Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bernt Talbrant skrivet 11 maj 2008, 17:07:40 PM

Titel: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 11 maj 2008, 17:07:40 PM
Som framgått av en annan tråd var det idag premiär för en ny flygbuss i Borås. I eftermiddag var det FAC 811 som gick mellan Borås och Landvetter. Bilderna nedan togs när den ankommit Södra torget vid 16 och innan avgång därifrån kl 16.10.

(http://i131.photobucket.com/albums/p311/berntt/2008-05-11002a.jpg)

(http://i230.photobucket.com/albums/ee54/bernt_02/2008-05-11004a.jpg)


(http://i230.photobucket.com/albums/ee54/bernt_02/2008-05-11006a.jpg)
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: buss-tobbe skrivet 11 maj 2008, 17:42:15 PM
Trevligt!
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Walter skrivet 11 maj 2008, 17:44:09 PM
Kräver underlaget en buss av den storleken? Eller är det ett försök att locka fler att ta bussen?
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 11 maj 2008, 18:11:19 PM
kan väl ha med sträckan till Landvetter att göra.
Vet ej hur många mil det är från Borås men jag tycker det är värt att satsa på det på denna sträckan på en buss i turistklass.
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 11 maj 2008, 18:13:37 PM
Citat från: Walter skrivet 11 maj 2008, 17:44:09 PM
Kräver underlaget en buss av den storleken? Eller är det ett försök att locka fler att ta bussen?

Till de flesta turerna har nog Setran varit mer än tillräcklig även om det vid vissa evenemang och kanske runt helger är lite mer folk. Jag tror i varje fall att Hinon som användes för några år sedan var aningen liten...  ::)
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: S Svensson skrivet 11 maj 2008, 20:53:20 PM
Litet svar oom kapacitet.
Då BL skötte linje 160 hade man i regel två stora bussar och en liten. Det var då olika generationer på de stora,-188,189-191-192 och två Wiima 216-217 (nr om jag minns rätt).Därefter körde Alfredssons och de hade också blandat stora och små. Landvetterbuss i Björred tog över och de skaffade två små (egentligen midi Carrus Fifty) och körde med en stor turlagd buss (antingen fd SJ 2444 eller Swebus 0016 fd Gunnarssons). Den sista turen körde direkt Landvetter flygplats och gjorde ett uppehåll från Borås. Jag vill minnas denna kom från Hillared. Till sist tog Gustafssons i Limmared AB över den stora bussturen och körde Limmared-Gislaved och därefter Gislaved-Borås(301)och direkt Flygplatsen (160).
Flyglinjen Borås-Landvetter var på Landvetter buss tid lagd under Buss i Väst och hos Landvetter sköttes linjen från Skene som en tid administrerade både Kungsbacka och Borås (där flygbussarna stod).
Det är morgon och kväll som framför allt personer som arbetar vid flygplatsen åker buss.
Någon period på söndagar kördes en buss på linje 300 till Göteborg och därefter tom till Flygplatsen. Fanns det resenärer där kördes bussen till Borås och sedan tom hem. Det var en sådan tur som det blev bränslestopp vid skephultakrysset en gång och bussen rullade sedan nedför backen ända till jv stn nästan.
Alltså förlåt utvikningen. Det behövs en stor buss morgon och kväll.
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: bjalle skrivet 11 maj 2008, 20:59:37 PM
Hur har det körts under senare tid när den lilla Setran var tursatt om det behövdes större fordon morgon och kväll?
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 11 maj 2008, 21:25:55 PM
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 11 maj 2008, 20:59:37 PM
Hur har det körts under senare tid när den lilla Setran var tursatt om det behövdes större fordon morgon och kväll?

