Hej!
Idag mötte jag 5281 ett flertal gånger. Denna vagn har vi inte haft förut.
Men sen fick jag reda på att några MaxCi i 51-serien lämnat ön och ersatts med 4 OmniLinkar i 52-serien.
En är då 5281.
Orsaken skall vara att man vill fasa ur de bussar som inte har Råstabroms.
Vad är Råstabroms?
Citat från: IntresseTrafik skrivet 14 maj 2008, 21:25:56 PM
Vad är Råstabroms?
Som jag förstått det är det nån anordning som gör att bussen bromsas om man slår ifrån strömmen och har glömt lägga i P-bromsen (hur man nu gör det när det piper för fullt om man glömmer P-broms och växellåda och öppnar förargrinden.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 14 maj 2008, 21:58:55 PM
Som jag förstått det är det nån anordning som gör att bussen bromsas om man slår ifrån strömmen och har glömt lägga i P-bromsen (hur man nu gör det när det piper för fullt om man glömmer P-broms och växellåda och öppnar förargrinden.
Hängslen och livrem med andra ord, det verkar inte vara ett krav att kunna tänka.
Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.
Citat från: Tomas skrivet 15 maj 2008, 02:36:01 AM
Hängslen och livrem med andra ord, det verkar inte vara ett krav att kunna tänka.
Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.
Det leder i sin tur till att råkar man skriva fel rampnummer alternativt att någon tidigare vilsen styrman ställt sig lite fel så kommer vissa förare, istället för att se sig lite omkring, snart upp till TX igen för att påpeka att vagnen inte finns på plats. Frågar man om vagnen då möjligen inte stod på rampen bredvid så får man oftast svaret att det stod ju inte på lappen alternativt att det inte är deras sak att bekymra sig om. Att rampa en vagn verkar inte heller vara det lättaste numera (rampkoppla, stänga och öppna olika saker etc.) varför Råstabromsen väl får ses som ett naturligt steg på vägen. Däremot bör man inte ta den för given och strunta i resten utan Råstabromsen är något som ska bidra till att öka säkerheten och sådant är i sig aldrig fel. Däremot så kan och får det aldrig ersätta sunt förnuft och eget tänkande. ;) :D
Citat från: Nico skrivet 15 maj 2008, 09:56:25 AM
Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.
Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.
Det leder i sin tur till att råkar man skriva fel rampnummer alternativt att någon tidigare vilsen styrman ställt sig lite fel så kommer vissa förare, istället för att se sig lite omkring, snart upp till TX igen för att påpeka att vagnen inte finns på plats. Frågar man om vagnen då möjligen inte stod på rampen bredvid så får man oftast svaret att det stod ju inte på lappen alternativt att det inte är deras sak att bekymra sig om. Att rampa en vagn verkar inte heller vara det lättaste numera (rampkoppla, stänga och öppna olika saker etc.) varför Råstabromsen väl får ses som ett naturligt steg på vägen. Däremot bör man inte ta den för given och strunta i resten utan Råstabromsen är något som ska bidra till att öka säkerheten och sådant är i sig aldrig fel. Däremot så kan och får det aldrig ersätta sunt förnuft och eget tänkande. ;) :D
Sådan där prylar som Råstabroms skapar osäkerhets moment skulle jag nog säga. Vad händer när en förare som kört buss med sådan tingest sätter sig i en buss utan?
Citat från: Nico skrivet 15 maj 2008, 09:56:25 AM
Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.
Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.
Det leder i sin tur till att råkar man skriva fel rampnummer alternativt att någon tidigare vilsen styrman ställt sig lite fel så kommer vissa förare, istället för att se sig lite omkring, snart upp till TX igen för att påpeka att vagnen inte finns på plats. Frågar man om vagnen då möjligen inte stod på rampen bredvid så får man oftast svaret att det stod ju inte på lappen alternativt att det inte är deras sak att bekymra sig om. Att rampa en vagn verkar inte heller vara det lättaste numera (rampkoppla, stänga och öppna olika saker etc.) varför Råstabromsen väl får ses som ett naturligt steg på vägen. Däremot bör man inte ta den för given och strunta i resten utan Råstabromsen är något som ska bidra till att öka säkerheten och sådant är i sig aldrig fel. Däremot så kan och får det aldrig ersätta sunt förnuft och eget tänkande. ;) :D
Den största boven i dramat är utan tvekan den trafikledarkultur inom f d SL, som alltför länge kommit att ta ifrån förarna mycket av deras förmåga till självständigt tänkande genom att ständigt hjälpa till lite för mycket. Förarna borde egentligen bli svårt störda av detta, men många betraktar det nog som en självklarhet att arbetsledningen ska tala om precis allting för en. Det förekommer till och med att personalrepresentanterna begär saker som inte ligger i personalens intresse, därför att de s a s har fått detta antikompetenstänkande med modersmjölken. (Möjligen är det ett socialdemokratiskt ideal att kollektivpersonal skall vara lite okunnig och oengagerad, men jag tror inte det heller...)
Vad gör du själv om en förare ropar att det är fel på bussen? Låter du honom/henne felsöka i lugn och ro tills det inte går längre, eller stressar du redan från början på med "har du kollat det, tryckt där" osv? Man får ju den personal man förtjänar. Om ungdomarna på jobbet får intrycket att man inte behöver göra någonting ordentligt för arbetsledningen fixar allting åt dem, ja då berättar de det för sina kompisar och så söker de också jobb, nu med den förutfattade meningen att jobbet går ut på att inställa sig på utsatt tid och därefter göra som man blir tillsagd. Detta gör i sin tur att den mer ambitiösa personalen söker sig någon annanstans, och hux flux har arbetsgivaren bara bottenskrapet att välja bland när jobben ska bemannas. Denna effekt ska inte underskattas!
"Råstabromsen" är en konstruktion som höjer säkerheten om man har kompetent personal. Om man däremot använder dylika lösningar för att kompensera för bristande kompetens, så är säkerhetsvinsten mycket kortsiktig, ty när personalen har vant sig vid den nya säkerhetsnivån (vilket kan gå väldigt fort när det gäller lite slarviga människor) så har de äldre lösningarna, som tidigare var säkra, plötsligt blivit farliga.
