http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=24282 (http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=24282)
/Janne
Okej att man inte tar bort SL-märken, inventarienummer osv, men nåt sånt här var förvånande att man inte tar bort.
Citat från: Janne Rickman skrivet 19 maj 2008, 09:19:47 AM
http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=24282 (http://fotobus.msk.ru/photo.php?pid=24282)
/Janne
Bussen är fd NMT615-88 med följande ägarhistorik:
anne Touring AB, Mörbylånga
1996-05-21 Tomas Karlssons Buss & Taxi AB, Kisa
2002-08-12 Seklitas Konsult HB, Haninge
(avregistrerad 2002-08-26)
Export Ryssland
Ulyanov Province
Det kostar pengar att ta bort dekaler...
Citat från: RoTe skrivet 19 maj 2008, 15:28:02 PM
Det kostar pengar att ta bort dekaler...
Gör det väl inte? Det enda som behövs är en värmepistol och lite tid. Jag har själv tagit bort dekaler på det sättet, funkar utmärkt.
Citat från: Sundås skrivet 19 maj 2008, 16:00:33 PM
Gör det väl inte? Det enda som behövs är en värmepistol och lite tid. Jag har själv tagit bort dekaler på det sättet, funkar utmärkt.
För viss så är TID = Pengar
Även om jag är neoplanfantast och diggar spacelinerns rejält är det med sorg i ögat och se ett sådan´t lik som denna.
Det lär nog innebära både besvär och prestigeförlust (= ev långsiktig förlust av pengar) när denne väl reser till Sverige och felparkeras i Stockholms innerstad. Då kan jag lova att folk argt ringer upp det svenska ägarnamnet på sidan innan de kollar upp regskyltarna. Det har hänt förr.
Den där bussen kommer nog inte så långt... ser ut som antingen lager eller totalhaveri på stödaxeln...
Lite skillnad på TK-Buss idag.........tror inte Tomas skulle bli glad om han blir förknippad med denna.
Är det hål i framrutan uppe eller är det bara en synvilla?
Citat från: Hans Jacobsson skrivet 20 maj 2008, 20:41:32 PM
Är det hål i framrutan uppe eller är det bara en synvilla?
Ser mer ut som om någon rivit bort lite av den ditklistrade fönstertoningsfilmen.
Bussen är verkligen ruffig :(
Det är faktiskt illa att bussen har kvar sina dekaler från ägaren i Sverige. Dels kan svenska turister faktiskt känna igen bolagets namn och undra om det är en av deras bussar som besöker Ryssland. Att de svenska regskyltarna är ersatta med ryska kan de faktiskt missa. De som ser att bussen har ryska regskyltar kan tro att bolaget har just en filial i Ryssland. I båda fellen är det illa eftersom den här bussen ser ruffig ut och kan då skämma ut den tidigare ägaren i Sverige
Har det hänt att bussar med dekalerna kvar har gästat Sverige efter att de sålts österut? Om den här bussen skulle göra ett besök i Sverige är jag säker på att minst 90 % som ser bussen tror att den också tillhör det bolag var dekaler finns på bussen, trots ryska regskyltar
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 21 maj 2008, 11:12:54 AM
Har det hänt att bussar med dekalerna kvar har gästat Sverige efter att de sålts österut? Om den här bussen skulle göra ett besök i Sverige är jag säker på att minst 90 % som ser bussen tror att den också tillhör det bolag var dekaler finns på bussen, trots ryska regskyltar
Det har hänt åtminstonde en åkare i norr Sverige. Bussen besökte tydligen ofta Stockholms miljözon och parkerades lite varstans där den inte fick stå. Då folk hellre tittar på dekalerna än de ryska nummerskyltarna blev det många telefonsamtal till förre ägaren... som numera noggrant stripar av varenda buss som säljs! ;)
Citat från: Verspieder skrivet 21 maj 2008, 12:17:33 PM
Det har hänt åtminstonde en åkare i norr Sverige. Bussen besökte tydligen ofta Stockholms miljözon och parkerades lite varstans där den inte fick stå. Då folk hellre tittar på dekalerna än de ryska nummerskyltarna blev det många telefonsamtal till förre ägaren... som numera noggrant stripar av varenda buss som säljs! ;)
Frågan är hur många som ens ser de ryska regskyltarna på bussen? Om en buss har stora dekaler med ett bussbolags namn så tar självklart alla bussen för att den tillhör det bolaget också. Ilskna människor ringer då till det bolaget och klagar på att en buss står felparkerad, kör illa på vägarna eller gör andra saker fel. Då är det nog nästan omöjligt att övertyga omgivningen att man är oskyldig. Om man säger att det är inte vår buss, den är såld så blir man nog snabbt emotsagd. Den som klagar säger att de såg ju bussen tydligt och att den hade deras dekaler. Namnet stod tydligt på bussen vilket det ju faktiskt gjorde också. Att regskyltarna är utbytta till ryska är det inte många som ser. De som klagar kanske till och med bara sett bussen från sidan och där syns det inte alls vilka regskyltar bussen har
Det borde ligga i en tidigare ägare av en buss som säljs att ta bort dekalerna före försäljning. Men frågan är om man verkligen ska begära detta. Egentligen borde det vara en skyldighet hos den som säljer bussen vidare österut
Jag anser att det helt ligger i säljarens intresse (och ansvar) att stripa av sin buss. Säljaren har inga garantier att köparen fortsätter köra runt med föregående firmatext på bussen. Jämför de muslimska skolorna i Stockholms län som köpte gråa UL-bussar med både UL- och Swebusloggor. En av dem var inblandad i en incident och kom med på bild i en tidning... natruligtvis med Swebusloggan fullt synlig. Det var nog knappast populärt.