Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Bussmicke skrivet 09 maj 2008, 21:30:31 PM

Titel: Hmmm 2
Skrivet av: Bussmicke skrivet 09 maj 2008, 21:30:31 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Thygessons_Bussar_16_Hassleholm_080509.jpg)
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 09 maj 2008, 21:39:49 PM
Får jag fortsätta?

(http://www.slinfo.se/Pictures/Others/BK%20Buss/BK%20Buss%20Skane%207106%20Trelleborg%20Ovre%2020070410%202.jpg)
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: yngrot skrivet 09 maj 2008, 23:20:10 PM
Inte bara SL bussar som saknar delar...
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: homer skrivet 10 maj 2008, 00:03:10 AM
enl uppgift ser Swebus 5530 likadan ut
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Johan Hansson skrivet 11 maj 2008, 21:41:22 PM
Trist att de körs runt med bussar som saknar (kroppsdelar)
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Walter skrivet 11 maj 2008, 22:18:32 PM
Var vill ni komma med dessa exempel? Vad föredrar ni, att bussen kommer dock utan en obetydlig plåt och ni kan ta er dit ni ska eller man ställer in turen i väntan på att plåten levereras och monteras?

Tycker detta är ganska obetydliga fel så länge bussen inte är trafikfarlig.

På av BK Buss 8700 i Malmö är ena av strålkastarhuset svart och den andra är gul, ser konsigt ut men bussen fungerar ju ändå. En värld där alla bussar som rullar är hela rena och utan en skråma kommer inte inträffa.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 maj 2008, 22:23:18 PM
Jag ville enbart visa ett par exempel på hur illa det kan se ut, inte systematiskt leta fel på varenda vagn.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Cero skrivet 11 maj 2008, 22:46:41 PM
Citat från: Walter skrivet 11 maj 2008, 22:18:32 PM
En värld där alla bussar som rullar är hela rena och utan en skråma kommer inte inträffa.

Jo så är det i Japan. Dock kommer det inte att inträffa i Sverige.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Ersa skrivet 12 maj 2008, 02:54:47 AM
Citat från: Walter skrivet 11 maj 2008, 22:18:32 PM
Var vill ni komma med dessa exempel? Vad föredrar ni, att bussen kommer dock utan en obetydlig plåt och ni kan ta er dit ni ska eller man ställer in turen i väntan på att plåten levereras och monteras?

Det vore något! Tänk om 47 personer kom för sent till sina arbeten för att bussens ena halvljuslampa var tvungen att bytas!  ::)
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Jeppe Hagelbäck skrivet 12 maj 2008, 10:13:22 AM
Själv försöker jag undvika att ta bild på bussar med den här typen av skador.
Tycker personligen inte att det är rätt att i ena stunden föreviga något som kan framstå negativt för ett firmanamn, för att i andra knacka på i depån och be dem backa ut bussar.
Har vid förvånande många tillfällen träffat personer i depåerna som känner till mitt namn och t.o.m.  hemsideadress.
Buss Snack har ju blivit något av en instans, med väldigt många läsare och skribenter, även högt upp i företagsledningarna...
Som forumskribenter och/eller bussfotografer är vi inte någon jury eller grävande journalister, som till varje pris måste visa verkligheten, utan bara en samling halvtokar som tycker det är kul med kollektivtrafik.

Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Ersa skrivet 12 maj 2008, 10:42:16 AM
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 12 maj 2008, 10:13:22 AM
Själv försöker jag undvika att ta bild på bussar med den här typen av skador.
Tycker personligen inte att det är rätt att i ena stunden föreviga något som kan framstå negativt för ett firmanamn, för att i andra knacka på i depån och be dem backa ut bussar.
Har vid förvånande många tillfällen träffat personer i depåerna som känner till mitt namn och t.o.m.  hemsideadress.
Buss Snack har ju blivit något av en instans, med väldigt många läsare och skribenter, även högt upp i företagsledningarna...
Som forumskribenter och/eller bussfotografer är vi inte någon jury eller grävande journalister, som till varje pris måste visa verkligheten, utan bara en samling halvtokar som tycker det är kul med kollektivtrafik.

