Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Stefan P skrivet 27 maj 2008, 16:14:45 PM

Titel: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Stefan P skrivet 27 maj 2008, 16:14:45 PM
Hej 

Är det någon som vet om det bara är Setror som kommer ifrån Kalmar eller är det fler sorter som kommer ?
Och när får Kalmar sina nya bussar och vad är det för slags bussar?

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Leif D skrivet 27 maj 2008, 16:43:07 PM
Citat från: Stefan P skrivet 27 maj 2008, 16:14:45 PM
Hej 

Är det någon som vet om det bara är Setror som kommer ifrån Kalmar eller är det fler sorter som kommer ?
Och när får Kalmar sina nya bussar och vad är det för slags bussar?

mvh Stefan P


Med tanke på att antalet Setror hos Swebus i Kalmar är ganska litet, i förhållande till antalet övriga bussar, så lär det ju säkert komma andra bussar också, än Setror.
Sedan har du ju glömt tala om vart bussarna ska flyttas, vilket ju kan vara bra att veta för den som ev. ska svara på din fråga.

Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Ersa skrivet 27 maj 2008, 17:02:48 PM
Citat från: Leif D skrivet 27 maj 2008, 16:43:07 PM
Sedan har du ju glömt tala om vart bussarna ska flyttas, vilket ju kan vara bra att veta för den som ev. ska svara på din fråga.

Ja, vart ska Setrorna få sin tredje lackering?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Stefan P skrivet 27 maj 2008, 17:03:26 PM
Hej

Ja det kan ju vara bra att tala om, det gäller till Uppland.

mvh Stefan P
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Ersa skrivet 27 maj 2008, 17:16:55 PM
Då kanske man kan spara några kronor om färgnyanserna är såpass lika att man slipper lacka om från gult till gult?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Johan B skrivet 27 maj 2008, 17:39:08 PM
Citat från: Stefan P skrivet 27 maj 2008, 16:14:45 PM
Hej 

Är det någon som vet om det bara är Setror som kommer ifrån Kalmar eller är det fler sorter som kommer ?
Och när får Kalmar sina nya bussar och vad är det för slags bussar?

mvh Stefan P


Kalmars nya bussar has diskuterats i flera tidigare trådar men i korthet kan sägas att Swebus ska ha MAN och Volvo, Buss i Väst-företagen ska ha huvudsakligen Scania OmniLink och OmniExpress och sedan blir det blandat till de mindre operatörerna. Bussarbna bör komma under sommaren om jag inte missat något för trafikstarten är väl i augusti.
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Sundås skrivet 28 maj 2008, 00:58:02 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2008, 21:24:33 PM
Och för Bergkvarabuss del kan man misstänka en stor del Mercedes.

KLT har f.ö lämnat en generell dispens året ut vad gäller bussar vilket till största delen torde avse Swebus som redan har en stor mängd befintliga fordon i länet.

Detta innefattar också Dacke Buss, till stor del. De flesta av de setror som finns kommer gå kvar till årsskiftet..
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Walter skrivet 28 maj 2008, 07:12:46 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 maj 2008, 21:24:33 PM
Och för Bergkvarabuss del kan man misstänka en stor del Mercedes.

KLT har f.ö lämnat en generell dispens året ut vad gäller bussar vilket till största delen torde avse Swebus som redan har en stor mängd befintliga fordon i länet.

Man hinner inte få nyleveranserna i tid alltså?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Kristian skrivet 28 maj 2008, 08:15:45 AM
Kommer Swebus 5869 att bli kvar i Kalmar?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Walter skrivet 28 maj 2008, 09:42:52 AM
Citat från: Kristian skrivet 28 maj 2008, 08:15:45 AM
Kommer Swebus 5869 att bli kvar i Kalmar?

Enligt tidigare uppgifter kommer endast den nyaste Raskenbussarna (Vo 9700) från 2006 att få vara kvar. Övriga bussar uppfyller inte kraven
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Jan skrivet 28 maj 2008, 21:24:03 PM
Citat från: Walter skrivet 28 maj 2008, 09:42:52 AM
Enligt tidigare uppgifter kommer endast den nyaste Raskenbussarna (Vo 9700) från 2006 att få vara kvar. Övriga bussar uppfyller inte kraven

Finns det någon vagnlista på Swebus kalmar med underdepåer?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Svemicke skrivet 29 maj 2008, 01:44:53 AM
Citat från: Walter skrivet 28 maj 2008, 09:42:52 AM
Enligt tidigare uppgifter kommer endast den nyaste Raskenbussarna (Vo 9700) från 2006 att få vara kvar. Övriga bussar uppfyller inte kraven
Hur länge kommer vi att få dras med dessa löjliga krav? Det måste ju bli en kostnadsfråga i slutet. Som jag ser det är det slöseri med pengar att ställa sådana krav. Vad hade KLT gjort om ingen lagt anbud på grund av för dålig lönsamhet?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Walter skrivet 29 maj 2008, 11:45:19 AM
Citat från: Svemicke skrivet 29 maj 2008, 01:44:53 AM
Hur länge kommer vi att få dras med dessa löjliga krav? Det måste ju bli en kostnadsfråga i slutet. Som jag ser det är det slöseri med pengar att ställa sådana krav. Vad hade KLT gjort om ingen lagt anbud på grund av för dålig lönsamhet?

