(http://www.bussmicke.se/TEMP/Swebus_4106_DKH540_Fittja_080507.jpg)
Bedrövligt att använda en sån buss i trafik....
;) Är swebus i ett nötskal ;D ;D
Den ser lite ledsen ut ;D ::)
:D incredible :)
Det var inte jättesnyggt med halv skolskylt.
Bakstammen är ju inte så vacker, men så blir det ju tyvärr när man envisas med att klistra reklam direkt på lacken.
Förhoppningsvis är det "reklamskåp" på alla nyare bussar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 09:40:21 AM
Vad är egentligen problemet pojkar?
Att skolskylten borde ha skruvats bort (den används förmodligen aldrig) eftersom tvättborsten sannolikt slitit av underdelen, den gör gärna det om skylten inte är 100%:igt uppvikt.
Att det fattas några plastbitar i underkant är knappast orsak till att ställa av en buss på verkstan, sådan reservkapacitet finns knappast nånstans idag
Problem och problem.. Det är ju så att bussen inte ser speciellt vacker ut i baken. Det är säkert inget större fel på den, men den ger inget representativt intryck. Eller är det precis det den gör?
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 10:19:38 AM
Reklamen har ju entreprenören inga intäkter från
Men lackskadorna är det entreprenören som får betala?
vilket krig har den bussen varit med i?
Har dom glömt byta regskylten på bussen ? För det äv väl i något östland bilden är tagen i va ? 8) ;D :P :-X
//Fredde
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 09:40:21 AM
Vad är egentligen problemet pojkar?
Att skolskylten borde ha skruvats bort (den används förmodligen aldrig) eftersom tvättborsten sannolikt slitit av underdelen, den gör gärna det om skylten inte är 100%:igt uppvikt.
Att det fattas några plastbitar i underkant är knappast orsak till att ställa av en buss på verkstan, sådan reservkapacitet finns knappast nånstans idag
Problemet är ju att det inte ger ett seriöst intryck av bussbolaget i fråga.... hade bussen rullat nere hos oss i Västtrafiks område hade bussbolaget fått en lapp "åtgärda" och förmodligen lite vite .... men tyvärr rullar det en del trasigt nere hos oss oxå för som du skriver vagnreserven finns ju knappt längre.... en konsekvens av upphandlingen inget får kosta..
Citat från: Verspieder skrivet 08 maj 2008, 10:18:25 AM
Bakstammen är ju inte så vacker, men så blir det ju tyvärr när man envisas med att klistra reklam direkt på lacken.
Förhoppningsvis är det "reklamskåp" på alla nyare bussar.
Eller kanske man skulle börja med att enbart köra med helstrajpade bussar och se till att man alltid hade reklam på på dem. Då skulle man ju få utbyte av ytskikt tillräckligt ofta för att det skulle hålla sig fräscht samtidigt som ingen skulle vilja betala för helreklam på en alltför skabbig buss.
Citat från: Jo skrivet 09 maj 2008, 17:22:05 PM
Eller kanske man skulle börja med att enbart köra med helstrajpade bussar och se till att man alltid hade reklam på på dem. Då skulle man ju få utbyte av ytskikt tillräckligt ofta för att det skulle hålla sig fräscht samtidigt som ingen skulle vilja betala för helreklam på en alltför skabbig buss.
Sedan kan man slopa fönstren så får man mycket större släta ytor att smeta reklam på. Jag inser att reklamen genererar en inkomst, men ingen kan påstå att det är snyggt. Ur den synpunkten så var det tveklöst bättre förr då bussarna såg ut som bussar och var målade i en enhetlig färgsättning.
M v h
Ingwar
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 09:40:21 AM
Vad är egentligen problemet pojkar?
Att skolskylten borde ha skruvats bort (den används förmodligen aldrig) eftersom tvättborsten sannolikt slitit av underdelen, den gör gärna det om skylten inte är 100%:igt uppvikt.