Håller helt med dig. Speciellt då man själv arbetar i branschen vill man ju inte leka "uppdrag granskning" då man ju oftast vet hur missriktat och fel det kan bli med dylika bilder. Något som jag aldrig skulle göra vore att försöka lägga upp dylika bilder från min egen arbetsgivares fordon. Inte för att man behöver försköna verkligheten, men jag låter då bli att fota de "egna fordonen" vid de tillfällen då det förekommit att lampor nyligen gått sönder och någon annan trafikant bucklat till någon plåt. För man är ju alltid bussförare och anställd i första hand. Hobbyn kommer alltid i andra hand, när tid finnes.

Kvalitetskontroller ska givetvis förekomma, men är länshuvudmännens uppgift. Och de har betalt för att inte behöva åka snålskjuts på halvtokiga fotografer.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: JDS skrivet 12 maj 2008, 12:02:11 PM
Citat från: Verspieder skrivet 12 maj 2008, 10:42:16 AM
Kvalitetskontroller ska givetvis förekomma, men är länshuvudmännens uppgift.

Nja, i första hand är det allt en uppgift för trafikföretagens internkontroll!
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 maj 2008, 18:57:50 PM
Citat från: Jeppe Sörensson skrivet 12 maj 2008, 10:13:22 AM
Har vid förvånande många tillfällen träffat personer i depåerna som känner till mitt namn och t.o.m.  hemsideadress.

Samma här faktiskt, Sist jag var på Norrtäljegaraget är ett exempel..
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Ersa skrivet 13 maj 2008, 08:46:45 AM
Citat från: JDS skrivet 12 maj 2008, 12:02:11 PM
Nja, i första hand är det allt en uppgift för trafikföretagens internkontroll!

Ja, jo... i teorin ja. Men vi vet ju alla att det inte riktigt fungerar på exakt alla håll i landet.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Cero skrivet 13 maj 2008, 09:28:29 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 09:09:42 AM
Internkontrollen kan vara väl så fungerande, men det finns inga ekonomiska möjligheter att ställa en buss åt sidan med åtföljande indragna turer för icke trafikfarliga fel, ingen skulle nog vara gladare om beställaren krävde (och betalade) för sådana krav.

Att bussar tillfälligtvis går i trafik med någon skavank eller som i dessa fall avsaknad av karossdelar kan nog de flesta acceptera och förstå. Det kan ju vara så att bussen skadats under morgontrafiken och ändå är ute på eftermiddagen och kanske dagen efter med kvarvarande skador. Det är inget problem. Om inte annat så kan det ju ta någon dag att beställa och lacka nödvändiga delar. Själva utbytet av plåt/plast eller någon lucka kan jag inte tänka mig att det tar lång stund att göra i verkstaden förutsatt att inga andra större skador finns på fästen, etc, så bussens ställtid borde inte bli särskilt omfattande.

Det som däremot inte känns acceptabelt är de fall där entreprenören uppenbart struntar i hur bussarna ser ut. Man samlar på sig tiotals skador eller fler innan någon (möjligen) bryr sig och många gånger har förfallet gått så långt att det kostar en förmögenhet att åtgärda. Tyvärr har vi ju både på detta forum och i det verkliga livet sett exempel på en hel del dylika exemplar och vet att silvertejp, avsaknad av karossdelar, bucklor och andra skador mycket väl kan rulla veckovis och ibland månadsvis. Då har man sedan länge passerat gränsen då kritik och uppmärksamhet är befogad.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Cero skrivet 13 maj 2008, 09:52:05 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 09:35:34 AM
Tyvärr tar det mer än "någon dag", karosseridetaljer som inte är speciellt frekvent förekommande kan ta upp till en månad att få levererade, 6 veckor för ett frontparti är rekordet som jag vet av.
Sedan ska det lämnas till lackverkstan där det i bästa fall är bara en veckas kö, sedan ska bussen ställas av en dag eller tvånär verkstan har tid att montera delarna, så 2 månader för denna process är inte alls något ovanligt.

Sedan har vi ju tyvärr det största problemet bland förare och medtrafikanter, det måste ju bero på något att bussarna ser ut som de gör.

Visst är förare och medtrafikanter det största problemet och det är givetvis i den änden man måste börja städa. Och att det kan ta tid att få hem vissa typer av delar kan jag köpa, men många garage har en relativt standardiserad flotta av busstyper och man bör ha någon slags statistik på hur ofta och vilka delar som vanligtvis går sönder. Därmed borde man kunna ligga i fas med eget lager av färdiglackade delar av typen stötfångarhörn, någon kofångare, den "lilla luckan" till Omni, etc.

