Hoppas jag postar det här inlägget i rätt forum, hade lite huvudbry över detta men tror ändå det passar bäst här då Futurlinern brukar kallas för buss och inte lastbil.
Hur som helst så har nu en av få bevarade Futurliners hamnat i Sverige där den ska genomgå en totalrenovering. Snacka om udda fordon och tufft jobb att renovera detta fordon. Hoppas dock att allt går enligt plan och att bussen blir återställd till orginalskick.
http://www.classicmotor.se/futurliner/article224349.ece (http://www.classicmotor.se/futurliner/article224349.ece)
Dom busschaufförer som tycker att knapparna till automatlådan sitter avigt till ska gå in på www.futurliner.com/fh.htm och studera hur man använde alla 24! växlarna i underverket...
Mäktig pjäs det där 8)...
Jag hittade lite mer om detta udda fordon. http://www.futurliner.com/brad.htm (http://www.futurliner.com/brad.htm)
Kul projekt! Denna vill jag se i verkligheten, en dag.
Vehikeln ska visas upp i Ånnaboda innan den demonteras för renovering!
Önskar någon kunde importera en Scenicruiser. Det vore något att visa upp.
/Björn
Citat från: Björn Forslund skrivet 29 april 2008, 09:50:55 AM
Vehikeln ska visas upp i Ånnaboda innan den demonteras för renovering!
Önskar någon kunde importera en Scenicruiser. Det vore något att visa upp.
/Björn
När man varit ute på nåt meckjobb på nån modern sk-t buss där det inte ens går att lufta fram bränsle på ett vettigt sätt så brukar ett bra sätt att lugna ner nerverna vara att gå in på www.scenicruiser.com och titta på bilderna tex. på www.scenicruiser.com/images/owners/gregbush/GregBush02.jpg och www.scenicruiser.com/images/owners/gregbush/GregBush04.jpg
Caterpillar V8an och Isuzudieseln som driver AC-anläggningen ryms finfint med generator och startmotor och dom fåtaliga andra prylarna som behövs för att hålla igång vrålåket 8)...
Jämför med en modern Volvo med aktersnurra och röran i maskinrummet där det knappt går att se grejerna och än mindre komma åt nånting >:(...
Caterpillarspisen måste ha tillkommit senare. Från början satt det två fyrcylindriga Detroit Diesel i Scenicruisern, men det funkade inte bra, så man tog fram den klassiska två-taktar Detroit V8:an istället. Denna hamnade sedan i "New-look" bussarna också.
Vi får väl bjuda den nya generationen som tror att bussar ska drivas med etanol och biogas och alla möjliga märkliga sop(p)or på lite äkta Detroit Diesel sound med tillhörande avgasmoln...
www.youtube.com/watch?v=mrmOXoW-Kno
Tyst och miljövänligt?...nä, men det låter bra 8)...
www.youtube.com/watch?v=npDN-wjzHZg