Citat från: JDS skrivet 15 maj 2008, 13:22:26 PM
Den största boven i dramat är utan tvekan den trafikledarkultur inom f d SL, som alltför länge kommit att ta ifrån förarna mycket av deras förmåga till självständigt tänkande genom att ständigt hjälpa till lite för mycket. Förarna borde egentligen bli svårt störda av detta, men många betraktar det nog som en självklarhet att arbetsledningen ska tala om precis allting för en. Det förekommer till och med att personalrepresentanterna begär saker som inte ligger i personalens intresse, därför att de s a s har fått detta antikompetenstänkande med modersmjölken. (Möjligen är det ett socialdemokratiskt ideal att kollektivpersonal skall vara lite okunnig och oengagerad, men jag tror inte det heller...)
Din beskrivning får mig att tro att man här etablerat den försöksverksamhet som man från vissa politiska håll försöker prångla ut till landets hela befolkning. "Vi tar hand om dig" respektive "det är någon annans fel". Som individ är man inte ansvarig för någonting. På sikt kan det inte skapa annat än dummare människor när ingen behöver tänka, alla alltid är beskyddade (av vem?) och eget ansvar inte existerar. Vilken grogrund för någon med diktatorsambitioner.
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 14 maj 2008, 21:58:55 PM
Som jag förstått det är det nån anordning som gör att bussen bromsas om man slår ifrån strömmen och har glömt lägga i P-bromsen (hur man nu gör det när det piper för fullt om man glömmer P-broms och växellåda och öppnar förargrinden.
Det har tragiskt nog inträffat mer än en dödsolycka när förare blivit överkörda av sin egen buss när summern varit ur funktion. De hade glömt dra åt parkeringsbromsen, vred av huvudbrytaren och märkte sedan aldrig hur bussen rullade framåt när de stod framför den. Oerhört tråkigt. Det räcker ju med att kontakten för förargrinden är trasig för att summern inte ska börja låta. Det ironiska är att det är vanan med en annan säkerhetsdetalj, nämligen "dörrbromsen" som skapat denna situation från första början. Förare på landsbygden som aldrig hört talas om dörrbromsar och förargrindar drar ju t.ex alltid åt parkeringsbromsen vid varenda stopp.
Jag tycker att det låter rimligt med en "Råstabroms" på varenda tätortsbuss med dörrbroms, i kombination med en ständigt fungerande summer. Även jag har varit med att se en buss med trasiga summer/lampor rulla någon dm innan föraren snabbt vridit på strömmen igen, och än idag stelnar jag till nästan varenda gång jag ska till att vrida av en strömbrytare för att istället först dubbelkolla läget på parkeringsbromsspaken.
I Borås hände det några ggr att bussen rullade iväg när föraren slog i från huvudströmbrytaren, första gången det hände berodde det på att tvätthallspersonalen ryckte bort sladden till grindsummer för att det var bekvämare för dem utan summer!! 2 ggr har bussar hamnat nere i Viskan ( en å som rinner vid busstorget i Borås) på grund av summerfel..efter detta så kopplades det om så att motorn kan inte stängas av innan p-bromsen är dragen, så nu kan förhoppningvis det ej hända att bussen rullar. Som tur var kom ingen i vägen för bussen när den var förarlös men vid ena tillfället hade en mamma precis gått förbi med en barnvagn.... Personligen tycker jag det är irriterande med en summer för att man glömmt lägga i neutralen när grinden öppnas. Det räcker väl med grindsummer?? När det blir för mycket pipljud för allt möjligt blir det ju lätt att man struntar i alla ljuden och det är ju inte bra...
Citat från: yngrot skrivet 15 maj 2008, 15:45:53 PM
efter detta så kopplades det om så att motorn kan inte stängas av innan p-bromsen är dragen, så nu kan förhoppningvis det ej hända att bussen rullar.
Intressant lösning! :)
Citat från: Nico skrivet 15 maj 2008, 09:56:25 AM
Lite OT, men en kommentar till Råstabromsen.
Varför tänka när man inte måste? Håller helt med om att det nog borde vara lite mera krav. Både på att tänka lite självständigt, men även lite mera överlag. Tyvärr verkar dock trenden gå åt motsatt håll på många områden. Vet inte hur det ser ut på andra garage (t.ex. Lidingö) numera, men på just Råsta blir man ibland lite full i skratt då vissa saker så att säga utvecklats förbi det rimliga. I vissa fall då baserat på krav från vissa individer som har lite svårt att definiera sina verkliga uppgifter. Exempelvis måste TX numera vid varje vagnuttag/prickning (trots att det finns rampkartor på flera ställen) skriva upp/lämna ut en lapp om vilken ramp aktuell vagn står på. Kan ju säga att det blir kanske omkring 300-350 sådana lappar varje vardag.
På Lidingö är det inga problem. Man parkerar alla bussar där man vill.
Utom på platsen där det står 6886, för där parkerar man 6886 (annan rampkoppling, så om man parkerar nåt annat där så kan man inte rampa det...).
Sen får man reda på vilken buss man har så får man knalla ut å leta :)
Citat från: JDS skrivet 15 maj 2008, 13:22:26 PM
Den största boven i dramat är utan tvekan den trafikledarkultur inom f d SL, som alltför länge kommit att ta ifrån förarna mycket av deras förmåga till självständigt tänkande genom att ständigt hjälpa till lite för mycket. Förarna borde egentligen bli svårt störda av detta, men många betraktar det nog som en självklarhet att arbetsledningen ska tala om precis allting för en. Det förekommer till och med att personalrepresentanterna begär saker som inte ligger i personalens intresse, därför att de s a s har fått detta antikompetenstänkande med modersmjölken.
Vad gör du själv om en förare ropar att det är fel på bussen? Låter du honom/henne felsöka i lugn och ro tills det inte går längre, eller stressar du redan från början på med "har du kollat det, tryckt där" osv? Man får ju den personal man förtjänar.
Nja, det är nog inte så mycket arbetsledningen mm. som är direkt skyldig eller utan snarare omständigheterna. Vare sig förr eller nu fanns/finns det möjlighet för en förare att mackla obegränsat utan lugn och ro är relativt då klockan hela tiden tickar...