Men att det ser ut på det sätt det gör i avsaknad av reservresurser därför att uppdragsgivaren inte anser det vara värt att säkra upp "det lilla extra" för att hålla en viss kvalitetsnivå är inte så konstigt. Effektivisering i offentlig verksamhet räknas i kortsiktiga pengar i snäv synvinkel (timpris, kilometerpris, etc) och det anses imponera på väljarkåren. Men någonstans måste den "besparingen" tas vilket leder till att kostnaden uppstår i annan form någon annanstans.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Ersa skrivet 13 maj 2008, 10:17:18 AM
Citat från: Cero skrivet 13 maj 2008, 09:52:05 AM
men många garage har en relativt standardiserad flotta av busstyper och man bör ha någon slags statistik på hur ofta och vilka delar som vanligtvis går sönder. Därmed borde man kunna ligga i fas med eget lager av färdiglackade delar av typen stötfångarhörn, någon kofångare, den "lilla luckan" till Omni, etc.

Medhåll här. Att köra runt med olackade mattgråa luckor på bussar i städer där alla fordon har samma färg (oftast är denna färg absolut inte mattgrå) känns märkligt. Varför inte låta lacka detaljerna redan innan de läggs i garagets lilla lager?
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: 737 skrivet 13 maj 2008, 11:36:29 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 09:09:42 AM
Internkontrollen kan vara väl så fungerande, men det finns inga ekonomiska möjligheter att ställa en buss åt sidan med åtföljande indragna turer för icke trafikfarliga fel, ingen skulle nog vara gladare om beställaren krävde (och betalade) för sådana krav.

Nu är det väl så att trafikhuvudmannen inte är den som sätter priserna? Såvitt jag känner till upphandlingssystemet så ställre trafikhuvudmannen sina krav och därefter fyller bolagen snällt i vad man vill ha för ersättning.

Det är väl inte så att trafikhuvudmannen sätter priset och sen får bolagen försöka ge så mycket som möjligt för pengarna?
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: JDS skrivet 13 maj 2008, 13:23:49 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 11:41:43 AM
Ställer man inte kravet så ingår det inte i kalkylen, man får ju den tekniska reserv som man upphandlar.
Den som mot förmodan skulle kalkylera med en avesvärt större teknisk reserv än vad som krävs kommer sannolikt att få en fråga från upphandlaren varför? alternativt direkt bli undanplockad.

Det där tycker jag verkar väldigt konstigt. Ställa krav på teknisk reserv? Trodde inte att trafikhuvudmännen var inblandade på en sådan skruv och mutter-nivå.

Det är väl mera rimligt att ställa krav på att ett visst antal avgångar skall köras, med en viss kvalitetsnivå, och sedan får entreprenören själv bedöma hur stor reserv som behövs för att klara detta. Trafiken blir väl inte automatiskt billigare bara för att man begränsar fordonsreserven?
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Cero skrivet 13 maj 2008, 14:58:08 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 14:42:45 PM
Varje extra fordonsindivid kostar ju en viss mängd kronor varje månad

Självklart kostar det extra att hålla reserver. Men jag tycker också att det förefaller konstigt att upphandlaren, kunden, ska bestämma hur många vagnar som ska stå i reserv. Det måste vara mer relevant att specificera maximalt tillåten avvikelse från tidtabell och planerad utsättning, per linje och totalt för upphandlat trafikområde. Leverantören tar fram en lösning som bedöms tillräcklig och prissätter den. Sedan är det upp till kunden att avgöra om leverantören anses ha tillräckliga resurser eller ej samt om priset står i samklang med förväntad kostnadsnivå relativt kravställd kapacitet, kvalitet och tillgänglighet.