Att det fattas några plastbitar i underkant är knappast orsak till att ställa av en buss på verkstan, sådan reservkapacitet finns knappast nånstans idag
Skulle snarare vilja påstå att:
- Någon räknat fel i anbudsunderlaget alternativt medvetet uteslutet allt underhåll som inte kan anses vara direkt trafiksäkerhetsrelaterat
- SL inte förstått värdet i hela, rena och snygga fordon vilket torde vara en grundförutsättning för att locka kunder från (de av vissa så förhatliga) bilisterna och därmed gjort en upphandling där ekonomiskt utrymme finns för att åtgärda trasiga fordon
- Man har personal som överhuvud taget inte bryr sig om sin arbetsuppgift, sitt företags image (fast den är kanske så här) och sin kunds image
Sedan kan man inte låta bli att förundras över att bussar i detta skick i SL-land i nio fall av tio kommer från samma entreprenör och att ursäkterna alltid är desamma. Varför har andra entreprenörer/garage möjlighet att laga denna typ av skador, alternativt se till att minimera mängden? Och hur var det nu med kvalitetsklassificeringen i SL:s upphandlingar.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 08 maj 2008, 09:40:21 AM
Vad är egentligen problemet pojkar?
Att skolskylten borde ha skruvats bort (den används förmodligen aldrig) eftersom tvättborsten sannolikt slitit av underdelen, den gör gärna det om skylten inte är 100%:igt uppvikt.
Att det fattas några plastbitar i underkant är knappast orsak till att ställa av en buss på verkstan, sådan reservkapacitet finns knappast nånstans idag
Det är väl klart att det är ett problem?
Vem
vill verkligen åka i en sån skrotig buss? Vem
vill, jag tror problemet är att folk i branschen inte riktigt förstår orden
folk vill åka. Det är viktigt att fordonen ser fräscha ut. Det är en självklarhet, för mig, men inte för beslutsfattarna i branschen. Jag kan inte påstå att det är någon som räknat fel i ett anbud. Det är den som köper trafiken som betalar samma pris för denna buss som för en som inte är trasig, skrotig och med vissa delar halva.
Att säga att verkstaden inte har tid är dubbelt dumt. Verkstaden finns till för att laga de fel och brister som krävs för att göra passagerare nöjda. Att då påstå att man inte har tid är trams. Då ska man gå till en annan verkstad. Det gör man inte. För man skiter i hur bussen ser ut. Och eftersom man gör det, så börjar förarna också göra det. Så var den onda cirkeln sluten.
Ska jag vara ärlig så har jag sett värre i SL-land...i det flesta fall Swebus men händer även hos Busslink (kolla bara hur baken på 5338 ser ut). De absolut värsta vagnarna är dock Råstas dåvarande 4950-4960; konstigt att de finns ens kvar idag...
Om man vill höja statusen på kollektivtrafiken så behövs fräscha och snygga fordon.
Statusen på chaufförsyrket blir inte bättre om det är sådana här lådor som skall rattas runt. Jag skulle snarare vilja säga att statusen på yrket falnar rejält om arbetsplatsen har detta utseende. :(
Du har så rätt där Hagri. Men tyvärr allt handlar ju om pengar numera.. Bussarna såg inte ut så förr och när det hände nån liten skada så togs bussen ur trafik tills dess den var hel och fin igen. Vi kan ju tacka våra politiker för detta :P.....
Tja, vi behöver väl inte tacka dem för det då frågan väl mera handlar om vad orsakerna kan vara. Skulle nog vilja säga att det snarare handlar det om att den krassa verkligheten till slut kom ikapp. Visst kanske det var bättre förr ur en viss synvinkel, men å andra sidan gällde att smakade det så kostade det. Misstänker att de kommunala bolagen i många fall var ekonomiska svarta hål som slukade mer än vad som gick att få tillbaka.
Citat från: Nico skrivet 10 maj 2008, 03:04:37 AM
Tja, vi behöver väl inte tacka dem för det då frågan väl mera handlar om vad orsakerna kan vara. Skulle nog vilja säga att det snarare handlar det om att den krassa verkligheten till slut kom ikapp. Visst kanske det var bättre förr ur en viss synvinkel, men å andra sidan gällde att smakade det så kostade det. Misstänker att de kommunala bolagen i många fall var ekonomiska svarta hål som slukade mer än vad som gick att få tillbaka.
