Här kommer några norska bussar som fastnat i kameran:
(http://www.villbergaby.se/buss/misc/no/no_nv41754_080525.jpg)
(http://www.villbergaby.se/buss/misc/no/no_ua16872_080525.jpg)
(http://www.villbergaby.se/buss/misc/no/no_kh15034_no_dl50234_080527.jpg)
Jättetrevliga bilder Johnny!
Hur kommer det sig att Axelssons har så många bussar som verkar köra lokala körningar i Norge?
Att man med svenska bussar kör rundturer genom Norge är ju inte så ovanligt, men här verkar det ju röra sig om lokala sightseeingkörningar åt olika kryssningsfartyg.
Har inte de Norska åkarna kapacitet att ta hand om dessa körningar själva?
//Fredrik
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 juni 2008, 16:15:16 PM
Jättetrevliga bilder Johnny!
Hur kommer det sig att Axelssons har så många bussar som verkar köra lokala körningar i Norge?
Att man med svenska bussar kör rundturer genom Norge är ju inte så ovanligt, men här verkar det ju röra sig om lokala sightseeingkörningar åt olika kryssningsfartyg.
Har inte de Norska åkarna kapacitet att ta hand om dessa körningar själva?
//Fredrik
Tack för det!
Det verkar vara konstant bussbrist i Norge eftersom det kommer så mycket turister dit. Bara i Bergen räknar de med uppåt 265 kryssningsfartyg den här säsongen (maj-september).
Citat från: Johnny E skrivet 01 juni 2008, 16:25:04 PM
Tack för det!
Det verkar vara konstant bussbrist i Norge eftersom det kommer så mycket turister dit. Bara i Bergen räknar de med uppåt 265 kryssningsfartyg den här säsongen (maj-september).
Jösses, ja då kan jag förstå att de har svårt att få ihop det...
Kul för dig och dina kollegor dock som får prova på något annat än skolkörningar och dagsturer till Stockholm.
Hur länge var du i Bergen?
//Fredrik
Citat från: Johnny E skrivet 01 juni 2008, 16:25:04 PM
Tack för det!
Det verkar vara konstant bussbrist i Norge eftersom det kommer så mycket turister dit. Bara i Bergen räknar de med uppåt 265 kryssningsfartyg den här säsongen (maj-september).
Om jag förstod det rätt efter min safari i Møre, Romsdal och Nordfjord förra året så är den norska turistnäringen nära att gå på knäna på grund av alla kryssningsföretag. Det kräver en enorm organisation att ordna lunch åt kanske 2 000 kryssningsresenärer, som lägger till i Olden eller Flåm. Och på Jotunheimen Nationalparkssenter utanför Stryn hade man den dagen jag var där haft 37 bussar på besök, alla med kryssningsresenärer. Och det var den 6 juni.
Den 8 juni kommer jag för övrigt själv på kryssning med den danska resebyrån Albatros till Bergen på väg mot Grönland. Kanske jag rentav får åka sightseeing i Bergen med Johnny E vid ratten. :) Jag vet inte om vår båt, som tar drygt 100 resenärer, är tillräckligt stor för att räknas med bland de 265.
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 01 juni 2008, 16:48:22 PM
Jösses, ja då kan jag förstå att de har svårt att få ihop det...
Kul för dig och dina kollegor dock som får prova på något annat än skolkörningar och dagsturer till Stockholm.
Hur länge var du i Bergen?
//Fredrik
Ja det är kanonkul med variation! Och i och med att jag var där förra året också så är det lättare i år då jag hittar ganska bra till de olika turistattraktionerna i och runt Bergen.
Nu var jag där 16 dagar och flög hem i går. Ska tillbaka dit den 18 juni igen.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2008, 18:03:35 PM
Om jag förstod det rätt efter min safari i Møre, Romsdal och Nordfjord förra året så är den norska turistnäringen nära att gå på knäna på grund av alla kryssningsföretag. Det kräver en enorm organisation att ordna lunch åt kanske 2 000 kryssningsresenärer, som lägger till i Olden eller Flåm. Och på Jotunheimen Nationalparkssenter utanför Stryn hade man den dagen jag var där haft 37 bussar på besök, alla med kryssningsresenärer. Och det var den 6 juni.
Den 8 juni kommer jag för övrigt själv på kryssning med den danska resebyrån Albatros till Bergen på väg mot Grönland. Kanske jag rentav får åka sightseeing i Bergen med Johnny E vid ratten. :) Jag vet inte om vår båt, som tar drygt 100 resenärer, är tillräckligt stor för att räknas med bland de 265.
Jo den är säkert medräknad i de 265. Fast det finns flera bolag som har hand om sightseeingturerna i Bergen och vi kör åt ett av dessa. Vet inte riktigt hur det fungerar, men troligen anlitar rederierna de olika bolagen för sina utflykter och då är det inte säkert att vi kör åt just din båt. Och skulle det vara så att vi gör det, så får du kanske åka med en av mina kollegor eftersom jag är på hemmaplan den 8:e
Citat från: Johnny E skrivet 01 juni 2008, 19:08:19 PM
Jo den är säkert medräknad i de 265. Fast det finns flera bolag som har hand om sightseeingturerna i Bergen och vi kör åt ett av dessa. Vet inte riktigt hur det fungerar, men troligen anlitar rederierna de olika bolagen för sina utflykter och då är det inte säkert att vi kör åt just din båt. Och skulle det vara så att vi gör det, så får du kanske åka med en av mina kollegor eftersom jag är på hemmaplan den 8:e
Ja, jag känner ju igen bussen... ;) Men som sagt: chansen är väl rätt liten.
En liten teori: rederierna beställer sina utflykter hos en beställningscentral och de i sin tur lägger ut körningarna på anslutna bussbolag. Något slag kryssningsbranschens motsvarighet till Bussakuten.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 juni 2008, 19:11:16 PM
Ja, jag känner ju igen bussen... ;) Men som sagt: chansen är väl rätt liten.
En liten teori: rederierna beställer sina utflykter hos en beställningscentral och de i sin tur lägger ut körningarna på anslutna bussbolag. Något slag kryssningsbranschens motsvarighet till Bussakuten.
Ja något sådant måste det säkert vara, fast de olika "beställningscentralerna" typ European Cruise Service, Nordic Cruise Service etc har "fasta" bussbolag (eller Bussaktuer) som fixar fram bussarna.
Normalt sett hanteras busskörningarna av incomingagenturer varav Johnny räknade upp några.
Dessa agenturer har sedan kontrakt med vissa bussbolag.
Ofta klarar dessa bussbolag inte själva att ordna tillräckligt med bussar utan måste ta hjälp av underentreprenörer.
Därav blir det en salig blandning av bussbolag vid de större fartygens ankomst.
//Fredrik