Att sedan vissa enskilda medarbetare är lite för välvilligt nitiska i sin hjälpsamhet gör att dessa individer i praktiken kanske försöker att lösa eller förbättra något som egentligen var bra som det var... dvs.
if it isn't broken, don't fix it. ;)
En stor obegriplig sak man gör inom SL-området, åtminstone i innerstan (när jag körde där för några år sen) är att man lägger i handbromsen, men inte ur växeln vid avlösningar.
Vad är detta för säkerhetstänkande? Allt för att det skulle gå smidigare o fortare...men man möter föraren i gången eller precis utanför bussen....MED växeln i för full hals.
Alltså....ibland undrar man...och ibland är det inte konstigt att bussen skenar iväg...man är ju inte van o lägga ur växeln...och är det någon som glömmer handbromsen skenar ju bussen iväg.
Det är helt klart ett innerstadsfenomen. Hade själv svårt med den omställningen när jag flyttade till Hornsberg från Björknäs.
//Niclas
Citat från: Niclas Andersson skrivet 16 maj 2008, 09:35:55 AM
Det är helt klart ett innerstadsfenomen. Hade själv svårt med den omställningen när jag flyttade till Hornsberg från Björknäs.
//Niclas
Fast numer är det snarare ett rattvridarfenomen som finns i hela SL-land. Jag lägger alltid ur växeln vid avlösning, och i 8 av 10 fall hör man bussen tokvarva på neutralen när rattvridaren ska iväg från hållplatsen efter avlösning.
Nja, det är väl primärt ett innerstadsfenomen även om det delvis spritt sig utåt i takt med att vissa förare flyttat på sig. Gäller dock att stävja det hela när man kan. Vill minnas att ämnet ifråga var uppe i långbänk för något år sedan eller så då någon försvarade den eventuella fyra sekunders tidsvinst som skulle kunna göras (och som jag själv ansåg vara så marginell att den i praktiken inte existerade). Visserligen går neutralen väl in när vagnen står stilla, men att lägga ur en växel (en potentiellt drivande funktion) när man lämnar förarplats tycker i alla fall jag personligen hör till ett elementärt säkerhetstänkande. Hellre vara för noggrann än tvärtom eller vad man ska säga. Lika elementärt är det sedan att kolla av vilken växel som ligger i, speglar och stol står rätt osv. innan man lättar så oftast borde man inte lyckas varva på neutralen. Sen går det faktiskt att ändra beteenden. På Råsta så har vi t.ex. lyckats ändra en del av bytesrutinerna (i Spånga byter man inte längre av genom framdörren) så det går att få till saker lite annorlunda om man vill... :D
Att inte lägga ur växeln när man drar handbromsen skapar onödig påfrestning på växellådan eftersom momentomvandlaren då jobbar hela tiden. Alltså förkortar man växellådans liv, bortsett från andra risker som kan uppstå. Har för mig att jag för inte så länge sedan dessutom läste något om detta där det konstaterades att ovanan att (i Stockholms innerstad) inte lägga ur växeln när handbromsen dras skapar onödigt många växellådshaverier. Tyvärr kommer jag inte ihåg var jag läste detta vilket innebär att jag inte heller vet vem som stod för uttalandet och om det finns någon sanningshalt i det.
Citat från: Nico skrivet 16 maj 2008, 10:20:10 AM
På Råsta så har vi t.ex. lyckats ändra en del av bytesrutinerna (i Spånga byter man inte längre av genom framdörren) så det går att få till saker lite annorlunda om man vill... :D
Funkar väl sisådär beroende på vem som vill bli avlöst. Alldeles för många slänger upp framdörren direkt och så får man stå och vänta utanför tills allt folk trängt sig på... Likaså när man själv ska bli avlöst och öppnar mittdörren för att byta där så häckar den nya föraren utanför framdörren och ser ut som en fågelholk när dörren inte öppnas.
Visserligen, ändringar brukar gå successivt och ta lite tid. Att många förare (om än inte alla) ändå byter som rekommenderat är ändå ett steg i rätt riktning... ;)
Enligt företagens rutiner ska växeln vara i eftersom bussen annars kan rulla bakåt när den nya föraren bara lägger ur handbromsen
Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 12:08:02 PM
Enligt företagens rutiner ska växeln vara i eftersom bussen annars kan rulla bakåt när den nya föraren bara lägger ur handbromsen
Möjligt, men det är en fastslagen rutin så är det samtidigt en som torde vara okänd (i officiell form) för de allra flesta... typ 99,99 % av förarna. Du har månne ingen hänvisning till var den aktuella rutinen står beskriven?
Att man praktiserar somligt handlar nog annars mera om att nya förare tar efter de äldre i tjänst. Å andra sidan håller väl de flesta förare alltid en fot på bromsen innan man lägger ur handbromsen.
Hade man inte test på att växeln lag ur automatisk när bussen stod still och när man gasa så gick växeln i igen.
Exempelvis vid trafikljus.
/Janne
Minns inget direkt vad gäller bussar, men på personbilar så finns det väl t.o.m. vissa fordon där motorn stängs av när man står vid rött ljus och som sedan direkt startar allt när det slår om till grönt.
Jag har för mig att MaxCi vi kör med i Borås var såna iaf när de var nya att vxl gick i neutral när man stod typ vid rött ljus ... nu har jag inte kört dessa sedan 2002 någon som kört senare Svemicke eller Cobra 81 kanske vet mer hur det är nu.
Citat från: Nico skrivet 16 maj 2008, 12:18:46 PM
Möjligt, men det är en fastslagen rutin så är det samtidigt en som torde vara okänd (i officiell form) för de allra flesta... typ 99,99 % av förarna. Du har månne ingen hänvisning till var den aktuella rutinen står beskriven?
Att man praktiserar somligt handlar nog annars mera om att nya förare tar efter de äldre i tjänst. Å andra sidan håller väl de flesta förare alltid en fot på bromsen innan man lägger ur handbromsen.
Detta med att inte lägga ur handbromsen är iaf i innerstaden ett utbrett praktiserat system och även jag har för mig att det är något slags praxis som tillämpas av säkerhetsskäl för att bussen inte skall rulla bakåt vid hållplatser som ligger i sluttande plan.
Om det finns nedskrivet vet jag inte, men det praktiseras inte bara av förarna har jag erfarit...
//Fredrik
Suck!
Den kultur som denna tråd fördömmer kan jag inte annat än att fördömma jag också. Självklart lämnar man inte förarplatsen utan att ha dragit åt p-bromsen + att man lagt växel i neutral. Helst stänger man väl av motorn också.
