Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Optimal skrivet 16 maj 2008, 20:39:44 PM

Titel: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Optimal skrivet 16 maj 2008, 20:39:44 PM
Nja. För vissa gick det inte så bra. Föraren skulle backa bak, men hade vridit på ratten å leden vek sig och han höll på att backa in i fjollan. Men typ alla 4 bussar hängde sig på tutan, och han fick tvärbromsa. Det är viktigt att man kollar i backspegeln när man backar, så man vet vad som händer. Men det hade denna förare missat.
På bilden har föraren kört fram en bra bit. Han var ca 5 cm från att backa in i fjollan som närmast.

(http://i78.photobucket.com/albums/j106/Acela1/6069VsterhaningeStation080506a.jpg)
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: David S skrivet 16 maj 2008, 21:10:57 PM
Oj oj oj det var inte lite knepigt.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Walter skrivet 16 maj 2008, 21:20:02 PM
Jag kanske inte förstår situationen men varför behöva backa överhuvudtaget? Ser ju gå bra ut att köra rakt fram?
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Optimal skrivet 16 maj 2008, 21:29:46 PM
Jag stod å pratade med dom 2 värdarna där ute. Dom hade ingen aning om vad han sysslade med. Det var inte första gången han gjorde nått som inte var genomtänkt. Backa med ledvagn verkade inte vara det lättaste för han.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Magnus_J skrivet 16 maj 2008, 22:44:56 PM
man ska ju backa så lite som möjligt.
jag stannade och frågade några som var ute och kollade på en altan i Sätra var det fanns stort utrymme att vända runt med ledvagn. nemas problemas,.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:23:39 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 16 maj 2008, 22:44:56 PM
man ska ju backa så lite som möjligt.
jag stannade och frågade några som var ute och kollade på en altan i Sätra var det fanns stort utrymme att vända runt med ledvagn. nemas problemas,.

Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 16 maj 2008, 23:43:09 PM
Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:23:39 PM
Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?

*Gissar*
1. Bussersättning sträckan Sätra-Axelsberg
2. Man behöver vända i Sätra för att köra tillbaka till Axelsberg.  8)
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Simon A skrivet 16 maj 2008, 23:46:08 PM
Leden ser ju ut att va väldigt böjda, finns det ingen ledvinkelvarning på dessa Volvos? Jag gissar att de är för gamla men jag är lite nyfiken bara.

//Simon
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Nupski skrivet 17 maj 2008, 00:11:23 AM
Det där ser ut att vara väldigt snyggt jobbat  ;D  ;D.... backa ledbuss är ju hyffsat enkelt bara man håller tungan rätt i mun...
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Nico skrivet 17 maj 2008, 00:43:49 AM

Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:23:39 PM
Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?

Magnus var mycket riktigt utjagad till Sätra för att köra ersättning ikväll. Den springande punkten här är att är ju att man gärna ska, ifall det går, undvika att backa. I synnerhet om det är gott om folk som springer lite som de vill. Då är det ju heller sällan fel att fråga någon i området (om man nu är obekant med det själv) om de har något bra tips på ifall det istället finns någonstans att sno runt. Kunde ju gossen i 6069 vid VH kanske ha funderat på även han, för hans manöver ser något ansträngd ut. Att backa är ju annars en konstig konst... någon gång hoppas jag att jag kan lära mig den konsten själv!  ;)  ;D
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: RoTe skrivet 17 maj 2008, 01:44:56 AM
Vad försöker han uppnå egentligen? Ska han vända eller? Känns inte som rätt ställe för det...
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Svemicke skrivet 17 maj 2008, 04:07:33 AM
Kan ingen publicera en förklaring istället? Någon borde väl vara kollega med vederbörande?
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 07:13:41 AM
När jag tog busskort fick jag lära mig att om man måste backa har man kört fel... ;)

//Danne

PS. Jag har dock lärt mig det iaf, både med och utan svans, kan ju vara bra lixom... ;)
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Kvarne skrivet 17 maj 2008, 08:17:17 AM
Citat från: Simon A skrivet 16 maj 2008, 23:46:08 PM
Leden ser ju ut att va väldigt böjda, finns det ingen ledvinkelvarning på dessa Volvos? Jag gissar att de är för gamla men jag är lite nyfiken bara.

