Fotograf, bildvisningstillståndsgivare och ägare är samme person. Denne bor i Nynäshamnstrakten.
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Andras/PD6524_maj_08a.JPG)
Uppskyltad och klar för nuvarande Västerbottenlinje 300 mellan Umeå och Mo i Rana
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Andras/PD6524_maj_08b.JPG)
Har han grillen på rengöring måntro?
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Andras/PD6524_maj_08c.JPG)
Allt ser ut att vara original förutom de hemska "släpvagnsblinkersarna". Vi får hoppas att de avlägsnas senare och kanske ersätts med oranga glödlampor i de nedre runda backljusen. Men vars satt blinkersarna bak original? Var det samma modell bak som än idag sitter fram?
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Andras/PD6524_maj_08d.JPG)
För karossnummersamlarna.
Trevligt!
Ägaren är strängt tillsagd att han skall göra i ordning denna bussen och vara med vid veteranbussträffen i Bergen i Norge í maj nästa år!
Hoppas det även går att få tag i PD-loggor samt invsiffror i originalutförande. Kanske man rentav kan köpa lösa bokstäver/siffror och bygga upp två nya skyltar märkta "AC 814"? :) Dessutom är man ju rätt nyfiken vad som döljer sig bakom det ljusblå klistermärket på destinationsskylten.
Släpvagnslyktorna ska bort.
Det har suttit runda lampor ungefär där dessa sitter nu.
Det är gula blinkers fram, men original röda bak nertill. möjligen har bilprovningen haft synpunkter på detta, då kombinationen inte är tillåten. Vita fram, röda bak, eller gula runt om.
Bakom dekalen sitter rester av ett posthorn, tyvärr bortskrapat till största delen, troligen när Posten sålde bussen.
Värre är den bortopererade dörren, där får man klämma in ett fönster istället. Dörrbrunnen är väck, så det går inte att försöka få dit en dörr igen.
Hälsn
Björn
Ja, det var onekligen häftigt att det gick att "hitta" en Postlarvikare i det här skicket. Gick igenom de kvarvarande för några år sedan och troligtvis finns den här med i de papperen. Få ägare?
Hur är det med takfönster, är de igenplåtade eller har det här exemplaret aldrig haft några?
Inredningen, är den "någorlunda"?
Kofångaren ser ut att vara utbytt, i alla fall om man jämför med bilder på andra ur serien. I övrigt är den ju osannolikt komplett i fronten, med emblem och inre strålkastare (verkar ha tagits bort på andra ex), till grillen är jag tveksam om något fattas(som Verspieder antyder), i så fall bara två tunna nät(-halvor) som inte syns på bilden om de är med eller ej.
/GL
Det är just frågan om takfönstren. Har den haft några är dessa borttagna så effektivt att inte ett spår efter dem syns, varken inne eller ute.
6524 var den första till Posten, (6523 har högre karossnummer). Har sett foton på 6523 och 6525 men inte just denna.
Vad gäller grillen så har Greger rätt, det är svartmålad perforerad plåt, och den sitter där.
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 maj 2008, 23:25:26 PM
Det är just frågan om takfönstren. Har den haft några är dessa borttagna så effektivt att inte ett spår efter dem syns, varken inne eller ute.
6524 var den första till Posten, (6523 har högre karossnummer). Har sett foton på 6523 och 6525 men inte just denna.
Vad gäller grillen så har Greger rätt, det är svartmålad perforerad plåt, och den sitter där.
Takfönstren är ett mysterium. 6524 har ju karossnummer 1008, medan SJ 0662 hade 1007 och på ett foto på den med interimsskyltar, så har den takfönster, dock inte över första sidorutan på höger sida. Även SJ 0661 med karossnummer 1006 hade samma utförande.
Man kan ju misstänka att den har byggts om av Postens Internverkstad i Lycksele någon gång. De var ju mycket duktiga i sina jobb, så det kan ju förklara att det är välgjort. Viss reservation får dock lämnas i detta ärende.
/Christian
Ja, att Postens verkstäder haft ett finger med i spelet är vad jag tror också. Men jag skulle gärna se ett gammalt foto på 6524 innan jag är 100% övertygad.
Bussen är försedd med vanliga bagagehyllor ovan stolarna, och taket invändigt är plåtskott för att klara bagaget. Mycket snyggt gjort, frågan är bara varför man isåfall gjort detta. Likaså bakdörren, mycket prydligt gjort bortsett från avsaknaden av fönstret. (Åtminstone 6525 var 1-0-0 i original enligt ett foto jag sett). Den forna dörröppningen täcks av original lister, och bussen verkar ha blivit hellackad i Postens originalfärger efter operationen.
Skyltningen ger ju vissa ledtrådar, men på vilka orter var denna stationerad under in aktiva tid?
Vilka andra skyltalternativ går att veva fram?
Rullen går trögt, så jag vågade bara veva lite...nu står det UMEÅ i skylten.
Kul, en gammal Larvik-buss. Även SJ-Buss hade ett antal Larvik-bussar av denna modell.
35 Scania BF (0661-0695) och 15 Volvo B58 (0696-0710) var det väl?
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 maj 2008, 20:51:17 PM
35 Scania BF (0661-0695) och 15 Volvo B58 (0696-0710) var det väl?
Ja, det kan nog stämma. Jag har uppgifter om att 0692 och 0703 har funnits. Möjlig placering kan ha varit Växjö och Karlskrona för dessa vagnar.
Finns någon av 0696-0710, eller (B58:a) bevarad av denna kaross?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 30 maj 2008, 23:13:57 PM
Finns någon av 0696-0710, eller (B58:a) bevarad av denna kaross?
/Peter
Inte som museibuss. Ville själv försöka att köpa 0700 en gång, men det gick inte
vid den tiden, då allt skulle gå till skrot i stället.
0708 finns kvar som lastbilsreggad. Ägs av en privatperson i Byske.
Det är mig veterligen den enda i serien 0696-0710.
/Christian