I de omnilinkar jag emellanåt njuter min tillvaro i är grindsummern kopplad till både D-läge och P-läge. Har jag noterat.
Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 12:08:02 PM
Enligt företagens rutiner ska växeln vara i eftersom bussen annars kan rulla bakåt när den nya föraren bara lägger ur handbromsen
Var i h-e har du fått det ifrån? Hur dåliga tror egentligen "företagen" att förarna är?
Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 22:27:56 PM
Var i h-e har du fått det ifrån? Hur dåliga tror egentligen "företagen" att förarna är?
Jadu...tyvärr är det allt för ofta att förarna är dåligare till och med än vad företaget tror.
Nej...att bussen skulle rulla bakåt om man lossar handbromsen i en backe är naturligt..men är man inte tillräckligt skarp för att klara att lägga i växeln INNAN man lägger ur handbromsen...så ja...hur kör man bilen när man kör hem från jobbet???
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 maj 2008, 22:31:44 PM
Jadu...tyvärr är det allt för ofta att förarna är dåligare till och med än vad företaget tror.
Nej...att bussen skulle rulla bakåt om man lossar handbromsen i en backe är naturligt..men är man inte tillräckligt skarp för att klara att lägga i växeln INNAN man lägger ur handbromsen...så ja...hur kör man bilen när man kör hem från jobbet???
Ja verkligen! Om det fortsätter så här kräver väl snart facket att förarna inte ska behöva backa ut bussarna från rampen på morgonen. Tänk om de glömmer att ta loss handsken och tar med sig hela rampen eller så glömmer de att lägga ur backväxeln när de backat färdigt. Hur klarar förresten förarna att hitta rätt körspec eller att ställa in stämpeln?
Många av dessa frågor får väl anses som retoriska, mycket av det jag och Rådeström tar upp funkar faktiskt inte så bra..
Jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda över, vad spelar de för roll om driven ligger i 2 minuter, automatlådan ligger ju ändå inte och driver som den gör på en personbil
Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 22:50:28 PM
Jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda över, vad spelar de för roll om driven ligger i 2 minuter, automatlådan ligger ju ändå inte och driver som den gör på en personbil
Jadu, inte för att jag vill hetsa upp mej för det du skriver, inte stor idé med det, för egentligen är ju hela tråden totalt tolkig.
Redan grunden att folk lämnar bussar utan att dra handbroms och annat, växel i med mera, är ju så horibelt så det är inte sant.
Gör någon sådan, så är det enligt min menig, god grund för uppsägning. Sånt får ju bara inte förekomma, detta ska ju vara
yrkesförare.
Att lämna förarplatsen med växel ilagd (eller ej dragen handbroms) är ju en dödssynd. Det här är ju inte fråga om att växellådan klarar att stå på driven en stund eller ej, utan det är en säkerhetsfråga.
Näckrosbuss tog ju fram en utrustningsspec som man bl.a. köpet en del vagnar som nu går i Storstockholm på. Dessa härstammar från östergötaland, sörmland och örebro. På dessa måste växeln läggas ur och handbromsen dras för att grindsummer ej ska ljuda vid öppning. Fotbromsen måste vara nertryckt då växeln läggs i D-läge, annars går den ej i. Vänster blinkers måste användas för att dörrbromsen ska släppa.
Dessutom infördes regeln att motorn alltid ska vara avstängd då avlösning sker.
Allt detta små bra finesser och regler för att höja säkerheten. Tyvärr försvann mnog en hel del av detta säkerhetstänkande vid den sammanslagning som skedde med SL-buss, då Busslink bildades.
Citat från: homer skrivet 16 maj 2008, 22:50:28 PM
Jag förstår faktiskt inte vad ni blir så upprörda över, vad spelar de för roll om driven ligger i 2 minuter, automatlådan ligger ju ändå inte och driver som den gör på en personbil
Det handlar direkt inte om det, utan att man lämnar förarplatsen med växeln i. Det förekommar bussar utan fungerande/svag/dålig dörrbroms eller parkeringsbroms, och om växellådan driver samtidigt så sticker bussen helt enkelt iväg. Grundläggande säkerhetstänkande kallas det, och om det dessutom är livsförlängande för växellådan (i det här fallet) så finn det
ingen anledning att inte lägga ur drivningen på ett herrelöst tungt fordon.
Citat från: Leif D skrivet 16 maj 2008, 23:16:45 PM
Näckrosbuss tog ju fram en utrustningsspec som man bl.a. köpet en del vagnar som nu går i Storstockholm på. Dessa härstammar från östergötaland, sörmland och örebro. På dessa måste växeln läggas ur och handbromsen dras för att grindsummer ej ska ljuda vid öppning. Fotbromsen måste vara nertryckt då växeln läggs i D-läge, annars går den ej i. Vänster blinkers måste användas för att dörrbromsen ska släppa.
Dessutom infördes regeln att motorn alltid ska vara avstängd då avlösning sker.
Allt detta små bra finesser och regler för att höja säkerheten. Tyvärr försvann mnog en hel del av detta säkerhetstänkande vid den sammanslagning som skedde med SL-buss, då Busslink bildades.
Men nu är vi ju tillbaka där vi började. Det är ju utrustningar som dessa som gör allt folk slutar använda sitt eget säkerhetstänkande och sunda förnuft och i stället förlitar sig på att "någon teknisk grej" förhindrar att jag gör bort mig.
Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:33:19 PM
Men nu är vi ju tillbaka där vi började. Det är ju utrustningar som dessa som gör allt folk slutar använda sitt eget säkerhetstänkande och sunda förnuft och i stället förlitar sig på att "någon teknisk grej" förhindrar att jag gör bort mig.
Ja, det är teknikernas lekstuga. Riskanalyser omfattar som regel bara den nya uppfinningen. Man är däremot väldigt dålig på att göra riskanalyser på hur befintliga uppfinningar påverkas när en ny uppfinning uppfinns. Och/eller så brukar man tycka att felet är att man inte implementerar den nya uppfinningen tillräckligt fort, när det ur ett samhällsperspektiv faktiskt var minst lika fel att uppfinna den överhuvudtaget!
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 maj 2008, 23:27:57 PM
Stänga av motorn vågar man knappast göra om det inte är fråga om ett längre stopp, den kanske inte startar igen.