//Simon

Jorå, det finns på denna...

Fråga mig inte vad sjutton han sysslar med, men det är pinsamt för Gladö...hah
Kan det månne vara samma förare som en vinter vid ersättning för Tvärbananen fortsatte upp på spåren efter hpl Mårtensdal...?!
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Optimal skrivet 17 maj 2008, 09:19:50 AM
Eftersom jag var där både före och efter föraren kom så kan jag förklara vad som hände.

Föraren på Gladö skulle köra 35an. Men av misstag körde han ca 1 meter förlångt mot 35X hållplats. Istället för att bara tänka, strunt samma, så skulle han backa bakot för att komma "exakt" på rätt hållplats stolpe. Först när han backade så råkade han vrida till på ratten, och medans bussen backade, så började han rota i sin ryggsäck, och höll ingen uppsikt i backspegeln. Det slutade med att leden började vika sig och den vek sig så mycket att det small till i leden, men han fortsatte, sen fortsatte han endå, med att pyssla i sin ryggsäck eller nått, Det slutade med att han var bara nån cm från att backa in i 55XX vagnen. Det slutade med att 3 volvo tutor och en Scania Starkhorn fick väsnas för att denna förare skulle förstå att nått har gått fel.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Hagri skrivet 17 maj 2008, 09:37:22 AM
Citat från: Optimal skrivet 17 maj 2008, 09:19:50 AM
Först när han backade så råkade han vrida till på ratten, och medans bussen backade, så började han rota i sin ryggsäck, och höll ingen uppsikt i backspegeln. Det slutade med att leden började vika sig och den vek sig så mycket att det small till i leden, men han fortsatte, sen fortsatte han endå, med att pyssla i sin ryggsäck eller nått, Det slutade med att han var bara nån cm från att backa in i 55XX vagnen.

Verkar vara en totalt livsfarlig förare. Är det sådan brist på förare i Stockholm. Vad hade hänt om leden gått åt andra sidan i stället?
Huuuu  :o :o :o
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Optimal skrivet 17 maj 2008, 09:38:16 AM
Om den hade gått åt andra hållet, hade dagisbarnen och fröknarna fått passa sig
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Hagri skrivet 17 maj 2008, 09:55:58 AM
Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 07:13:41 AM
När jag tog busskort fick jag lära mig att om man måste backa har man kört fel... ;)

//Danne

PS. Jag har dock lärt mig det iaf, både med och utan svans, kan ju vara bra lixom... ;)

Jo man skall ju undvika att backa om det är möjligt. Men att backa är ibland enda sättet när en linje vänder eller till och med under vissa linjer ...... tyvärr. Men det gäller att ha koll i speglar och även runt om kring bussen. Det är inte alltid som privatbilister har tid att vänta tills man backat fördigt utan skall runt bussen, fast det inte finns plats, för att tjäna några sekunder. Där det finns slingor att vända står det inte sällan bilar parkerade så det kan blir till att backa ändå.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Nico skrivet 17 maj 2008, 10:32:53 AM

Citat från: Svemicke skrivet 17 maj 2008, 04:07:33 AM
Kan ingen publicera en förklaring istället? Någon borde väl vara kollega med vederbörande?

Nja, vissa saker är nog oförklarliga!  ;D

Som det framgår av tidigare inlägg så verkar denne förare ha haft en del udda manövrer för sig tidigare så... tja. Inget säger ju heller att han umgås med sina kollegor alternativt att de känner varandra så bra att någon kanske känner för att ifrågasätta eventuella fadäser.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Magnus_J skrivet 17 maj 2008, 10:37:35 AM
Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:23:39 PM
Nu hänger jag inte med. Vad gjorde du i Sätra? Hur hänger det ihop med den här tråden?

som sagt ja jag körde ersättning.
det har med tråden att göra att man ska inte backa mer än nödvändigt och dessutom minimum på terminaler.
visst ibland har man kört för nära för att komma loss. men då får man skylla sig själv.
ersättningar är ju smått kaosartade och då är det fullt upp med att kolla framåt.
än mindre backa utan uppsikt.

i övrigt kan man ju säga att det är inte en bra reklam för gladö buss eller bussförare för gemene svensson bryr sig väl inte om vilket bolag det är.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 17 maj 2008, 11:26:30 AM
CitatKunde ju gossen i 6069 vid VH kanske ha funderat på även han, för hans manöver ser något ansträngd ut.