I exempelvis IT-branschen kravställer man vanligtvis tillgänglighet, maximal avbrottstid, svarstider, maximal belastning, kapacitet och liknande. Resten är upp till leverantören att lösa. Det är sällan kunden specificerar antal servrar, bandbredd och liknande om man inte av någon anledning har väldigt specifika krav. Däremot går man igenom noga med vald leverantör för att säkerställa att de fattat situationen och beräknat en lösning som alla tror kommer att hålla. Men det är möjligt att jämförelsen haltar. Bussbranschen förefaller vara väldigt speciell.
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: michael k skrivet 13 maj 2008, 18:17:36 PM
jag tycker det känns som det är ett vetenskapligt expiriment
hur långt kan man plåga förare och pass ;D
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: JDS skrivet 14 maj 2008, 09:13:33 AM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 13 maj 2008, 15:10:09 PM
Från en beställare:

Det finns inget krav från xx att entreprenören skall hålla fordon tillgängliga utan ersättning utöver det som går åt för att utföra beställd trafik samt att klara behov av teknisk reservkapacitet.

Normalt anger du hur många dim bussar som åtgår för det beställda trafikupplägget och många beställare har redan i förväg angett vilket antal fordon som accepteras, dessutom ska andelen teknisk reserv anges och hugger du till med 10 istf 5 fordon kommer i bästa fall den frågan om varför det krävs en sådan extra reservkapacitet? och varför inte företag B och C behöver det?


Ponera att man då svarar "För att de är dumma i huvudet/räknar fel/försöker blåsa er", får man kvarsittning då?  ;D
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Ersa skrivet 14 maj 2008, 10:56:49 AM
Citat från: JDS skrivet 14 maj 2008, 09:13:33 AM
Ponera att man då svarar "För att de är dumma i huvudet/räknar fel/försöker blåsa er", får man kvarsittning då?  ;D

Nej, men man får inte uppdraget. Skambudet vinner då lägsta pris väl betyder allt numera? Och när ett anbud väl är för lågt redan från start... kan aldrig huvudmannen själv upptäcka ett sådant alltför lågt bud? Måste det alltid vara en trafikutövare som går i konkurs, bryter kontraktet i förtid eller ställer all trafik innan någon reagerar?
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: 737 skrivet 14 maj 2008, 12:33:44 PM
Jo, visst är det så Lars, att bussbolagen avgör hur mycket reserver de vill räkna in. Men priset sätts av bussbolagen, så det är inte riktigt rättvist att skylla huvudmannen att inte vilja betala. De betalar vad du vill ha, om ingen annan vill ha mindre.

Däremot kan, och ska, huvudmännen stå till svars för att man inte sätter ut viten (svindyra) sådanna för trasiga, skavda och skavankta bussar. Men, huvudmännen har monopol, därav att man kan strunta i det. Under tiden riskerar man att tappa resenärer som har ett val samt få svårt att rekrytera duktiga förare. För vem vill egentligen arbeta i en ihoplappad arbetsplats. Var tar då yrkesstoltheten?
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: yngrot skrivet 14 maj 2008, 13:04:43 PM
Citat från: 737 skrivet 14 maj 2008, 12:33:44 PM
Jo, visst är det så Lars, att bussbolagen avgör hur mycket reserver de vill räkna in. Men priset sätts av bussbolagen, så det är inte riktigt rättvist att skylla huvudmannen att inte vilja betala. De betalar vad du vill ha, om ingen annan vill ha mindre.

Däremot kan, och ska, huvudmännen stå till svars för att man inte sätter ut viten (svindyra) sådanna för trasiga, skavda och skavankta bussar. Men, huvudmännen har monopol, därav att man kan strunta i det. Under tiden riskerar man att tappa resenärer som har ett val samt få svårt att rekrytera duktiga förare. För vem vill egentligen arbeta i en ihoplappad arbetsplats. Var tar då yrkesstoltheten?

Det sisita har du helt rätt i .. igen gillar att se bussen dåligt lagad bara dte mest viktiga och knappt det.... men som sagt inget bussbolag har råd att lägga in en ordentlig reserv....
Titel: SV: Hmmm 2
Skrivet av: Johan B skrivet 14 maj 2008, 14:10:08 PM
Citat från: Verspieder skrivet 14 maj 2008, 10:56:49 AM
Nej, men man får inte uppdraget. Skambudet vinner då lägsta pris väl betyder allt numera? Och när ett anbud väl är för lågt redan från start... kan aldrig huvudmannen själv upptäcka ett sådant alltför lågt bud? Måste det alltid vara en trafikutövare som går i konkurs, bryter kontraktet i förtid eller ställer all trafik innan någon reagerar?

Finns en bra tumregel då man ska välja ut anbud. Plocka direkt bort det dyraste och det billigaste och välj bland dem däremellan.