Från 1974 var linje 51 i Göteborg en lång slingranbde busslinje vars sträckning såg ut som en hästsko. Sträckningen var Brunnsbo - Tingstadstunneln - Korsvägen - Gudlheden - Sahlgrenska Sjukhuset - Linnéplatsen där de flesta turer vände, ett antal fortsatte vidare mot Marklandsgatan - Älvsborgsbron till Vårväderstorget i Biskopsgården.
Bussen på bilden nr 925 var en av 16 ledbussar köpta 1979-80 från Volövo/Wiima och som tillhörde garaget i Majorna. De togs ur trafik 1991-92.
Tidtabellen visar måndag till ferdag år 1975
Anders
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/gsli51.JPG)
(http://www.phbuss.se/upl/anders%20forsberg/tid51.jpg)
Det är en högtidsstund varje gång du visar Göteborgsbilder (andra bilder med förresten).
En liten detalj bara: om jag minns rätt var samtliga B45:or tagna ur trafik innan utgången av 1991, vilket (även här med reservation för mitt minne) innebar den dittills snabbaste utmönstringen av en busstyp hos GS, i alla fall i högertrafiktid. Bussarna var Spårvägens sista med Wilsonlåda, det kan ju ha påverkat.
//Jonas G
Gick det inte Volvo Wiima Ledbussar redan tidigare på linjen. Från början på 70 talet?
Citat från: Hagri skrivet 02 maj 2008, 23:15:03 PM
Gick det inte Volvo Wiima Ledbussar redan tidigare på linjen. Från början på 70 talet?
1976 kom den första serien Volvo/Wiima ledbussar, B36 901-910. De var likadana men med gamla lacken.
//Jonas G