Ursäkta en okunnig, men vad står VH för?  8)
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Nico skrivet 17 maj 2008, 11:26:51 AM
Citat från: Magnus_J skrivet 17 maj 2008, 10:37:35 AMi övrigt kan man ju säga att det är inte en bra reklam för gladö buss eller bussförare för gemene svensson bryr sig väl inte om vilket bolag det är.

Touché! För vanligt folk så är en bussförare bara en bussförare, oavsett vad eller vem han/hon kör åt. För de flesta vanliga människor i denna del av landet så är det fortfarande SL som gäller (liksom att de tror att SJ kör all tågtrafik) som utförare. En kollegas taffliga beteende återfaller därför på förarkollektivet som helhet och därför är det lite trist att se något sådant här, i synnerhet som det hade gått att undvika.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Nico skrivet 17 maj 2008, 11:30:48 AM

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 maj 2008, 11:26:30 AM
Ursäkta en okunnig, men vad står VH för?  8)

Rätt ska vara rätt, rappa mig på fingrarna bara då det mycket riktigt inte är en allmänt vedertagen förkortning.  :D  ;)

VH är vad många invånare i denna del av Stockholm kallar Västerhaninge för. Det är alltså inte yrskesjargong utan en lokal förkortning, lite i stil med 'Sumpan' (Sundbyberg), 'Kransen' (Midsommarkransen), 'Åsen' (Hägerstensåsen) osv.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: yngrot skrivet 17 maj 2008, 13:19:28 PM
Citat från: Nico skrivet 17 maj 2008, 11:26:51 AM
Touché! För vanligt folk så är en bussförare bara en bussförare, oavsett vad eller vem han/hon kör åt. För de flesta vanliga människor i denna del av landet så är det fortfarande SL som gäller (liksom att de tror att SJ kör all tågtrafik) som utförare. En kollegas taffliga beteende återfaller därför på förarkollektivet som helhet och därför är det lite trist att se något sådant här, i synnerhet som det hade gått att undvika.


Säger bara suck.... varför backa överhuvudtaget i ett sånt läge?? och sen inte ha koll överhuvudtaget :P... det jobbigaste när man måste backvända är ju bilister som inte kan vänta 5 sekunder så man hinner backa klart
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Kvarne skrivet 17 maj 2008, 15:20:01 PM
Citat från: Optimal skrivet 17 maj 2008, 09:19:50 AM
Eftersom jag var där både före och efter föraren kom så kan jag förklara vad som hände.

Föraren på Gladö skulle köra 35an. Men av misstag körde han ca 1 meter förlångt mot 35X hållplats. Istället för att bara tänka, strunt samma, så skulle han backa bakot för att komma "exakt" på rätt hållplats stolpe. Först när han backade så råkade han vrida till på ratten, och medans bussen backade, så började han rota i sin ryggsäck, och höll ingen uppsikt i backspegeln. Det slutade med att leden började vika sig och den vek sig så mycket att det small till i leden, men han fortsatte, sen fortsatte han endå, med att pyssla i sin ryggsäck eller nått, Det slutade med att han var bara nån cm från att backa in i 55XX vagnen. Det slutade med att 3 volvo tutor och en Scania Starkhorn fick väsnas för att denna förare skulle förstå att nått har gått fel.

