Är det inte en Säffle som döljer sig bakom fronten? Eller var VBK så lika Säffle vid den tidpunkten?
(http://web.comhem.se/~u70515641/bussar/daugavpils_2008-05-19/dap125_20080519.jpg)
Hej !
Som framgår av skylten i fram är det en V B K !
Mvh Peter Ö
Her kan ni se fler VBK Bussar: http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Kopi_av_VBK_LB_111.JPG
Min gissning är att fronten blivit utbytt mot en VBK. Jag tror det är en Säffle med annan front.
Citat från: Svemicke skrivet 26 maj 2008, 01:32:36 AM
Min gissning är att fronten blivit utbytt mot en VBK. Jag tror det är en Säffle med annan front.
Det var just det jag var inne på också. Taklinjen, takfläktarna, dörrarna, allt liknar ju Säffle, för att inte tala om bakstammen som jag tyckte var identisk med en Säffle men tyvärr inte syns på bilden. Som sagt, var VBK så lika Säffle? Hade man något samarbete?
Håller med. Allt utom just fronten nedanför vindrutan skriker ju Säffle.
Som jämförelse: en SJ VBK
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4950.JPG)
Jag kan inte se något som motsäger att bussen från Daugavpils är en VBK orginal.
Jag tror inte att VBK och Säffle hade något samarbete annat än att Säffle köpte den gamla VBK-fabriken i Horten och där etablerade Horten Karosseri
Citat från: christianm skrivet 26 maj 2008, 07:43:26 AM
Det var just det jag var inne på också. Taklinjen, takfläktarna, dörrarna, allt liknar ju Säffle, för att inte tala om bakstammen som jag tyckte var identisk med en Säffle men tyvärr inte syns på bilden. Som sagt, var VBK så lika Säffle? Hade man något samarbete?
Allså grabbar, de här är inget hopkok alls, det är en vanlig Volvo B10M VBK, gissar på 18**-19** serien, som någon bara målat lite blått på i fronten. Här under är finns en bild på en likadann, så känner nu övertygade.
Och JA, dom var ganska lika Säffle i utseende, men ändå inte...... :o
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/20061225/6509%20SJ%201899%20Nygatan.jpg)
SJ-buss 1899 på Nygatan i Norrköping. Foto Leif D.
Citat från: Leif D skrivet 26 maj 2008, 08:49:27 AM
Allså grabbar, de här är inget hopkok alls, det är en vanlig Volvo B10M VBK, gissar på 18**-19** serien, som någon bara målat lite blått på i fronten. Här under är finns en bild på en likadann, så känner nu övertygade.
Och JA, dom var ganska lika Säffle i utseende, men ändå inte...... :o
Okej. Då får vi ge oss. Vi är överbevisade. :)
Var låg busstationen som Staffan syftade på på sin bild? Jag vet bara resecentrum och Söder Tull, men fenomenet resecentrum var väl inte etablerat på 80-talet?
Citat från: Svemicke skrivet 26 maj 2008, 12:59:23 PM
Okej. Då får vi ge oss. Vi är överbevisade. :)
Var låg busstationen som Staffan syftade på på sin bild? Jag vet bara resecentrum och Söder Tull, men fenomenet resecentrum var väl inte etablerat på 80-talet?
På min bild syns SJ:s godsmagasin i bakgrunden - det bör väl vara där som bussarna stannar i dag - och bussen kör alltså in från Norra Promenaden mot busstationen. Denna låg mitt emot centralstationen och den används väl fortfarande av expressbussarna.
Leif var komplettera eller korrigera om jag är alldeles fel ute i Norrköpings lokala geografi.
Citat från: Svemicke skrivet 26 maj 2008, 12:59:23 PM
Okej. Då får vi ge oss. Vi är överbevisade. :)
Jag ger mig också. :P
Citat från: christianm skrivet 26 maj 2008, 19:30:34 PM
Jag ger mig också. :P
Tyvärr ser jag inte mycke av registrerings numret..
Citat från: Fredrik Mattsson skrivet 26 maj 2008, 20:14:04 PM
Tyvärr ser jag inte mycke av registrerings numret..
Mmmm....... svårt göra så mycke åt skärpa på gamla bilder ibland.
Utdrag ur Svensk Busshistoria.....
hassinummer YV3B10M6500000855
Registreringsnummer KYA679
Årsmodell 1981
Registreringsdatum 1981-01-27
BRR/Avställd
Avregistreringsdatum 1999-11-05
Avregistreringsorsak
Chassitillverkare Volvo
Chassityp B10M-65
Karosstillverkare Vestfold Bil og Karosseri
Karosstyp
Karossnummer 45789
Dörrar 1-1-0
Längd 12800
Bredd
Axelavstånd 6500
Tjänstevikt
Totalvikt 16410
Hästkrafter 242
Bränsle Diesel
Passagerare
Tekniska Ombyggnader
Motor THD 100 DC
Motornummer
Växellåda W/L GB356
Bakaxelutväxling
Ägarhistorik Statens Järnvägars Biltrafik 1896
1990-01-01 Swebus AB 1896
(avregistrerad)
Övrig Information
Senast Uppdaterad 2007-06-15
Vill du komplettera? info@svenskbusshistoria.se
© Svensk Busshistoria - Made by Ulf Rådeström / Teknik Andreas Wigren
Chassinummer YV3B10M6500001158
Registreringsnummer KUJ238
Årsmodell 1981
Registreringsdatum
BRR/Avställd
Avregistreringsdatum
Avregistreringsorsak
Chassitillverkare Volvo
Chassityp B10M-65
Karosstillverkare Vestfold Bil og Karosseri
Karosstyp
Karossnummer 45792
Dörrar 1-1-0
Längd
Bredd
Axelavstånd 6500
Tjänstevikt
Totalvikt
Hästkrafter
Bränsle Diesel
Passagerare
Tekniska Ombyggnader
Motor THD 100 DC
Motornummer
Växellåda W/L GB356
Bakaxelutväxling
Ägarhistorik Statens Järnvägars Biltrafik 1899
1990-01-01 Swebus AB 1899
(avregistrerad)
Övrig Information
Senast Uppdaterad 2007-06-09
Vill du komplettera? info@svenskbusshistoria.se
© Svensk Busshistoria - Made by Ulf Rådeström / Teknik Andreas Wigren
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 maj 2008, 13:08:29 PM
På min bild syns SJ:s godsmagasin i bakgrunden - det bör väl vara där som bussarna stannar i dag - och bussen kör alltså in från Norra Promenaden mot busstationen. Denna låg mitt emot centralstationen och den används väl fortfarande av expressbussarna.
Leif var komplettera eller korrigera om jag är alldeles fel ute i Norrköpings lokala geografi.
A-ha! Då vet jag var det är. Väntade på bussen till Borås där i världens värsta snöväder efter påskhelgen. När jag kom till Borås var det inte en flinga på marken.