Det händer ju aldrig, man matchar buden efter kraven, däremot får ju skattebetalarna en högre kostnad om kraven höjs.
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Svemicke skrivet 29 maj 2008, 13:47:37 PM
Citat från: Walter skrivet 29 maj 2008, 11:45:19 AM
Det händer ju aldrig, man matchar buden efter kraven, däremot får ju skattebetalarna en högre kostnad om kraven höjs.
Västtrafik går ju inte med vinst precis. Vet inte hur det är med KLT. Om man lättar på kraven så kanske det blir mindre dyrt?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Johan B skrivet 29 maj 2008, 16:19:24 PM
Tycker det är bra att man ställer höga krav när det gäller miljö och säkerhet vid upphandlingar, hade man inte gjort det hade inte heller utvecklingen gått frammåt.
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 maj 2008, 08:56:32 AM
Det här med lågentrébussar har som med Rondellerna blivit en sjukdom, en mani som måste göras något åt.
Hur ofta ser man en rullstol eler permobil göra entre på en buss?
Nlstan aldrig, den stora massan föredrar nog sittplats framför ståplats.
Bara att beklaga att även KLT har trilat ned i Lågentréträsket...
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Cero skrivet 30 maj 2008, 09:20:43 AM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 maj 2008, 08:56:32 AM
Det här med lågentrébussar har som med Rondellerna blivit en sjukdom, en mani som måste göras något åt.
Hur ofta ser man en rullstol eler permobil göra entre på en buss?
Nlstan aldrig, den stora massan föredrar nog sittplats framför ståplats.
Bara att beklaga att även KLT har trilat ned i Lågentréträsket...

Jag håller iofs med dig om att detta, som så mycket annat, gått till överdrift. Det blir gärna så när politiska krafter får tag i något som åtminstone vissa väljargrupper gillar. Att dessa sedan är i minoritet och att andra lösningar totalt sett kan ge mer för pengarna spelar inte så stor roll när röster räknas.

Dock finns en annan grupp resenärer som är mycket betjänta av lågentré eller låggolv och det är barnvagnsdragarna. Dessa är förvisso sannolikt färre på landsortslinjer jämfört med stadslinjer men i mer tätbebyggda områden är det oerhört smidigt. Inte bara är det lättare att få upp trucken i bussen, det funkar utan att be andra om hjälp (otroligt vad intressant det blir att titta ut genom fönstren på en normalgolvad buss när det kommer en barnvagn) och sparar mycket tid. Dessutom ger lågentrébussarna bättre utrymme för dessa vagnar. I övrigt håller jag som sagt med.
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Ersa skrivet 30 maj 2008, 10:55:21 AM
Citat från: Cero skrivet 30 maj 2008, 09:20:43 AM
Dock finns en annan grupp resenärer som är mycket betjänta av lågentré eller låggolv och det är barnvagnsdragarna. Dessa är förvisso sannolikt färre på landsortslinjer jämfört med stadslinjer men i mer tätbebyggda områden är det oerhört smidigt. Inte bara är det lättare att få upp trucken i bussen, det funkar utan att be andra om hjälp (otroligt vad intressant det blir att titta ut genom fönstren på en normalgolvad buss när det kommer en barnvagn) och sparar mycket tid. Dessutom ger lågentrébussarna bättre utrymme för dessa vagnar. I övrigt håller jag som sagt med.

Visst är det märkligt. Inte ens det faktum att alla resenärer själva har något att vinna på att barnvagnen kommer ombord snabbt (dvs vi alla i bussen kommer till resmålet snabbare) motiverar folk att hjälpa till. Jag fick faktiskt en tillsägelse fån en resenär i veckan när jag hjälpt ombord en dam med rullator, samt därefter började sortera enkronor och femtioöringar från övriga 10 påstigande resenärer: "Hallå där, vi har bråttom här bak. Affären stänger snart!". Inte kunde de hjälpa damen själva, och inte heller blev de gladare när jag artigt svarade att nu när föraren verkar vara tvungen att göra allt jobb bak i bussen (även ledsagarnas), och dessutom syssla med att ständigt växla kontanter får det allt ta den tid det tar.

Detta kanske är samma fenomen som gör att man själv aldrig blir utsläppt från en p-plats vid en stormarknad av andra bilister. De susar istället förbi bakom en i full färd med att leta en egen p-plats. Detta trots att ens backljus lyser dem rakt i ansiktet.
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: virtual1 skrivet 30 maj 2008, 12:53:37 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 30 maj 2008, 08:56:32 AM
Det här med lågentrébussar har som med Rondellerna blivit en sjukdom, en mani som måste göras något åt.
Hur ofta ser man en rullstol eler permobil göra entre på en buss?
Nlstan aldrig, den stora massan föredrar nog sittplats framför ståplats.
Bara att beklaga att även KLT har trilat ned i Lågentréträsket...

Å andra sidan kanske detta beror på att de rullstolsburna/de med permobil etc. har valt andra alternativ (ex - stanna hemma eller beställa dyr stortaxi
om de inte har rätt till färdtjänst) för att de inte kan komma ombord på bussen annars! - även jag föredrar höggolv, men nog har jag förståelse för att
man vill ha lågentré åtminstone!
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Kristian skrivet 30 maj 2008, 15:11:31 PM
Jag läste någonstans i gamla Buss-snack att alla Raskenlinjer/turer ska gå med normalgolv, övriga med lågentré. Stämmer det fortfarande, eller har det ändrats?
Titel: SV: Bussar från Kalmar
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 maj 2008, 18:58:19 PM
Citat från: Verspieder skrivet 30 maj 2008, 10:55:21 AM
"Hallå där, vi har bråttom här bak. Affären stänger snart!". Inte kunde de hjälpa damen själva, och inte heller blev de gladare när jag artigt svarade att nu när föraren verkar vara tvungen att göra allt jobb bak i bussen (även ledsagarnas), och dessutom syssla med att ständigt växla kontanter får det allt ta den tid det tar.

Visst är det underbart att kunna ge sånt klientel en näsknäpp...