Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Jonas Strömblad skrivet 30 april 2008, 09:30:33 AM

Titel: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 30 april 2008, 09:30:33 AM
Mötte Täbys B9S 6616 blålackad på linje 178 på väg till jobbet imorse  :)
Fler B9S på gång att bli blå?
/J
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 30 april 2008, 10:06:11 AM

Såg den själv igår kväll när jag var ute å körde. Får väl se vad som händer, men jag vet åtminstone att man på Råsta funderat på att händelsevis lacka om en vagn i blått och även Täby kanske behövde något tillskott.  :D
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 april 2008, 10:33:35 AM
Jag vet inget om framtida omlackeringar, men jag kan tänka mig att det kan bli fler framöver då behovet lär öka om den tänkta förlängningen av 179:an blir verklighet.
Dessutom vill ju SL att turtätheten på befintliga linjer skall ökas för att undvika stående i motorvägstrafiken vilket lär få effekter för 670 och 676.
Vidare får ju Norrtälje eventuellt en ny stomlinje till Uppsala vilket också lär kräva fler bussar.
Eftersom inga av dessa linjer har några krav på miljözoner lär det bli billigare att lacka om befintliga bussar än att köpa nya som endast kan användas på stomlinjerna.
//Fredrik
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Jonas Strömblad skrivet 30 april 2008, 10:50:13 AM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 30 april 2008, 10:33:35 AM
Eftersom inga av dessa linjer har några krav på miljözoner lär det bli billigare att lacka om befintliga bussar än att köpa nya som endast kan användas på stomlinjerna.
//Fredrik

Fortsatt liv för 41xx-vagnarna som blå  ;D
/J
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 30 april 2008, 10:59:43 AM
JAAA!!!!  ;D
Mera H27 åt folket... ;)
//Fredrik
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Anders Lundén skrivet 30 april 2008, 14:36:13 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 30 april 2008, 09:30:33 AM
Mötte Täbys B9S 6616 blålackad på linje 178 på väg till jobbet imorse  :)
Fler B9S på gång att bli blå?
/J

Behövs fler bussar på 178an.
Man tog då en lågentréled och lackade för att samtidigt klara vagnkraven på 676.

Nya 677 kommer troligen att få nya bussar.

// Anders
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Bussmicke skrivet 30 april 2008, 16:08:01 PM
Citat från: Jonas Strömblad skrivet 30 april 2008, 09:30:33 AM
Mötte Täbys B9S 6616 blålackad på linje 178 på väg till jobbet imorse  :)

Det gjorde min kamera också..
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Yujin Zhang skrivet 30 april 2008, 21:39:49 PM
CitatNya 677 kommer troligen att få nya bussar.

Usch...säg inte mer B9S nu.  :-\

B12MA för en gångs skull skulle inte skada på linjer som blivande 677...
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Ersa skrivet 30 april 2008, 21:57:36 PM
Varför inte Volvo B12BALE?  ;)
Skämt åsido, gjorde inte Volvo en bakmotorledbuss på 8700-"Carruskaross" ett tag? Än idag kanske?
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 30 april 2008, 22:35:51 PM

Fanns väl något sådant, men det är väl verkligen inte något att ligga och trycka motorväg/landsväg med.  :-X  ;)
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 maj 2008, 07:04:37 AM
Citat från: Yujin Zhang skrivet 30 april 2008, 21:39:49 PM
Usch...säg inte mer B9S nu.  :-\

B12MA för en gångs skull skulle inte skada på linjer som blivande 677...

Jag tror knappast på B12MA har någon framtid i SL-land eftersom SL ställer krav på lågentré på allt fler linjer.
Jag gissar att stomlinjerna får lågentrékrav allihop framöver för att möta kraven på tillgänglighet, 179:an är ett sådant exempel och fler lär följa i takt med nya upphandlingar.
Det ryktas om att även 178:an kommer att få lågentrékrav när Täby handlas upp nästa gång, men det är som sagt bara rykten och bör ses som sådana.
//Fredrik
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Rojje skrivet 01 maj 2008, 09:38:19 AM
Varför sådant "hat" mot B9S? Tycker att 6616 var riktigt trevlig att köra igår efter ett varv på 178:an. Man sitter bra, pigg motor (i jämförelse med övriga B10M i Täby), växlar ganska mjukt, skön fjädring osv. Att motorn skulle höras mycket tycker jag inte heller (återigen i jämförelse med en B10M en varm dag) så varför denna kritik?  ???

Att det är sämre för den med barnvagn förstår jag, snirklad bana in, men annars är den OK.  :)


Hälsningar
//Roger


P.S Som hoppas det kommer fler B9S i blått och fler B9S överhuvudtaget. D.S  ;D 
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Bussmicke skrivet 01 maj 2008, 10:23:04 AM
Citat från: Rojje skrivet 01 maj 2008, 09:38:19 AM
P.S Som hoppas det kommer fler B9S i blått och fler B9S överhuvudtaget. D.S  ;D 

Instämmer
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 maj 2008, 10:36:44 AM
Citat från: Rojje skrivet 01 maj 2008, 09:38:19 AM
Varför sådant "hat" mot B9S? Tycker att 6616 var riktigt trevlig att köra igår efter ett varv på 178:an. Man sitter bra, pigg motor (i jämförelse med övriga B10M i Täby), växlar ganska mjukt, skön fjädring osv. Att motorn skulle höras mycket tycker jag inte heller (återigen i jämförelse med en B10M en varm dag) så varför denna kritik?  ???