Jag vet inte om det varit aktuellt, däremot har man vid något enstaka tillfälle kört med en av Göteborgs flygbussar (Volvo 8500) när det har varit något särskilt evenemang i Borås. När Setran varit borta av något skäl har det oftast gått en mindre buss från Marks Limousine istället.
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: Bernt Talbrant skrivet 11 maj 2008, 21:33:30 PM
Citat från: S Svensson skrivet 11 maj 2008, 20:53:20 PM
Litet svar oom kapacitet.
Då BL skötte linje 160 hade man i regel två stora bussar och en liten. Det var då olika generationer på de stora,-188,189-191-192 och två Wiima 216-217 (nr om jag minns rätt).Därefter körde Alfredssons och de hade också blandat stora och små. Landvetterbuss i Björred tog över och de skaffade två små (egentligen midi Carrus Fifty) och körde med en stor turlagd buss (antingen fd SJ 2444 eller Swebus 0016 fd Gunnarssons). Den sista turen körde direkt Landvetter flygplats och gjorde ett uppehåll från Borås. Jag vill minnas denna kom från Hillared. Till sist tog Gustafssons i Limmared AB över den stora bussturen och körde Limmared-Gislaved och därefter Gislaved-Borås(301)och direkt Flygplatsen (160).
Flyglinjen Borås-Landvetter var på Landvetter buss tid lagd under Buss i Väst och hos Landvetter sköttes linjen från Skene som en tid administrerade både Kungsbacka och Borås (där flygbussarna stod).
Det är morgon och kväll som framför allt personer som arbetar vid flygplatsen åker buss.
Någon period på söndagar kördes en buss på linje 300 till Göteborg och därefter tom till Flygplatsen. Fanns det resenärer där kördes bussen till Borås och sedan tom hem. Det var en sådan tur som det blev bränslestopp vid skephultakrysset en gång och bussen rullade sedan nedför backen ända till jv stn nästan.
Alltså förlåt utvikningen. Det behövs en stor buss morgon och kväll.

Vi kan ju nämna de små bussarna som BL använde när vi ändå är i farten. Först var det 190 (Volvo B609/vanHool Jumbo ´77), sedan 215 (Volvo B6F-445/Wiima ´81) och till slut 500 (Volvo B6FA-440/Wiima M303 ´85) som f ö en kort tid hette 237.
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: S Svensson skrivet 12 maj 2008, 11:47:07 AM
Jag funderade på att nämna dessa. Kanske någon på BL kört 190. Denna levererades utan turbo men fick sedan motor med turbo.
Även fd Swebus 018 gick på flygbusslinjen ett tag. Fö tog Landvetterbuss över från Alfredssons Carrus (BiV radionr 45088) som ursp gick på linje 160 hos Landvetter. Genom fordonsbyte med Skene kom alltså en av de tre äldre att gå på 160 linjen.
Sommartid kunde fördelningen av bussar hos BL,Alfredssons och Landvetter skilja sig åt. BL bussar gick sommartid på turistlinjer (torpa,stadsrundturer),Alfredssons gick ibland på turistlinjer och hos Landvetter gick Lathi (ur nr 45080-45084) på flyglinjen,beroende på att samma buss gick linje 310 Kärra-Sätila och på linje 160.
Landvetter nr 45090 och 91 var ju korta flygbussar och lär nu gå i Bengtsfors.
Titel: SV: FAC 811 i Borås [Bilder]
Skrivet av: yngrot skrivet 12 maj 2008, 19:26:48 PM
Citat från: S Svensson skrivet 12 maj 2008, 11:47:07 AM
Jag funderade på att nämna dessa. Kanske någon på BL kört 190. Denna levererades utan turbo men fick sedan motor med turbo.



Jag har kört 190 en liten Van Hool med manuell låda... men jag brukade fjäska till mig 191 eller 192 då jag hade svårt att tramåa ner koppligen på 190 stolen gick inte att sänka ner ordentligt. Sen var det ju bättre att köra en fullstor buss en den lilla 190 som kallades lady an en förare som verkligen gillade den men han var ju rätt mycket större än lilla jag :D