Givetvis finns en krass ekonomisk verklighet och många kommunala bolag var inte de bäst skötta företagen. Det har funnits mängder av effektiviseringar att göra vilket normalt leder till lägre kostnader alternativt mer och bättre leveranser till samma kostnader. Relevant i sammanhanget är också för huvudmännen att försöka balansera mellan acceptabel kostnadsnivå och den standard man vill hålla på verksamheten för att attrahera så många kunder som möjligt. De senare bidrar som bekant också till intäkter. Att det inte går att attrahera kunder med vrak vet företag som sysslar med all slags trafikverksamhet. Vem kliver in i ett SAS-plan som saknar (för flygningen oväsentliga) delar och har avskrapad färg, vem tar en bucklig taxi med matt lack och spräckta rutor, vem väljer frivilligt ett tåg som ser ut som en svinstia, etc. Och hur kommer det sig att Swebus Express åker med bussar i hyfsat bra skick medan Swebus Botkyrka inte gör det? Helt enkelt därför att man tagit mindre betalt än vad som krävs för att hålla verksamheten på anständig nivå (eller för att stoppa mellanskillnaden i egen fick för ett bättre resultat). Därför att man vet att kunden inte kräver mer, inte har specat mer och inte bryr sig.
Det finns enstaka och tillfälliga vrak hos alla entreprenörer i Stockholm och till och från hos alla garage och det kan ha olika och relevanta orsaker som jag tror trafikanterna vid enstaka tillfällen kan ha överseende med. Men frågan kvarstår ändå; varför lyckas andra garage/entreprenörer hålla verksamheten på en nivå som kan betraktas som anständig när framförallt Swebus Botkyrka, Nacka/Värmdö och åtminstone tidigare Södertälje inte lyckas? För om det nu är så att resurserna är så lågt satta i anbudet för att få avtalet att man inte har möjlighet att sköta vagnparken, varför hade man inte lika lågt anbud för att få trafiken i de garage man inte kör?
En annan sak är att det plötsligt blir väldigt tyst från vissa håll på detta annars utmärkta forum varje gång den här typen av diskussioner rörande ett visst företags verksamhet poppar upp. Jag antar att det som vanligt blir lite låg aktivitet några dagar tills denna tråd förmultnat, sedan kommer omfattningen att öka igen.
Kunde inte sagt det bättre själv!
Men man måste ju ha i åtanke att det finns dom chaffisar som skiter i vilket, oavsett om bussen är precis ny eller ser ut som de sju svåra åren. Kör som tjuvar och tar med sig det mesta i sin väg, repar hela sidor på nya vagnar för miljonbelopp... Då, tror jag, att man till slut tröttnar från ledningens sida. Kanske kollektiv "bestraffning", men varför laga och lacka bussar som kanske få vara så fina i max en vecka?
Det gäller nog att ta oaktsamma chaffisar i nackskinnet och förklara vad saker och ting handlar om, att inte fega ur när man besitter en pos. där man har den möjligheten!
Varför inte skicka chaffisar, med stort skadekonto, på kurs i stresshantering?
Citat från: Cero skrivet 10 maj 2008, 11:16:16 AM
Vem kliver in i ett SAS-plan som saknar (för flygningen oväsentliga) delar och har avskrapad färg, vem tar en bucklig taxi med matt lack och spräckta rutor, vem väljer frivilligt ett tåg som ser ut som en svinstia, etc. Och hur kommer det sig att Swebus Express åker med bussar i hyfsat bra skick medan Swebus Botkyrka inte gör det?
Därför att Swebus Botkyrkas kund, SL, struntar i hur bussarna ser ut. Det kan SL göra eftersom SL ser sig som en monopolverksamhet i sitt förhållande till sina kunder.
Att bussar inte ser fräscha ut, det är inte ett entreprenörsstyrt problem. Det är huvudmannen, beställaren, som får ta ansvaret. Det står möjligen i kontrakten att bussarna ska vara fräscha. Men drar man inte av på priset, eller tar till viten enligt avtalen, då accepterar man ju förfallet. Och gör kunden det, då är det företagets skyldighet att leverera det kunden vill ha. Inte sant?
Att skylle på tidsbrist och att fd kommunala bolag var svarta ekonomiska hål, det är helt utan betydelse för varför det ser ut så här, idag.