Att det är sämre för den med barnvagn förstår jag, snirklad bana in, men annars är den OK.  :)


Hälsningar
//Roger


P.S Som hoppas det kommer fler B9S i blått och fler B9S överhuvudtaget. D.S  ;D 
Jag instämmer inte riktigt i denna inställning, jag förordar fortfarande de äldre B10:orna, innan elektroniken tog över fullständigt.
Tyvärr är dessa bussar nu på väg bort och jag tror att vi lär få se mer bekymmer med elektroniken om några år i de bussar som idag är nya.

Det jag främst ogillar med B9:orna är den tveksamma viktfördelningen som ger kassa vinteregenskaper samt det absolut värsta alla j-a varningssignaler och summertoner om ditten och datten.
Ur meksynpunkt är B9:orna inte heller roliga har jag förstått, men det är en annan historia...
Hur många gånger har du inte suttit och lyssnat på "pip-pip, pip-pip, pip-pip" som varnar för t ex för lite kylvätska när det knappt går i något vatten i expansionskärlet, eller att den varnar för dåliga bromsar när det är mer än halva beläggen kvar osv.

Listan kan göras lång och inkluderar i flera fall även andra Volvobussar som B12MA, B10LA, B7B osv.
Många av dessa problem kom när Volvo bytte från det gamla systemet som styrdes genom C90:n till det nuvarande Tx-systemet som fortfarande verkar dras med en del barnsjukdomar nästan 8 år efter införandet...
//Fredrik
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Fredde skrivet 01 maj 2008, 11:53:15 AM
Om man ska klaga på B9S så kan jag dra några saker till:

Vi har kylningen av motorn som ligger på taket, över förarplats. Denna är igång mest hela tiden när det är temperatur som man kan kalla vår/sommar. Senast igår blev det att lyssna på detta i timmtal. Dock får jag en känsla av att det är oftare denna går på de blåa, som har rullat bra mycket längre än de röda.
Det drar ur stor effekt av motorn, man kommer knappt från hållplats.

Sen när det nästan är dax för service, så har vi partikelfiltret (CRT) som gör att turbon knappast hjälper till så speciellt mycket vid starter eller i större motlut. Vissa upplever detta som mkt frustrerande.

Men när det är fixat, så rullar dessa på ganska bra.

Sen att det inte är mkt till sittplatser, pga motorn och barnvagnsplatser är ju en annan sak...

Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Walter skrivet 01 maj 2008, 12:13:46 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 01 maj 2008, 11:53:15 AM
Om man ska klaga på B9S så kan jag dra några saker till:

Vi har kylningen av motorn som ligger på taket, över förarplats. Denna är igång mest hela tiden när det är temperatur som man kan kalla vår/sommar. Senast igår blev det att lyssna på detta i timmtal. Dock får jag en känsla av att det är oftare denna går på de blåa, som har rullat bra mycket längre än de röda.
Det drar ur stor effekt av motorn, man kommer knappt från hållplats.

Sen när det nästan är dax för service, så har vi partikelfiltret (CRT) som gör att turbon knappast hjälper till så speciellt mycket vid starter eller i större motlut. Vissa upplever detta som mkt frustrerande.

Men när det är fixat, så rullar dessa på ganska bra.

Sen att det inte är mkt till sittplatser, pga motorn och barnvagnsplatser är ju en annan sak...



Dom blå är väl inte äldre än dom röda? Alla kom ju till trängselstarten.
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Fredde skrivet 01 maj 2008, 12:20:13 PM
CitatDom blå är väl inte äldre än dom röda? Alla kom ju till trängselstarten.

Visst kom dom samtidigt. Men att ligga och harva 6-7 dagar i veckan på blålinje 474 mellan 5 och 02 sätter sina mil...

Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Walter skrivet 01 maj 2008, 12:21:32 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 01 maj 2008, 12:20:13 PM
Visst kom dom samtidigt. Men att ligga och harva 6-7 dagar i veckan på blålinje 474 mellan 5 och 02 sätter sina mil...



OK förstod inte den aspekten. Visst dom kan ju åldras fortare.
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Fredde skrivet 01 maj 2008, 12:36:10 PM
CitatOK förstod inte den aspekten. Visst dom kan ju åldras fortare.

Ja, jag hörde något om att avskrivningen är några år kortare. Vet dock inte hur det är med det exakt. Men när en B9S börjar få 120-140´ mil på sig vill inte jag vara med ;)

Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Ersa skrivet 01 maj 2008, 15:21:08 PM
Citat från: Nico skrivet 30 april 2008, 22:35:51 PM
Fanns väl något sådant, men det är väl verkligen inte något att ligga och trycka motorväg/landsväg med.  :-X  ;)

Jag vet att du inte är ett pusher-fan, men nog vore en rejäl B12BALE vara rätt okej på motorvägen? Eller är pushers mer instabila i 90 km/h? De båda enda Solaris-ledvagnarna vi har i detta land finns ju hos min arbetsgivare i Umeå, och förutom att de har låggolv bakom leden och lite dålig utväxling passar de rätt bra för motorvägsstjänst. Stabil pusherledvagn med stark motor och ASR-antispinn. Dessutom fler sittplatser än i en B9S. Normalgolv bak och en utväxling som klarar att låta motorn varva mindre 90 km/h så är det ju klart sen.
Titel: SV: Omlackat i SL-land
Skrivet av: Nico skrivet 02 maj 2008, 03:06:45 AM

Nja, motorväg lär väl fungera för FAC:s Neoplaner (de som de köpte från Uppsala) gick rätt stabilt. Ändrar mig därför till att pushers inte är så mycket att sitta och trycka med på landsväg och annat som kan vara dåligt doserat och samtidigt svänger en del. Kommer som sagt ihåg en färd en vinter mellan Täby C och Väsby på Vallentunavägen... rysningarna kom sig mer av annat än av kylan om vi säger så.  ;)  :o