När började GUB med hållplatsutrop och display?? känns som det funnits ganska länge.
Lite osäker men tidigt 2000-tal är det väl iallafall(för så tidigt som sent 90-tal är det väl inte?) Rätta mig gärna om jag har fel!!!
//Simon
2001/2002 började Uppsalabuss med realtidssystemet.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 20 maj 2008, 18:21:33 PM
2001/2002 började Uppsalabuss med realtidssystemet.
/Janne
Har det varit samma utropsröst hela tiden?
Det betyder att personen med rösten jobbar kvar i bolaget. Då nya hållplatser kommit till. Jag vill minnas att jag fick reda på namnet på honom förut, men glömt de nu.
Honom? Torde vara rätt ovanligt med manliga röster i utrop.
Citat från: jocke skrivet 21 maj 2008, 02:17:01 AM
Det betyder att personen med rösten jobbar kvar i bolaget. Då nya hållplatser kommit till. Jag vill minnas att jag fick reda på namnet på honom förut, men glömt de nu.
De är en utomstående person, är inte anställd på bolaget.
/Janne
Man hade väl ett testsystem långt tidigare. Var det vagn 500? På den tiden (början på 90-talet) var inte GPS-tekniken så utvecklad utan man baserade det hela på bussens kilometerräknare om jag inte minns fel. Blev det så att bussen var tvungen att ta en omväg så rabblade den fel hållplatser fram till nästa ändhpl. Fritt ur minnet.
Thoreb C90 kom väl i början på 90-talet, och det var ju några år innan GPS uppfanns. Så en C90 utan GPS räknade den ofta fel om bussen körde en omväg eller om drivaxeln slirade mycket. Det var ju iofs bara för att korrigera vid hållplatserna, men om denne inte orkade bry sig blev det självklart fel.
Men även en fullutrustad C90 kan idag fortsätta räkna fel om föraren inte godkänner frågan "Enligt GPS är du vid hpl Storgatan. Stämmer det?" med ett tryck på Ja-knappen. Så det blir ju samma sak här: En oengagerad förare leder till felaktigt utrop.
Det har dock SL tagit lärdom av, och låter sin BussPC automatiskt korrigera hållplatsläget vid öppning av framdörr. Kanske pga stort antal oengagerade förare? Nåja, denna lösning är på alla sätt mycket bättre enligt min mening.
Fy tusan vilken tekniknörd man är egentligen... ::)
Citat från: Stinsen skrivet 21 maj 2008, 12:12:29 PM
Man hade väl ett testsystem långt tidigare. Var det vagn 500? På den tiden (början på 90-talet) var inte GPS-tekniken så utvecklad utan man baserade det hela på bussens kilometerräknare om jag inte minns fel. Blev det så att bussen var tvungen att ta en omväg så rabblade den fel hållplatser fram till nästa ändhpl. Fritt ur minnet.
Första systemet med hållplatsutrop var redan på 70-talet.
Vagn 291 (CR111M59) hade en kasettbandspelare i bussen som föraren sköte med någon typ av fotkontakt.
Sen kom vagn 550 den hade system som gick på avståndet mellan hållplatserna samt att den hade hållplatsdisplay inne i bussen.
Dagens Trivector-system i bussarna bygger också på avståndet mellan hållplatserna. En givare sitter på växellådan ihop med bussens färdskrivaren.
/Janne
Citat från: Janne Rickman skrivet 21 maj 2008, 14:17:54 PM
Första systemet med hållplatsutrop var redan på 70-talet.
Vagn 291 (CR111M59) hade en kasettbandspelare i bussen som föraren sköte med någon typ av fotkontakt.
Sen kom vagn 550 den hade system som gick på avståndet mellan hållplatserna samt att den hade hållplatsdisplay inne i bussen.
Dagens Trivector-system i bussarna bygger också på avståndet mellan hållplatserna. En givare sitter på växellådan ihop med bussens färdskrivaren.
/Janne
Det där första systemet med en fotkontakt för att aktivera en bandspelare låter krångligt. Det måste ha hänt flera gånger att en förare glömde att trampa på den och då blir det sedan kört för då stämmer sedan inte resten av hållplatserna
Någon som vet vilken linje detta var?
Citat från: jocke skrivet 21 maj 2008, 02:17:01 AM
Det betyder att personen med rösten jobbar kvar i bolaget. Då nya hållplatser kommit till. Jag vill minnas att jag fick reda på namnet på honom förut, men glömt de nu.
Namnet på honom vet jag har nämnts men jag kommer inte heller ihåg detta. Det skulle vara intressant att få veta det