Tre av de nya stombussarna hos GS.
(http://partillejonas.bussmilan.se/V%e4sttrafikbilder/GS%20/GS_965_Brunnsparken_070608_liten.jpg)
(http://partillejonas.bussmilan.se/V%e4sttrafikbilder/GS%20/GS_966_Hjalmar_Brantingspl_070618_liten.jpg)
(http://partillejonas.bussmilan.se/V%e4sttrafikbilder/GS%20/GS_970_Hjalmar_Brantingspl_070618_liten.jpg)
//Jonas G
Trevliga bilder! Nya B9S ser betydligt bättre ut en den gamla modellen.
Trevliga Göteborgsbilder Jonas!
Citat från: christianm skrivet 25 juni 2007, 15:25:29 PM
Trevliga bilder! Nya B9S ser betydligt bättre ut en den gamla modellen.
Gamla modellen?
Citat från: Johan B skrivet 25 juni 2007, 17:35:25 PM
Gamla modellen?
Ja, den som är äldre än den nya :). Alltså, visst är väl dessa av en nyare face-liftad variant än de som rullar hos SL? Eller är det bara att dessa har skyltskåp, annan keps och innåtgående dörrar? Dessutom har dessa dubbla hjul på sista axeln, vilket ger ett lite stadigare intryck.
Dum fråga kanske men... är det inte "mittmotor" i den här modellen?
Citat från: rothny skrivet 25 juni 2007, 18:49:58 PM
Dum fråga kanske men... är det inte "mittmotor" i den här modellen?
Stockholmarnas trängselvagnar har låggolv till leden (Volvo 8500) medan dessa är låggolv hela vägen (Volvo 7500)?
Citat från: rothny skrivet 25 juni 2007, 18:49:58 PM
Dum fråga kanske men... är det inte "mittmotor" i den här modellen?
Nja, visst sitter den mellan axlarna i dragvagnen men monterad på sidan till vänster, vilket möljiggör lågt golv. Kallas nog inte "mittmotor" då utan snarare "sidmotor"...
Vad jag aldrig har begripit är var man har gömt kardanen och bakaxeln i 7500-modellen som alltså ska ha lågt golv genom hela bussen.
Citat från: christianm skrivet 25 juni 2007, 19:13:54 PM
Nja, visst sitter den mellan axlarna i dragvagnen men monterad på sidan till vänster, vilket möljiggör lågt golv. Kallas nog inte "mittmotor" då utan snarare "sidmotor"...
Vad jag aldrig har begripit är var man har gömt kardanen och bakaxeln i 7500-modellen som alltså ska ha lågt golv genom hela bussen.
Kardanen behöver inte gå så långt eftersom bussarna driver på mittaxeln, inte bakaxeln trots att det sitter tvillingdäck där bak. ;)
Citat från: christianm skrivet 25 juni 2007, 18:46:32 PM
Ja, den som är äldre än den nya :). Alltså, visst är väl dessa av en nyare face-liftad variant än de som rullar hos SL? Eller är det bara att dessa har skyltskåp, annan keps och innåtgående dörrar? Dessutom har dessa dubbla hjul på sista axeln, vilket ger ett lite stadigare intryck.
Stämmer att detta är 7500 ja, inte 8500. Dock har inte det med fronten att göra utan som redan avhandlat med huruvida det är låggolv hela vägen bak eller inte. Borde inte vara några problem att få 8500 B9S med skyltskåp likväl som det skulle gå att tillverka 7500 med hög vindruta och utåtgående dörr (vem tusan nu skulle vilja ha det?!). Att Stockholms-B9S:erna har endast ett bakhjul (per sida ;)) beror väl på att dessa har medstyrande bakaxel eller missminner jag mig?
Men varför i hela friden INTE ha medstyrning på "bakvagnen" när motorn ändå sitter framför leden?..förstår inte logiken
Citat från: rothny skrivet 25 juni 2007, 19:54:52 PM
Men varför i hela friden INTE ha medstyrning på "bakvagnen" när motorn ändå sitter framför leden?..förstår inte logiken
Gissar det inte får plats då låggolvet inte ger utrymme nog till armar eller hydraulik
Citat från: BEL skrivet 25 juni 2007, 20:02:46 PM
Gissar det inte får plats då låggolvet inte ger utrymme nog till armar eller hydraulik
Undrar om 7500 i Malmö eller Stockholm är medstyrande? (dubbla däck bak eller inte?)
Citat från: Walter skrivet 25 juni 2007, 20:05:23 PM
Undrar om 7500 i Malmö eller Stockholm är medstyrande? (dubbla däck bak eller inte?)
De bygger på ett annat chassi och har motorn bak istället och driver på sista axeln (pusher). Stockholms (och Linköpings!) Volvo 7500 bygger på B9LA och Göteborgs på B9S(LA) (med risk för fel modellbeteckningar)
Citat från: OSkar000 skrivet 25 juni 2007, 21:53:41 PM
De bygger på ett annat chassi och har motorn bak istället och driver på sista axeln (pusher). Stockholms (och Linköpings!) Volvo 7500 bygger på B9LA och Göteborgs på B9S(LA) (med risk för fel modellbeteckningar)
Nu hängde jag inte med, vilka har pushers, Göteborg eller Malmö? Är inte Malmös och Linköpings likadana?
Malmö, Linköping och Stockholms Volvo 7500-leder är pushers med (bio)gasdrift
Göteborgs Volvo 7500-leder har mittmotor (sidmotor) och går på diesel.
Citat från: OSkar000 skrivet 25 juni 2007, 23:02:48 PM
Malmö, Linköping och Stockholms Volvo 7500-leder är pushers med (bio)gasdrift
Göteborgs Volvo 7500-leder har mittmotor (sidmotor) och går på diesel.
Tack!
Citat från: Mats475 skrivet 25 juni 2007, 19:24:08 PM
Kardanen behöver inte gå så långt eftersom bussarna driver på mittaxeln, inte bakaxeln trots att det sitter tvillingdäck där bak. ;)
Ja, det vet jag men den måste ju icke desto mindre gå till mittaxeln (som jag kallade bakaxeln) och där måste det finnas en differential och då begriper jag inte hur man kan ha lågt golv mellan hjulen där. Kanske går golvet upp i en båge just när det passerar mittaxeln? Får väl åka till Göteborg och kolla om nu ingen kan berätta hur det ser ut...
Citat från: christianm skrivet 26 juni 2007, 07:42:24 AM
Ja, det vet jag men den måste ju icke desto mindre gå till mittaxeln (som jag kallade bakaxeln) och där måste det finnas en differential och då begriper jag inte hur man kan ha lågt golv mellan hjulen där. Kanske går golvet upp i en båge just när det passerar mittaxeln? Får väl åka till Göteborg och kolla om nu ingen kan berätta hur det ser ut...
är en förskjuten mittaxel där klumoen e förskjuten till vänster så att drivaxeln e kortare på vänster sida gentemot höger
Citat från: BEL skrivet 26 juni 2007, 21:31:02 PM
är en förskjuten mittaxel där klumoen e förskjuten till vänster så att drivaxeln e kortare på vänster sida gentemot höger
Tack! Äntligen nån som begriper vad jag menar :). Men jag tycker ändå att det skulle bli lite trångt även om det uppenbarligen funkar.