Herregud! Vad gör en sån här förare bakom ratten?! Om man mot all förmodan skall backa buss så bör man be någon om backhjälp. Finns ingen att tillgå skall manövern utföras med största säkerhetstänk. Oavsett om man får hjälp eller ej så skall man självklart ha 100% fokus på backningen och inte något annat...
Pinsamt!  :( :o
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: RoTe skrivet 17 maj 2008, 15:36:35 PM
Hur kan man få släpet att stå nästan 90 grader vinkelrätt mot bussen om man endast ska backa en meter bakåt?  ;D

Förövrigt... Sjukt tragiskt, denna människa kan inte vara lämplig som chaufför!?
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Optimal skrivet 17 maj 2008, 15:42:02 PM
Citat från: RoTe skrivet 17 maj 2008, 15:36:35 PM
Hur kan man få släpet att stå nästan 90 grader vinkelrätt mot bussen om man endast ska backa en meter bakåt?  ;D

Förövrigt... Sjukt tragiskt, denna människa kan inte vara lämplig som chaufför!?

Han backade ett antal meter bakåt, eller ja åt nått håll  ;D. Bussen stod i 90 gradersvinkel, om inte lite mer som mäst
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 16:44:27 PM
Är det förresten bara jag som tycker att hjulen (hjulet?) på leden ser ut att vara svängt åt "fel" håll...? Eller tänker jag fel nu? *nyvaken* ;D

//Danne
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Optimal skrivet 17 maj 2008, 17:08:48 PM
Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 16:44:27 PM
Är det förresten bara jag som tycker att hjulen (hjulet?) på leden ser ut att vara svängt åt "fel" håll...? Eller tänker jag fel nu? *nyvaken* ;D

//Danne

Jag tycker att hjulet ser rätt ut  :P
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 17:11:24 PM
Citat från: Optimal skrivet 17 maj 2008, 17:08:48 PM
Jag tycker att hjulet ser rätt ut  :P

Okej! Tyckte att hjulet ser ut att svänga "höger" medans det väl borde vilja svänga vänster med leden vikt sådär...?! *nyvaken som sagt*

//Danne
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Nupski skrivet 17 maj 2008, 21:16:23 PM
Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 07:13:41 AM
När jag tog busskort fick jag lära mig att om man måste backa har man kört fel... ;)

//Danne

PS. Jag har dock lärt mig det iaf, både med och utan svans, kan ju vara bra lixom... ;)

Då skall jag inte köra in på Nils Ericsson Terminalen eller Eketrägatan här i Göteborg  :D.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Johan B skrivet 18 maj 2008, 09:26:32 AM
Citat från: Tomas skrivet 17 maj 2008, 21:16:23 PM
Då skall jag inte köra in på Nils Ericsson Terminalen eller Eketrägatan här i Göteborg  :D.

På Nisse kan man ibland se manövrar arta sig till väldigt spännade situationer. Att det ska vara så svårt för vissa att annamma att man endast ska (får) backa rakt bakåt. Eketrägatan, gäller samma regler där?
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Ersa skrivet 18 maj 2008, 10:59:34 AM
Citat från: Simon A skrivet 16 maj 2008, 23:46:08 PM
Leden ser ju ut att va väldigt böjda, finns det ingen ledvinkelvarning på dessa Volvos? Jag gissar att de är för gamla men jag är lite nyfiken bara.

Ledvinkelvarning hade funnits i många år när denna buss byggdes. Även Kvarnes 83:a har varningssummer/lampa.

Citat från: Yujin Zhang skrivet 17 maj 2008, 11:26:30 AM
Ursäkta en okunnig, men vad står VH för?  8)

Han menar VHE  ;)

Citat från: Danne B. skrivet 17 maj 2008, 17:11:24 PM
Okej! Tyckte att hjulet ser ut att svänga "höger" medans det väl borde vilja svänga vänster med leden vikt sådär...?! *nyvaken som sagt*

