Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Hagri skrivet 25 maj 2008, 12:49:02 PM

Titel: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Hagri skrivet 25 maj 2008, 12:49:02 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 maj 2008, 17:35:57 PM
ja dörrbromsen är ett otyg som ställt till med många olyckor, även med dödlig utgång.
En kollega till mig blev överkörd av sin egen buss i början på -80 talet och själv har jag varit med om en skenande Hino i Tyresö C när dörrbromsen släppte.
Lite vid sidn avämnet men intressant.
Hur många Hino fanns det? Vem hade byggt karosserna?
Titel: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Karsten skrivet 25 maj 2008, 18:03:43 PM
Citat från: Hagri skrivet 25 maj 2008, 12:49:02 PM
Lite vid sidn avämnet men intressant.
Hur många Hino fanns det? Vem hade byggt karosserna?

Jag tror att dåvarande SL Buss AB hade 5 stycken Hino (4013-4017), av lite olika modeller.
Titel: SV: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Nico skrivet 25 maj 2008, 18:26:57 PM

Delade tråden då den annars hamnar lite väl långt från Bussförändringar på Lidingö.

// Nico
Titel: SV: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: yngrot skrivet 25 maj 2008, 20:38:14 PM
Hino är väl från Japan om jag minns rätt, i Borås fanns 2
Titel: SV: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2008, 21:36:39 PM
Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2008, 20:38:14 PM
Hino är väl från Japan om jag minns rätt, i Borås fanns 2

Visst var Hino en japansk produkt. Den såldes i Sverige av Svenska Småbussar i Vetlanda, ett dotterföretag till Cartes. Det blev ganska många, mellan tummen och pekfingret runt 100. Även i Norge var Hino populär. Några finns väl kvar fortfarande.
Borås Lokaltrafik använde en Hino som flygbuss för cirka fem år sedan. De hade tidigare en annan Hino. Därutöver hade Alfredsson en Hino. Jag åkte med den på en glasbruksresa till Småland och tyckte den höll förvånansvärt god komfort. Inte som en vanlig turistbuss förstås men inte heller så mycket småbuss som man skulle kunna tro.


Titel: SV: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Hagri skrivet 25 maj 2008, 21:48:09 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2008, 21:36:39 PM
Visst var Hino en japansk produkt. Den såldes i Sverige av Svenska Småbussar i Vetlanda, ett dotterföretag till Cartes. Det blev ganska många, mellan tummen och pekfingret runt 100. Även i Norge var Hino populär. Några finns väl kvar fortfarande.
Borås Lokaltrafik använde en Hino som flygbuss för cirka fem år sedan. De hade tidigare en annan Hino. Därutöver hade Alfredsson en Hino. Jag åkte med den på en glasbruksresa till Småland och tyckte den höll förvånansvärt god komfort. Inte som en vanlig turistbuss förstås men inte heller så mycket småbuss som man skulle kunna tro.



Om jag inte tar fel är Hino (som kontrolleras av Toyota) Scanias samarbetspartner för lastbilar på den Japanska marknaden.
Såldes det enbart små bussar från Hino eller kom det in större vagnar också? Var de helbyggda i Japan?
Titel: SV: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Clabbe skrivet 25 maj 2008, 21:59:20 PM
När jag var på Cypern 1996, fanns där Hino med både front o bakmotorbussar i landsbygdslinjetrafik, osynkad låda förstås.
Titel: SV: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2008, 22:06:46 PM
Citat från: Hagri skrivet 25 maj 2008, 21:48:09 PM
Om jag inte tar fel är Hino (som kontrolleras av Toyota) Scanias samarbetspartner för lastbilar på den Japanska marknaden.
Såldes det enbart små bussar från Hino eller kom det in större vagnar också? Var de helbyggda i Japan?


Till Sverige kom inga stora Hino-bussar.
I normalutförande importerades bussarna som helbyggen men det förekom ombyggnader i Skandinavien, till exempel till lågentré eller lyxigare inredning.
Titel: SV: Om dörrbromsen som försvann - SL Hino
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 25 maj 2008, 22:10:27 PM
Det finns några Hino FB143 med Helmark-kaross i Sverige. De är/var något större än RB145:an. I Norge finns också ett antal Hino med inhemsk kaross.

/GL