Jasså ???
Förstår faktiskt inte hur du menar nu.....
Går inte bussen igång i det läget, är det knappast mitt problem som förare. Då är underhållet åt h---te....
Så då får väl bussen stå där och ägaren får se till att den går att lita på.
Citat från: Karsten skrivet 16 maj 2008, 23:33:19 PM
Men nu är vi ju tillbaka där vi började. Det är ju utrustningar som dessa som gör allt folk slutar använda sitt eget säkerhetstänkande och sunda förnuft och i stället förlitar sig på att "någon teknisk grej" förhindrar att jag gör bort mig.
Jag håller faktiskt inte med om det där.....
Väl fungerande hjälpmedel, det ska man ha, däremot ska det inte vara hemgjorda halvmesyrer som bara blir till besvär.
Eftersom jag själv körde buss då dessa vagnar kom, så vet jag att det fungerade utmärkt.
Möjligen är jag väl allt för yrkesskadad av annan verksamhet, där högt säkerhetstänkande, såhär nästan 8 år efteråt ibland känns som en yrkesskada.
Men visst, lyckas man få det att fungera utan dessa hjälpmedel, så visst, då är det säkert bra.
Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?
Då bör man slippa fenomenet att fordonet rullar bakåt i allafall...
/K
Citat från: Krille skrivet 17 maj 2008, 09:23:41 AM
Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?
Då bör man slippa fenomenet att fordonet rullar bakåt i allafall...
Förhoppningsvis inte, var inne på samma sak själv på sida 2. Att stänga av motorn vid ett snabbt förarbyte (med bägge parter på plats) är nog lite väl mycket överkurs. Däremot så borde det som sagt inte vara några problem att lägga ur växeln och dra i handbromsen. I de allra flesta fall så ansätter man ju av gammal vana färdbromsen innan man gör så mycket annat så risken för rullning mm. är nog ganska obefintlig.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 16 maj 2008, 09:33:46 AM
En stor obegriplig sak man gör inom SL-området, åtminstone i innerstan (när jag körde där för några år sen) är att man lägger i handbromsen, men inte ur växeln vid avlösningar.
I Umeå ljuder summern om inte N-läget är valt innan man öppnar grinden, även om handbromsen är åtdragen.
Citat från: Krille skrivet 17 maj 2008, 09:23:41 AM
Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?
Nej, det gör jag med av vana.
Citat från: Krille skrivet 17 maj 2008, 09:23:41 AM
Hmm , är det bara jag som håller en fot på den vänstra pedalen när man växlar in och ur,
lossar och ansätter parkeringsbromsen och dylikt?
Då bör man slippa fenomenet att fordonet rullar bakåt i allafall...
/K
Nej, antagligen inte eftersom det krävs på en hel del bussar för att man skall kunna byta från back/drive till neutral och vice versa...
Men faktum kvarstår att det främst i Stockholms innerstad är kutym och en oskriven regel att man lämnar över bussen med driven i och p-bromsen åtdragen.
En förare av idag klarar ju i princip inte mer än att möjligen hålla i ratten och gasa/bromsa om man skall tro fordonstillverkarna och de som specar bussarna för åtminstone Stockholms lokaltrafik...
//Fredrik
Ett kort citat från "hemliga" företagsdokument:
CitatNär du blir avlöst:
Lägg i handbromsen. Låt växeln ligga i.
Så står det. Mest för att alla ska göra likadant. Jag har aldrig kört en buss med undermålig parkeringsbroms, så någon stor risk för att bussen skenar iväg ser jag inte. Då är risken mycket större att bussen rullar bakåt någon meter (och kanske träffar en människa) när föraren släppt parkeringsbromsen och flyttar foten åt höger med neutralen i. Ni med säkerhetstänkande borde kanske tänka en gång till...
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 19 maj 2008, 17:24:12 PM
En förare av idag klarar ju i princip inte mer än att möjligen hålla i ratten och gasa/bromsa om man skall tro fordonstillverkarna och de som specar bussarna för åtminstone Stockholms lokaltrafik...
//Fredrik
Precis, och den synen bidrar knappast till att höja yrkets status...
/K
Citat från: Andy skrivet 19 maj 2008, 18:25:38 PM
Ett kort citat från "hemliga" företagsdokument:
Så står det. Mest för att alla ska göra likadant. Jag har aldrig kört en buss med undermålig parkeringsbroms, så någon stor risk för att bussen skenar iväg ser jag inte. Då är risken mycket större att bussen rullar bakåt någon meter (och kanske träffar en människa) när föraren släppt parkeringsbromsen och flyttar foten åt höger med neutralen i. Ni med säkerhetstänkande borde kanske tänka en gång till...
Nja, det ska nog till en bra brant lutning för att rulla bakåt så fort. Tumregeln, sett ur ett rent säkerhetsperspektiv och oavsett maskin, bör alltid vara att man kopplar ifrån all drivning när man avhänder sig den direkta kontrollen över maskinen ifråga.
Citat från: Andy skrivet 19 maj 2008, 18:25:38 PM
Ett kort citat från "hemliga" företagsdokument:
Så står det. Mest för att alla ska göra likadant. Jag har aldrig kört en buss med undermålig parkeringsbroms, så någon stor risk för att bussen skenar iväg ser jag inte. Då är risken mycket större att bussen rullar bakåt någon meter (och kanske träffar en människa) när föraren släppt parkeringsbromsen och flyttar foten åt höger med neutralen i. Ni med säkerhetstänkande borde kanske tänka en gång till...
Tyvärr kommer det ju ut dumheter i "hemliga företagsdokument" också.......
För egen del tycker jag nog du ska tänka efter lite faktiskt. Eftersom du skriver i den här sakne så förutsätter jag ju att du kör buss själv, även om jag faktiskt får en kännsla av att du inte riktigt vet hur saker och ting faktiskt fungerar.
Att skriva som du relaterar från någon firma, är ju helt horibelt och vansinnigt, skulle det ske vid en uppkörning för VV-besiktningsmsn, skulle han aldrig godkänna detta.
