Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 24 juni 2007, 00:34:50 AM

Titel: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 24 juni 2007, 00:34:50 AM
Är det någon som sett hur det gamla motellet Gyllene ratten ser ut idag? Har man kanske rivit byggnaderna nu eller finns de kvar? Det har i alla fall talats om att allt ska rivas och har väl stått övergivit de senaste åren
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Bussmicke skrivet 24 juni 2007, 01:10:05 AM
Halvrivet för någon vecka sedan.
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Kvarne skrivet 25 juni 2007, 05:23:23 AM
Macken (var väl en OK har jag för mig..?) började brinna för någon månad sedan och därefter vart det(tyvärr...?) fart på rivningen. Torde vara borta inom kort...skulle inte förvåna mig om de bygger bostäder där.... ::)
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Wolfie skrivet 25 juni 2007, 10:24:36 AM
Citat från: Kvarne skrivet 25 juni 2007, 05:23:23 AM
Macken (var väl en OK har jag för mig..?) började brinna för någon månad sedan och därefter vart det(tyvärr...?) fart på rivningen. Torde vara borta inom kort...skulle inte förvåna mig om de bygger bostäder där.... ::)

Just bostäder är väl tveksammt i detta läget, ligger lite nära E4/E20 ändå för att inte vägverket ska ha invändningar. (Fast tokigare har vi ju sett i Stockholm iofs).
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Cero skrivet 25 juni 2007, 10:55:38 AM
Det kommer att bli bostäder från E4/E20 hela vägen bort till Gamla Södertäljevägen. Runt 800 lägenheter har jag för mig. Det finns en del material på Stockholms stads hemsida och det ser ganska trevligt ut. Bl.a. kommer Vantörsvägen mer eller mindre att förvandlas till en stadsliknande gata á la sjöstaden. Längs E4/E20 lämnas en remsa för kommande spårväg. Varför den nu ska gå där helt bortom passagerarunderlaget är en gåta men antagligen vill man utnyttja marken.

Av den befintliga bebyggelsen kommer idrottsplatsen och OK-macken att bli kvar + all gammal bebyggelse i Fruängen förstås. Osäker på om däcksfirman bakom OK ryker eller inte.

Att Gyllene ratten äntligen försvinner är inget att gråta över. Maken till nedgånget område och slum får man leta efter i Stockholm. Skulle man av någon nostalgisk anledning ha räddat detta hade man fått agera för femton år sedan.

/Cero
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: M224 skrivet 25 juni 2007, 14:22:14 PM
Citat från: Cero skrivet 25 juni 2007, 10:55:38 AM
Det kommer att bli bostäder från E4/E20 hela vägen bort till Gamla Södertäljevägen. Runt 800 lägenheter har jag för mig. Det finns en del material på Stockholms stads hemsida och det ser ganska trevligt ut. Bl.a. kommer Vantörsvägen mer eller mindre att förvandlas till en stadsliknande gata á la sjöstaden. Längs E4/E20 lämnas en remsa för kommande spårväg. Varför den nu ska gå där helt bortom passagerarunderlaget är en gåta men antagligen vill man utnyttja marken.

Av den befintliga bebyggelsen kommer idrottsplatsen och OK-macken att bli kvar + all gammal bebyggelse i Fruängen förstås. Osäker på om däcksfirman bakom OK ryker eller inte.

Att Gyllene ratten äntligen försvinner är inget att gråta över. Maken till nedgånget område och slum får man leta efter i Stockholm. Skulle man av någon nostalgisk anledning ha räddat detta hade man fått agera för femton år sedan.

/Cero

Tack Cero, det var trevliga nyheter. Som sagt, det är inget att gråta över att området runt fd Gyllene ratten ryker. Med dagens bostadspriser runt Stockholm så måste det byggas fler lägenheter. Det är bråttom!
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 25 juni 2007, 14:34:04 PM
Citat från: Cero skrivet 25 juni 2007, 10:55:38 AM
Det kommer att bli bostäder från E4/E20 hela vägen bort till Gamla Södertäljevägen. Runt 800 lägenheter har jag för mig. Det finns en del material på Stockholms stads hemsida och det ser ganska trevligt ut. Bl.a. kommer Vantörsvägen mer eller mindre att förvandlas till en stadsliknande gata á la sjöstaden. Längs E4/E20 lämnas en remsa för kommande spårväg. Varför den nu ska gå där helt bortom passagerarunderlaget är en gåta men antagligen vill man utnyttja marken.

Av den befintliga bebyggelsen kommer idrottsplatsen och OK-macken att bli kvar + all gammal bebyggelse i Fruängen förstås. Osäker på om däcksfirman bakom OK ryker eller inte.

Att Gyllene ratten äntligen försvinner är inget att gråta över. Maken till nedgånget område och slum får man leta efter i Stockholm. Skulle man av någon nostalgisk anledning ha räddat detta hade man fått agera för femton år sedan.

/Cero



Men hur svårt hade det varit att faktiskt renovera Gyllene ratten och återställa det till motell igen? Det här motellet var väl på sin tid Sveriges mest kända motell enligt vad jag har hört. Det var väl också det motell som på sin tid ansågs finast? Tror till och med att det blev invigt av dåvande kungen

Men det finns tydligen motel kvar längs med E4:an av den här generationen. Vid Vättern finns det ett som heter Motell Vida Vättern som borde vara samma generation som Gyllene ratten och påminner säkert också om det men det motellet verkar synnerligen levande

http://www.vidavattern.se/
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 25 juni 2007, 14:58:25 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 25 juni 2007, 14:34:04 PM


Men hur svårt hade det varit att faktiskt renovera Gyllene ratten och återställa det till motell igen? Det här motellet var väl på sin tid Sveriges mest kända motell enligt vad jag har hört. Det var väl också det motell som på sin tid ansågs finast? Tror till och med att det blev invigt av dåvande kungen


Felet med Gyllene Ratten var att det låg både för nära och för långt från Stockholm. För långt ifrån för att det skulle vara ett attraktivt boende för dem som var på möte eller konferens i Stockholm. Och för nära för att de som varit där - eller på annan plats i Mälarregionen - skulle använda det för övernattning.
Det finns ju kvar ett antal motell av den här typen. Förutom Vida Vättern även Sjögestad utanför Mjölby, Rosenbom strax utanför Karlskrona och Fleninge motell utanför Helsingborg. Fler finns säkert.
Titel: SV: Fråga om Gyllene ratten
Skrivet av: Cero skrivet 25 juni 2007, 15:17:53 PM
Gyllene ratten ansågs vad jag förstår väldigt fint när det var nytt och då fungerade säkert också infrastrukturen. Bl.a. med tanke på det bilanpassade samhället som säkert inte såg några problem med att bo där och ta bilen in till allehanda förströelser i city. Detta skulle vara otänkbart idag och då är det en bit till tunnelbanan för att ta sig in till city. Vill man bo billigt i dessa krokar finns ett betydligt nyare hotel på andra sidan motorvägen och det har lite närmare till tunnelbanan i Västertorp.

Skulle man behållit Gyllene ratten skulle man tänkt på det för sådär en femton år sedan, dvs innan man gjorde flyktinganläggning av alltihop. Jag har aldrig varit inne där, men det har sett fruktansvärt nedgånget ut i många år. Dessutom är marken så nära Stockholms city givetvis åtråvärd och dyr och att rusta den glesa bebyggelse som stod där och behålla som motell hade varit en riktig förlustaffär jämfört med de intäkter som finns i att göra om marken till efterlängtade bostäder.

/Cero