåkare som är baserade långt från miljözonerna kan köpa en välskött 8-10 år gammal turistbuss för en mindre peng (t.ex de 9700:or som du nämner) och ändå dra in samma körinkomster.  :(
Titel: SV: En ny Traveller
Skrivet av: Frippe Fribas skrivet 03 juni 2008, 11:21:25 AM
Tack för de upplysande svaren, det Lars säger verkar iofs logiskt, men det innebär att man alltså måste "byta upp sig" minst var 8:e år?
//Fredrik
Titel: SV: En ny Traveller
Skrivet av: Ersa skrivet 03 juni 2008, 11:29:25 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2008, 11:21:25 AM
Tack för de upplysande svaren, det Lars säger verkar iofs logiskt, men det innebär att man alltså måste "byta upp sig" minst var 8:e år?
//Fredrik

Det verkar så, ja.