Citat från: Andy skrivet 19 maj 2008, 18:25:38 PM
Ett kort citat från "hemliga" företagsdokument:
Så står det. Mest för att alla ska göra likadant. Jag har aldrig kört en buss med undermålig parkeringsbroms, så någon stor risk för att bussen skenar iväg ser jag inte. Då är risken mycket större att bussen rullar bakåt någon meter (och kanske träffar en människa) när föraren släppt parkeringsbromsen och flyttar foten åt höger med neutralen i. Ni med säkerhetstänkande borde kanske tänka en gång till...
Om man oreflekterat släpper såväl hand- som fotbromsen så kan vad som helst hända. Det är precis lika illa att bussen kan åka framåt med växeln i som att den kan rulla bakåt med växeln ur. Därför ska förarens säkerhetstänkande i första hand bestå i att inte släppa bromsarna innan man vill åka iväg, och har vidtagit de åtgärder som krävs för att kunna göra det. Att vidta säkerhetsåtgärder för att inte NÄSTA förare ska klanta till det är typiskt Stockholms Spårvägar Eftr. och det förvånar mig inte det minsta att det är just på innerstadsbussarna fenomenet dyker upp!
Denna diskussion anser jag har mynnat ut i vad som är farligast vid avlösning, att lämna växeln i och riskera att bussen rullar framåt om parkeringsbromsen skulle paja, eller att lämna bussen i neutralläge och förlita sig på att näste förare kommer ihåg att lägga i växeln. Ni får jättegärna komma med bra argument som övertygar mig om att risken med det förstnämnda är större än det sistnämnda. Ännu kan jag inte förstå hur bussen skulle kunna komma i rullning med växeln ilagd och både p-broms och dörrbroms påslagna. Näste förare släpper väl inte p-bromsen förrän han är redo att köra iväg?
En buss utan bromsar påslagna börjar - så vitt jag erfarit - att rulla vid minsta lilla lutning även i neutralläge.
Citat från: Leif D skrivet 19 maj 2008, 20:13:48 PM
Tyvärr kommer det ju ut dumheter i "hemliga företagsdokument" också.......
För egen del tycker jag nog du ska tänka efter lite faktiskt. Eftersom du skriver i den här sakne så förutsätter jag ju att du kör buss själv, även om jag faktiskt får en kännsla av att du inte riktigt vet hur saker och ting faktiskt fungerar.
Att skriva som du relaterar från någon firma, är ju helt horibelt och vansinnigt, skulle det ske vid en uppkörning för VV-besiktningsmsn, skulle han aldrig godkänna detta.
Kan du förklara hur saker och ting fungerar då, är du bussig... (pun intended)
De var väldigt mycket smutskasting på framförallt innerstadsbussarna just nu, jag skulle nog vilja påstå att dem är bland sveriges bästa förare som klarar av att köra i den trafiken dagligen
tänk in i stituationen att de är avlösning i slussen i riktning mot tjärhovsplan, där lutar hållplatsen några grader och de kan stå flera bussar uppkörda i baken på varandra, jag ser de som väldigt självklart att växeln ska lämnas i körläge, det är trots allt bara fråga om byte av förare, de ska inte ta längre tid en ett vanligt hållplatsstopp tar och de är inga säkerhetsrutiner som ska göras, en ut en in, helt enkelt
Nja, som jag försökte att påpeka ovan så är det en tumregel vid hantering av alla slags maskiner (inte enbart bussar) att ifall man ger upp kontrollen över dem så ser man definitivt till att drivningsmöjligheterna är frånslagna/bortkopplade. Vad gäller bussar så verkar nästan alla nya vagnar utrustas på ett sådant vis att det kommer att bli ganska svårt att inte lägga i läge N för att kunna ansätta P-broms. I nya Volvo B7/B9 så måste man t.ex. först släppa upp P-bromsen (medan man med foten aktiverar färdbromsen) innan växel läggs i och vice versa. Annars piper det och tjuter och då får man börja om från början... men troligen hellre det än att föraren låter driven ligga i och gasar trots att P-bromsen fortfarande är ansatt.
Således är det ingen fråga om smutskastning av innerstadsförare eller så. Däremot måste jag säga att det är märkligt att vissa som uppenbart är just innerstadsförare så ivrigt argumenterar för en sak som öppet står i strid mot i princip all grundläggande elementa. Lite skulle jag vilja säga att de som hävdar att det är bättre att låta driven ligga i faktiskt argumenterar mot bättre vetande. Är det inte bättre att erkänna att det är ett avigt beteende som inte verkar förekomma någon annanstans och sedan försöka att verka för att motverka ett i grunden felaktigt beteende istället för att försöka att legitimera det? Två fel blir nog ytterst sällan (aldrig?) samma sak som ett rätt!
Jag känner mig inte övertygad av argumentet att bara för att om man kopplar bort drivningen minskar risken att bussen åker iväg när (och dit) den inte ska. Jag tycker inte att man ska göra på samma sätt med svarvar, gräsklippare, motorsågar eller personbilar som jag gör med automatväxlade bussar (och anser att man borde göra). Om vi endast ser till bussar nu:
För att bussen ska komma i rullning krävs att parkeringsbromsen är lossad (eller går sönder), att dörrbromsen lossas (eller går sönder) och att färdbromsen är uppsläppt. Skulle detta ske med D ilagd, kommer bussen att rulla sakta framåt (eller i uppförsbacke att stå still). Sker detta med N ilagd kommer bussen att rulla varthelst det lutar, i uppförsbacke bakåt, vilket inga trafikanter bakom bussen förväntar sig ska ske. Skulle det ändå hända något så att bussen själv börjar köra framåt, finns en eller två förare inom ett par meter som kan varna framförvarande. 18 meter bakåt finns ingen som vet vad som pågår.
Avslutningsvis skriver jag tre saker som jag hoppas alla kan hålla med om:
Lämna aldrig, aldrig förarplatsen utan att ansätta P-broms. Det är därför gridsummern finns till.
Lämna inte en buss med motorn igång om inte nästa förare är redo att ta över direkt.
Lämna aldrig passagerare i bussen utan en förare.
Citat från: Andy skrivet 20 maj 2008, 17:32:37 PM
Andy citat
Jag kan till stora delar köpa ditt resonemang.
Men, det verkar som att du föresätter att förarbyten sker i motlut?
Tänk oss till att det är helt plant underlag.
Jag lämnar vagnen med Driven i och P-bromsen fungerar inte av någon anledning.