Hjulet är vridet åt helt rätt håll. När bussen kör framåt hjälper hjulen till att motverka att "släpet" genar i kurvorna.
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 18 maj 2008, 12:51:04 PM
tyvärr släpper vägverket igenom många som borde haft fler körlektioner.
Sedan har väl trafikbolagen knapt tid när de tar in nya nörare att lära de linjerna och allt vad det innebär med körväg,biljettmaskin,komradio m.m
Nya förare släpps oftas förtidigt till att köra själva.
Jag råkat för att chaffhören vänder förtidigt på en industritur i halmstad.
föraren vände mellan två hållplatser antagligen för att föraren såg att det stod en  resenär på den hållplatsen som bussen just kört förbi.
Vändningen gjordes i en 90 grades sväng ( vägen är mycket lite trafikerad så det gick ju bra men eftersom föraren inte körde ända ner till ändhållsplatsen och vände så bommade han mig och 5 till som missade anslutningsbussar.
Dock löste det sig snabbt eftersom jag ringde länstrafikbolaget som som i sin tur ringde swebus vars mycket trevliga och snälla trafikledare skickade genast enm ny buss.

Vill rikta ett stort tack till swebus trafikledare i Halmstad. 
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Nupski skrivet 18 maj 2008, 13:43:55 PM
Citat från: Johan B skrivet 18 maj 2008, 09:26:32 AM
På Nisse kan man ibland se manövrar arta sig till väldigt spännade situationer. Att det ska vara så svårt för vissa att annamma att man endast ska (får) backa rakt bakåt. Eketrägatan, gäller samma regler där?

Eketrägatan skall man försöka backa rakt bak.... men kör jag linje 20 så har man fickan längst in då backar jag så släpet svänger ut mot Hjalmar Brantingsgatan för då hamnar man hyffsat bra för att kunna köra snabbt ut om det står ledbussar på de andra fickorna...
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: JDS skrivet 18 maj 2008, 13:56:32 PM
Citat från: Kvarne skrivet 17 maj 2008, 15:20:01 PM
Herregud! Vad gör en sån här förare bakom ratten?! Om man mot all förmodan skall backa buss så bör man be någon om backhjälp. Finns ingen att tillgå skall manövern utföras med största säkerhetstänk. Oavsett om man får hjälp eller ej så skall man självklart ha 100% fokus på backningen och inte något annat...
Pinsamt!  :( :o

Det hjälper ju inte om man inte ens uppfattar att bussen är i rörelse!
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Dan Henriksson skrivet 18 maj 2008, 14:56:51 PM
Vi kanske skulle starta en ny tråd, där man får berätta om den galnaste eller jobbigaste backningsmanövern man sett eller gjort!

Själv har jag tråkigt nog inte så mycket att komma med. Gjorde ett liknande misstag som föraren i den här tråden då jag var ny, jag körde fram till fel hållplats vid Odenplan när jag skulle köra 691:an. Försökte först backa men insåg snabbt att det inte var lämpligt. Jag fick snällt gå ut och ropa in folk till min buss. Backningen på den tiden komplicerades också av de gamla Volvo-ledvagnarnas större hjulutslag bak, vilket gjorde att leden började vika av mycket lättare än de gör hos dagens bussar.

Annars har jag hört "skräckhistorier" om dem som kört fel med ledvagn på småvägar uppe i Roslagen och haft ett helsike att komma tillbaka. Ibland har det t.o.m. behövts bärgare. Med otåliga (?) passagerare i bussen och en klocka som raskt tickar på kan jag tänka mig att det känns en aaaning stressigt och svetten börjar lacka, med ännu större risk att backa fel ...

Hälsningar Danne
Titel: SV: Konsten att stå rakt och blinka rätt vid hållplats
Skrivet av: Andy skrivet 18 maj 2008, 15:32:52 PM
Förhoppningsvis har vederbörande lärt sig något av misstaget, och då har det väl kommit något positivt ur incidenten.

Förövrigt verkar det som många tycker att förare som gör de enklaste misstag är olämpliga som förare. Alla gör misstag, en del större än andra, men ingen är perfekt. När Vägverket utfärdar ett körkort betyder det ingalunda att man är fullärd eller "garanterat felfri" utan att man gjort den bedömningen att föraren har kunskapen, färdigheten och skickligheten att framföra fordonet acceptabelt bra. I detta fallet borde arbetsgivaren fundera på var deras tolerans för fel ligger och om föraren ligger inom den, i annat fall om han har potential att komma inom den.