Då driver väl bussen ändå framåt? Om än sakta, men i alla fall.
I min hjärna känns det ändå tryggare med N på något vis.
Hur är det förresten slitagemässigt?
Påverkas växellådans kondition av att stå länge fastbromsad med Driven ilagd?
/K
Efter att ha följt den här diskussionen en tid och sett alla möjliga och omöjliga förklaringar och ursäkter hit och dit undrar jag om bussars automatlåda är annorlunda konstruerad än personbilars? Varför ska annars "N" läggas i? Då blir ju bussen lika herrelös som om växeln är i. Själv kliver jag aldrig ur bilen utan att lägga växeln i "P". Därmed är transmissionen spärrad. Om dessutom P-bromsen ansätts kommer inte fordonet någonstans. Inte ens när bromsen släpps. Att lägga tillbaka växeln till "N" eller "D" kräver ansättande av färdbromsen. Är bussarnas växellådor felkonstruerade?
Citat från: Cero skrivet 20 maj 2008, 18:06:47 PM
Efter att ha följt den här diskussionen en tid och sett alla möjliga och omöjliga förklaringar och ursäkter hit och dit undrar jag om bussars automatlåda är annorlunda konstruerad än personbilars? Varför ska annars "N" läggas i? Då blir ju bussen lika herrelös som om växeln är i. Själv kliver jag aldrig ur bilen utan att lägga växeln i "P". Därmed är transmissionen spärrad. Om dessutom P-bromsen ansätts kommer inte fordonet någonstans. Inte ens när bromsen släpps. Att lägga tillbaka växeln till "N" eller "D" kräver ansättande av färdbromsen. Är bussarnas växellådor felkonstruerade?
På en personbil (undantaget vissa värdelösa Fordar) är växellådan mekaniskt spärrad när du lägger in P.
Så är inte fallet med buss/lastbil. N & P går således inte att jämföra direkt.
/K
Citat från: Cero skrivet 20 maj 2008, 18:06:47 PM
Efter att ha följt den här diskussionen en tid och sett alla möjliga och omöjliga förklaringar och ursäkter hit och dit undrar jag om bussars automatlåda är annorlunda konstruerad än personbilars? Varför ska annars "N" läggas i? Då blir ju bussen lika herrelös som om växeln är i. Själv kliver jag aldrig ur bilen utan att lägga växeln i "P". Därmed är transmissionen spärrad. Om dessutom P-bromsen ansätts kommer inte fordonet någonstans. Inte ens när bromsen släpps. Att lägga tillbaka växeln till "N" eller "D" kräver ansättande av färdbromsen. Är bussarnas växellådor felkonstruerade?
P finns inte på bussar och lastbilar, åtminstone har jag aldrig sett det. Det är ju fråga om ganska tunga fordon och jag tror inte att det skulle vara meningsfullt att försöka konstruera en sådan spärr. Man lämnar heller aldrig manuellt växlade tunga fordon med en växel i, även om det är en utmärkt metod för att förhindra rullning när det gäller personbilar.
Överhuvudtaget så utgörs skyddet mot att tunga fordon rullar iväg i första hand av att man inte parkerar i lutningar om det inte är absolut nödvändigt, och när man ändå måste göra det så vidtar man alla möjliga åtgärder, inklusive att vrida hjulen så att fordonet hamnar på ett lämpligt ställe om det rullar iväg.
Jag kan i och för sig hålla med om att det kan finnas fall där det är lämpligt att låta D ligga i på en buss vid ett snabbt förarbyte i uppförsbacke, men därifrån till att utfärda en rekommendation om att alltid göra så är det mycket långt! Det är tyvärr ganska vanligt att man försöker avhjälpa ett mindre problem genom att ersätta det med ett större.
Citat från: JDS skrivet 20 maj 2008, 18:21:39 PM
P finns inte på bussar och lastbilar, åtminstone har jag aldrig sett det. Det är ju fråga om ganska tunga fordon och jag tror inte att det skulle vara meningsfullt att försöka konstruera en sådan spärr. Man lämnar heller aldrig manuellt växlade tunga fordon med en växel i, även om det är en utmärkt metod för att förhindra rullning när det gäller personbilar.
Överhuvudtaget så utgörs skyddet mot att tunga fordon rullar iväg i första hand av att man inte parkerar i lutningar om det inte är absolut nödvändigt, och när man ändå måste göra det så vidtar man alla möjliga åtgärder, inklusive att vrida hjulen så att fordonet hamnar på ett lämpligt ställe om det rullar iväg.
Jag kan i och för sig hålla med om att det kan finnas fall där det är lämpligt att låta D ligga i på en buss vid ett snabbt förarbyte i uppförsbacke, men därifrån till att utfärda en rekommendation om att alltid göra så är det mycket långt! Det är tyvärr ganska vanligt att man försöker avhjälpa ett mindre problem genom att ersätta det med ett större.
Tack för klargörandet. Håller med om att man ofta skapar ett nytt problem när man försöker lösa ett annat utan att gå till grunden med orsak och verkan. Dock kunde man ju ändå tänka sig en variant i stadsbussar där det inte går att släppa handbromsen med mindre än att foten är på bromspedalen. Då känner man ju ganska snabbt om växeln inte är i och kan förhindra rullning. I övrigt är min spontana kommentar att så länge åtminstone en av förarna är ombord i fordonet spelar det kanske inte så stor roll om "D" är i vid avlösningen. Problemet uppstår snarast när bägge lämnat fordonet. Då är det ju faktiskt åtminstone i teorin fråga om ett herrelöst fordon.
Citat från: Magnus_J skrivet 18 maj 2008, 18:00:13 PM
Nej, det gör jag med av vana.
Har tom "kommit på" mig själv med att hålla ner färdbromsen vid hållplats eller tom ibland lagt i p-bromsen då jag skall stå vid hållplatsläget i Ropsten. framförallt om jag stänger framdörren, t.ex. vid dåligt väder. För stänger jag och sitter där och pysslar med annat så lossar ju dörrbromsen om jag nuddar gaspedalen...
Ang. att ha driven i så har jag aldrig hört att man ska ha driven i. Tvärtom.
Dessutom tjuter grindsummern så högt att man inte kan meddela föraren eventuella brister på fordonet...
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 21 maj 2008, 13:34:30 PM
Har tom "kommit på" mig själv med att hålla ner färdbromsen vid hållplats eller tom ibland lagt i p-bromsen då jag skall stå vid hållplatsläget i Ropsten. framförallt om jag stänger framdörren, t.ex. vid dåligt väder. För stänger jag och sitter där och pysslar med annat så lossar ju dörrbromsen om jag nuddar gaspedalen...
Jag har varit med om några incidenter i ämnet.
Den mest överraskande för mig inträffade när jag var relativt färsk förare på linje 50 i Stockholm. Det är tidigt 70-tal och bussen var en H23, Scania Capitol av den smala sorten. Tomgången kunde vara litet hur som helst på dessa bussar, oftast något hög och pulserande.
Hursomhelst stod jag vid hållplats Runebergsplan på Karlavägen och hade bara avstigande. Jag frigjorde bakdörrarna och vred stolen för att flytta enkronor från myntväxlaren till väskan.
När siste man gått av slog bakdörrarna igen och bussen avgick med hygglig fart! I sista stund fick jag fatt i ratten och lyckades på något sätt få iväg en fot mot brompedalen innan något kom i vägen. Där lärde jag mig en läxa. Tomgången var alltså tillräckligt hög för att lossa dörrbromsen utan att gaspedalen behövde tryckas ned.
Bakdörrarna hade trampkontakter på Capitolerna, det var ett härligt klapper när det var många avstigande, ett ljud man skulle haft inspelat.
/Ted
Jo men dörrbromsen underlättar ju för dig som förare oxå eller hur?? Du slipper ju sitta och fippla med foten på bromspedalen eller dra åt p-bromsen iaf i stadstrafik är ju dörrbromsen ett bra hjälpmedel ihop med fotocellstyrda bakdörrar...man skonar ju ryggen när man kan vrida på stolen och betjäna kunder sen när allt är klart blinka vänster och gasa på. Men som exempel på bussar som inte har dörrbroms i stadstrafik finns ju Köpenhamn vi hade en såm i Borås som demovagn och då tänkta jag hur fxa de att köra utan dörrbroms och fotocellstryda dörrar med fullt av folk i bussen ser man ju inte vad som händer vid dörrrarna...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 21 maj 2008, 21:08:14 PM
Men så fort man vrider stolen bör man ju ansätta p-bromsen, släpper dörrbromsen i en sådan situation kan otäcka saker hända, det kan vi som varit med om det intyga
Fast det hänger ju inte på att dörrbromsen är farlig som uppfinning, utan att du (säkert med all rätt) anser att P-bromsen är tryggare och säkrare än dörrbromsen.
Jo sådant har även jag varit med om men då har det ju berott på för klen dörrbroms och en gång både dörrbroms och p-broms för klen!! Då vart det vagnbyte fort det kan jag lova... annars är dte ju bara fördel med dörrbromsen det dumma är ju om det finns bussar som har och vissa bussar som inte har dörrbroms så är det ju hos oss tyvärr...
Citat från: Karsten skrivet 21 maj 2008, 23:02:14 PM
Fast det hänger ju inte på att dörrbromsen är farlig som uppfinning, utan att du (säkert med all rätt) anser att P-bromsen är tryggare och säkrare än dörrbromsen.
Dörrbromsen är inte farlig, men invaggar vissa i en falsk säkerhet när de väl vant sig vid att den "alltid" finns där och fungerar. Det blir minst sagt otrevligt den dag sådana förare kör en buss utan (eller med dålig) dörrbroms.
Var med om nyligen om en OmniLink som rullade bakåt på hållplats när några höll på lasta av barnvagn.
Var bara vid den hållplatsen det skedde, inte före och inte efter, och inga fler gånger vid den hållplatsen...
Tur att jag alltid släpper upp försiktigt. tryckte ner bromspedalen igen.
Ang. fordonsförändringar, som var ursprungsämnet, så ser de ut såhär:
Lidingö -> Söderort: 5162, 5163, 5164, 7107
Söderort -> Lidingö: 5281, 5282, 5296, 5297. Den sistnämnda passade nån på att backa in i en blåbuss/container innan man skickade upp den till oss...
Ser fint ut med blåa repor, avsaknad av lack samt sprucken motorlucka...
Edit: Blev för mycket 51-vagnar :)
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 21 maj 2008, 13:34:30 PM
Ang. att ha driven i så har jag aldrig hört att man ska ha driven i. Tvärtom.
Dessutom tjuter grindsummern så högt att man inte kan meddela föraren eventuella brister på fordonet...
En sak ingen kommenterat är: Har inte innerstadsbussarna denna summer? Och struntar förarna i så fall fullständigt i denna?
Det ska vara som i Solaris Urbino, där en stor orange 21W-lampa blinkar ovanför förarplatsen samtidigt som en stark signal a'la Väckarklocka drar igång när du öppnar grinden innan du lagt i handbroms
och lagt ut växeln. ;D
21W is the shit :)
Citat från: Jonas M. Bobjörk skrivet 25 maj 2008, 11:49:06 AM
Var med om nyligen om en OmniLink som rullade bakåt på hållplats när några höll på lasta av barnvagn.
Var bara vid den hållplatsen det skedde, inte före och inte efter, och inga fler gånger vid den hållplatsen...
Tur att jag alltid släpper upp försiktigt. tryckte ner bromspedalen igen.
Ang. fordonsförändringar, som var ursprungsämnet, så ser de ut såhär:
Lidingö -> Söderort: 5162, 5163, 5164, 7107
Söderort -> Lidingö: 5281, 5282, 5196, 5197. Den sistnämnda passade nån på att backa in i en blåbuss/container innan man skickade upp den till oss...
Ser fint ut med blåa repor, avsaknad av lack samt sprucken motorlucka...
Hoppas du skrev en ordentlig rapport på vagnen, så det görs något åt felet.
BTW, vad är 5196 och 5197 för några vagnar?
Som Karsten säkert har stenkoll på, så är det 5296 och 5297 som avses :)
//Niclas
Citat från: Karsten skrivet 25 maj 2008, 12:32:38 PM
Hoppas du skrev en ordentlig rapport på vagnen, så det görs något åt felet.
BTW, vad är 5196 och 5197 för några vagnar?
Ja, men frågan är om man kan hitta ett sånt fel?
Menar 5296 och 5297. :)